Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2009-06-26 nr. 3243

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• NIJOLĖ MILIAUSKAITĖ.
7
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

AKTUALIJOS 
• ASTRIDA PETRAITYTĖ.
Jau nubyrant kasdienos apnašoms nuo Poezijos gaivalo...
8
• RITA MIKUČIONYTĖ.
Eilėse prie meno: tikrieji ir tariamieji prioritetai
3

KNYGOS 
• INESA KIVILŠA.
Kad ir nežmoniškai, svarbu – kitoniškai...
4
• DEIMANTĖ ZAILSKAITĖ.
„Esu Dievas, poetas ir moteris“
1
• NAUJOS KNYGOS
• Bibliografijos ir knygotyros centras

TEATRAS 
• DALIA MIKOLIŪNAITĖ.
Islandijos teatrų, kuriančių vaikams, apžvalga
• RIDAS VISKAUSKAS.
Pakilę skrydžiui

DAILĖ 
• MARIJA REPŠYTĖ.
Mokslas per meno prizmę

MUZIKA 
• Pasakoja PETRAS KUNCA.
„Haydno reikalavimai yra aukščiausi“
3

PAVELDAS 
• Nacionalinės dailės galerijos pirmoji paroda „Spalvų ir garsų dialogai. M. K. Čiurlionio ir amžininkų kūryba“
• Europos parke – Gintaro Karoso kūriniai

SAVAITĖ SU TV 
• SKIRMANTAS VALIULIS.
Dienos ir naktys
1

(PA)SKAITINIAI 
 MINDAUGAS PELECKIS.
Judėjimas
6

POEZIJA 
• DALIA BIELSKYTĖ.
Trioletai
10

PROZA 
• JOLANTA SEREIKAITĖ.
Ji nebuvo Karmen
4

VERTIMAI 
• ZYGMUNT HAUPT.
Balandžiai iš Teodoro aikštės
1

AKTYVIOS JUNGTYS/ŠIUOLAIKINIS MENAS 
• ANDRIUS JEVSEJEVAS.
Absurdo poetika Vidurio ir Rytų Europos dramaturgijoje
1

AKTYVIOS JUNGTYS/KULTŪROS DIS/KURSE 
• ANGELĖ RIMKUTĖ.
Virtualaus bendravimo pinklės realybėje ir Jurgos Ivanauskaitės romanuose „Ragana ir lietus“ ir „Placebas“
2

AKTYVIOS JUNGTYS/JAUNIMO PUSLAPIS 
• MINDAUGAS PELECKIS.
Islandų muzikos fenomenas: kai šviesa tampa garsu
6

KRONIKA 
• MARIJA ZAVJALOVA.
Baltų-slavų tyrinėjimų centro įkūrimas Maskvoje
5

DE PROFUNDIS
Nepriklausomas ribotos atsakomybės „Literatūros ir meno“ puslapis
 
• DONATAS PETROŠIUS.
Būtini formalumai
• ALGIRDAS SELENIS.
• Ypatingas skonis
• Recepcijos recesijos išvirkšti kailiniai su pridurkais

PARK@S 
• Architektas Algimantas Černiauskas: Viešosios erdvės – mūsų gyvenimo atspindys1
• GINTAUTAS MAŽEIKIS.
Partiškumas prieš bendruomeniškumą
4
• DANGUOLĖ ŠAKAVIČIŪTĖ.
Kraštotyros vasara. Su iškeltu drėgnu pirštu?
2
• Visuomenės protesto fenomenas Europoje ir Lietuvoje: realybė ir siekiamybė5
• Pamesti ir atrasti negatyvai2
• PARK@S IEŠKO RĖMĖJŲ2

(PA)SKAITINIAI

Judėjimas

MINDAUGAS PELECKIS

[skaityti komentarus]

Girskis, Jonas. APIE ŽMOGAUS IR VISUOMENĖS STUBURĄ
- V.: Tyto alba, 2009.

GENIALUSIS DRAUGAS JUDESYS

Ši knyga mena Avicenos (tiksliau, Ibn Sinos, dar žinomo kaip Abu Ali Sina Balkhi; apie 980–1037; tai graikai jį pavadino Abitzianos) laikus, kai genialusis persas rašė medicininius traktatus, kurie skaitėsi lengvai kaip romanai ir tuo pačiu buvo gilūs filosofiniai veikalai. Jonas Girskis –­­ taip pat ne tik gydytojas (beje, trijų specialybių – neurologijos, fizinės medicinos ir reabilitacijos bei manualinės terapijos), 1995 m. įkūręs stuburo gydymo centrą (www.stuburas.lt), bet ir puikus rašytojas, psichologas ir filosofas, mokantis žmones judėjimo filosofijos. Autorius, tiesa, kuklinasi sakydamas, kad „šios knygos tikslas – patarti skaitytojui, kaip tapti puikiu savo kūno vadybininku“, bet iš tiesų tai nėra tik medicinos patarimų rinkinys, o meistriškai, aforizmų forma, pasitelkiant puikias Vitalijaus Suchockio karikatūras (buvau išsigandęs, kad šio žmogaus nebėra tarp gyvųjų, nes senokai nebemačiau jo kūrinių, ir, tiesą sakant, labai apsidžiaugiau, vėl aptikęs dar vaikystėje mėgtą jo braižą), parašytas filosofinis-grožinis-medicininis kūrinys.

Tai, apie ką kalba J. Girskis, – „gydomojo judesio filosofija“ (p. 13). Beje, kad knyga – ir filosofinė, liudija pavadinimas, pradedamas klasikiniu „Apie...“ (lot. „De...“). Optimistiškai nusiteikęs daktaras mums liepia nebijoti būti sveikiems, jis, panašiai kaip Vydūnas, kalba ir apie šeimos, tautos sveikatą bei darną. Knygoje – pamąstymai ir apie tradicinę, ir apie alternatyviąją mediciną (manualinę terapiją, meditaciją, psichologinę kūno terapiją, jogą, kvėpavimo pratimus, racionalią mitybą, gydymą dėlėmis –­ hirudologiją, homeopatiją, adatų terapiją – akupunktūrą, masažą). Vis dėlto J. Girskis nėra šamanas ir pabrėžia, kad „stebuklus juk daro ne aiškiaregiai, ne naujausios medicinos mokslo technologijos, stebuklai – mes patys, jie mumyse!“ (p. 10). Savigyda – svarbus dalykas, kurį propaguoja J. Girskis ir kurią pripažįsta daugelis pasaulio gydytojų. J. Girskis kaip tikras filosofas nori, kad bandytume pažinti save, įsigilintume į savąjį pasaulį, kuris taip ilgai laukė. Šie žodžiai nėra tik tuščias popieriaus gadinimas, nes daktaras jaunystėje yra patyręs ūmios ir klastingos ligos gniaužtus, iš kurių išsivadavo.

Apie žmogaus judesius J. Girskis kalba kaip apie simfoniją. Organizmo „paslaptinga harmonija ir tvarka“ (p. 14) jam groja natas, kurias perskaitęs daktaras moko ir mus stebuklingo valios slaptažodžio: „Aš tai galiu“ (p. 15). Neužtenka žinoti, kad „atramos ir judamąjį aparatą sudaro per 200 kaulų, apie 650 raumenų ir maždaug 230 įvairaus dydžio sąnarių“ (p. 17). Reikia suvokti viso savęs dermę. Kenčiantis protas verčia skųstis, sako J. Girskis ir priduria, kad neturime per dažnai apie save galvoti blogai (juk už mus tai daro kiti!).

J. Girskio frazė, kurią pacituosiu, tinka daugeliui nedisciplinuotų, savęs nemylinčių žmonių, tarp jų – savimylų menininkų, save genijais laikančių gal ir genijų, o gal ir ne visai (neseniai vienas jaunas į svaigalus įjunkęs rašytojas nė kiek neabejodamas man pareiškė, kad esąs genijus ir jo aukštumų niekada niekam nepavyks pasiekti): „Visuomet reikia atsiminti, kad centrinė nervų sistema ir jos prižiūrimos organų sistemos turi didžiulius nepanaudotus gyvybinius resursus. Gydant bet kokią ligą, negalima to užmiršti. Durys, už kurių jis slepiasi ir laukia, gali būti atrakintos. Jų raktas yra paciento noras, valia ir alternatyvioji medicina“ (p. 171).

Taigi dar ne viskas prarasta, o bohemiškas jaunime! Savižudybių ir alkoholizmo tarsi apsėstoje Lietuvoje reikia visomis prasmėmis blaivaus mąstymo bangos. J. Girskis – vienas tų, kurie ją gali įkvėpti.

Klein, Naomi. ŠOKO DOKTRINA: KATASTROFŲ KAPITALIZMO IŠKILIMAS
Iš anglų kalbos vertė Gediminas Pulokas, Kęstutis Pulokas ir Arvydas Pliučas.
– K.: Kitos knygos, 2009.

„KAPITALAS“ NR. 2

Kad leidykla „Kitos knygos“ moka nustebinti, jau nebestebina. Tačiau šįsyk kiek apstulbau paėmęs naujausią jos išleistą knygą – su Noamu Chomsky’u lyginamos Naomi Klein „Šoko doktriną“, kurios apimtis – net 556 puslapiai. Išties gali būti, kad revoliucinių nuotaikų ir kapitalizmo mirties kupiname pasaulyje N. Klein veikalas gali tapti svarbia knyga. Turiu tik vieną (nors gana svarbų) priekaištą leidėjams: knygai buvo būtinas įvadas, kuriame paprastam žmogui būtų paaiškinta, kas toji N. Klein, ką ji apskritai veikia ir ko siekta šia knyga. Mano galva, devynių sakinių ant knygos nugarėlės nepakako, kad skaitytojai suprastų šiaip jau nelengvą tekstą. Jame –­ daug vardų, pavadinimų, terminų, žurnalistinio slengo (N. Klein – 39 metų žurnalistė iš Kanados, Monrealio miesto), kuriuo pridengiamos esminės idėjos: globalizmas – blogis, kairioji politika – gėris, o kapitalizmas – tamsus baisus dalykas (nors visi naudojamės jo teikiamais malonumais).

Nežinau, ar šią knygą kas nors lygins su Karlo Marxo „Kapitalu“: iš esmės ji galėtų būti „Naujasis Kapitalas“. „Warwick“ premiją (2009 m. jos tema buvo „kompleksiškumas“) gavusi knyga originalo kalba pasirodė 2007 m., joje aprašomi įvykiai dar nepamiršti. Tai turi ir teigiamą, ir neigiamą pusę: viena vertus, skaitome apie itin aktualius dalykus, antra vertus – puikiai suprantame, kad naujausiųjų laikų istorija, rašoma here and now principu, kuriuo vadovaujasi „Twitter“ karta, nėra objektyvi. Daugelis knygos teiginių dar gali būti daug kartų peržiūrėti. Nepaisant to, ji tikrai labai įdomi. Be to, patogu skaityti: žurnalistės patirties turinti N. Klein suskirstė ją į 21 skyrių (be įvado ir išvadų).

Truputis informacijos apie pačią N. Klein (jos tinklalapis – www.naomiklein.org). Ji – žydė, Vietnamo karo ir pornografijos priešininkų duktė. N. Klein motina Bonnie Sherr Klein 1981 m. sukūrė dokumentinį neva pasisakantį prieš pornografiją filmą „Not a Love Story. A Film about Pornography“ („Nemeilės istorija. Filmas apie pornografiją“), kuris... buvo uždraustas, nes jame rodyta pedofilijos scena (mūsų dokumentinio kino pažiba Gražina Sviderskytė po panašaus atvejo trenkė durimis TV stočiai, kurios veidu buvo). N. Klein tėvukas Michaelas Kleinas – gydytojas, 1967 m. atsisakęs dalyvauti Vietnamo kare ir iš JAV su šeima persikėlęs į Kanadą. N. Klein brolis Sethas Kleinas – Kanados politinių alternatyvų centro veikėjas. Beje, N. Klein seneliai iš tėvo pusės buvo aršūs komunistai, kurie savo nuomonę apie komunizmą pakeitė 1956-aisiais, kai sužinojo apie Molotovo-Ribbentropo paktą. Įdomus paukštis yra ir N. Klein vyras – Avi (Avram David) Lewisas – dokumentinių filmų kūrėjas, kuris, būdamas žydas, arabų televizijoje „Al Jazeera“ (arab. „Sala“) veda laidą „Fault Lines“ („Klaidingos linijos“). Jo pažiūros pažangios: islamofobiją A. Lewisas prilygina antisemitizmui.

Prieš skaitant N. Klein, dar reikėtų žinoti, kad ji – feministinio judėjimo dalyvė, kurios pažiūroms nemažą įtaką padarė 1989 m. gruodžio 6 d. žudynės Monrealio „École Polytechnique“ (Politechnikos mokykloje). Ten, vaikystėje tėvo fiziškai niekintas, dvidešimt penkerių metų Marcas Lépine’as nušovė 14 moterų, kurios, jo manymu, buvo feministės, ir nusižudė. 2000 m. N. Klein išleido pirmąją knygą – „No Logo“; manifestą, kuriame nagrinėjamas didžiųjų tarptautinių korporacijų prekių ženklų įsigalėjimas, monopolizuojant rinką ir užvaldant viešąją erdvę. Ypač smarkiai kritikuota kompanija „Nike“ (matyt, N. Klein nekenčia NBA). Knyga „Tvoros ir langai“ (2002) yra skirta antiglobalizmui. 2004 m. su vyru N. Klein sukūrė dokumentinį filmą „Paėmimas“ apie Argentinos darbininkus, kurie užėmė uždarytą gamyklą ir ją atgaivino. N. Klein galime matyti ir filme „Korporacija“ (2003). Pagal „Šoko doktriną“ yra sukurtas trumpas dokumentinis filmas (http://www.youtube.com/watch?v=aSF0e6oO_tw).

„Šoko doktrinoje“ kalbama, kaip amerikietiškasis kapitalizmas pasipelnė Irake, Rusijoje, Čilėje, nepamirštamos Lenkijos, Kinijos, Pietų Afrikos, Šri Lankos, Naujojo Orleano, Tailando, Izraelio ir kitų vietovių problemos. Knygą reikia perskaityti visą, tad pacituosiu tik vieną sakinį: „Geriausias būdas išgyti nuo bejėgiškumo – padėti, turėti teisę dalyvauti atkuriant bendruomenę“ (p. 464).

Neleiskime milijardieriams ir milijonieriams pražudyti mūsų gyvenimų. „Vienintelis būdas pasipriešinti, –­ sako N. Klein, – tai žinoti, kas ir kodėl vyksta.“

Sabine, George Holland, Thorson, Thomas Landon. POLITINIŲ TEORIJŲ ISTORIJA
Iš anglų kalbos vertė Rasa Asminavičiūtė, Jūratė Baranova, Virgilijus Čepliejus, Vytautas Radžvilas, Arvydas Sabonis.
Antra laida, nauja redakcija. – V.: Margi raštai, 2008.

SENA KNYGA

Norėdami suvokti, kas vyksta mus valdančių vyrų ir moterų galvose, turėtume į jas įlįsti. Tai beveik neįmanoma, bet kartais progą suprasti diktatorius ir šiaip valdovus suteikia tokios knygos, kaip ši. Išsami studija suskirstyta į tris dalis: „Miesto-valstybės teorija“, „Visuotinės bendruomenės teorija“ ir „Nacionalinės valstybės teorija“. Kadangi esu šiek tiek futuristas, pasigendu šiame 1973 m. veikale (pirmasis leidimas profesoriaus George’o Hollando Sabine’o buvo sudarytas dar 1937 m.!) skyriaus „Ateities valstybės teorija“. Manau, šį, ketvirtąjį, skyrių galime parašyti, remdamiesi ankstesniaisiais, tik su pataisomis. Abejotina, kad ateityje žemę valdys klonai ar robotai, juolab kitų planetų atstovai arba nežmoniškai padidėję vabzdžiai, kojas prisimontavę delfinai ar dar kas nors. Jie visi net bijos prisiartinti prie homo sapiens, apie kurio veiklą taip niūriai kalbama neseniai plačiai nuskambėjusiame pusiau dokumentiniame filme „Namai“. Juk žmogus gali žudyti „savus“ ir „svetimus“ be jokio gailesčio, tremti juos kuo toliau, niekinti, vogti, naikinti, parazituoti... Kam reikalingi tokie pavaldiniai? Manau, tik tokiems pat kaip jis. Žmogus skamba išdidžiai, nes yra tuščias kaip puodas, o skamba dažniausiai jo ego.

Tokio niūriojo futurizmo mintys apima skaitant šią klasikinę knygą. O joje kaip tikroje enciklopedijoje rasime gausybę įdomių faktų faktelių. Pasirodo, kadaise Egipto ir Mesopotamijos atžvilgiu Graikija buvo periferija, Indija – nepalyginti labiau izoliuota, o Kinija beveik visiškai atskirta (p. 35). Tačiau graikai pagimdė šiuolaikinę politiką, ir jų palikuonys dabar, maždaug 2500 metų praėjus, keikia savo išrastąją demokratiją, tapusią didžiausiu išbandymu žmonijai. Prisidengiant šiuo žodžiu, žudomi žmonės. Lygiai kaip ir prisidengiant Dievu, tauta, gentimi, klanu, brolija... Žmonės visada ieškojo pasiteisinimų savo kainiškajam pradui. Ir juos rado.

Pamąstęs suvoki, kad kai kurie klausimai pergyvena ne tik žmones, bet ir epochas, maino spalvas. „Ką daryti?“ – klausė Leninas 1902 m. to paties pavadinimo brošiūroje, kurioje atvirai žavėjosi teroristais. 1905 m. Iljičius pasakė, kad literatūra turi tapti didžiulio socialdemokratinio mechanizmo „rateliu ir sraigteliu“. Ar dabartinė valdžia nepanaudojo šios idėjos?.. Juk kostiumus kolekcionuojantis funkcionierius liepė skaityti senas knygas. Skaitau. Ir matau Lenino žodžius iš senos knygos: „Partija menkai suprato, kokią atsakomybę ji prisiėmė...“ (p. 802)

Išvados – per kitus Seimo rinkimus.

 

Skaitytojų vertinimai


53732. megzta berete2009-06-28 23:06
Kubiloidai nei vieno lituko nepaims is 100-ta milijoniniu pelnu,bet atims is ubago lazda .Dar islups is zmogeliu po 10 lt.per padidinta PVM.Taokios tendencijos buvo matomos dar pries sausio 16 d. zmoniu sushaudyma,kai noreta uzsmaugti smulku versla.Daba vel atsibudo Kubiloidas(gaidys neda...as) Vel zmones apiplesineti ketina.

53765. kiti marksistai2009-07-01 13:14
"Kitos knygos" išleido "Naująjį Kapitalą", aiškiai parodydamos simpatijas marksizmui :-(( Toks lietuviškas humanitarinis pseudoelitas: daug paistalų apie menus, avangardus, o visko pagrindas - marksizmas... Džiunglės - ne kapitalizmas, džiunglės - išsilavinusių žmonių galvose.

53767. kiti liberalfašistai2009-07-01 13:32
Ne, kapitalizme džiunglių nėra ir negali būti. Viskas, ką tu matai aplinkui -tik tavo asmeninė schizofrenija. Gydykis vaistukais.

53775. :) :-) 2009-07-01 15:21
Mielieji, skaitykite filosofinį Girskio traktatą apie stuburą ir daugiau šypsokitės. Tada ir tos džiunglės-nedžiunglės neatrodys tokios jau baisios.

53783. liberalfašistui2009-07-02 11:22
Oho, tau tikrai vaistukų reikia. Tu stipriai nepatenkintas realybe. Nes jos nesupranti, labiau gyveni per daug nukrypusiomis fantazijomis. Bet nenuostabu: ir Marksas su Engelsu tokie buvo, ramiai svarstę, kad reikės išnaikinti atsilikusias, proletarinei revoliucijai netinkamas tautas, o jų žemes apgyvendinti pažangesniais.

53787. marksistui2009-07-02 16:19
Na, išties, tik tas, kuris psichiškai nesveikas, gali būti nepatenkintas mūsų šviesia realybe. Tokius tik į Černiachovsko ligoninę.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 18 iš 18 
21:42:07 Jan 29, 2012   
May 2009 Sep 2014
Sąrašas   Archyvas   Pagalba