Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2002-07-12 nr. 2907

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• APDOVANOTI KONKURSO LAUREATAI
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE1

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI1
• PARODOS
• ĮVAIRŪS
• LRT KULTŪROS LAIDOS
• LR KULTŪROS LAIDOS1

AKTUALIJOS 
• VALSTYBĖ IR TAUTINĖS MAŽUMOS18

SVEIKINAME 
• JULIJA JEKENTAITĖ-ALEKSANDRAVIČIENĖ1

MUZIKA 
• Rita Aleknaitė-Bieliauskienė.
VILNIAUS FESTIVALIO PUSLAPIAI
2
• PRANEŠIMAS SPAUDAI

TEATRAS 
• Arūnas Vozbutas.
VILIOJANTIS VOKIEČIŲ TEATRAS
1

RADIJO TEATRAS 
• Janiną Babiliūtę kalbina Ridas Viskauskas.
NEAPŠVIESTAS RAMPOS
1

PROZA 
• Juozas Savickas.
TRYS FORTEPIJONAI MARCINKONYSE
2
• Renata Šerelytė.
LAUKINIO MĖNULIO FAZĖ
3

POEZIJA 
• (poemos ištrauka; I dalies pradžia).
VLADAS BRAZIŪNAS
3

KNYGOS 
• Elena Bukelienė.
GASPARO PASAULIS
1
• Alvydas Šlepikas.
EILĖRAŠČIAI TUŠČIAI GALVAI
6
• Ričardas Šileika.
PAGAMINTA 2002-AISIAIS ALYTUJE.
VARTOJIMO LAIKAS NERIBOTAS
7
• NAUJOS KNYGOS1

DAILĖ 
• Jurgita Ludavičienė.
ISTORINĖS ATMINTIES ŽARIJOS
• Ieva Siminonytė.
ŽMONĖS
 Eglė Petkevičiūtė.
RASTA RAMYBĖ
1

FOTOGRAFIJA 
• ROMUALDAS AUGŪNAS: "NEBIJOTI BAIMĖS"
• Antanas Sutkus.
REALYBĖS ŠVIESOS NUTVIEKSTI
1

LIETUVIAI SVETUR 
• Antanas Naujokaitis.
LIETUVIAI SVETUR
2

KRONIKA 
• S.SONDECKIO SPAUDOS KONFERENCIJA8
• BIRŽELIO "NEMUNAS"1

DIFFICILE EST SATIRAM NON SCRIBERE! 
• Tadas Desperadas.
DEMOKRATIJA
2

DAILĖ

RASTA RAMYBĖ

Eglė Petkevičiūtė

[skaityti komentarus]

Birželio mėnesį Vilniuje, "Vartų" galerijoje, surengta Eglės ir Ievos Babilaičių kūrybos paroda. Autorės parodė per dvidešimt tapybos darbų, sukurtų 2002 metais. Detaliau norėčiau aptarti Ievos Babilaitės darbus, kurie, mano manymu, pasižymi nepaprasta dvasine įtampa ir išskirtiniu asmeniniu pažinimu. Dailininkė neapsiriboja spalva ir technika, norėdama individualiai interpretuoti tam tikrų objektų prigimtį. Jos kūryboje egzistuoja horizontalės, vertikalės, formos, esančios kažkur virš kasdienybės, kurios išprovokuoja tariamus horizontus, asociatyvią aplinkai neįprastų spalvų sistemą plokštumoje ir suteikia kūrybai savito išskirtinumo.

Pirmoji mintis, atėjusi į galvą vaikščiojant po parodą, buvo tokia: dailininkė savo darbuose kuria viziją. Vieną iš daugelio galimų. Tokią, kokią jai siūlo prigimtis ir jausmai. Tokią, kuri jai pačiai kalba suprantamiausia kalba apie nuolat rūpimus dalykus: būties tvarką ir amžinąsias vertybes... Ką dar būtų galima pasakyti apie I.Babilaitės kūrinių atmosferą? Kad autorė - viena iš tų nedaugelio mūsų menininkų, kurių darbai, būdami meditatyvūs ir orientuoti į žmogaus vidų, žadina ne tiek jo emocijas ir mintis, kiek aukštesnio lygmens dvasinę būseną, šiuo atveju - ypatingą rimtį. Kad jos paveikslams būdinga specifiška vaizdo ramybė. Kad jie - puikiausi vaizdiniai, žiūrovo sąmonėje žadinantys stiprius dvasinius išgyvenimus specifine tapybos kalba.

I.Babilaitė - abstrakcionistė. Pirmiausia norėčiau atkreipti dėmesį į tai, kaip dailininkė konstruoja erdvę, nes ši jos paveiksluose, rodos, yra vienas pagrindinių dalykų. Darbai ypatingi ne tik tuo, kad iš erdvės tarsi iškyla ir stebėtojo akyse materializuojasi įvairūs pasauliai bei vaizdiniai, kurių iš pat pradžių net nepastebėjai esant, bet ir tuo, kad pačiam žiūrovui leidžiama stebėti ir pajausti realią egzistenciją šiapus ir anapus, tiek fiziniu, tiek dvasiniu atžvilgiu. Tokią situaciją konkrečiau būtų galima nusakyti kaip suvokėjo jausmų stimuliatorių. I.Babilaitės kūrybą galime suvokti labai subjektyviai ir įvairiai, bet dar įvairiau galime ją pajausti. Rimtis ir dvasinė didybė - tik dvi iš daugelio sąvokų, kurios ateina į galvą žvelgiant į rafinuoto šaltumo kupinus Laplandijos ledynus.

I.Babilaitės kūryboje, kuri nėra nei visai sąlygiška, nei natūrali, pilna subtilių niuansų: žvelgi į tapybą, junti globėjišką stilizuotų formų, fono santykį ir mėgaujiesi tuo suteiktu gaiviu pirmuoju įspūdžiu, kurio taip trūksta pilkame ir niūriame pasaulyje, šiapus paveikslo rėmų. Gal geriausiai jos charakterį nusako parodoje eksponuoto paveikslo pavadinimas - "Ramybė, kurios ieškojau". Ši abstrakcija stumteli žiūrovo dvasią ta pačia kryptimi, kur link keliauti ją kviečia transcendentiška erdvė.

Kokiomis priemonėmis naudojasi menininkė, kurdama tą erdvę su įvairiausiomis formomis ir suteikdama žiūrovui galimybę išgyventi aptartas būsenas? Paprastutėmis: drobe, akrilu. Jos kompozicinė schema elementari: dominuoja geometrinės formos (taškeliai, brūkšneliai), horizontalės ir vertikalės, intensyvus potėpis, sukuriantys dinamišką jausmų išraišką. Tik šaltokas koloritas byloja apie subtilių jausmų išraišką, miego tylą, šaltį, naikinantį ribas tarp dangaus ir žemės, ir laukinį šaltą laiko žvilgsnį... Spalva tampa kone svarbiausia išraiškos priemone, kurios dėka (nepaisant išorinio vienodumo) vis ta pati "schema" kaskart atgimsta kitu, savaip įdomiu pavidalu.

Pabaigoje būtų toks sakinys: apolitiškas ir apskritai tuščiu menu krikštijamas abstrakcionizmas iš tikrųjų įgalina suvokti ir įžvelgti daug giliau, negu siužetų ir simbolių persotintas dailės kūrinys. Tai galime pasakyti ir apie I.Babilaitės tapybines vizijas, kurios iš tikrųjų yra itin komplikuotos, daugiasluoksnės ir daugiareikšmės. Neapsirikime!

 

Skaitytojų vertinimai


213. Birute2002-07-13 08:11
kaip atrodo tu babilaiciu darbai? as toli gyvenu, iki Vilniaus neprisiruosiu - gaila, kad nera jokio paveiksliuko...

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 6 iš 6 
21:25:34 Jan 29, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba