Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2003-08-29 nr. 2965

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Paulina Žemgulytė.
SENAME DVARE
13
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS1
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• Kęstutis Česnaitis.
PASPRINKIT JŪS NEAPYKANTA...
10
• ARTUR DOMOSŁAWSKI.
INTELEKTUALINIS CARLOSO FUENTESO CREDO
9

POEZIJA 
• Arvydas Genys.
APAŠTALO PAULIAUS KELIONĖS, LAIŠKAI IR NUTIKIMAI
1

PROZA 
• Marija Jurgelevičienė.
KEEP SMILING
1
• Marija Jurgelevičienė.
KALIGRAFIJA
4

VERTIMAI 
• ZHORZH UALLIK
• Vadimas Chrappa.
BALTOJI ŽUVIS

KNYGOS 
• Valentinas Sventickas.
JEIGU POEZIJA YRA LIGA, TAI - ATKRYTIS
• ŠVIESA KAMBARY BE LANGŲ7
• VIENMEČIAI AUGALAI5
• NAUJOS KNYGOS

LITERATŪRA 
• Apie Guilaume`ą Apollinaire`ą kalbasi ASTRIDA PETRAITYTĖ, hum.m.dr. GENOVAITĖ DRUČKUTĖ ir prof. ANTANAS ANDRIJAUSKAS.
GUILLAUME APOLLINAIRE
5

PAVELDAS 
• Vydas Dolinskas.
LIETUVOS KRIKŠTĄ MENANTI KNYGA
3

DAILĖ 
• Jurgita Ludavičienė.
BE SIENŲ KURŠIŲ KAIME
2
• Ignas Kazakevičius.
STILIAUS PRIVATUMAS. SPALVOS TERITORIJA
• Mikalojus Povilas Vilutis.
AKCIJA
7
• Džiuljeta Kulvietienė.
ČEKIJOS ŽYDŲ LITERATŪRA - MAIRONIO NAMUOSE

MUZIKA 
 Edmundas Gedgaudas.
JAU NEBE SUBRETĖ
19

TEATRAS 
• Kerry Shawn Keys.
ATŽALOS

JAUNIMO PUSLAPIS 
• BATHOS13

AKTYVIOS JUNGTYS 
• ŠAUKTUKŲ KONSTITUCIJA4
• Józef Życiński, Liublino arkivyskupas metropolitas.
HARIS POTTERIS VIETOJE VĖJO MALŪNŲ

KRONIKA 
• AUTORINĖ TEISĖ1
• PANEVĖŽIUI 500 METŲ6
• WWW.PRISILIETIMAS.NET JAUNIMO TEATRE36
• TARSI PRISIKĖLĖ SĖLIAI1

SKELBIMAI 
• ANTANO MIŠKINIO PREMIJA3

DE PROFUNDIS 
• Nerijus Vėta.
POETAI IRGI KEIKIASI
• Darius Pocevičius.
EILĖRAŠČIŲ JUNGINYS
11

MUZIKA

JAU NEBE SUBRETĖ

Edmundas Gedgaudas

[skaityti komentarus]

iliustracija
Ieva Jokūbavičiūtė
Juozo Vyšniausko nuotrauka

Kažkada mūsų filharmonijoj koncertavo jaunutė turkė, prancūzų pianizmo mokyklos auklėtinė. Programa techniškai sudėtinga, bet šito nesijautė - ištisas valiūkavimas, žaižaruojantis džiaugsmas ir šiek tiek "vunderkindiškas" bendravimas su gilesniais muzikos sluoksniais. Po to koncerto Balys Dvarionas sakė patyręs įspūdį, jog išėjo mergaičiukė ir, visiems matant, peršoko per namo stogą. Jis pats pasitreniravęs galįs peršokti per taburetę. Na, mūsų kompozitoriaus ir mąslaus pianisto sąmojui autoironija nebuvo svetima, klystume ją pernelyg tiesmukai suvokdami.

Tą jo posakį prisiminiau prieš aštuonetą metų, kai dar pas Nijolę Vaitiekūnaitę-Kereševičienę M.K.Čiurlionio mokykloj besimokanti Ieva Jokūbavičiūtė skriste perskrido Camillio Saint-Saenso Koncertą g-moll, mūsų filharmonijos simfoniniam orkestrui akompanuojant. Susijaudinęs sveikinau ją ir mokytoją (kurios, deja, nebėra). Nijolė lakoniškai konstatavo, jog iš šios mokinės tikisi dar ir kitų dalykų. Tik ar Ieva jų sieks? Buvo manoma - gabi, bet labiau "lengvoms rolėms". Jei lygintumėm su klasikinės komedijos žanru, gal - subretėms, toms visus "aplink pirštą apvyniojančioms" tarnaitėms.

Po mokyklos - studijos rimtuose JAV muzikos centruose. Šiuo metu jos dar tęsiamos Niujorke pas Richardą Goode. Rugpjūčio 19-tos vakarą į mūsų Muzikos akademijos sceną įžengė žavi jauna moteris, sunkiai paaiškinamu būdu auditorijai įteigdama pasitikėjimą - bus ko pasiklausyti. Ir jau Johanno Sebastiano Bacho Ketvirtosios partitos D-dur uvertiūra rodė, jog prie ano jaunatviško pirštų miklumo priartėjo muzikos rimtis, nei akimirkai nenutolusi per visas septynias - tokias skirtingas - kūrinio dalis. Prisiminiau kaitrią popietę Niujorke, kai įėjau į dangoraižių apsuptyje kukliai atrodančią Šv.Patriko katedrą ir netikėtai pasijutau galingoj neogotikinėj erdvėj. Vitražų pritemdytoje šviesoje vos įžiūrimi skliautai, daugybė degančių žiburėlių, atgaivą teikianti darna. Dabar panašiai jaučiausi įsiklausydamas į genialią muziką, tarsi savaime atsiveriančią, įtraukiančią. Žinau, koks tai didžiulis pianistės nuopelnas, bet leidžiu sau tą "pamiršti". Savam menui oriai pasišventusi muzikė tam, regis, neprieštarauja. Bet jaučia (negali nejausti), jog klausytojui jos katedroje gera.

Albano Bergo Sonata op.1 pro skliautus "iki žvaigždžių" nežybčiojo, bet puikiai ir toje erdvėje išsiteko. Nuoširdžiai suderinta su pianistės jausena ir individualybe, ji buvo įdomiai kitokia. Tarsi medituodamas stebėjau įprastas sonatų ribas peržengiančią formą, abstraktumą, kurio po poros dešimtmečių savaip sieks Vytautas Bacevičius. Dar šešeri metai, ir A.Bergo Sonatai sukaks šimtas.

Rečitalio programa pasigėrėtinai konceptuali. Net ir tuo - anaiptol neesminiu - požiūriu, kad viskas joje susieta su muzikos istorijoj svarbia raide "B". Tuoj įsitikinsim, jog to nesuardė po Bacho ir Bergo sekęs italas Giacinto Maria Scelsi (kitaip - grafas d`Ayala Valva), viena spalvingųjų praėjusio šimtmečio meno asmenybių, lakūno ir karininko, skrydžių pionieriaus sūnus, rašęs prancūziškas eiles, patyręs įvairių kūrėjų bei filosofų (bene labiausiai teosofų) įtaką. Tarp 1936 ir 1939 metų (tiksliai nežinoma) parašė Quatro poemi (Keturis eilėraščius) fortepijonui, nevengdamas eklektizmo bei vėlyvojo romantizmo gestų, rodančių sąsajas su Aleksandru Skriabinu ir Albanu Bergu. Būtent pastarojo atminimui grafas dedikavo paskutinį ciklo "eilėraštį", kurį pasirinko pianistė ir vykusiai ryškino jo improvizacinį pobūdį. Natų lapus jos ranka skraidino nuo piupitro žemėn, bet polėkis niekur neardė susikaupimo, puikiai aprėpusio muzikos įvairovę. Natūraliai, iš pačių garsų čia kilo tiek įtampos, tiek ir nusiraminimo impulsai.

Jau seniai šlovės gaubiamas Johannesas Brahmsas 1892 m. surankiojo senus kūrinių eskizus, nebaigtus fragmentus, kai ką sudegindamas, o kai ką išplėtodamas ir užbaigdamas. Taip atsirado keturi paskutinieji rinkiniai fortepijonui - nuo 116 iki 119 opuso. Pirmuoju iš jų -"Fantazijomis" - I.Jokūbavičiūtė užbaigė rečitalį, šį ciklą skirdama savo Mokytojos atminimui. Vėlyvojo J.Brahmso susimąstymai, unikalusis jo virtuoziškumas - tai jau Ievos, tos anų dienų "subretės", pasišventusiai brandinama savastis.

Dabar suprantu, kodėl Niujorko ir Filadelfijos klasikinės muzikos radijo programos transliuoja jos koncertų įrašus.

 

Skaitytojų vertinimai


3608. Balta varna2003-09-01 10:01
Tikras Gedgaudo serialas! Dabar drebės kiekvienas pianistas, žinodamas, koks lazeris jo neišvengiamai tyko...:)))

3612. zr2003-09-01 12:55
Džiaugtis turėtumėt, bent vienas muzikos recenzentas kyštelėjo galvą iš klano regulų liūno. Kažin ar ilgam, bet vis sujudimas. Sveikinimai muzikiniam kolegai.

3620. Džudė2003-09-01 18:52
Gerai, kad LM pagaliau prisiviliojo gerai rasanti muzikanta. Sprendziant is komentaru, aplimpanciu jo straipsnius, daugelis skaitytoju dreba is baimes del visokiu Sondeckiu ir panasiu, o kartu stebisi, kad Gedgaudas nebijo laisvai rasyti. Bet jei jis nebijo, tai turbut niekad nebijojo ir nebijos, o visko bijantys skaitytojai ir ateityje tebus nulepausiai bailiai.

3621. girdutis :-) 2003-09-01 19:07
Gedgaudo stiplius - nuostabus: vaizdingas, pilnas asociaciju, issamus, visuomet profesionalus ir korektiskas. Su dideliu malonumu perskaiciau nuo pirmos iki paskutines raides. Net kilo noras apie Ieva daugiau suzinoti. Juk jei jos koncertai transliuojami per JAV radija, tai jau rodo tam tikra lygi, kuriuo turetume didziuotis ir dziaugtis! Noriu isgirsti jos koncerta (arba blogiausiu atveju - irasa). O LMA linkeciau kai kuriuos koncertus permesti ir i kitus miestus. Turiu omeny ne tik Vitaites ar Zvirblytes...

3624. Liudmila2003-09-01 22:12
Ir dar vienas laikrastis is naujo tampa koncertiniu palydovu, kaip kokios mirstancios 7 meno dienos. Gal jau nieko kito pasaulyje nevyksta? Ar sunku parasyt apie kompozitorius, festivalius, knygas, radijo projektus? Galu gale apie idomius istorinius dalykus? Nejau uztenka to pasitrynimo eiliniame koncerte ir raporto apie tai? Kazkada Litmenis buvo tikrai turiningesnis, o dabar tik apie prasigerusius literatus teraso. O muzika tik kaip vargse prielipa, visai minimaliai. Liudnoka.

3626. Realistas2003-09-02 05:54
Minimaliai, bet gyvai. Ar gal Liudmila norėtų, kad vėl grįžtų ilgiausi Bieliauskienės tekstai, kuriuose ir apie "istoriją" ir apie "festivalius", ir apie "kompozitorius" būdavo rašoma? Juk buvo klaikiai nuobodu. Ne objektas, apie kurį rašoma (taigi, ne koncertai) lemia, kad apie muziką dažniausiai neįdomu skaityti, bet rašančiojo myžčiojimas trumpais brūkšneliais, kai pats sau pasidaro nuobodus. Dabar "litmeny" atsiranda sveiko proto ir sveiko rašymo - kas čia nuobodu ir kodėl tai yra blogai? Bet, matyt, joks leidinys visiems neįtiks, o kad Gedgaudas rašo, reikia tik džiaugtis, bet ne inkšti.

3643. Ruonė2003-09-02 18:16
Klausimai Realistui. Ar Jus realiai manote, kad apie istorija, festivalius ir kompozitorius privalu rasyti nuobodziai, "myzciojant trumpais bruksneliais"? Banaliai mastote teigdamas, kad ne objektas, apie kuri rasoma, ka nors lemia. Dar ir kaip lemia, pasiskaitykite apzvalgas apie Sondeckio triumfa Dominikos respublikos trumpakelniu kurortininku festivalyje ir palyginkite su Navickaites parasyta Vilniaus festivalio profesionalia kritika Kulturos baruose. Ideja apie tai, kad Litmenis vistiek visiems neitiks tolygi teiginiui, kad siandienos oras taip pat ne visiems itiks. Litmeny niekuomet netruko sveiko proto, bet daznai pritrukdavo demesio desimtims dalyku, nepatenkanciu i kur nors panoseje vykstanti eilini koncerta. Reikia manyti, kad nauja redaktore sugebes iveikti sia yda.

3646. Pilypas iš K.2003-09-02 21:58
Gal kas paaiškys, kas ta subretė?

3647. Realistas2003-09-02 22:21
Pritariu tau, Ruone. Nesuprantu kodėl rašydama tą patį, ką ir aš tu tarsi man oponuoji. Mes kalbam tą patį.

3650. (ne) subretė2003-09-02 23:44
Pilypai iš K., Gedgaudas dar straipsnio pradžioje paaiškija! Tu tik paskaityk truputuką daugiau nei vien pavadinimą ir iškart rasi :)

3651. JVC2003-09-03 09:53
Jau ne kartą Edmundo Gedgaudo recenzijas lydi piktos skaitytojų replikos. Jie nepastebi straipsnių tono švelnumo ir rūpestingumo. Tiesiog ieško progos papramogauti internete.

3653. Mykolas OK :-) 2003-09-03 10:25
Taip, JVC. Būtent taip. EG visada malonu skaityti.

3661. nemuzikali :-) 2003-09-03 16:03
as visad muzikos puslapius praverciu, o dabar paskaiciau, ir man baisiai patiko, baisiai!

3665. Kritike2003-09-03 17:53
Bet kur jus matot tas piktas replikas?.. Pirmajame pasmaikstavime? Negi muzikos kritikai pasidare tokie jautrus, kad negalima ne suabejoti ju nuomone, ne siaip savosios parasyti? Beje, po siuo straipsniu - kone isimtinai pagyros Gedgaudui, ir vis tiek kazkas randa reikala pradeti ji ginti nezinia nuo ko...

3670. Mokytoja Bronė2003-09-04 12:41
Nu bet Gedgaudas kažkoks apsąlęs nuo tos Jokubavičiūtės... Turbūt čia jo sena simpatija...

3679. Daugiau...2003-09-06 19:19
Viskas cia gerai, bet tik daugiau, daugiau, daugiau rasykit apie muzika! Visokiausia, gera ir bloga, madinga ir pasenusia, bet tik daugiau...:)))

3682. Nagine :-) 2003-09-06 20:36
3651 - pastebim, pastebim... Argi skaitytojų diskusijos, jų tarpusavio "pasipešiojimas", tapatūs recenzijos ir jos autoriaus vertinimui/

7117. dgtfh :-( 2004-03-26 12:52
daune

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 11 iš 11 
21:43:43 Jan 29, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba