Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2003-05-16 nr. 2950

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• LESZEK ENGELKING18
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE5

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LTV KULTŪROS LAIDOS
• LR KULTŪROS LAIDOS1

AKTUALIJOS 
• Rimvydas Šilbajoris.
DISKUTUOJAM
10
• Teodoras Četrauskas.
APIE GERVES IR GIEDRĄ
3
• SVETlMŲ ASMENVARDŽIŲ RAŠYBOS KANCELIARINĖ PRAKTIKA6
• Edmundas Rimša.
DĖL LAURYNO GUCEVIČIAUS PAVARDĖS
8
• KAUKOLĖS GYVENA ILGIAU8

POEZIJA 
• VYTAUTAS SKRIPKA 5

POEZIJOS PAVASARIO SVEČIAI 
• KNUTAS SKUJENIEKAS1
• SERGEJ MOREINO
• PETR MIKEŠ
• LUBOR KASAL
• TOMISLAV BOGDAN

AKTYVIOS JUNGTYS 
• Domas Razauskas.
RAŠINĖLIS: NUSIKALTIMAS IR BAUSMĖ
15

JAUNIMO PUSLAPIS 
• Lina Jakeliūnaitė.
AŠ ESU AŠ
1
• Vika Ryžovaitė.
AKMENS METAMORFOZĖS

ŠOKIS 
• Rasa Vasinauskaitė.
TAI YRA ŠOKIS
2

DAILĖ 
 Jurgita Ludavičienė.
PUNKTYRAI: ĖJIMAS PER TUŠTUMĄ
12
• Ignas Kazakevičius.
EMBLEMA
• Pillė Veljataga.
APIE ESTIJOS DAILĘ
• Salomėja Jastrumskytė.
GELEŽIES MITOLOGIJA

TEATRAS 
• ATSIVĖRIMO TRAUKA4
• Rimas Driežis.
KAMERINIAI LĖLIŲ SPEKTAKLIAI KLAIPĖDOJE

MUZIKA 
• Rita Aleknaitė-Bieliauskienė.
SKAMBANTIS BALANDIS
1
• Rytis Jokūbaitis.
VILNIUS BAND
1
• SUGRĮŽIMAI1

KAUNO KULTŪROS PUSLAPIS 
• LAIPTAI Į ŽMOGŲ

KNYGOS 
• Gintarė Bernotienė.
KELRODĖ VILTIS
2
• Benediktas Januševičius.
APIE "DVIVEIDĮ"
• TYLOS ARTĖJANTIS
• SPACERKIEM Z MARSZALKIEM PO ZMUDZY, WILNIE I WILENSZCZYZNIE1
• 14.99 €5
• NAUJOS KNYGOS1

POKALBIAI 
• KNUTAS: "VISI MES ESAM TIE PATYS ŽMONĖS"

KULTŪRA 
• Laimutė Tidikytė.
MOTERYS VILNIAUS KULTŪRINIAME GYVENIME
2

KRONIKA 
• Antanas Naujokaitis.
LIETUVIAI SVETUR
1

SKELBIMAI 
• GEGUŽĖS 21 DIENĄ 21VALANDĄ VIETOS LAIKU
• MOKSLEIVIAMS, RAŠANTIEMS POEZIJĄ, IR MOKYTOJAMS LITUANISTAMS
• Renginių programa.
POEZIJOS PAVASARIS 2003
• LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS MINISTERIJA
• JUOZAS KAZLAUSKAS1
• LIETUVOS DAILININKŲ SĄJUNGA SKELBIA KONKURSĄ1

DE PROFUNDIS 
• Vidmantas Kiaušas.
APIE KITĄ AKĮ
4
• TIKRI PASIKEITIMAI6

DAILĖ

PUNKTYRAI: ĖJIMAS PER TUŠTUMĄ

Apie Arūno Gelūno parodą "Punktyrinės teritorijos" "Rūtos galerijoje" Vilniuje

Jurgita Ludavičienė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Arūnas Gelūnas. "Vėjai galvoj"

Koks garsas, kai plojama viena ranka, - klausiama garsiajame dzeno koane. Koks vaizdas ten, kur binoklis nukreipiamas į mąstymo ir intuicijos susikirtimą, galėtų atsakyti Arūnas Gelūnas. Gal ne tiek atsakyti, kiek padėti sukoncentruoti žvilgsnį ties ta riba, kurioje spontaniškas teptuko mostas kinišką popierių girdo tušu, o racionalus protas skaičiuoja brūkšnelių brėžiamas trajektorijas. "Punktyrinės teritorijos" žvilgsnį švelniai vedžioja peizažo "gaurais", peizažo, balansuojančio ant realaus ir įsivaizduojamo ribos. Glosto figūrų linijas, plaukiojančias lakštuose.

Spontaniškumas. Potėpiai lengvi ir skaidrūs, susiliejantys pilkomis dėmėmis ant švelniai pūkuoto kiniško popieriaus. Lengva ranka vedžioja teptuką, stebėdamasi skaidrumu ir tirštumu, potėpiais ir pustoniais. Figūros nuspėjamos, įsivaizduojamais judesiais. Peizažą ir figūras pjauna punktyrai, nužymintys menamo binoklio trajektoriją. Viskas pilka - ir objektai, ir punktyrai, įkūnijantys žiūrinčią akį. Lakštuose susikerta stebima mentalinė tikrovė ir stebėtojas, su kuriuo gali nejučia susitapatinti žiūrovas. Nejučia, nes žvilgsnis atsainiai slysta punktyrų linijomis, užpildydamas tarpus tarp jų. Įsivaiduojami veikėjai laukia spontaniško žiūrovo, kuris galėtų lengvai ir be ypatingų pastangų, tarsi netyčia, mintyse sukurti pjesę, pateisinančią jų egzistenciją.

Netikslumas. Linijos išskydusios, punktyrai žymi nežinia kur esančią nežinia kokią teritoriją. Duomenų nebuvimas leidžia apgyvendinti ją svarbiais personažais: juk taip įdėmiai stebimi tegali būti labai reikšmingi objektai. Tačiau Arūno Gelūno peizažų ir veikėjų strateginis svarbumas yra toks pat didis, kaip ir nustipusios katės brangumas. Ir Gelūnas, kaip Salingerio Simoras, galėtų ramiai atsakyti, nudelbęs akis į lėkštę, kad brangiausias pasaulyje dalykas yra nustipusi katė, nes jos niekas negali įkainoti. O reikšmingiausias pasaulyje strateginis objektas - įsivaizduojamos tolumos. Ir jie teisūs - tiek Simoras, tiek Gelūnas.

Lengvumas. Autorius lengvai vedžioja savo ranką ir žiūrovo žvilgsnį. Lengvas egzotiškumo atspalvis, sklindantis iš rytietiško popieriaus ir tušo, visgi nepaverčia darbų populiariomis rytietiškos tapybos imitacijomis. Racionalus žvilgsnis, kurį personifikuoja punktyras, švelniai susiduria su moterų figūromis ir peizažo toliais, suponuodamas naują kokybę. Intelektualumas išlieka, susivienijęs su intuityviu tapybiškumu. Ir A.Gelūno veidas, kurio bruožai sustingo, išsilieję purtant galvą fotografijose, keičiasi su griežtomis medžio raižinio linijomis, formuojančiomis kanoninės galvos schemos piešinį, - ir žvilgsnis šokinėja nuo tamsių dėmių prie šviesių, ieškodamas ir rasdamas tą teritoriją, kurioje spontaniškumas ir intuicija gulasi šalia to, ką gali išmąstyti racionalaus proto pajėgos, - kaip biblinis liūtas greta avinėlio.

Tada ir supranti, jog tikrąją teritoriją, kurioje ir glūdi tiesa, žymi ne punktyrų linijos, o tuštuma tarp jų.

 

Skaitytojų vertinimai


2411. @2003-05-16 01:22
Ak, ta mijopija vilnietiskoji - gi jau rode "Arteritorija" siuos darbus.

2439. hiena2003-05-16 17:35
tai is "arteritorijos" galetu kas nors ir parasyti (is neturejimo ka veikti). chebra is kauno, ko tylit?!

2440. @2003-05-16 18:04
tokia pacia replika ir vilnieciams tinka - ko toliau savo nosies nematot?

2448. hiena2003-05-17 11:18
vilnieciai mato tai, kas vyksta vilniuj, ir raso. kaunieciai ir dauguma kitu mato tai, kas vyksta kaune ir kitur - ir tyli

2462. a2003-05-18 15:10
o kaip del parodos? kodel komentarai tik vilnius-kaunas?

2467. subbine2003-05-19 13:33
paroda kaip paroda tik gal pompa didinama apskritai ludaviciene serga teksorhea ypach uzsakiminiai ir apie pazystamus ,del pastabumo kitoms erdvems ,kadangi lietuvoje nera normalaus art critic tai menotyyyrinnkai sedi ishsidrebe centre ir bezda tai ka mato

2468. subbine2003-05-19 13:35
sorry tekstorhea

2471. @2003-05-20 04:12
Moterele butu pasidomejusi bent Geluno biografija (dailes studijos Japonijoje, VDU apgintas filosofijos doktoratas), tai gal nesivaidentu nei Salingeris, nei nieko nezymintys punktyrai. Apie ka negalima sneketi, apie tai reikia tyleti (lyg taip Wittgensteinas rase). Telieka pasaugoti uzkimusia provincine gerkle.

2472. arklys filosofas2003-05-20 12:12
kritikos yra ivairiu rusiu. uz savo moksline biografija Gelunas atsiskaitineja mokslinio tyrimo institutams ir raso filosofinius straipsnius i filosofinius leidinius. o cia paroda, ir raso apie paroda. o ne jo straipsnius recenzuoja. (ko noret, kai subines komentuoja)

2474. subbine2003-05-20 12:37
galerija tai visiskas salonelis art teritorijos merginos po vakarykshchio reportazo turetu plaukus nusirauti kur ju kuruotas meninkas savo darbus eksponuoja.gelunas budamas kaunietis gal apie komercine sekme galvodamas pasirinko tokia skyle ,bet kaip angazuotam meninkui tai krytis nes kaune machiau gera paroda pagalvojau ,nes poradarbu visai patiko

2477. to 9) & 10)2003-05-20 14:26
Ir paskui patys zagsit, kodel tyli provincija. Neakivaizdu?

2479. nustebes2003-05-20 18:38
gera paroda, ir straipsnis visai geras. nesuprantu, ko cia lojat. apie galerija straipsnyj juk neraso, tik apie paroda.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 5 iš 5 
21:34:22 Jan 29, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba