Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2002-10-18 nr. 2921

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Renata Ščerbavičiūtė.
APIE "TAIKOMĄJĄ DAILĘ 2002"
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LRT KULTŪROS LAIDOS1
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
 Egidijus AleksandravičIus.
FRANKFURTO MUGĖ IR POLITINIS FOLKLORAS: PAKELTKOJIS
44
• LIETUVIŲ POEZIJA VOKIŠKAME ŽURNALE
• 68-ASIS TARPTAUTINIO PEN KLUBO KONGRESAS

DIFFICILE EST SATIRAM NON SCRIBERE! 
• Tadas Desperadas.
GEROJI SAVAITĖ
5

PROZA 
• IJOLA BARTKUTĖ2

POEZIJA 
• WILLIAM SHAKESPEARE2
• FIKRAT SALIMOV2

KNYGOS 
• Alfredas GuščIus.
TAI KAS PRAEINA, KUNIGE RUDENI?
1
• Aldona Ruseckaitė.
ATIDARI LANGAI STASIUI SANTVARUI
2
• Jurgita Mikutytė.
KAS NEBIJO MADINGOS TEMOS?
• NAUJOS KNYGOS

MUZIKA 
• Rita Aleknaitė-Bieliauskienė.
KELNO MUZIKINIO GYVENIMO PANORAMA
1
• Rytis Jokūbaitis.
FORTEPIJONINIŲ ANSAMBLIŲ KONKURSAS
• Irena Mikšytė.
Į KIEKVIENO KRŪTINĘ PO ŽODĮ ĮDĖSIU
2

TEATRAS 
• Ridas Viskauskas.
TEATRAS VAIKAMS - UŽUOVĖJA NUO TIKROVĖS?

KINAS 
• ĮVARDYTI TIKROVĘ
• Ridas Viskauskas.
ATPAŽĮSTAMUMAS, KAIP VERTYBĖ

NAUJI FILMAI 
• Rasa Paukštytė.
PAPRASTA ISTORIJA

DAILĖ 
• Vytenis Rimkus.
"KOLEKCIJA 2002" - ŽVILGSNIS Į ATEITĮ

LIETUVIAI SVETUR 
• Antanas Naujokaitis.
LIETUVIAI SVETUR

IN MEMORIAM 
• ANTANAS BRILINGAS
• VLADAS GURNEVIČIUS-RAMAŠKONIS

KRONIKA 
• Vidmantas Valiušaitis.
AUTOMOBILIU PER KURŠIŲ NERIJĄ

SKELBIMAI 
• LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS MINISTERIJA1

AKTUALIJOS

FRANKFURTO MUGĖ IR POLITINIS FOLKLORAS: PAKELTKOJIS

Egidijus AleksandravičIus

[skaityti komentarus]

iliustracija
Lietuvių paviljonas Frankfurto knygų mugėje
Danutės Zovienės nuotrauka

Nepaisant ginčų dėl skonio, išankstinio šeimininkų ir svečių baiminimosi dėl galimo Lietuvos prisistatymo didžiausioje pasaulio knygų mugėje fiasko, nepaisant Lietuvos Premjero ir jo komandos prieštaravimų, įvyko geriausia, ko galėjo tikėtis rizikuojantys optimistai: viešnia pasirodė kuo puikiausiai, suitriguodama profesionaliąją publiką savo plastiniu rūbu, aštriomis politinėmis diskusijomis, puikia organizacine drausme ir gebėjimu susigaudyti, ką ir su kuo kalba.

Tokių minčių nesunkiai galėjo rasti solidžiausių ir populiariausių Vokietijos laikraščių skaitytojai. Tokiais žodžiais spalio 9 d. numeryje reagavo į mugės atidarymą "Frankfurter Allgemeine Zeitung". Dar daugiau, praėjusio pirmadienio laidoje populiarus apžvalgininkas Tilmanas Sprechelsenas straipsnyje "Das Krachzen der Rasen" reziumavo, jog lietuvių svečiavimasis mugėje buvo toks įtaigus, kad padėjo pačiai mugei apsispręsti dėl tolesnio jos gyvavimo strategijos. Prieš pusmetį buvo manoma, jog kitais metais jau nebebus tęsiama kviestinų svečių tradicija, tačiau dabar po lietuvių sėkmės rusai gali džiaugtis - Rytų milžinė Frankfurte galės prisistatyti 2003-aisiais.

Greit publikacijų apie tai vokiečių spaudoje tikriausiai nebus. Mugė - jau vakarykštė diena. Lietuviai tuo tarpu dar įsibėgės, prablaivėję po euforijos ar pavydo priepuolių. Jie dar ilgai apie ją kalbės, prisimindami pavasario pranašus su klumpėmis, pasiryžusius išgaudyti Užgavėnių karnavalo žydus. Jie dalysis vokiečių spaudos straipsniais, asmeniniais įspūdžiais, apkalbomis. Jie mėgausis kokio nors konkurento kokiomis nors nesėkmėmis. Jie skaičiuos svetimus pinigus svetimose kišenėse. Tačiau kai kas pradėjo rūpintis išvadomis dar nepasibaigus pačiai mugei, dar nesugrojus didžiajam lietuvių džiazininkų orkestrui paskutinio koncerto.

Vienintelė tikra sensacija, kuri nustebino net rezervuotus optimistus, buvo politinių folkloristų intervencija jei ne į lietuvių mugėje kuriamo įvaizdžio erdvę, tai bent bandant veikti savęs vertinimo polinkius. Tuoj paaiškinsiu, kokią sensaciją turiu omeny ir kokie folkloriniai politikos šokėjai pratęsė keliolikai metų Lietuvoje primirštą tradiciją. Kalbu apie dar vieno žymaus Premjero patarėjo Viliaus Kavaliausko fakso, siųsto kitam svarbiam folkloro saugotojui Rolandui Pavilioniui, kopiją. Jos turinys - tai DDR tradicijas tęsiančio "Berliner Zeitung" straipsnelio, ironiškai vertinančio mugės atidaryme pasirodžiusius Prezidentą V.Adamkų, poetą S.Gedą ir prieš keliasdešimt metų Lietuvos džiazo kelią įkalnėn pasukusį V.Ganelino trio, vertimas. Jį, pasirodo, V.Kavaliauskas siuntinėja visiems, kurių tik adresus turi.

Kas čia nuostabaus, - buvo galima pamanyti mugės šurmulyje. Kadangi Vakarų Vokietijoje niekas neskaito to kairėje nugrimzdusio Berlyno laikraščio (Lietuvoje, ko gero, irgi tik du prenumeratoriai atsirado), tai pravartu žinoti ir jo nuomonę, kurios šiaip jau būtum ir nepastebėjęs gausybėje teigiamų atsiliepimų rimtesniuose ir populiaresniuose leidiniuose bei gyvųjų klasikų interviu įvairovėje. Tačiau mugės Forumo salėje, klausantis skoningo V.Labučio ir Co muzikavimo, galvoje išsirikiavo tokie klausimai: 1) ką reiškia toks politinio pasitikėjimo pareigūno veiksmas, kuriuo patiems lietuviams bandoma įpiršti tai, kas vokiečių publikacijų kontekste yra greičiau absoliuti išimtis? 2) kokius tarybinio propagandisto folklorinius triukus po keliolikos moralinės kosmetikos operacijų primena šis V.Kavaliausko darbštumo protrūkis? (Tiesa, vertimą jis užsakė kitam asmeniui, kurio pavardė Kylius.) 3) kokį lietuvišką liaudies šokį labiausiai primena šis politinis skeryčiojimasis? Taigi, du rimti klausimai, o trečias - kvailas.

iliustracija
Mugės diskusijų akimirka
Danutės Zovienės nuotrauka

1) Nors R.Pavilionis nėra suvalkietis, o V.Kavaliausko etnografinės šaknys man nėra žinomos, bet jų elgsena gali būti paaiškinama paprasta folklorine nuostata: nei kaimynas, nei giminė, bet vis vien būtų malonu, jei jo namas sudegtų... Pavasarį šiems sovietinio folkloro sargams nepasisekus išvyti žydų ir žydiško džiazo iš lietuvių prisistatymo Frankfurte vizijos, o intelektualinėse politinėse diskusijose surikiuoti kairės pusės politikų, buvo su nekantrumu laukta to išsvajoto fiasko. Dar daugiau, per tą laiką išryškėjo, kad pasirengimo mugei globėjas V.Adamkus pasiryžo darsyk rungtis Prezidento rinkimuose. Kiekvienas viešas spjūvis jo sosto link - tiesiog neįkainojamas rinkimų laimėjimas. Štai kodėl buvo atkreiptas dėmesys tik į tą epizodą, kuriame savo vaidmenį vaidino Prezidentas (ir kartu kandidatas).

2) Niekad nebuvau politinių raganų medžiotojų būrelio narys, nes laikau jį buitinių paranoikų sambūriu. Tokie vyrai kaip M.Misiukonis, lemiamais Lietuvai momentais pasidėję šalin KGB karininkų antpečius, sugebėjo įrodyti, kad padorumas ir patriotizmas gali leisti žengti labai kilnius gyvenimo žingsnius. Dėl to jis ir buvo pakeltas į Didžiojo kunigaikščio Gedimino ordino riterius. O V.Kavaliauskas pasirodė tik svetimų ordinų kolekcionierius. Veiksmas su Berlyno ekskomunistinio laikraščio straipsniu priminė jo paties tarnybos sovietinėje propagandinėje mašinoje laikus ir patirtį. Tik - bėda jam - dabar žmonės ir laikai kiti. Ne jis vienas yra "Moscow News" korespondentas Niujorke, tūkstančiai kitų laisvų žmonių iš Lietuvos brazda po visą pasaulį. Ir kalbų daugiau moka negu jis, kartu su Pavilioniu sudėjus. Dar jei jis būtų laisvas žurnalistas - mat jį galas. Bet šiandien jis yra nepriklausomos Lietuvos Premjero patarėjas, kuris bent kiek turi išmanyti politinius protokolus. Na nepavyko įpiršti savos koncepcijos - šaukštai po pietų. Bet, pradėjus veikti politiniam protokolui, vis vien būtina išmokti suvaldyti savo propagandistinio folkloro įpročius.

3) Mano tėvas sakydavo: blogam šokėjui ir kiaušiniai maišo... Šiandien, praėjus pakankamai metų, kad susiformuotų visai nauja galvojančių žmonių karta, V.Kavaliauskui ir R.Pavilioniui labiausiai maišo ne kas kita, bet iš praeities sugrįžtantys, gal jau ir nebereflektuojami sovietiniai įpročiai, verčiantys strakalioti nelabai išmintingą šokį, kurį "Lietuvos" dainų ir šokių ansamblis pristatydavo kaip Pakeltkojį. Tegu toliau psichoanalitikai sprendžią klausimą, kodėl šis judesys jiems taip patinka.

 

Skaitytojų vertinimai


708. Nepakantusis :-( 2002-10-18 23:23
Atleiskite, bet "Literaturoje ir mene" tikejausi rasti daug grazesniu dalyku apie Frankfurto muge... Kazkada siuliau "Lietuvos ryta" pervadinti i "Lietuvos nelaimes". Geriausia, ka galejau siuo metu pagalvoti apie "Literatura ir mena", yra tai, kad siam laikrasteliui labiau tiktu pavadinimas "Neapykanta ir pavydas". Esu tikras lietuvis, ar ne?

709. Nepakantusis :-( 2002-10-18 23:24
Atleiskite, bet "Literaturoje ir mene" tikejausi rasti daug grazesniu dalyku apie Frankfurto muge... Kazkada siuliau "Lietuvos ryta" pervadinti i "Lietuvos nelaimes". Geriausia, ka galejau siuo metu pagalvoti apie "Literatura ir mena", yra tai, kad siam laikrasteliui labiau tiktu pavadinimas "Neapykanta ir pavydas". Esu tikras lietuvis, ar ne?

710. xX2002-10-19 06:12
Iš tiesų, straipsnio autoriui trūksta pozityvizmo. Dviejų pirmųjų pastraipų galėjo ir pakakti, būčiau likęs patenkintas:) Man atrodo, būkim pakantesni savo oponentams, kvieskim juos į diskusijas, išklausykim ir jų argumentų, kad ir kokie jie bebūtų, o ne piktžiugiškai ieškokime priekabų. Juo labiau, kad nežinome ir nesužinosime, ar oponentų siūlomas scenarijus irgi nebūtų buvęs sėkmingas. Velniai nematė tuos faksus!
Jei jau tokią gaidą autorius paėmė, žymiai įdomiau iš organizatorių išgirsti apie nesklandumus mugėje, jų pačių ir mugės organizatorių silpnas vietas. Tada gal rusų kultūrininkų delagacija į Vilnių mieliau atvažiuotų 5vairiapus4s patirties pasisemti. Si8lau ateityje orientuotis į švietimą vietoje batalijų. Švietimo ir žinių pilietinė visuomenė - gražiai skamba?

712. Mykolas OK :-) 2002-10-19 12:13
Tačiau kabinėjasi ne prie mugės, o prie konkrečių piliečių veiksmų, kurie pagal straipsnį atrodo kvailoki. Pateikia problemą. Neteigia, kad Lietuvoje viskas blogai, bet teigia, kad pasitaiko tokių keistai besielgiančių žmonių. Gal kas nors gavęs minėtą faksą pagalvojo, kad vokiečiai negatyviai vertina mūsų pasirodymą, o šis straipsnis pakeis tokio žmogaus nuomonę. Tuo atveju straipsnio netgi pozityvus... Be to, man patiko sklandi straipsnio kalba - lengva skaityti - deja, kai kuriems straipsniams to trūksta.

715. Vycka2002-10-19 15:29
Tiesiai vanoja, ne taip kaip Desperadas. Kaip as nekenciu tos literaturos.

716. Petras2002-10-19 15:47
Klausykit, tokie tekstai rašomi anaiptol ne tam, kad įsiteiktų pinigus dalinantiems biurokratams. Kas čia gali nepatikti? Normalaus žmogaus atvirai kritiški pasvarstymai? Profesionalus ir nemaskuojamas požiūris? Kam nepatinka, tegul skaito kitus laikraščius, o ypač - "reprezentacinius" tekstus, rašomus auksine plunksna ir skaitomus sidabriniais dantimis.

717. xX2002-10-19 16:25
Kodėl mūsuose protingas, racionalų gyvenimo būdą pasirinkęs žmogus kaip taisyklė yra nepakantus kitam? Be abejo, dažnai reikia apginti savo idėjas, įrodyti tai, ką gali patvirtinti (arba ne) tik ateitis, žodžiu, kliūčių apstu. Bet nepamirškite vieną netiesinį efektą: kliūtys mobilizuoja. Dėkokime oponentams, atviriems, o ne užsimaskavusiems priešininkams. Be jų mes dažnai pralaimėtume daugiau, negu išloštume. Čia matau ir Didžiojo Eksperto (matyt, Arvydo Juozaičio) teigiamą vaidmenį.
Išmintingas žmogus niekada nebus piktas. Ne todėl, kad pyktis kenkia grožiui. Pyktis labai kenkia išminčiai:)
O ką Kuosa tuo klausimu mano?

718. kodėl?2002-10-19 16:41
"Išmintingas žmogus niekada nebus piktas." Kodėl neįsteigus banalybių rubrikos?

719. Audronė2002-10-19 17:11
Truputį keista, kad dalis rašančiųjų kabinėjasi prie straipsnio autoriaus kaip žmogaus. Atrodo, kad smagu kitame įžvelgti kokį nors velnią ar niekšelį, o tada jį su malonumu pasmerkti ir nuvainikuoti. Aiškinami tiesiog juoką keliantys dalykai - koks autorius privalo būti, kaip turi elgtis ir kaip mąstyti. Liaudies balsas kažkaip primena šuns balsą į dangų...

720. logikas2002-10-19 22:10
"Išmintingas žmogus niekada nebus piktas." Akivaizdu. Todėl ir banalu. Ergo, ....

721. Day2002-10-19 22:17
O mane pamalonino šis reziume apie parodą.

722. Joskulis2002-10-20 10:21
Trecia karta atsidarau internete Litmeni, taciau vis susiduriu su politikavimu. Platelis saunuolis, kad surado lesu elektroniniam laikrasciui. Bet nuejes i rasytoju laikrasti jis turetu depolitizuotis, o ne kerstauti uz jo partijos pralaimejimus, iskaitant ir svietimo sriti. Kai as noresiu pasimaloninti (desiniojoje politikoje), - atsiversiu Pilvelio Lietaida ar paieskosiu Romo Sadausko ar Bernardo Saknio straipsniu Valst.laikrastyje.

725. pablo2002-10-20 11:56
O ar apskritai įmanoma literatūra ar menai, visiškai izoliuoti nuo politikos? Atsiskirti nuo politikos, vadinasi, atsiskirti nuo paties gyvenimo. O Pavilioniui, Kavaliauskui ir Juozaičiui dar per švelniai krepštelėta. Nereikia pamiršti, kad iš KGB niekas savo noru neišeina, nebent išnešami kojomis į priekį...

726. v.v.2002-10-20 12:12
Kiek zinau , Plateliui elektroninis laikrastis nekainuoja nieko , nes ji remia viena firma . Abejoju, ar ta firma toliau rems jei laikrastis pasidaris kokios nors politines grupes , o ne kulturos laikrastis .

727. pulimiotas2002-10-20 12:27
Zovienės nuotraukos geros, bet teksto turinio jos neatitinka absoliučiai. Manau, nuotraukos atlieka Trojos arklio vaidmenį. Tikėdamasis vizualios dalies ir turinio sąskambio, bandai skaityti rašinį ir patenki ten, kur gal nebūtum net kojos kėlęs. Pagarba Redaktoriaus meistriškumui!

728. Mykolas OK :-) 2002-10-20 17:32
Esu iš tos firmos, kuri, kaip rašo v.v., "remia elektroninį laikraštį". Siekiame, kad kultūros portalas apimtų visą Lietuvos kultūros spaudą. Nekeliame redaktoriams jokių reikalavimų. Skaitytojo valia pasirinkti ką skaityti. Mes galime tik parekomenduoti redaktoriams domėtis diskusijomis, kylančiomis po straipsnių internete.

729. Vidas2002-10-21 09:51
Jeigu menininkai tiktai apie gelytes samprotaus, tai kam ju reikia. Ta publika siaip ar taip jautriusios musu stygos.

730. xX2002-10-21 13:45
Mernotyra ir kulūrologija - tai ne gėlininkystė ir bankininkystė. Mūsuose menotyrininkų silpni pamatai, yra kur pasistengti. Tas pats Egidijus Aleksandravičius yra stiprus kitoje vietoje, ir čia - nors straipsnis meistriiškai surėdytas ir galėtų patekti į publicistikos vadovėlius - jis pasirodė ne savo vaidmenyje. Tai mano nuomonė, ja aš jokiu būdu nenuvertinu E.A. ir jį bei kitus frankfurtiečius palaikau bent jau morališkai: kultūroje iš plytų galima statyti, o ne mėtytis jomis. --- Bent jau neatsakykit tuo pačiu.

731. pablo2002-10-21 15:12
Labai jau krikščioniška nuostata - kai duoda su plyta, atsukti kitą žandą, kol uždaužys iki galo... Būtent ir reikia atsakyti tuo pačiu, ta pačia kalba ir metodais, kuriuos Kavaliausko-Pavilionio kompanija supranta ir vertina.

732. .2002-10-21 17:17
Butent kartais reikia atsakyti ta kalba, kuria jie kalba (antraip toji dalis visuomenes, i kuria jie kreipiasi pamanys kad bijai), kartais reikia sukretimo, "s`oko", bet atsakyti reikia tiksliai ir aiskiai, kad situacija taptu visiskai akivaizdi. Tikslus zodis daug stipresnis ginklas ir poveikio priemone nei plyta ir kumstis, ir didzioji dalis visuomenes pasirenka teisingai, jei yra pasirinkimo alternatyva. Uzdavinys butu pateikti tas alternatyvas suprantamu pavidalu, visu pirma jas patiems sau pamatyti.

733. .2002-10-21 17:17
Butent kartais reikia atsakyti ta kalba, kuria jie kalba (antraip toji dalis visuomenes, i kuria jie kreipiasi pamanys kad bijai), kartais reikia sukretimo, "s`oko", bet atsakyti reikia tiksliai ir aiskiai, kad situacija taptu visiskai akivaizdi. Tikslus zodis daug stipresnis ginklas ir poveikio priemone nei plyta ir kumstis, ir didzioji dalis visuomenes pasirenka teisingai, jei yra pasirinkimo alternatyva. Uzdavinys butu pateikti tas alternatyvas suprantamu pavidalu, visu pirma jas patiems sau pamatyti.

734. xX2002-10-21 21:45
Pablo, absoliučiai nesutinku su jumis. Priešininką galima pamokyti dviem būdais. Vienas iš jų yra tas, apie kurį kalbate. Tai trivialus variantas, juo dažniausiai daroma istorija - įdomi iš šalies žiūrint, bet pražūtinga mums patiems. Bet ar tai nugalėtojo pasirinkimas? Kitas būdas - pačiam priešininkui duoti suprasti jo beviltiškumą. Gal pastarasis variantas artimesnis budizmo filosofijai, o ne karingajai krikščioniškajai, nors ir garsiai nedeklaruojamai...
Viskas, basta, daugiau neagituosiu už susitaikymą:) Peškitės, muškitės, pribaikit savo priešininkus iki galo, jei norit - aš išvažiuoju į Labanorą knygos rašyti...

735. pamastymas skirtas xX2002-10-22 08:57
Netobulumui ribu nera, kaip ir tobulumui. Iseiname i vieskeli skaityti straipsnio, pamatome kur atsidureme, pasimetame. Krizkeleje vieni sako: einam i ta, kiti i priesinga puse, jus net atsiskirti norite. Kas kaltas del to, Aleksandravicius, Kavaliauskas, Povilionis? Tu krizkeliu kiekviename zingsnyje. Geriau eikime kartu, krizkeles turi sava grozi, jei zinome kur einame.

736. V.Kavaliauskas2002-10-22 12:56
Gerbiamas Egidijau, Niekaip nesuprantu Jūsų straipsnio "Literatūroje ir mene" (spalio 18 d.). Jūs baisitės mano privačiu susirašinėjimu su Seimo komiteto pirmininku prof. R.Pavilioniu. Kaip matosi, iš džentelmenų tarpo traukiatės pats, nes išsilavinęs ir korektiškas žmogus apie svetimą ir ne Jums skirtą laišką iš viso nekalbėtų. Dar keisčiau, kad piktinatės mano, kaip "politinio pasitikėjimo pareigūno", veiksmais. Gal Vyriausybės tarnautojas, bendraudamas su valdančiosios koalicijos atstovu ir rinkėjų mandatą turinčiu Seimo nariu, daro tarnybinį nusižengimą? Tai apie principą. Dabar apie mugę. Frankfurtas - MŪSŲ mugė. Ne Jūsų ir ne mano. Ne tik todėl, kad ten panaudoti mokesčių mokėtojų pinigai, bet dar ir todėl, kad ten rodoma ir daugelio Lietuvos žmonių kūryba. Net ir mano knyga. Nors koncepcija, kai abejojama net Justino Marcinkevičiaus bei nacionalinės premijos laureatų kūryba, daugiau nei mįslinga (tikriausia matėte to vertinimą publikacijose "Spiegel’yje" ir "Frankfurter Rundschau"). Neabejoju - būtų vien Jūsų valia, mano knygutė ten pakliūtų tik per neapsižiūrėjimą. Tačiau dar kartoju - tai buvo MŪSŲ paroda, ir aš ne tik kaip autorius, bet pirmiausia kaip valstybės pareigūnas linkėjau jai sėkmės. Ką nors keisti reikėjo prieš mugę. Šalies įvaizdis - man priskirtina sfera. Straipsnis "Berliner Zeitung" mane patį nuliūdino. Žurnalistas, jį rašęs, turėjo išankstinį nusistatymą (bei tikrai šveikišką stilių), ir tai matosi. Nėra ko džiūgauti, kai taip rašoma apie tavo šalį. Todėl persiųsdamas rašinėlį prof.R.Pavilioniui bei viceministrei I.Marčiulionytei, jį palydėjau tik keturiais žodžiais: "keistas straipsnis "Berliner Zeitung" - mano privataus laiško kopiją, atrodo, turite. Lygiai taip pat "keistu" vadinu Jūsų rašinėlį "Literatūroje ir mene". Dėl vokiško straipsnio ir reakcijos į jį. Neseniai teko buvoti posttarybiniuose Rytuose. Kolegos uzbekai pasakojo, kad jei turtingi bajai ar pareigūnai iš anksto nesusitaria su redaktoriumi ir jeigu nenušaunamas žurnalistas, tai pasirodžius nemaloniam straipsniui, elgiamasi paprasčiausia - nuperkamas ir sunaikinamas visas tiražas. Ir tada sakoma, kad tokio straipsnio nebuvo. Kaip pasielgti Lietuvoje, kur net užsienio straipsnius galima laisvai skaityti Internete? Manau, Jūs turite kokį receptą... Na, pavyzdžiui, per laikraštį visus įspėti to neskaityti. Dėl sugebėjimo būti savikritišku. Šią vasarą vyko Lietuvos dienos Latvijoje. Jos tikrai puikiai pavyko - Latvijos spauda renginį palydėjo daugiau nei 150 publikacijų. Visas jas, net labai kritiškas, surinko ir persiuntė į Vilnių pagrindinis organizatorius - Lietuvos ambasada Rygoje. Mes, daugybė renginyje dalyvavusių institucijų, susirinkome Užsienio reikalų ministerijoje ir labai dalykiškai pasvarstėme visas dienų puses, panagrinėjome klaidas. Dabar Jūs išsigandote net menkos kritiškos vokiečių užuominos apie pasenusį džazą ar įžeidžiančius vieno profesoriaus išvedžiojimus. Gal todėl, kad būtent apie tai mes kalbėjome išvakarėse. Tačiau džazas ar profesoriaus kalbos buvo visai antrareikšmės KNYGŲ mugėje. Lietuvos rašytojai pasirodė gerai, ir tai svarbiausia. Ir apie Jūsų pasažą dėl užsienio kalbų mokėjimo. Aš paskaitas skaitau dviem Vakarų kalbomis (sutinku su Jūsų priekaištu, kad mažokai). Užtai prof. Pavilionis - gal šešiomis. Sveikinu Jus, mokantį daugiau. Visuomet žavėjausi išsilavinusiais žmonėmis. Vilius Kavaliauskas žurnalistas

737. V.Kavaliauskas2002-10-22 13:00
Gerbiamas Egidijau, Niekaip nesuprantu Jūsų straipsnio "Literatūroje ir mene" (spalio 18 d.). Jūs baisitės mano privačiu susirašinėjimu su Seimo komiteto pirmininku prof. R.Pavilioniu. Kaip matosi, iš džentelmenų tarpo traukiatės pats, nes išsilavinęs ir korektiškas žmogus apie svetimą ir ne Jums skirtą laišką iš viso nekalbėtų. Dar keisčiau, kad piktinatės mano, kaip "politinio pasitikėjimo pareigūno", veiksmais. Gal Vyriausybės tarnautojas, bendraudamas su valdančiosios koalicijos atstovu ir rinkėjų mandatą turinčiu Seimo nariu, daro tarnybinį nusižengimą? Tai apie principą. Dabar apie mugę. Frankfurtas - MŪSŲ mugė. Ne Jūsų ir ne mano. Ne tik todėl, kad ten panaudoti mokesčių mokėtojų pinigai, bet dar ir todėl, kad ten rodoma ir daugelio Lietuvos žmonių kūryba. Net ir mano knyga. Nors koncepcija, kai abejojama net Justino Marcinkevičiaus bei nacionalinės premijos laureatų kūryba, daugiau nei mįslinga (tikriausia matėte to vertinimą publikacijose "Spiegel’yje" ir "Frankfurter Rundschau"). Neabejoju - būtų vien Jūsų valia, mano knygutė ten pakliūtų tik per neapsižiūrėjimą. Tačiau dar kartoju - tai buvo MŪSŲ paroda, ir aš ne tik kaip autorius, bet pirmiausia kaip valstybės pareigūnas linkėjau jai sėkmės. Ką nors keisti reikėjo prieš mugę. Šalies įvaizdis - man priskirtina sfera. Straipsnis "Berliner Zeitung" mane patį nuliūdino. Žurnalistas, jį rašęs, turėjo išankstinį nusistatymą (bei tikrai šveikišką stilių), ir tai matosi. Nėra ko džiūgauti, kai taip rašoma apie tavo šalį. Todėl persiųsdamas rašinėlį prof.R.Pavilioniui bei viceministrei I.Marčiulionytei, jį palydėjau tik keturiais žodžiais: "keistas straipsnis "Berliner Zeitung" - mano privataus laiško kopiją, atrodo, turite. Lygiai taip pat "keistu" vadinu Jūsų rašinėlį "Literatūroje ir mene". Dėl vokiško straipsnio ir reakcijos į jį. Neseniai teko buvoti posttarybiniuose Rytuose. Kolegos uzbekai pasakojo, kad jei turtingi bajai ar pareigūnai iš anksto nesusitaria su redaktoriumi ir jeigu nenušaunamas žurnalistas, tai pasirodžius nemaloniam straipsniui, elgiamasi paprasčiausia - nuperkamas ir sunaikinamas visas tiražas. Ir tada sakoma, kad tokio straipsnio nebuvo. Kaip pasielgti Lietuvoje, kur net užsienio straipsnius galima laisvai skaityti Internete? Manau, Jūs turite kokį receptą... Na, pavyzdžiui, per laikraštį visus įspėti to neskaityti. Dėl sugebėjimo būti savikritišku. Šią vasarą vyko Lietuvos dienos Latvijoje. Jos tikrai puikiai pavyko - Latvijos spauda renginį palydėjo daugiau nei 150 publikacijų. Visas jas, net labai kritiškas, surinko ir persiuntė į Vilnių pagrindinis organizatorius - Lietuvos ambasada Rygoje. Mes, daugybė renginyje dalyvavusių institucijų, susirinkome Užsienio reikalų ministerijoje ir labai dalykiškai pasvarstėme visas dienų puses, panagrinėjome klaidas. Dabar Jūs išsigandote net menkos kritiškos vokiečių užuominos apie pasenusį džazą ar įžeidžiančius vieno profesoriaus išvedžiojimus. Gal todėl, kad būtent apie tai mes kalbėjome išvakarėse. Tačiau džazas ar profesoriaus kalbos buvo visai antrareikšmės KNYGŲ mugėje. Lietuvos rašytojai pasirodė gerai, ir tai svarbiausia. Ir apie Jūsų pasažą dėl užsienio kalbų mokėjimo. Aš paskaitas skaitau dviem Vakarų kalbomis (sutinku su Jūsų priekaištu, kad mažokai). Užtai prof. Pavilionis - gal šešiomis. Sveikinu Jus, mokantį daugiau. Visuomet žavėjausi išsilavinusiais žmonėmis. Vilius Kavaliauskas žurnalistas

738. Vycka2002-10-22 13:26
Diskusija tampa rimta, gaila, kad savaite jau ipusejo, butu idomus tesinys. Gal net siokia tokia analize iseitu, ne vien tik spaudos pavirsiai.

739. pablo2002-10-22 14:17
Jei viskas yra būtent taip, kaip sako p. Kavaliauskas, kodėl Pavilionis tiesioginėj TV laidoj (kuri buvo visai ne apie mugę) gal 3 kartus vis bandė grūsti savo nuostatas dėl šio BZeitung straipsnio: "kodėl televizija nepakomentavo vieno įtakingiausių vokiečių laikraščių straipsnių", "kodėl neatkreipė dėmesio, kaip buvo neigiamai atsiliepta" ir t.t. Akivaizdžiai buvo veikiama pagal principą "kuo blogiau, tuo geriau" ir laukiama, kas iš to išeis. Tada beliks tik Marcinkevičių į visas muges bei jomarkus vežti ir verkti su "ašara dievo aky"... O Lietuva šįkart pasirodė tikrai solidžiau, nei iš jos literatų galima buvo laukti - visų "politrukų" pavydui:)

741. xX2002-10-22 20:43
Nors čia, Labanore, GPRS ryšys trūkinėjantis (tenka lipti vos ne ant stogo - vos nenudribau), bet džiugesys dėl V.Kavaliausko atsakymo per se paėmė viršų. Šiandien aš lyg ir supratau, kad Lietuva yra/tampa moderni visuomenė. Tie patys vokiečiai šiuo atveju iš mūsų valdžios ir intelektualų bendravimo galėtų pasimokyti teisingo interneto panaudojimo. O rusai - atvažiuoti pasisemti frankfurtiškos patirties...
Džiugu dar dėl ko: tarp smulkmeniškų V.K. skiedrų šmėsteli ir esminės malkos. Aleksandravičiaus straipsnyje-pamflete to nesimatė. Kitas žanras?
O gal dar paieškom malkų mūsų bendram židiniui? Gerų idėjų - daugybė, įdomių ir naudingų darbų - dar daugiau. Pagaliau juk mes esam lietuviai - turim ir gerų išskirtinumų - kam slėpti juos? Taigi, norisi pabūti nepataisomu idealistu ir pasiūlyti džiaugtis kito laimėjimais.
Vėl lipu šiek tiek aukščiau išsiųsti šitos savo keverzonės.

742. Mykolas OK :-( 2002-10-23 08:03
Po Viliaus Kavaliausko atsakymo kai kurios mintys dėliojasi truputi kitaip. Dabar matome, kad straipsnyje minimas faksas turėjo būti vertinga darbinė informacija. Nei iš straipsnio, nei iš atsakymo nesupratau, kas gi nutiko su šiuo faksu. Ar jis buvo panaudotas juodinant Lietuvos dalyvavimą mugėje? Jei taip - kas už tai atsakingas. Išeitų, kad straipssnyje užpulti ne tie žmonės? Istorija panašėja į detektyvą. (O gal į muilo operą?)

743. pablo2002-10-23 08:55
Nieko ypatinga, tik dabar Vilius Kavaliauskas bando vaizduoti, kaip jis karštai palaiko visą šitą idėją ir kaip jį neteisingai suprato. Deja, reikalas susijęs su dviejų koncepcijų priešprieša: viena buvo moderni, kurią plėtojo vakarietiškos laikysenos žmonės iš Kultūros ministerijos ir Leidėjų asociacijos (kad ir kaip kritikuotume Žuką ar Marčiulionytę už pernelyg atvirą liberalizmo palaikymą, akivaizdu, kad jie atstovauja būtent tokiai idėjai: Lietuva - be keliaklupsčiavimo prieš savo pačios "mitologijas", atvira pasauliui, džiazui, moderniajam menui, informacinėms technologijoms). Kita pozicija: senosios kompartijos ir naiviųjų patriotų koalicijos: jų dievas ir dainius Marcinkevičius (bet jie visai nepripažįsta išeivių rašytojų, nes jie "nemūsiškiai") ir mėgėjiškai suvokiamos liaudies dainos, rūtų vainikėliai, grynosios lietuvybės vizijos. Kompartija labai vykusiai sugyveno su tuo, ką laikė liaudies menu (prisiminkim dainų ir šokių šventes, kolūkių kultūros namų renginius, kuriuose buvo ne tik politinio komandavimo, bet "ir duonos, ir žaidimų"), tas menas atitiko jos skonį. Kodėl dabar tas skonis turėtų pasikeisti? Būtent tokia senojo mąstymo žmonių pozicija atveda prie to, kad pradedam didžiuotis tuo, dėl ko turėtume graudžiai verkti: pvz., dėl to, kad esame paskutiniai Europos pagonys, viena paskutinių tautų, kuri atrado raštą ir t.t. Žavimasi pagonybe ir su visomis regalijomis inauguruojamas "kriviu" pasiskelbęs žmogelis. Štai tokios pozicijos žmonių tarptautinės mugės rengėjų pageidavimu Frankfurte buvo kuo mažiau: vokiečiams jie mažai įdomūs. Dėl džiazo - gal galima buvo geriau suplanuoti renginių programą, nes džiazas - vis dėlto ne popkultūros, suprantamos visiems, reiskinys. Bet visi esame žmonės. Neseniai paskelbta, kad V.Kavaliauskas paskirtas naujos institutcijos,atsakingos už Lietuvos įvaizdį, viršininku. Baisu, ar tik neatsitiks taip, kaip buvo pries kokius 5 metus, kai vienoje pasaulinėje parodoje, kur tviskėjo elektronika, kompiuteriai ir lazeriai, Lietuvą reprezentavo (autentiška!) aplūžusi medinė valtis smėlio krūvos fone. Kultūra nėra muziejus ar piliakalnis, kuriam sugulę miega didžiavyriai. Kultūra yra judantis procesas, paskui kurį Kavaliauskas ar Pavilionis jau nebespėja...

744. V.Kavaliauskas2002-10-23 09:44
Mielam Pablo: Mes kaip tik ieškojome to autoriaus, kurio sumanymu ne prieš metus, o ŠIEMET Strasbure buvo paguldyta ta medine valtis. Nenoriu išvardyti tų Strasburo parodos koncepcijos sumanytojų. Bet matau, kad Jūs artimas "Pakeltkojo" autoriui, paklauskite jo ir išgirsite vardą. Įdomu, ar po to ir toliau mane kaltinsite. Juk kai ką įsišneki, tai ir girdėti nieko nenori. Neįsižeiskite, tą ir savyje pastebiu. Beje, gal kartais žinote, už ką atleido buvusį mugės direktorių Lorenco? Už tai, kad atsisakyta jo idėjų (apie parodos "nutautinimą"). Ir kodėl manote, kad jei skaitai Justiną Marcinkevičių, tai būtinai turi būti KGB agentas ar partijos nomenklatūrininkas? Kaip tik apie tai dideliame straipsnyje rašė "Frankfurter Rundschau". Jeigu Jus (ar ką kitą) domintų, tą straipsnį galiu atsiųsti. Mano adresas v.kavaliauskas@lrvk.lt V.Kavaliauskas

745. fanta2002-10-23 10:03
Ir įdomu, ir sudėtinga suprast, to baisiojo faxo pačiam negavus... Labai panašu į tarpusavio sąskaitų mažytį suvedinėjimą, nors gal ir klystu. Visus norinčius "papolitikuot" ir šiaip pasikalbėt kviečiame užsukt ir į mūsų nedidelį forumą "Ne tik apie spaudą". Renkamės visokie, kalbam apie viską: http://fanta170.cjb.net

746. nustebęs2002-10-23 10:30
kokias nuomones galima rašyti paties aptariamojo išfaksuoto straipsnio ar feljetono nemačius. Gal bent to Kyliaus vertimo ištrauką kas galėtų persiųsti?

747. .2002-10-23 10:48
Zmones, gyvenimas trumpas ir keistas, kiekvienas diena pilna atradimu, o rytoj bus nauju. Si istorija liudija, kad daug problemu kyla per nesusikalbejima. Kam priimti asmeniskai i sirdi tas istorijas, faksus ir pasakymus internete, straipsniuose ir gatveje? Kas zino kas buvo kito galvoje, neatrodo, kad kuris is sios istorijos dalyvu turejo blogu ketinimu. Istorijos koreguoja ir moko mus pacius, paspende pelekautus mes patys dazniausiai i juos ir ilipame, audringai reaguojame, bet pasimokome. Si diskusija galetu buti idomaus ir pozityvaus dialogo pradzia, jeigu jos nesuasmeninsime.

748. xX2002-10-23 12:24
Iš tikrųjų, siūlau bent per internetą paspausti viens kitam ranką ir pasiraitoti rankoves naujiems geriems darbams. Per jus net dorai Šekspyro negaliu paskaityti:) ... ir kitų puikių straipsnių. Va tuoj naujas nr. pasirodys...
Dar dėl Pablo kultūros: mano manymu, kultūra yra ir muziejai, ir medinės valtys, ir folkloras, ir net`artas, ir pagonybė etc. Procesas atsiranda apjungiant istoriją su inovacijomis. Kodėl japonai gali būti supermodernūs pagonys, o mums tai jau gėda? Tačiau norint apjungti (bent jau mene) skirtigas kultūras, reikia suprasti kitą, o tai ne taip lengva, niekas to mūsų nemokė. Tikiu, kad išmoksim. O jei neišmoksim, tai ... liksim provincialai - gal irgi neblogai:)
Dar asmeniškai fantai noriu pastraipinti - atrodo, kad šios svetainės savininkai deklaravo laisvę nuo reklamos (nežinau, kaip jie verčiasi be jos). Kai patekau į tamstos nurodytą svetainę, tai man pradėjo grūsti visokias mergas, mojuoti prieš akis baksais, siūlyti žaisti iš pinigų - o Labanore GPRS ryšys nors ir pagerėjo, bet moku už megabaitus. Paprašysiu tamstos kompensuoti į culture.lt sąskaitą:)

749. Vienisas Vilkas2002-10-24 08:22
Patarimas:a)tokius straipsnius kaip p. Egidijaus A. toliau spausdinti ir vadinti ,,Purgenalijomis``, kaip turincius didele atpalaiduojamaja galia. b) Veliau skelbti ir juos sukelusia internetine diskusija, kaip atspindincia viduriniojo tautos intelekto sluoksnio viduriu busena.A-uuuuuu-u-u-u-uuuuuuu...

750. komentaras2002-10-24 09:08
Ejom ejom, pievos zalios, dangus melynas, naivus vaikai zaidzia, kol pagaliau ir pagrindinis "herojus" pasirode. Padvelke "vilko urvu". Mykolai OK, laikas kviesti medziotojus.

751. xX2002-10-24 09:34
Yra toks požiūris, kad yra vilkas pilkas ir yra dar pilkesnių avių banda. Tame tiesos yra, bet tokia tiesa neįdomi. Net medžiotojų tai tiesai nušauti nereikia, ji pati numiršta iš bado.
Pasiūlymas skelbti duskusiją irgi neaiškus. Matyt, Vienisas Vilkas pamiršo, kad diskusijos nereikia niekur skelbti, nes ji yra visada paskelbta. Aūūūū-ūū-ūūū - čia juk internetas, mielas Vienisas Vilke, o ne koks televizorius ar kita atpalaiduojanti kultūros priemonė.

752. xX2002-10-24 09:45
Yra toks požiūris, kad yra vilkas pilkas ir yra dar pilkesnių avių banda. Tame tiesos yra, bet tokia tiesa neįdomi. Net medžiotojų tai tiesai nušauti nereikia, ji pati numiršta iš bado.
Pasiūlymas skelbti duskusiją irgi neaiškus. Matyt, Vienisas Vilkas pamiršo, kad diskusijos nereikia niekur skelbti, nes ji yra visada paskelbta. Aūūūū-ūū-ūūū - čia juk internetas, mielas Vienisas Vilke, o ne koks televizorius ar kita atpalaiduojanti kultūros priemonė.

754. xX2002-10-25 08:08
Skubu, kol dar neatvyko naujas nr.: Maskvos įkaitų drama mums pasufleruoja, kaip kultūrą galima panaudoti praktiškai "istorijos daryme". Abi pusės ir teisios, ir neteisios. Tai vienas iš kelių (tiksliau, tai aklikelis), apie kuriuos rašiau aukščiau. Atrodo, kad mes čia pasirinkom kitą "istorijos darymo" variantą: kurti, padėti kitam, gerbti kito nuomonę...

756. V.Kavaliauskas2002-10-25 09:46
Ačiū už nuomones, o kai kam - ir už paramą. Šitas straipsnis padėjo man atrasti "Lit.ir meno" diskusijų galimybes. Sąžiningai pasakysiu - net nežinojau apie tokį nuomonių forumą. Kadangi jaučiausi įžeistas straipsnio (su E.A. niekada nesiginčijome, niekada artimiau ir nebendravome, tačiau turėjau labai šviesaus žmogaus vaizdą - prisipažinsiu, dabar jis iš karto priblėso, nors šio požiūrio niekam neprimetu), paprašiau redakcijos išspausdinti ir mano nuomonę. Redaktorius pažadėjo ją būsiant sekančiame numeryje. Bet visą kitą savaitę atostogausiu ir neturėsiu galimybės skaityti internetą. Todėl dar kartą visiems - ačiū. Šiandien Ministras Pirmininkas pagerbia dirbusius Frankfurte. Neklysta tik nedirbantieji.

757. Vienisas Vilkas2002-10-25 13:26
Tai bus per velnia idomu, kas vyks pas Ministra Pirmininka. Tikiuosi, kad kas nors apie tai parasys, kiek placiau negu apie Frankfurta.

762. Norway :-) 2002-10-26 15:11
Ko čia stebėtis-kairuolių valdžia, tai ir nusiuntė į Frankfurtą kairiarankius [atsiprašau tik už tai,kad neturiu mintyje tikrųjų,organiškų kairiarankių,kurie yra ypatingi žmonės tkrąja prasme].

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 13 iš 13 
21:26:20 Jan 29, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba