Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis „Literatūra ir menas“

2012-04-06 nr. 3374

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


VIRŠELIAI 
• „TEIRESIJAUS KRŪTYS“7
• MARCELIJAUS MARTINAIČIO margučiai4
• ARNOLDAS KUBILIUS1
• MIGLĖ NARBUTAITĖ1

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• PARODOS
• VAKARAI
• REKLAMA

VIENAS EILĖRAŠTIS 
• JULIUS KELERAS.
Vienintelė barža
17

REDAKCIJOS SKILTIS 
• ASTRIDA PETRAITYTĖ.
Pabandykim ištarti: tai mūsų valstybė
25
• TRUMPA KRONIKA
• Nepamirškite užsiprenumeruoti!

AKTUALIJOS 
• Kasmetinis Rašytojų sąjungos suvažiavimas

PUBLICISTIKA 
• DONATA MITAITĖ.
Žaliam senųjų kapinių medžių atminimui
13

KNYGOS 
• GITANA VANAGAITĖ.
Ori oraus gyvenimo baigtis ir vartotojų visuomenė
2
• RAMŪNAS ČIČELIS.
Lietuviški anachronizmai
1
• VAINIUS BAKAS.
Ab ovo, arba Kita margučio pusė
1
• Bibliografijos ir knygotyros centras

DAILĖ 
• DALIA VASILIŪNIENĖ.
Vilniaus sakralinė auksakalystė Bažnytinio paveldo muziejuje
1

TEATRAS 
• RAIMONDA BITINAITĖ-ŠIRVINSKIENĖ.
Nuo Apollinaire’o iki Skuratovos
• VALDAS GEDGAUDAS.
Varlės kurkia, viskas žaliuoja
31

TV: ŽIŪRIM, KĄ TURIM 
• Apie Teatro dieną kitaip1

MUZIKA 
• Ar dukart du visada keturi?2

POEZIJA 
• KRISTINA JANUŠAITĖ.
Iš ciklo „Refleksijos“
50

VERTIMAI 
• DAVID MARIA TUROLDO6

PROZA 
• ALFAS PAKĖNAS.
Žvaigždė galiniame gryčios lange
9

25 PUSLAPIS 
• GERDA VENČKAUSKAITĖ.
Populiarėjant
19

AKTYVIOS JUNGTYS 
• TOMAS MORISONAS.
Iš kino savanorio dienoraščio (1)
1
• RICHARD LACAYO.
Pasprukęs menininkas: nauja J. D. Salingerio biografija

VAIZDAS PRO „VARTUS“ 
 EGLĖ JUOCEVIČIŪTĖ.
(Ne)lietuviška Miglės Narbutaitės fotografija

KITOKIA GRAFIKA 
• ANNA PAVLOVA2

SKELBIMAI 
• Animuojamų scenografijos maketų paroda STILL/LIFE

DE PROFUNDIS
„Kiti be perstogės dalyvavo ir švaistė save
literatūros festivaliuose, o jis tuo metu kiurksojo
pigiuose viešbutukuose ir klausėsi istorijų“
Michael Krüger
 
• PETRAS RAKŠTIKAS1
• res ludentes / žaidžiantys daiktai1

Skaitytojų pasi žasi 
• Šimtas trečioji savaitė990

VAIZDAS PRO „VARTUS“

(Ne)lietuviška Miglės Narbutaitės fotografija

EGLĖ JUOCEVIČIŪTĖ

[skaityti komentarus]

iliustracija


Šiuo metu keturių mokslininkų – Agnės Narušytės, Tomo Pabedinsko, Vytauto Michelkevičiaus ir Margaritos Matulytės – pastangomis intensyviai rašoma Lietuvos fotografijos istorija1. Per dvejus metus išleisti jau trys tomai: T. Pabedinsko „Žmogus Lietuvos fotografijoje“, V. Michelkevičiaus „LTSR fotografijos meno draugija – vaizdų gamybos tinklas“ ir M. Matulytės „Nihil obstat: Lietuvos fotografija sovietmečiu“. Pastarosiose dviejose knygose, kaip ir dera istoriniams tyrimams, labiau gilinamasi į fotografinių vaizdų atsiradimo aplinkybes, nei į jų estetinį poveikį. Tomo Pabedinsko knyga siekia atskleisti lūžį tarp klasikinės ir šiuolaikinės fotografijos ir tam pasitelkia skirtingus fotografinius požiūrius į žmogų XX–XXI a. sandūroje: klasikinėje fotografijoje žmogus buvo gana didinga sąvoka ir vientisas simbolis, o šiuolaikinė fotografija dažnai veikia kaip skirtingų tapatybių (žmogaus ir jo gyvenimo būdo) transliavimo būdas.

Šių knygų priešistore galima laikyti 2008 m. išleistą A. Narušytės „Nuobodulio estetiką Lietuvos fotografijoje“ apie devintojo dešimtmečio fotografiją, vengusią didingų, egzistencinių prasmių ir atsisukusią į buitį bei kasdienybę, kuri pasiūlė dabar jau bendrine sąvoka tapusį „nuobodulio estetikos“ terminą. Tai vaizdas, neatitinkantis grožio standartų, bet prikaustantis žvilgsnį.

Kalbant apie šiuolaikinę, pastarojo dvidešimtmečio, Lietuvos fotografiją, svarbu paminėti fotografijos savirefleksiškumą –­ reiškinį, kai žiūrovas žino ir mato, kad vaizdas yra nufotografuotas, t. y. paveiktas menininko norų ir fotoaparato galimybių. Fotografinis vaizdas nebėra gražaus ir prasmingo momento fiksavimas, vaizdas (daiktas, žmogus ar peizažas) yra išeksponuojamas, vadovaujantis minimalistine nuostata – fotografuojama tiktai tai, kas būtina minčiai perteikti. Žiūrint į fotografiją, ilgas fotografavimo procesas akivaizdus ar bent nujaučiamas: kompozicija dažnai centrinė, apšvietimas – padedantis objektą nufotografuoti kuo aiškiau. Jei fotografuojamas momentas, momentiškumas tampa fotografijos formavimo ir suvokimo ašimi: vaizdas būna susiliejęs, kadruotas (matoma tik objekto dalis), apšvietimas labai kontrastingas arba, atvirkščiai – suvienodinantis skirtumus ir suliejantis ribas.

Žiūrint į jaunos fotomenininkės Miglės Narbutaitės (g. 1985 m.) darbus2, kirba mintys apie lietuvišką fotografiją, tiksliau, apie Miglės darbų nelietuviškumą ir fotografiškumą, fotografinį reflektyvumą. Nelietuviškumo faktorius atsiranda ir dėl to, kad autorė daug keliauja, tad dauguma jos vaizdų užfiksuota ne Lietuvoje, ir dėl tų vaizdų formalaus ir spalvinio turtingumo, kurio nerandu nei nuobodulio estetikoje, nei šiuolaikinės fotografijos minimalistinėse nuostatose. Spalvos turtingumas ir kontūrų aiškumas iš dalies yra Miglės numylėto japonų gamybos fotoaparato „Mamiya C220“ nuopelnas, bet kompoziciją formuoja tik unikalus menininkės talentas.

2010 m. Miglė baigė fotografijos bei medijų meno bakalauro studijas Vilniaus dailės akademijoje, fotografijos žinias gilino Bergeno nacionalinėje menų akademijoje (Norvegija) bei Reikjaviko profesionaliosios fotografijos mokykloje (Islandija), kur įvaldė įvairias fotografines technikas ir dabar labai aktyviai jas perduoda vaikams bei suaugusiesiems meno dirbtuvėse.

„Mamiya“ visur keliauja su Migle ir yra neatsiejama kasdienės rutinos dalis, bet autorė nepiktnaudžiauja fotografavimu, o jį suvokia kaip reikšmingą veiksmą: reikia gerai išmanyti ir fotoaparato techniką, ir kruopščiai pasiruošti. Akivaizdžiausias to įrodymas – 2007-ųjų ciklas „Awakening“ („Pabudimas“), sukurtas Miglei keliaujant po Prancūziją: per galinį autobusiuko langą, kuris fotografijoje sukuria tamsų rėmą, fotografuotas vaizdas vos pabudus. Dažnai jis būdavo netikėtas, nes pailsėti sustodavo jau sutemus. „Mamiya“ fotografijų skaidrė yra kvadratinė, o autobusiuko langas –­ stačiakampis, tad vaizdas per langą tampa fotografija fotografijoje, ekranu, kuris pats komponuoja vaizdą. Kitas kelioninis ciklas –­ „Dream America“ („Svajonių Amerika“, 2009 m.), sukurtas keliaujant po JAV, žaidžia su atvirukinio vaizdo klišėmis. Kiekvienas galvoje turime tam tikrus vaizdus, atspindinčius svajonių Ameriką, suformuotus iš vaizdų žurnaluose ir televizijoje. Miglė kūrė ir atvirukus, fotografavo tipinius gamtos ar miestų vaizdus, tačiau tie vaizdai neryškūs, nesufokusuoti, lyg iš Amerikos nemačiusiojo vaizduotės.

Dar vienas kelioninis ciklas – „Løvstakken – Way Home“ („Lovstakenas – kelias namo“, 2008), sukurtas Miglei mokantis Bergene: nuo Løvstakken kalno iki akademijos kasdien turėdavo įveikti 7 km pėsčiomis. Kad nepasiklystų, Miglė fotografavo kai kurias vietas („Maisto parduotuvė už kampo“, „Liko 3 km ir 18 posūkių į kairę ir dešinę“, „Čia neiti“). Idiliškuose žiemiškuose vaizduose atsirandantys užrašai ima atrodyti kaip lengvai susimąstyti priverčiančios metaforos.

„Nude portraits“ („Aktai“, 2010) – Miglės „turtingiausių“ fotografijų serija, sukurta auksu žėrinčiame viešbutyje Abu Dabyje. Oro linijos Miglės bagažą su 49 laipsnių karščio orui tinkančia apranga nuskraidino kažkur kitur, todėl ji buvo įkalinta viešbutyje. Neturėdama tinkamų drabužių, Miglė jautėsi nuoga, tokia ir fotografavosi viešbučio veidrodžiuose, dėl kurių puošnumo fotografijos primena Renesanso drobes.

Miglė žaidžia su fotografija ir ją skirtingai eksponuodama: „Dream America“ žiūrovus pasitinka atvirukų stende; meditatyvinių skaidrių iš Norvegijos gamtos serija „3x12 Meditation“ („3x12 meditacija“, 2009) eksponuojama šviesdėžėje –­ taip nufotografuoti vaizdai atgauna bent dalį erdviškumo (žiūrovą užlieja šilta šviesa kaip užlipus ant fiordo). „Circle of Culture“ („Kultūros ratas“, 2009–2010) – Miglės bakalauro darbas apie septynių miestelių aplink Vilnių (tuometinę Europos kultūros sostinę) kultūros namus, kurių interjerus išfotografavusi su stereometrine kamera (padaromos dvi nuotraukos, lyg atskirai matytų kairioji ir dešinioji akis), specialiame žiūronus primenančiame aparate galėjo atkurti jų trimatį vaizdą, ir taip kviesti žmones „pasivaikščioti“ po visai netoli Vilniaus esančius atskirus pasaulius. Tad ir šiame darbe kelionės aspektas niekur nedingsta – Miglė vis kviečia pasižiūrėti įsivaizduotų ar neįsivaizduotų vaizdų.


Miglės Narbutaitės darbai „Vartų“ galerijos peržiūrų kambaryje bus eksponuojami balandžio 12–19 dienomis.


Miglės Narbutaitės „Arizona“ – 4 viršelyje.



____________________________________
1 Lietuvos fotografijos istorija, http://fotografijosistorijos.lt.
2 Miglė Narbutaitė, http://miglenarbutaite.com.


 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Birželio

PATKPŠS

 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31  

Nuorodos:
Kultūros vartai, Literatūra ir menas, Nemunas, Poezijos Didžioji Kunigaikštystė, Kulturpolis.lt


Rodoma versija 1 iš 3 
11:47:06 Jun 15, 2012   
Jun 2011 Jun 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba