Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2003-05-16 nr. 2950

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• LESZEK ENGELKING18
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE5

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LTV KULTŪROS LAIDOS
• LR KULTŪROS LAIDOS1

AKTUALIJOS 
• Rimvydas Šilbajoris.
DISKUTUOJAM
10
• Teodoras Četrauskas.
APIE GERVES IR GIEDRĄ
3
• SVETlMŲ ASMENVARDŽIŲ RAŠYBOS KANCELIARINĖ PRAKTIKA6
• Edmundas Rimša.
DĖL LAURYNO GUCEVIČIAUS PAVARDĖS
8
• KAUKOLĖS GYVENA ILGIAU8

POEZIJA 
• VYTAUTAS SKRIPKA 5

POEZIJOS PAVASARIO SVEČIAI 
• KNUTAS SKUJENIEKAS1
• SERGEJ MOREINO
• PETR MIKEŠ
• LUBOR KASAL
• TOMISLAV BOGDAN

AKTYVIOS JUNGTYS 
• Domas Razauskas.
RAŠINĖLIS: NUSIKALTIMAS IR BAUSMĖ
15

JAUNIMO PUSLAPIS 
• Lina Jakeliūnaitė.
AŠ ESU AŠ
1
• Vika Ryžovaitė.
AKMENS METAMORFOZĖS

ŠOKIS 
• Rasa Vasinauskaitė.
TAI YRA ŠOKIS
2

DAILĖ 
• Jurgita Ludavičienė.
PUNKTYRAI: ĖJIMAS PER TUŠTUMĄ
12
 Ignas Kazakevičius.
EMBLEMA
• Pillė Veljataga.
APIE ESTIJOS DAILĘ
• Salomėja Jastrumskytė.
GELEŽIES MITOLOGIJA

TEATRAS 
• ATSIVĖRIMO TRAUKA4
• Rimas Driežis.
KAMERINIAI LĖLIŲ SPEKTAKLIAI KLAIPĖDOJE

MUZIKA 
• Rita Aleknaitė-Bieliauskienė.
SKAMBANTIS BALANDIS
1
• Rytis Jokūbaitis.
VILNIUS BAND
1
• SUGRĮŽIMAI1

KAUNO KULTŪROS PUSLAPIS 
• LAIPTAI Į ŽMOGŲ

KNYGOS 
• Gintarė Bernotienė.
KELRODĖ VILTIS
2
• Benediktas Januševičius.
APIE "DVIVEIDĮ"
• TYLOS ARTĖJANTIS
• SPACERKIEM Z MARSZALKIEM PO ZMUDZY, WILNIE I WILENSZCZYZNIE1
• 14.99 €5
• NAUJOS KNYGOS1

POKALBIAI 
• KNUTAS: "VISI MES ESAM TIE PATYS ŽMONĖS"

KULTŪRA 
• Laimutė Tidikytė.
MOTERYS VILNIAUS KULTŪRINIAME GYVENIME
2

KRONIKA 
• Antanas Naujokaitis.
LIETUVIAI SVETUR
1

SKELBIMAI 
• GEGUŽĖS 21 DIENĄ 21VALANDĄ VIETOS LAIKU
• MOKSLEIVIAMS, RAŠANTIEMS POEZIJĄ, IR MOKYTOJAMS LITUANISTAMS
• Renginių programa.
POEZIJOS PAVASARIS 2003
• LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS MINISTERIJA
• JUOZAS KAZLAUSKAS1
• LIETUVOS DAILININKŲ SĄJUNGA SKELBIA KONKURSĄ1

DE PROFUNDIS 
• Vidmantas Kiaušas.
APIE KITĄ AKĮ
4
• TIKRI PASIKEITIMAI6

DAILĖ

EMBLEMA

Ignas Kazakevičius

[skaityti komentarus]

iliustracija
Jūratė Rekevičiūtė. "Pasilikti laisvę sau"

Klaipėdos dailės parodų rūmuose apsilankė menotyrininko Algio Uždavinio kuruojama kauniečių dailininkų grupė. Ji pristatė vasaros plenero projektą "Auksinė žuvelė". Po įmantraus pavadinimo vėliava susibūrė marga kompanija. Tai neseniai meno arenoje pasirodžiusi Dalia Ostaševičienė, ekscentriškoji Jūratė Rekevičiūtė, Virginija Uždavinienė, Arvydas Palevičius ir Kęstutis Milkevičius.

Įdomiausiuose D.Ostaševičienės paveiksluose matyti laiko, praleisto Maroke, įtaka. Tai savotiškos emblemos, kuriose justi Afrikos gamtos alsavimas. Paslaptingo peizažo fasadą čia kuria nuoširdus, primityvistinės manieros piešinys, vešlios spalvos (raudona, žalia, geltona) ir egzotiški siužetai. Tikslus geometriškumas, juodos žmogaus figūros ir šviesaus fono kontrastas žadina pastovumo ilgesį, norą bent mintyse paklaidžioti po panašias oazes. Naudodama vienodo intensyvumo ritmiškas spalvų dėmes ir jas įrėminančius griežtus kontūrus, autorė mezga nesibaigiantį kiliminį raštą. Toks netikėtai brandus sintetizmas liudija staigų ir sėkmingą debiutuojančios dailininkės šuolį.

J.Rekevičiūtės grafiką galima apibūdinti ir kaip ryškiaspalvius emocijų plakatus. Paveiksluose besisluoksniuojančias aitriaspalves linoraižinio dėmes dengia stilizuotas žuvies ar kokio nors "gyvio" piešinys. Jis siejasi su A.Čepulinskaitės paauglių merginų aktų fragmentais. Jų paviršiuje ažūrais sūkuriuoja baltos, pilkos, auksinės, sidabrinės linijos. Piešinys tampa lengvas ir permatomas. Vėlgi intriga. O kur ji, ten ir naujas vaizdinys - spalvingas ir intriguojantis, painus, klaidus, kartais akiplėšiškai įžūlus.

Daugiausia drobių pateikė A.Palevičius. Paveikslai, kuriuose vaizduojamos bažnyčios ir panoraminiai peizažai, rodo, kad autorius kantriai analizavo motyvą ir stengėsi kruopščiai atlikti plenerinę užduotį. Noras nuoširdžiai ir paprastai perteikti tikrovę kertasi su noru deformuoti ir nevaržomai išsilieti. Pastatų formos sunkios, grasina "išlipti" iš paveikslo, perspektyvos niuansai kukliai glaudžiasi jų pavėsyje. Polichromija, tonų kalba, plokštumų briaunos žaižaruoja nuo teptuko smūgių. Naujausi kūriniai kuriami jau išbandytu metodu, pasirenkama ir ankstesnė struktūra. Tapydamas autorius generuoja laužytą, įvairiakrypčiais potėpiais nusėtą modernistinio pasaulio schemą. Dangus ir žemė sumaišomi, išcentrinėse kompozicijose atsiskleidžia autoriaus impulsyvumas, dinamikos pomėgis. Atviros spalvos tapiniuose paslepiamos po lasiruojančių pustonių lavinomis. Jos šviečia iš vidaus. Paveikslų paviršiuje greta pastozinių vietų išlaikomos ir glotnios plokštumos. Drobės pradeda veikti asociatyviai. Žiūrint į naujausius kūrinius, peršasi išvada, jog dailininkas atsikratė vidinės sumaišties, išmoko atsiriboti nuo kasdienybės erzelio.

V. Uždavinienė - kukliausia ir kruopščiausia projekto menininkė. Jos nedidelio formato kūriniai oponuoja ekspresyvioms tapytojų drobėms. Oponuoja atlikimo precizija ir subtiliu kultūrinių pasluoksnių mišiniu. Tempera tapytų miniatiūrų ornamentikoje jis pasireiškia skandinaviškų, arabiškų raštų susipynimu, spalvų lakoniškumu. Tamsrudžių, rusvo fono paveikslų grafika kuria seno, laiko išėsdinto pergamento įvaizdį. Sakytum, stilizuotas vikingų drakonas it kokia alcheminė salamandra nugraužė puošnų savo uodegos raidžių apipavidalinimą.

Šį kartą ironiškai nostalgiškas (pavargęs?) K.Milkevičius akvarelę derina su šmaikščiomis laikraštinėmis iškarpomis ir ieško čia "ko nors", kas pateisintų supoetintą gamtos būvį, atmieštų vaiskų peizažo "saldžiarūgštiškumą". Autorius tarsi vengia įsibėgėti ir atimti nekaltybę "peizažo" rausvumui, rimtais tapybiniais sprendimais išnarstyti jo sandarą. Pro rytmetinio kolorito korius besismelkianti lyrika atkreipia dėmesį į nuotaikas. Dailininkas eina palengva, stebi, vertina gamtos fragmentuose rastas kaitros nuzulintų planų horizontales, veik beperspektyvėse lygumose įsipynusius smėlio, lapijos, debesų "šniūrus".

Nedidelė A.Uždavinio plenerinė grupuotė, suformuota pagal stilistinių opozicijų principą, primena emblemą, kurioje kiekvienas dalyvis užima jam skirtą meninę erdvę. Atskirai paimta, jų kūryba yra savaip įdomi. Tačiau visuma - poklaikė. Reikia pažymėti, jog A.Uždavinys prikelia pamirštus vardus (K.Milkevičius), atranda "marginalą" - A.Palevičių ir originalą - D.Ostaševičienę, kurie žavi nežinojimu ir specifine logikaa. Nepamiršta ir egzotikos dozė - eklektiška J.Rekevičiūtės grafika. J.Rekevičiūtės ir A.Čepulinskaitės derinys ne itin vykęs. Iš esmės sunku suderinti socializuotą, potekstinių egzistencijos realijų kupiną fotografiją ir degančių spalvų papliūpas, archajiškus linoraižinio ornamentus. Bet parodos visuma, tikėtina, šiai kompanijai evoliucionuojant, "apsivalys".

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 5 iš 5 
21:34:34 Jan 29, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba