Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2003-08-29 nr. 2965

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Paulina Žemgulytė.
SENAME DVARE
13
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS1
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• Kęstutis Česnaitis.
PASPRINKIT JŪS NEAPYKANTA...
10
• ARTUR DOMOSŁAWSKI.
INTELEKTUALINIS CARLOSO FUENTESO CREDO
9

POEZIJA 
• Arvydas Genys.
APAŠTALO PAULIAUS KELIONĖS, LAIŠKAI IR NUTIKIMAI
1

PROZA 
• Marija Jurgelevičienė.
KEEP SMILING
1
 Marija Jurgelevičienė.
KALIGRAFIJA
4

VERTIMAI 
• ZHORZH UALLIK
• Vadimas Chrappa.
BALTOJI ŽUVIS

KNYGOS 
• Valentinas Sventickas.
JEIGU POEZIJA YRA LIGA, TAI - ATKRYTIS
• ŠVIESA KAMBARY BE LANGŲ7
• VIENMEČIAI AUGALAI5
• NAUJOS KNYGOS

LITERATŪRA 
• Apie Guilaume`ą Apollinaire`ą kalbasi ASTRIDA PETRAITYTĖ, hum.m.dr. GENOVAITĖ DRUČKUTĖ ir prof. ANTANAS ANDRIJAUSKAS.
GUILLAUME APOLLINAIRE
5

PAVELDAS 
• Vydas Dolinskas.
LIETUVOS KRIKŠTĄ MENANTI KNYGA
3

DAILĖ 
• Jurgita Ludavičienė.
BE SIENŲ KURŠIŲ KAIME
2
• Ignas Kazakevičius.
STILIAUS PRIVATUMAS. SPALVOS TERITORIJA
• Mikalojus Povilas Vilutis.
AKCIJA
7
• Džiuljeta Kulvietienė.
ČEKIJOS ŽYDŲ LITERATŪRA - MAIRONIO NAMUOSE

MUZIKA 
• Edmundas Gedgaudas.
JAU NEBE SUBRETĖ
19

TEATRAS 
• Kerry Shawn Keys.
ATŽALOS

JAUNIMO PUSLAPIS 
• BATHOS13

AKTYVIOS JUNGTYS 
• ŠAUKTUKŲ KONSTITUCIJA4
• Józef Życiński, Liublino arkivyskupas metropolitas.
HARIS POTTERIS VIETOJE VĖJO MALŪNŲ

KRONIKA 
• AUTORINĖ TEISĖ1
• PANEVĖŽIUI 500 METŲ6
• WWW.PRISILIETIMAS.NET JAUNIMO TEATRE36
• TARSI PRISIKĖLĖ SĖLIAI1

SKELBIMAI 
• ANTANO MIŠKINIO PREMIJA3

DE PROFUNDIS 
• Nerijus Vėta.
POETAI IRGI KEIKIASI
• Darius Pocevičius.
EILĖRAŠČIŲ JUNGINYS
11

PROZA

KALIGRAFIJA

Marija Jurgelevičienė

[skaityti komentarus]

Taip susiklostė, kad turėjau pradėti rašyti ir nusprendžiau į rašymą žiūrėti pagarbiai. Iš pradžių rašiau tik ranka, netgi sutvarkiau labai prastą savo braižą, kai ką perrašinėdavau tiesiog kaligrafiškai. Lankiau kaligrafijos kursus. Tai man visiškai neatrodė nykus užsiėmimas. Juk dar romėnų laikus menantis lotyniškas šriftas buvo rašomas ir teptuku, ir bambukine plunksna. Iki spaudos atsiradimo šriftą kūrė paminklų kalėjai, raižytojai, vienuoliai. Vėliau šriftas kito atsižvelgiant į epochos meno stilių.

Baigiantis amžiui, teisėtai vadinamam naujųjų technologijų ir kompiuterizacijos amžiumi, keistai atrodo įgeidis ranka rašyti kaligrafiniu šriftu. Tuo labiau archainėmis priemonėmis - plunksna, teptuku, bambuko lazdele.

Kartais sėdu prie stalo, švariai nusiplovusi rankas. Pasistatau buteliuką tušo ir tyliai, ramiai rašau kokį sakinį. Gražiai sukomponuoju jį lape, rašau kruopščiai, neskubėdama, stengdamasi nesuklysti nė menkiausios smulkmenėlės.

Dabar rašau vis mažiau ir labai dėl to apgailestauju. Reikėtų vėl įsivesti sau tam tikrą rutiną - rašyti ranka tušu ir plunksna kasdien po vieną puslapį. Net pagalvojau, kad galėčiau pradėti šiandien. Liko tik sugalvoti, ką rašyti.

"Žinios yra viena iš judėjimo formų". "Būti ir atrodyti - vienas ir tas pats".

Ilgai ir kantriai rašiau. O paskui pagalvojau, kad gal rytoj ateis galvon kokia protingesnė mintis. Ką žinosi. Atsinešiau fotoaparatą, pasižiūrėjau, ar gerai išdžiūvo puslapis, pastačiau buteliuką su tušu, ant jo padėjau plunksnakotį, šalia - apverstą dangtelį nuo buteliuko ir pabėriau keletą plunksnų. Suskaičiavau - aštuonios plunksnos. Tuomet prisitaikiau ir nuspaudžiau. Viskas. Turėjau nuotrauką, kurią paskui įrėminsiu ir pakabinsiu vonios kambaryje prie veidrodžio. Ten 37 kartus parašyta: "Būti ir atrodyti - vienas ir tas pats". Tai žaidimas, žinoma, bet vis tiek nenoriu, kad kas pamatytų. Kitoje rėmelių pusėje priklijavau lygiai tokius pat rėmelius, kur puikavosi visai panaši nuotrauka. Tik tekstas kitas. 37 kartus kaligrafiškai buvo parašyta: "Žinios yra viena iš judėjimo formų". Jei kas sumanydavo pas mane nakvoti - matydavo tik tą pusę ir visada klausdavo: ką reiškia tas tavo "Žinios yra viena iš judėjimo formų". Aš galėdavau atsakyti, kad tai ir reiškia, bet atsakydavau, kad tai reiškia, jog būti ir atrodyti - vienas ir tas pats. Kiek atsimenu, tik mama leidosi į karštas diskusijas, bet aš ją įveikiau. Aš švelniai jai įrodžiau, kad būti ir atrodyti - tas pats. Ilgai, ramiai ir paprastai jai aiškinau. Ji mane suprato. Aš seniai buvau išmetusi iš galvos tvirtą įsitikinimą, kad mano mama už mane protingesnė. Ne. Aš už ją protingesnė. Ji tik talentinga mano mokinė. Tik ji to nežino. Tačiau aš tai puikiai žinau. Aš negailiu mamai laiko. Juk jos ateitis puiki. Ji imli ir protinga, turi gyvenimiškos patirties, didžiulių ir skaudžių išgyvenimų ir nebijo ateities. Mes abi jau esame tokio amžiaus, kai nebijome ateities. Dvi suaugusios moterys. Keista, kad anksčiau to nesupratau. Juk visuomet buvau už ją gerokai vyresnė. Galėjau daug jai padėti, patarti, išaiškinti. Stengiausi bent jau dabar šį tą nuveikti.

Vieną dieną nebeapverčiau rėmelių. Nebereikėjo. Girdėjau, kaip mama garsiai perskaitė: "Būti ir atrodyti - vienas ir tas pats". Kada pakeitei plokštelę?

Tuomet aš ir pasakiau: būk gera, apversk kitą pusę. "Pasaulyje laukiama permaina ir visi žino, kad jau turi patys savyje ieškoti tų naujų žmonių, kuriais pavirs. Ir to jiems pakanka". Taip buvo parašyta mano kompiuterio monitoriuje. Įtariu, kad tai parašiau aš. Tyliai pastuksenau krumpliais į stalo kraštą. Garsas priminė kažką iš vaikystės, kai visi daiktai buvo mediniai. Plastmasės nebuvo visai, o metalo - tik truputėlis. Retas kas turėjo dviratį, o dažnas vaikščiojo su medpadžiais ir medine dėžute vietoje kuprinės. Suolai mokykloje buvo iš tikros pušies, lovos ir stalai - iš klevo, šaukštai ir grėbliai - iš liepos, krepšiai - iš karklo vytelių ar eglės šaknų. Namai buvo mediniai. Tiltai - mediniai. Tvoros - medinės. Vartai, durys ir langų rėmai - mediniai. Spintos ir indaujos - medinės. Tuomet neprireikdavo ieškoti ko nors medinio, jei norėdavai pastuksenti krumpliais. O pastuksenimas krumpliais į medį turi rimtą prasmę. Tai reiškia: tegu išsipildo.

Girdėjau, kaip mama vonioje verčia paveikslėlį. Amžinai palieka atviras duris. Sako: man tik trumpam, vienai minutėlei. Taip tik sako, o pati ilgiausiai staiposi prieš didelį veidrodį. Neketinu jos barti… nors… kažkada esu bandžiusi tai daryti. Dabar išmokau leisti jai elgtis vaikiškai.

Na, apvertei? Ji vis dar nieko nesako. Ji stebisi mano keistenybėmis. "Žinios yra viena iš judėjimo formų". Tą ji matė jau daugelį kartų. Pagaliau išgirdau jos balsą. "Kam suklijavai? Tokie puikūs rėmeliai. Vienus būtum atidavusi man". Nebeištvėriau. Pasikėliau iš amžinos savo vietos ir nuėjau į vonią. "Kuriuos?" Ji ilgai vartė rėmelius. Jie buvo identiški. Skyrėsi tik tekstas. Ji svarstė. Aš laukiau. Pagaliau ji atsiduso ir liūdnai pasakė: "Nežinau…" Aš paėmiau rėmelius, patryniau abi puses sau į šlaunį ir atsakingai pakabinau į vietą. Šiek tiek atsitraukiau, pasižiūrėjau, ar tiesiai pakabinau. Rėmeliuose 37 kartus buvo parašyta: "Būti ir atrodyti - vienas ir tas pats". Tuomet paėmiau mamą už rankos ir išsivedžiau iš vonios. Ji nieko nesakė. Paklusniai padavė ranką. Pro vakarinį langą matėsi nuostabi žara. Nežinojau, kaip užbaigti epizodą. Laimė, suskambėjo telefonas. Skambino mamos draugė ponia Felicija. Tai štai, pagalvojau, kaip turi baigtis epizodas. Girdėjau, kaip juodvi kalbasi viena kitą vadindamos "brangute", bet negalėjau suvokti prasmės. Matyt, aš niekada tos prasmės nežadu suvokti. Atsisėdau prie kompiuterio. Pirmi žodžiai, kuriuos surinkau, skelbė: "Būti ir atrodyti - vienas ir tas pats". Išgirdau mamą sakant: užeik kada, brangute. Taip ji visada sako vietoj "lik sveika". Tuomet priėjo prie manęs ir pabučiavo į pakaušį. Taip ji darydavo mano tėvui. Prieidavo prie jo amžinosios vietos už rašomojo stalo ir pabučiuodavo į pakaušį. Jis jai buvo labai nuobodus. Bet tai buvo vienintelis vyras jos gyvenime.

 

Skaitytojų vertinimai


21424. Deima :-) 2006-01-16 17:49
gražu

29800. koks bl skirtumas2006-07-21 11:19
žopa

34630. pohui2007-01-29 16:57
fysna

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 11 iš 11 
21:43:55 Jan 29, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba