Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2003-11-07 nr. 2975

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• VYTAUTAS P.BLOŽĖ9
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• XI.7–13.
KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS1
• LTV KULTŪROS LAIDOS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• ROMAS GUDAITIS.
MAN BRANGI LEGENDA ILGAI NENORĖJO MIRTI
16
• Liudvikas Jakimavičius.
VISUOMENINĖ TELEVIZIJA IŠEINA Į VISUOMENĘ
• Vytautas Kubilius.
VERTĖJAI KELIA DIDELĘ KULTŪROS NAŠTĄ
4
• VIDURIO EUROPOS RAŠYTOJAI SUSITIKO GDANSKE
• AUDRONIS IMBRASAS, Menų spaustuvės direktorius.
PRADŽIA – KŪRYBINĖS PRAMONĖS FABRIKAI VILNIUJE, KLAIPĖDOJE IR KAUNE
20

POEZIJA 
• BIRUTĖ MAR7
• PRANAS VISVYDAS2

PROZA 
• Astrida Petraitytė.
RYŠIO ZONOS RIBA
8

VERTIMAI 
• Kjartan Flogstad.
ROJUS ŽEMĖJE
5

KNYGOS 
• Karolis Baublys.
SAKINYS – LYG PASAULIO ATVAIZDAS
1
• Renata Šerelytė.
NELYGINKITE MOTERŲ
11
• Benediktas Januševičius.
A… A
9
• IŠSIPILDYMAS NE PAGAL JOANĄ3
• LYG VISKAS BŪTŲ PASKUTINĮKART
• GUDRAGALVIAI2
• NAUJOS KNYGOS

PAVELDAS 
• JUZĖ KATILIŪTĖ: "KŪRYBA YRA KAIP SĖJA"

KAUNO KULTŪROS PUSLAPIS 
• Su rašytoju ALGIMANTU MIKUTA kalbasi EUGENIJA VAITKEVIČIŪTĖ.
PO PASAULĮ SU POEZIJA
3

TEATRAS 
• Vlada Kalpokaitė.
EMOS VĖDUOKLIŲ VĖJAS
• DISKUSIJA SU TRADICIJA

KINAS 
• Werner Sudendorf.
MARLENE DIETRICH – NUOTRAUKOSE ĮAMŽINTA LEGENDA
8
• "SCANORAMOJE" – ŠIAURĖS ŠALIŲ KINO DEŠIMTMETIS1

DAILĖ 
• Jurgita Ludavičienė.
MĖLYNAI BALTAS ŠVELNUMAS
• Vida Mažrimienė.
DIALOGAI "JUDANČIŲ MIŠKŲ" FONE

MUZIKA 
• Toliau publikuojame kompozitoriaus Vytauto Bacevičiaus laiškus.
ŽODŽIAI
2
• Asta Povilaitytė.
SIAUTULINGOS RITMŲ DAINOS IR SVAJINGOS IMPROVIZACIJOS
4
• Austė Nakienė.
SKAIČIAI IR VĖJAS, KIPRAS IR FIODORAS
9

JAUNIMO PUSLAPIS 
• Vytautas Michelkevičius.
JAUNA LIETUVOS FOTOGRAFIJA VILNIAUS "STIKLO KAROLIUKŲ" GALERIJOJE
• Jurgita Juodytė.
"VIVI + KAVI"

AKTYVIOS JUNGTYS 
• PROFESIJA – MŪZA18
• Kotryna Kazickaitė.
13 AUDITORIJA
6

KRONIKA 
• LES BORÉALES – "ŠIAURIEČIAI"
• KŪRYBINĖS INDUSTRIJOS: GALIMYBĖ EUROPOJE IR EUROPAI
• MAIRONIO TĖVŲ NAMAS4
• AIRIJOS LITERATŪRINIŲ MAINŲ PROGRAMOS STIPENDIJOS VERTIMAMS
• "RACCONTI SENZA DOGANA"1

DE PROFUNDIS 
 Viktor Jerofejev.
RYTINIS STEBUKLAS
4
• "PREZIDENTINIŲ AUSŲ" KLUBO PAREIŠKIMAS11
• Neringa Koncevičiūtė.
Dar vienas požiūris į likimą
31

DE PROFUNDIS

RYTINIS STEBUKLAS

Viktor Jerofejev

[skaityti komentarus]

Štai – berniukas, besimaudantis už užuolaidėlės. Štai – iki vėlumos dirbantis baras. Štai – paskutinis traukinys. Štai – vagonas kietomis sėdynėmis. Ant malūnsparnio šono užrašyta: "Mirties nėra". Vyras prasideda rytine erekcija.

Ji ateina iš niekur, pati save vesdama, nekreipdama į nieką dėmesio. Gera žinoti, kad mano draugai ir priešai tampa vienodi, jos nuginkluoti guli savo pataluose. Ji stipresnė už bet kokią ideologiją, ji reaktyvi ir tarpkontinentinė, kartu su ja pabunda Romos Popiežius ir skirtingų parlamento frakcijų deputatai, Holivudo žvaigždės, nacistai, kinai, senienų pardavėjai, diplomatai, banditai, mano knygų leidėjai, britų princai, tarptautinio raudonojo kryžiaus nariai.

Ji paneigia grynąją mechaniką.

Tai įžūli ir dievobaiminga nirvana, jaudulys be susijaudinimo.

Tai neapibrėžta fantazija, kai aš, tiesą sakant, nesu nei subjektas, nei objektas, tiksliau tariant, nujaučiu, kad iš subjekto virstu objektu.

Ji mane atgaivina. Aš atgaivinu ją. Mes atsigaunaume.

Iš pirmo žvilgsnio atrodo, jog ji – tai patetika ir egzaltacija, išoriniai blizgučiai, rožinė kiauliena, lakštingalos pažadai ir broliai Karamazovai, trumpiau tariant, tai svari kūniškos dvasios pergalė, nors iš tikro joje nėra nieko patetiška. Kaip ir kiekvienas išskirtinis reiškinys, ji kukli.

Ji – atsitiktinumas ir nuotykis.

Ji – šviesus išsilaisvinimo iš pareigų gedulas.

Ji – akivaizdi, todėl ji – uždaras jėgos laukas. Ji skiriasi nuo visų kitų gyvybės imitavimo formų, kadangi, jos negalima neigti kaip daikto.

Ji pasmerkia užmarščiai dvi institucijas: šeimą ir meilę.

Joje įžvelgiu emocijų gamą (nuo pasididžiavimo iki susinepatoginimo) ir įvairius jos pavidalus – materiją, kurią galima ištirti fizikos, chemijos, optikos metodais, bei šalutines jos išraiškas (jas nagrinėja estetika, istorija, sociologija).

Rytinės erekcijos pripažinimas brangiai atsieina.

Ištikimybė jai – geriausias vyro devizas.

Rytinės erekcijos metas – grynai vyriškas laikas – nesiskaido į atskiras dalis. Vientisumo sinonimas, ji dauginasi pačia savimi, nutrina visas ribas tarp realaus ir idealaus, sugriauna platoniškas konstrukcijas. Šiuo atžvilgiu rytinė erekcija – būsena tarp ikikultūros ir pokultūros, nieko bendra su kultūra ji neturi. Kultūra apeina ją ratu.

Kita vertus, pati kultūra sukurta ant rytinės erekcijos pamatų, yra jos tęsinys, papildymas, testamentas, tiksliau sakant, jos komentaras.

Puškinas – rytinė erekcija rusų poeto pavidalu.

Vermejeris ir Pikaso – jos antrininkai.

Homeras – jos pranašystė.

Dantė – jos komedija.

Prustas – daugiatomis rytinės erekcijos atminimas.

Šubertas – muzikinis jos analogas.

Kantas – jos išsiveržimas.

Kafka – nutraukta poliucija.

Rytinė erekcija – švari, niekuo nesutepta vitališkumo būsena. Kiekvienam, ją patyrusiam, tai gyvenimo kokybės patikrinimas. Rytinė erekcija – Dievo pirštas.

Būtent ši interpretacija geriausiai įrodo jos egzistavimą. Aš iš paskutiniųjų konstatuoju: taip buvo.

Ji atsiranda be jokios priežasties. Ji neturi gyvenamosios vietos bei paso. Tai noras, nesąlygotas jokio kito noro, ji nenori nieko žinoti, tik save pačią. Jos neįmanoma aprašyti, ji priverčia mane svyruoti tarp dviejų nuosakų, liepiamosios ir nieko tikslaus nepasakančios.

Ji sudėlioja viską į savo vietas ir pateisina mano lūkesčius. Ji visada panaši į ką tik nori, tik ne į tai, į ką turėtų būti panaši pilietinės teisės požiūriu. Rytinė anarchisto erekcija – konservatyvi, konservatoriaus – anarchistinė. Rytinė avangardisto erekcija – anachroniška, vienuolio – lyg maršalo skeptras.

Tiesą sakant, rytinė erekcija – vienintelis dalykas, dėl kurio vyras tampa gamtos paslaptimi.

Utilitarus kai kurių moterų požiūris į rytinę erekciją, tapęs anekdotu, man atrodo, išreiškia moterų neadekvatumą ir bergždžią gyvenimo fetišizavimą.

Efektyvi priemonė numaldyti rytinę erekciją – ją visuotinai pripažinti ir taip subanalinti, kad greta jos neliktų jokio kito vaizdinio, su kuriuo palyginus, ji atrodytų skandalinga, geidžiama ir beprotiška.

Vyras prasideda rytine erekcija. Daugeliu atvejų jis ja ir baigiasi.

Vertė DARIUS POCEVIČIUS

 

Skaitytojų vertinimai


4742. varna2003-11-09 13:38
Tokia "dėkinga tema", o taip impotentiškai parašyta.

4826. Smagu2003-11-10 23:02
Varna taip karksi gal is kokio nors pavydo. Mano manymu, autoriaus laimėjimas - smagi banalaus kūniško vyksmo ir inelektualizuojančios teksto laikysenos jungtis. Vos ne kūno ir idėjos kopuliacija. Faina, beveik net fenomenalu. Ir juokinga, žinoma.

4901. Vyras2003-11-14 20:08
Labai geras tekstas. Aisku, kad ne kokios varnos smegeninei.:))))

4906. vyrui be...2003-11-14 23:36
Vyre, nesisaipyk is varnos, nes, matyt, neturi net varnos, kuri ivertintu tavo rytine erekcija...

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 11 iš 11 
21:24:17 Jan 29, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba