Literatūra ir menas

• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS
• Vidmantas Valiušaitis.
KAS PO SOVIETINĖS LIETUVIŲ KULTŪROS PELENAIS IR NUODĖGULIAIS?
• Gabrielė Gailiūtė.
SEAMUS HEANEY: "KASANTI PLUNKSNA"
• VACLOVAS KRUTINIS: "KAIP KŪRĖJAS, AŠ VALSTYBEI - NIEKAS"1

TEATRAS
• Ridas Viskauskas.
SKIRTINGI IR NEGALINTYS SUPANAŠĖTI
• "BRITŲ IŠŠŪKIS - LIETUVIŲ ATSAKAS"

OSKARUI MILAŠIUI - 125
• 1877, Čerėja - 1939, Paryžius.
OSKARAS MILAŠIUS

LITERATŪROS MOKSLAS VIRTUALIAJAME PASAULYJE

ESĖ
• Marius Ivaškevičius.
KAS IŠGAUDYS BALTUOSIUS AMŪRUS?

DIFFICILE EST SATIRAM NON SCRIBERE!
• Tadas Desperadas.
IŠPAŽINTIS

SKELBIMAI
• PASIKEITĖ TELEFONAI

KRONIKA

NEPAMIRŠTAMA KELIONĖ

[skaityti komentarus]

iliustracija
Poezijos pavasario pasiuntiniai prie Eglinės piliakalnio: Alvydas Šlepikas, Benediktas (Benas) Januševičius, Sigutė Trimakaitė ir Kęstutis Navakas

Poezijos pavasaris kasmet pirmiausia prasideda ne Vilniuje. Ir šiemetis nebuvo išimtis. Gegužės 15 dieną grupė žmonių iš Lietuvos pajudėjo į Lietuvą, esančią Lenkijoje, į Punską.

Pirmiausia sustojome Lazdijuose, ir gana anksti - 12 valandą perpiet - prasidėjo poezijos ir muzikos priešpietė. Gausiai susirinkę žiūrovai klausėsi dainininkės Sigutės Trimakaitės ir trijų poetų: Benedikto Januševičiaus, Alvydo Šlepiko, Kęstučio Navako. Paskui paaiškėjo, kad čia ne tik klausytojai, kad žmonės, taip gausiai susirinkę, patys yra poetai arba poetų giminaičiai, draugai, - prasidėjo antroji dalis. Skaitė vietiniai literatai, kurie, vienas kukliau, kitas drąsiau, pristatė savo kūrybą - ne tik skaitė, bet ir dainavo. Vėliau dar buvo galimybė ir pabendrauti su vietos žmonėmis, alutį ragaujant, vis dėlto teko palikti svetingus lazdijiečius, nes laukė Punskas.

Punske aplankę dar ne visai baigtus statyti, bet jau veikiančius Lietuvių kultūros namus, pono J.Vainos muziejų, įsikūrusį tų pačių namų pusrūsyje, išvažiavom prie Eglinės piliakalnio, kur vyko lietuvių vakaronė "Jotvingių piliakalnio papėdėje". Lietuvaitės šokėjos pakvietė iš kalno pasirodyti jotvingius, kurie neilgtrukus jau trypė papėdės žolę, o rankose liepsnojo deglai. Pasiklausę svečių (mūsų) ir vietinių poezijos, jotvingiai vėl, griaudžiant muzikos būgnams, sugrįžo į savo piliakalnį. Vėliau, jau tikros vakaronės metu, paaiškėjo, kokie dainingi ir draugiški yra vietos lietuviai. Dainas nešė vėjas ir per stebuklingai gražius slėnius bei kalvas pūtė tiesiai į Lietuvos pusę, o mes žiūrėjom į žvaigždes ar tolumoj mirksinčias pasienio punkte sunkvežimių šviesas.

Gegužės 16 dieną išvykome į netrumpą kelionę po senąsias jotvingių, galindų ir prūsų žemes, kur daugybė vietovardžių dar mena baltų laikus. Energingas ir, regis, kelias enciklopedijas galvoj turintis ponas Eugenijus Petruškevičius, mūsų gidas, nenuilsdamas pasakojo apie kiekvieną pravažiuojamą kaimelį, upelį ar dvarą. Sustojome Boyeno tvirtovėje, paskui skaitėme eiles, klausėmės dainų ir skaitovų prie šv. Brunono kryžiaus. Pono Eugenijaus nuomone, kiekvienas lietuvis turėtų aplankyti tas vietas, su kuriomis susijęs Lietuvos vardo pirmasis raštiškas paminėjimas.

iliustracija
Punsko lietuvaitės šokiu kviečia jotvingių karžygius iš amžių gelmės
Sigito Birgelio nuotraukos

Apsilankius "Vilko irštvoje" - Hitlerio bunkeriuose, tolesnė programa tądien, deja, nutrūko, mat pasipylė lietus. Juokavome ir guodėmės, kad šitaip net geriau - stipriau trauks grįžti dar kartą.

Penktadienį (17 d.), užėję į "Aušros" redakciją bei leidyklą, apžiūrėję spaudinių parodėlę, susipažinę su Punsko viršaičiu Vytautu Liškausku, kuris papasakojo apie vietines problemas ir džiaugsmus, nuvykome į Punsko mokyklą, kur pamatėme mokinių kompoziciją pagal Algimanto Mikutos eiles, skaitėme savo kūrybą, Sigutė dainavo. Po susitikimo vienas kitam sakėme: "Kokia gera publika, kaip dėmesingai klausė, kokie šaunūs vaikai".

Ne mažiau šaunūs pasirodė ir vaikai, susirinkę Albino Žukausko tėviškėje Bubeliuose. Jie skaitė, dainavo, šoko. Čia Kęstutis Navakas pasakė: "Kai gyveni Lietuvoj, ji atrodo lyg savaime suprantamas dalykas, ji lyg ir nieko nereiškia. Tik čia, žemėje, kuri ir mums, ir jums yra Lietuva, bet ir jūsų, ir mūsų politikams atrodo kitaip, supranti kiek daug reiškia tėvynė". Visi jutom kažkokį šventą artumo Lietuvai jausmą. Siūlome visiems, norintiems tai pajusti, būtinai apsilankyti pas svetingus punskiečius.

Lieka nepaminėtas susitikimas Lietuvos konsulate Seinuose, Sigutės giedojimas bažnyčioje, lieka neaprašyta daug kas, bet ar įmanoma viską suminėti!

Norėtume padėkoti visiems punskiečiams, visiems lietuviams, su kuriais susitikome, kurie rūpinosi mumis, kurie skaitė eiles ir dainavo, kurie šoko ir kurie mus maitino. Ypač esame dėkingi Sigitui Birgeliui, viską organizavusiam, viskuo besidomėjusiam, tikram šeimininkui. Ačiū.