Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2002-07-12 nr. 2907

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• APDOVANOTI KONKURSO LAUREATAI
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE1

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI1
• PARODOS
• ĮVAIRŪS
• LRT KULTŪROS LAIDOS
• LR KULTŪROS LAIDOS1

AKTUALIJOS 
• VALSTYBĖ IR TAUTINĖS MAŽUMOS18

SVEIKINAME 
• JULIJA JEKENTAITĖ-ALEKSANDRAVIČIENĖ1

MUZIKA 
• Rita Aleknaitė-Bieliauskienė.
VILNIAUS FESTIVALIO PUSLAPIAI
2
• PRANEŠIMAS SPAUDAI

TEATRAS 
• Arūnas Vozbutas.
VILIOJANTIS VOKIEČIŲ TEATRAS
1

RADIJO TEATRAS 
• Janiną Babiliūtę kalbina Ridas Viskauskas.
NEAPŠVIESTAS RAMPOS
1

PROZA 
• Juozas Savickas.
TRYS FORTEPIJONAI MARCINKONYSE
2
• Renata Šerelytė.
LAUKINIO MĖNULIO FAZĖ
3

POEZIJA 
• (poemos ištrauka; I dalies pradžia).
VLADAS BRAZIŪNAS
3

KNYGOS 
• Elena Bukelienė.
GASPARO PASAULIS
1
• Alvydas Šlepikas.
EILĖRAŠČIAI TUŠČIAI GALVAI
6
• Ričardas Šileika.
PAGAMINTA 2002-AISIAIS ALYTUJE.
VARTOJIMO LAIKAS NERIBOTAS
7
• NAUJOS KNYGOS1

DAILĖ 
• Jurgita Ludavičienė.
ISTORINĖS ATMINTIES ŽARIJOS
 Ieva Siminonytė.
ŽMONĖS
• Eglė Petkevičiūtė.
RASTA RAMYBĖ
1

FOTOGRAFIJA 
• ROMUALDAS AUGŪNAS: "NEBIJOTI BAIMĖS"
• Antanas Sutkus.
REALYBĖS ŠVIESOS NUTVIEKSTI
1

LIETUVIAI SVETUR 
• Antanas Naujokaitis.
LIETUVIAI SVETUR
2

KRONIKA 
• S.SONDECKIO SPAUDOS KONFERENCIJA8
• BIRŽELIO "NEMUNAS"1

DIFFICILE EST SATIRAM NON SCRIBERE! 
• Tadas Desperadas.
DEMOKRATIJA
2

DAILĖ

ŽMONĖS

Ieva Siminonytė

[skaityti komentarus]

Amnonas pamilsta netyra meile savo seserį Tamarą, įžeidžia ją, išvaro iš namų ir palieka vieną skausme.

Po to Amnonas ėmė labai jos nekęsti, taip kad dar didesnė buvo neapykanta, kuria jos nekentė, už meilę, kuria ją buvo mylėjęs. Ir Amnonas tarė jai: kelkis ir eik sau.

(2 Sam 13, 15)

Galerijoje "Arka" veikė Saulės Kisarauskienės tapybos darbų paroda. Klasikinę ekspoziciją sudarė figūrinės ir abstrakčios kompozicijos, sukurtos 7-10 dešimtmečiais. Figūriniuose darbuose vizualinė kalba pasižymi stambiaplane kompozicija, skulptūriškomis, iki geometrinės schemos supaprastintomis formomis, aiškiai išsiskiriančiomis iš paveikslo fono, vidine ekspresija, plačiu, vietomis faktūrišku potėpiu bei ochriniais, juosvais, pilkais ir kontrastuojančiais raudonais, melsvais, baltais atspalviais.

Abstrakcijose dinamiškų vaizdų kaitą formuoja smingančių aštrių briaunų gausa, jų pasiskirstymas ir santykis su stabiliomis dėmėmis bei vietomis atsiradusiomis smulkiomis detalėmis.

Kalbant apie visą parodą, būtų negalima nepaminėti Vinco Kisarausko kūrybai būdingo pastovumo, nekintamumo, stojiško dramatiškumo, Paulio Cezanne`o akcentuojamo konstravimo, "pikasiško masyvumo, santūraus ankstyvojo Gudaičio kolorito" (Ieva Pleikienė) ir lietuvių liaudies skulptūrai būdingo nereikalingų figūros formų atmetimo, kurių įtaka juntama ankstyvuosiuose S.Kisarauskienės kūrybos etapuose.

Nors dailininkės vaizduojamų objektų intencija išreikšta "pažįstama" forma, tačiau ji įgauna visai kitą atspalvį, atveriantį žmogaus būties paslaptį. Tai lyg ciklinė kompozicija, kur ryškiausiai akcentuojamos labiausiai artimos autorei gyvenime daug ką nuveikusios moterys. Dažniausiai jos sėdi arba eina ramiu žingsniu, pilnos elegiško jausmo, kylančio iš pasyvaus aplinkos stebėjimo, sielvarto ir išgyvenimų. Čia žmogus - ne konkrečioje situacijoje, o sunkiai apibrėžiamame laike (ryškūs įvairiausių poelgių pėdsakai). Nesvarbu, ar kompozicijoje veikia viena ("Medėja"), ar kelios moterys ("Dvi sėdinčios"), tačiau jos byloja apie skirtingą skausmą, kuris galiausiai tampa bendras.

Tačiau ne tik moterų turiningas dvasinis pasaulis, čia prasiveržia ir vyriškasis pradas ("Du arlekinai"). Paveikslas "Galva" apskritai paneigia lyčių skirtumus, nes ir viena, ir kita pusė sugeba jausti ir išgyventi tuos pačius dalykus.

Tik kompozicijoje "Aktas II" dominuoja moters kūniškumas. Įgavusi antikinės Veneros formas, vaizduojamoji (kaip įprasta veneroms) rodoma sutrikusi, o gal niekada ir neturėjusi galvos. Nors kūrinio koloritas, ypač auksiniais tonais nuspalvintas kūnas, suteikia šiam darbui dvasingumo ir netgi sakralumo, kuris tampa jungtimi su kitais darbais.

Pati didžiausia parodos kūrinių jungtis ta, kad S.Kisarauskienės žmonės sudaro "vienišų" minią. Vaizduojamųjų gestai (rankomis uždengtas veidas paveiksle "Sėdinti"), išvaizda ("Portreto" abejingumas) ir tamsus, su baime besiasocijuojantis fonas teigia, kad vienatvė čia yra nuolatinis pojūtis. Frommo-Reichmanno nuomone: "Kiekvienas, kas sutinka vienišą žmogų, supranta, kodėl žmonės vienišumo bijo labiau negu alkio". Tačiau nutapyti asmenys nejaučia nepasitenkinimo vienatve ir beprasmybės. Visi jie yra susitaikę su savąja Žmogaus-Kankinio-Šventojo dalia.

Dieviškąjį pradą ir jos apraiškas išryškina atskiros kūno dalys (kojos, rankos, ypač delnai, akys). Čia galima įžiūrėti asmeninės padėkos, įžado arba prašymo ženklą-votą. Figūrų dydis liudija jų skverbimąsi į aplinką ir poveikį jai.

Vėlesni S.Kisarauskienės tapybos darbai eina abstrachavimo keliu, papildo bei tęsia ankstesnes idėjas. Čia - vėl tos pačios vertybės ("Visiškoje tyloje"), svarstymai, prieštaravimai ir susitaikymas, tačiau jis įpareigoja platesniam polėkiui: "Kalbant apie kokį įvykį, nebūtina vaizduoti patį įvykį" (Augustinas Savickas). Tai - vaizduojamų žmonių kartais neapibrėžtas, kartais sukonkretintas kelias, liudijantis situacijos komplikuotumą.

S.Kisarauskienės žmogus iš pat pradžių gali pasirodyti beviltiškai nelaimingas ir nuskriaustas. Tačiau nuodugnesnės darbų studijos atveria visai kitą vaizdą, kuris nustebina - "aukos" yra stipresnės už jų neįvardintą budelį.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 6 iš 6 
21:25:43 Jan 29, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba