Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2002-06-21 nr. 2904

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Ridas Viskauskas.
IŠŠŪKIAI NEŽINIAI?
1
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI2
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LRT KULTŪROS LAIDOS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• KRITIKO MIRTIS
• Vladas Braziūnas.
KURSAS Į RYTUS
1
• LIETUVIŲ PEN CENTRO PAREIŠKIMAS3
• LRS

MUZIKA 
• Aušra Listavičiūtė.
TARP AKADEMINĖS IR IMPROVIZACINĖS MUZIKOS
• Rytis Jokūbaitis.
PRASIDEDA KRISTUPO VASARA
• Rita Aleknaitė-Bieliauskienė.
NORĖJĘS SUGRĮŽTI DIONISAS
• Sigita Naikelytė.
STASIO PALIULIO GYVENIMAS IR DARBAI
1

DAILĖ 
 Jurgita Ludavičienė.
KEISTAS MIEGAS, KEISTOS ŠIRDYS
• SIDABRO NĖRINIŲ ATŠVAITAI TELŠIUOSE: BAKALAURO DIPLOMAI2

TEATRAS 
• Audronė Girdzijauskaitė.
TORŪNĖS KONTAKTAI
1
• Daiva Šabasevičienė.
IŠVYKA Į FESTIVALĮ "EUROTHALIA"
• LAVIRUOJANT TARP INTERESŲ

KINAS 
• Rasa Paukštytė.
"KINOTAURAS": DAUG ŽVAIGŽDŽIŲ IR VIENAS MEILUŽIS
1

POEZIJA 
• VYTURYS JARUTIS

PROZA 
• Benediktas Januševičius.
VAKARĖLIS

KNYGOS 
• Liudas Giraitis.
DARIUS ŠIMONIS IR JO "RYKŠTĖ"
• Eugenijus Ignatavičius.
NEMIRTINGUMO ILGESYS
1
• NAUJOS KNYGOS
• SPAUDOS KONFERENCIJA FRANKFURTE

KRONIKA 
• Rimvydas Stankevičius.
IN MEMORIAM FILOLOGIJOS BERŽUI
4
• Skirmantas Valiulis.
TARKOVSKIO ILGESYS
2
• RADIJO PJESIŲ KONKURSAS

IN MEMORIAM 
• IŠTIKIMASIS PLUNKSNOS RITERIS

DIFFICILE EST SATIRAM NON SCRIBERE! 
• Tadas Desperadas.
TRIJŲ "S" PROBLEMA
3

DAILĖ

KEISTAS MIEGAS, KEISTOS ŠIRDYS

Apie Emmanuelle Antille videoinstaliaciją "Gilus kaip miegas, greitas kaip širdis" Šiuolaikinio meno centre

Jurgita Ludavičienė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Emmanuelle Antille. "Gilus kaip miegas, greitas kaip širdis". 2002

Keista dviejų moterų kasdienybė uždaroje erdvėje. Butas, kuriame savo kasdieniškus ritualus atlieka motina ir duktė, - lova, foteliai, kilimai ant parketo; baltas vonios kambarys. Kaip ir daugelio mūsų. Duktė, ramiai mieganti lovoje, ir motina, matuojanti jai miegančiai raudoną suknelę. Paskui ji ploja rankomis ir džiaugiasi, tarsi stebėdamasi, kaip dukrai ji tinka.

Sukarpyta į gabaliukus kasdienybė pramaišiui su keistais veiksmais. Drauge - vaizdai pro langus į žemai apačioje gatve važiuojančių mašinų žibintus, apšviesti moterų buto langai iš lauko. Jos žiūri pro langus, ir į jas galima žiūrėti iš gatvės. Moterų kasdienybė ŠMC susideda iš penkių videoprojekcijų, trijų ekranų, dviejų monitorių ir aštuonių žemų sofų. Užtemdytoje erdvėje imi grimzti į vojeristinius "malonumus", tokius mielus videoakims. Emmanuelle Antille videografuoja keletą motinos ir dukters gyvenimo momentų, sudraskytų ir vėl klijuojamų į iracionalią naraciją. To, kas vyksta su pertrūkiais, pasirodo tai viename, tai kitame ekrane, negalima sulipdyti į tęstinį pasakojimą: tai detalės, kartais kasdieniškos, kartais keistos.

Svarbus laiko faktorius: realų laiką rodo dienos ir nakties kaita, kuri nuspėjama iš vaizdų už lango: juose tai temsta, tai švinta. Tačiau nuosekli laiko tėkmė išardoma, ji trūkinėja ir virsta sapniška, keisdamasi pagal nenuspėjamus dėsnius. Motinos ir dukters veiksmai iš dalies sąlygojami laiko: dukra miega, rytą mama ją žadina; po to padeda praustis. Tada - keistas judviejų šokis, ir dukra vėl paguldoma miegoti. Motina nuauna dukrai batus ir, jais apsiavusi, šoka viena. Kitas kadras - jau apie tai, kaip jos abi miega. Už lango tamsu. Atrodo, jog visus tuos veiksmus sapnuoja viena iš jų arba tu pati, išsitiesusi ant minkštos tamsiai pilkos sofos. Gali derinti vaizdus ekranuose su vaizdais už lango projekcijose. Pasikartojantys gestai sustiprina sapnišką nuotaiką. Kažkokia oniriška realybė, kuri pati savaime nėra nei patraukli, nei įdomi, nei slegianti, nei... tačiau ją suvoki kaip savo sapną, kuriam nereiški pretenzijų. Nesiskundi, kad buvo nuobodu, kai sapne tau kažkas glostė veidą ar rengeisi raudona suknele.

Gestai ir veiksmai kasdieniški ir ne. Prausimasis, miegas, dantų valymas: rutininiai veiksmai, stabilizuojantys gyvenimą ir provokuojantys diskusijas su savimi vonios veidrodyje. Į juos įsiterpia keistas šokis, kai motina joja ant keturpėsčios dukters. Rytas, kai mama kanda dukteriai į koją. Raudona suknelė, kuri, taikoma prie miegančios dukters, iš pradžių atrodo kaip nepadorios įkapės. Savas sapnas su atpažįstamais veiksmais virsta svetimu, ir vojeristinis malonumas tampa nepatogumu - nemėgstu žiūrėti pro rakto skylutę. Todėl dabar jau mane murkdo iš somnambuliško sustingimo į lengvą pasibjaurėjimą, o aš klaidžioju žvilgsniu nuo vienos projekcijos prie kitos. Uždara erdvė ir keisti veiksmai skatina galvoti, kas vyksta už uždarų durų kiekvieno bute. Už apšviestų langų, uždengtų užuolaidomis. Gal ten taip pat motina ir duktė glosto viena kitai veidą, lyg norėdamos suprasti, kokios jos yra ir kokios dar bus - kada dukra pasens, o motina numirs? Tačiau, jei nuoširdžiai, - nenorėčiau žinoti. Geriau manyti, jog susapnavau keistus veiksmus.

Tendencija kapstytis žiūrovo pasąmonėje, panardinant jį į hipnotizuojančių vaizdų monitoriuje ir muzikos seką, nuo aštunto XX a. dešimtmečio niekur nedingo. Egzistencinės problemos, užkliudomos, gretinant asmeniškus videopotyrius, filmuojant ribines situacijas, dirbtinai lėtinant kasdieniškų veiksmų slinktis, priartina prie ribos, kai faktai, kuriuos galima fiziškai patikrinti, sunkiai atskiriami nuo klaidinančių vaizduotės sukurtų pavidalų.

Menininkė veikia kaip stebėtoja svetimoje aplinkoje. Kaip tyrinėtoja. Kaip svetimo gyvenimo nuotrupų rinkėja, čia pat tas nuotrupas sudėliojanti taip, kad jos parodytų ir kitą veidrodžio pusę. Šiek tiek režisuojanti ir visgi daugumą dalykų paliekanti tokius, kokie jie yra. Primenanti trūkinėjantį laiką, senatvę, uždarumo ir atvirumo priešpriešas. Sapniškumas, labai iš tolo primenantis Billą Violą. Pasakojimas, kuris savo ruožtu nepasakoja nieko. Sapnas apie butą kaimynystėje - negrėsmingas, pasikartojantis ir nežinia ką reiškiantis. Tačiau sapnai nebūtinai privalo ką nors reikšti, užtenka, kad juos prisimeni ir atsibudus.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 9 iš 9 
21:22:35 Jan 29, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba