Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2002-10-18 nr. 2921

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Renata Ščerbavičiūtė.
APIE "TAIKOMĄJĄ DAILĘ 2002"
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LRT KULTŪROS LAIDOS1
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• Egidijus AleksandravičIus.
FRANKFURTO MUGĖ IR POLITINIS FOLKLORAS: PAKELTKOJIS
44
• LIETUVIŲ POEZIJA VOKIŠKAME ŽURNALE
• 68-ASIS TARPTAUTINIO PEN KLUBO KONGRESAS

DIFFICILE EST SATIRAM NON SCRIBERE! 
• Tadas Desperadas.
GEROJI SAVAITĖ
5

PROZA 
• IJOLA BARTKUTĖ2

POEZIJA 
• WILLIAM SHAKESPEARE2
• FIKRAT SALIMOV2

KNYGOS 
• Alfredas GuščIus.
TAI KAS PRAEINA, KUNIGE RUDENI?
1
• Aldona Ruseckaitė.
ATIDARI LANGAI STASIUI SANTVARUI
2
• Jurgita Mikutytė.
KAS NEBIJO MADINGOS TEMOS?
• NAUJOS KNYGOS

MUZIKA 
 Rita Aleknaitė-Bieliauskienė.
KELNO MUZIKINIO GYVENIMO PANORAMA
1
• Rytis Jokūbaitis.
FORTEPIJONINIŲ ANSAMBLIŲ KONKURSAS
• Irena Mikšytė.
Į KIEKVIENO KRŪTINĘ PO ŽODĮ ĮDĖSIU
2

TEATRAS 
• Ridas Viskauskas.
TEATRAS VAIKAMS - UŽUOVĖJA NUO TIKROVĖS?

KINAS 
• ĮVARDYTI TIKROVĘ
• Ridas Viskauskas.
ATPAŽĮSTAMUMAS, KAIP VERTYBĖ

NAUJI FILMAI 
• Rasa Paukštytė.
PAPRASTA ISTORIJA

DAILĖ 
• Vytenis Rimkus.
"KOLEKCIJA 2002" - ŽVILGSNIS Į ATEITĮ

LIETUVIAI SVETUR 
• Antanas Naujokaitis.
LIETUVIAI SVETUR

IN MEMORIAM 
• ANTANAS BRILINGAS
• VLADAS GURNEVIČIUS-RAMAŠKONIS

KRONIKA 
• Vidmantas Valiušaitis.
AUTOMOBILIU PER KURŠIŲ NERIJĄ

SKELBIMAI 
• LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS MINISTERIJA1

MUZIKA

KELNO MUZIKINIO GYVENIMO PANORAMA

Rita Aleknaitė-Bieliauskienė

[skaityti komentarus]

Pabaiga. Pradžia Nr. 41 numeryje

Vakarų Vokietijos radijo (WDR) salėje buvo pademonstruotas dokumentinis filmas apie Peterį Eötvösą "Septintosios durys". 1998 m. Prancūzijos ir Vengrijos bendros produkcijos filmo autorė - Judit Kele. P.Eötvösas - vengrų kompozitorius ir puikus naujosios muzikos interpretatorius, dirbęs su "Stockhausen-Ensemble", "InterContemporain" ir kitais atlikėjais. Tačiau jis yra ir kitokios muzikos žinovas. Ne kartą dirigavo ir B.Bartoko operą "Hercogo Mėlynbarzdžio pilis". Ten atsiveriančios durys ir buvo akstinas režisierei ieškoti septintųjų - paslaptingųjų - durų į naują, dar nesurastą pasaulį. P.Eötvösas, pristatydamas filmą, be pozos ir didybės kalbėjo apie savo kelią link tų paslaptingųjų durų.

1944 m. gimęs, 1966-aisiais baigęs Budapešto muzikos akademiją, kaip DAAD stipendiatas P. Eötvösas išvyko į Kelno aukštąją muzikos mokyklą tobulinti dirigavimo. Tai buvo smalsus, iš rutinos ir komunistinės ideologijos, draudimų slegiamos Vengrijos ištrūkusio jaunuolio nepaprastai sėkmingos kūrybinės biografijos pradžia. Beveik po dviejų dešimtmečių didelę naujos muzikos atlikimo ir kūrybos patirtį turintis dirigentas kaip svečias pasirodė prieš BBC simfoninį orkestrą. 1991 m. jis įkūrė jaunų dirigentų ir kompozitorių tobulėjimui skirtą tarptautinį savo vardu pavadintą institutą. Dabar P. Eötvösas - Kelno, Karslrūhės aukštųjų muzikos mokyklų profesorius. Jo kūriniai pelnė ne vieną premiją ir buvo puikiai įvertinti klausytojų. Muzikinis pasaulis dar vis aptarinėja didžiausius jo instrumentinius ir sceninius veikalus,- operas "Trys seserys" ir "Balkonas".

P.Eötvösas, pristatydamas filmą, kalbėjo apie niekada neatsižadėtą vengrišką muzikinį mąstymą. "Negi kas nors gali ištrinti tai, kas kaupta pasąmonėje nuo mažens", - teigė kompozitorius. Mama jį nuo mažens regėjo kaip kompozitorių ir siekė, kad Transilvanijos garsai bei intonacijos, F.Liszto, Z.Kodaly`aus, kitų didžiųjų vengrų muzikos estetika, intonacijos taptų savasties ieškojimų pagrindu. Muzikologas Björnas Gottsteinas, pristatydamas kūrinius Kelno filharmonijoje susirinkusiems beveik 3000 klausytojų, sakė, kad pokalbį apie P.Eötvöso kūrybą beveik visada reiktų pradėti nuo muzikos, kaip kalbos. Naracija ir teatrališki elementai, spalvos įsivaizduojamame kosmose, pasakose, teatralizuotas garsas - visa tai randame tiek girdėtame "Kosmose" dviem fortepijonams (orkestrinio kūrinio versijoje), tiek IMA - kūrinyje dideliam mišriam chorui ir simfoniniam orkestrui, tiek kalbamoje kompozicijoje - 13 minučių pasakoje ar kuriame nors kameriniame kūrinyje netradiciniam ansambliui.

Ši mūsų laiką atspindinti, naują raišką, garso suvokimą ir konstravimą įkūnijanti muzika verčia mus permąstyti kai kurias estetines grožio kategorijas, formuluoti naują hedonistinę patirtį. Ir gailėtis, kad kitur, - Vokietijoje, Prancūzijoje, Japonijoje, o ne Lietuvoje, protinga koncertų repertuaro ir muzikinio švietimo politika suformavo didžiulę, noriai naują muziką klausančių, galinčių ją vertinti žmonių auditoriją.

Šūksniais "bravo" buvo palydėta vieno iš P.Eötvöso mokinio Vykinto Baltako kūrinio simfoniniam orkestrui "Poussla" premjera (WDR radijo simfoniniam orkestrui dirigavo Sylvainas Cambrelingas). Klausytojų plojimų ir naujų atlikėjų dėmesio sulaukė ir WDR radijo koncertų salėje atlikta šio jauno kompozitoriaus "Pasaka" fortepijonui, balsui ir magnetofono juostai.

Naujų kelių ieškos ir kiti P.Eötvöso mokiniai - prancūzas Bruno Mantovani`s, portugalas Pedro Amarali`s, vengras Laszlo Tihanyi`s. Jaunieji atvers dar ne vienas duris į paslaptingą muzikos ir žmogaus pasaulį.

 

Skaitytojų vertinimai


Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 13 iš 13 
21:26:23 Jan 29, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba