Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2002-06-21 nr. 2904

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Ridas Viskauskas.
IŠŠŪKIAI NEŽINIAI?
1
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI2
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LRT KULTŪROS LAIDOS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• KRITIKO MIRTIS
• Vladas Braziūnas.
KURSAS Į RYTUS
1
• LIETUVIŲ PEN CENTRO PAREIŠKIMAS3
• LRS

MUZIKA 
• Aušra Listavičiūtė.
TARP AKADEMINĖS IR IMPROVIZACINĖS MUZIKOS
• Rytis Jokūbaitis.
PRASIDEDA KRISTUPO VASARA
• Rita Aleknaitė-Bieliauskienė.
NORĖJĘS SUGRĮŽTI DIONISAS
• Sigita Naikelytė.
STASIO PALIULIO GYVENIMAS IR DARBAI
1

DAILĖ 
• Jurgita Ludavičienė.
KEISTAS MIEGAS, KEISTOS ŠIRDYS
• SIDABRO NĖRINIŲ ATŠVAITAI TELŠIUOSE: BAKALAURO DIPLOMAI2

TEATRAS 
• Audronė Girdzijauskaitė.
TORŪNĖS KONTAKTAI
1
• Daiva Šabasevičienė.
IŠVYKA Į FESTIVALĮ "EUROTHALIA"
• LAVIRUOJANT TARP INTERESŲ

KINAS 
• Rasa Paukštytė.
"KINOTAURAS": DAUG ŽVAIGŽDŽIŲ IR VIENAS MEILUŽIS
1

POEZIJA 
• VYTURYS JARUTIS

PROZA 
• Benediktas Januševičius.
VAKARĖLIS

KNYGOS 
• Liudas Giraitis.
DARIUS ŠIMONIS IR JO "RYKŠTĖ"
• Eugenijus Ignatavičius.
NEMIRTINGUMO ILGESYS
1
• NAUJOS KNYGOS
• SPAUDOS KONFERENCIJA FRANKFURTE

KRONIKA 
• Rimvydas Stankevičius.
IN MEMORIAM FILOLOGIJOS BERŽUI
4
 Skirmantas Valiulis.
TARKOVSKIO ILGESYS
2
• RADIJO PJESIŲ KONKURSAS

IN MEMORIAM 
• IŠTIKIMASIS PLUNKSNOS RITERIS

DIFFICILE EST SATIRAM NON SCRIBERE! 
• Tadas Desperadas.
TRIJŲ "S" PROBLEMA
3

KRONIKA

TARKOVSKIO ILGESYS

Skirmantas Valiulis

[skaityti komentarus]

Kai kine lieka tik "action", glaudžiamės prie Andrejaus Tarkovskio, nes jis teikia vilčių, kad nevirsime robotais ir išsigelbėsime nuo katastrofos, į kurią rieda pasaulis. A.Tarkovskio filmai visada buvo su mumis - "Ozo" salėje ar planuojančioje būti sinefilų atgaiva "Skalvijoje". Mokslų akademijos kartu su Rusų kultūros klubu surengtą vakarą galima pavadinti "A.Tarkovskio skaitymais", nors dabar tas rusiškas "čtenija" verčiamas tarptautiškai - konferencija. Vakaro spiritus movens - fotografas ir kinematografininkas Vasilijus Dekteriovas, - žinoma, nežinojo, kad toje pačioje akademijoje 1974 m. įvyko uždaras "Veidrodžio" aptarimas. "Veidrodį" tada "daužė" net "Isskustvo kino", bet mūsų intelektualai nepabijojo pasakyti tiesiai, kas gi tuo filmu norėta pasakyti iš tikrųjų. Į tą "disidentišką" aptarimą buvo atėjęs ir anuometinis Kinematografijos komiteto pirmininkas A.Brazaitis, o su N.Jonušaite, dabartine "TV antenos" vyriausiąja redaktore, vykome į Žemaitiją ir sausakimšoje salėje mėginome išsiaiškinti, kur glūdi filmo poveikio paslaptys.

Kad A.Tarkovskis kelia diskusijų ir dabar, įrodė aktoriaus D.Banionio, suvaidinusio Krisą Kelviną "Soliaryje", ir svečio iš Sankt Peterburgo, filosofijos daktaro Igorio Jevlampijevo replikavimasis. D.Banionis temperamentingai papasakojo, kaip buvo kuriamas "Soliaris" ir vežamas į Kanų festivalį, kur gavo žiuri prizą - Sidabrinę palmę (rusai tik kartą Kanuose yra gavę auksą - už M.Kalatozovo filmą "Skrenda gervės", 1957 m.), koks laisvas kūryboje jautėsi A.Tarkovskis ir koks džiaugsmas buvo dirbti su tokia asmenybe, nors filmavimo aikštelėje daug kas buvo mįslinga. O filosofą aktorius sutrikdė klausimu: kodėl operatorius V.Jusovas susipyko su A.Tarkovskiu?

Filosofus lengva išmušti iš vėžių gyvenimiškais klausimais, bet svečias nepasimetė. Nors yra parašęs poros tomų rusų metafizikos istoriją, pasirodė besąs meniškos sielos: A.Tarkovskio filosofinę koncepciją iliustravo fragmentais iš, jo nuomone, reikšmingiausio filmo - "Andrejus Rubliovas". Gal kam ir atrodė keistoka, kad filosofas visur ieško Golgotos motyvų, bet jie akivaizdūs ne tik "Rubliove", kaip ir koncepcija: žmogus gali išgelbėti save ir pasaulį tik aukodamasis, įveikdamas egoizmo kiautą, atkurdamas harmoniją iki kosminių mastų. Vėliau režisierius buvo rūškanesnis: po alegorinių filmų "Soliaris" ir "Stalkeris" akcentuojama mintis - pasaulio jau nepataisysime, bet verta pamėginti jį sulaikyti ant žūties ribos. Rusų filosofai seniai mokėjo nagrinėti kiną. Bet ir svečias iš Vakarų S.Žižekas neseniai Vilniuje operavo filmais, dėstė aistringai ir paprastai, priešingai kai kurių mūsų postmodernistų išminčiai. Tiesa, E.Ališankos "Dioniso sugrįžimą" jau skaitome vienu atokvėpiu. Valanda su I.Jevlampijevu prabėgo akimirksniu. Jis atsakinėjo į klausimus. Pavyzdžiui: kodėl "Stalkeryje" taip ilgai rodoma prižėlusi dykynė? Todėl, kad ta pilkybė (J.Baudrillard`as turbūt pavadintų ją dykuma) ir yra tikrumo sala, kai aplinkui viskas rūdija ir gergždžia, nes Vakarų civilizacija žmogui parodė tik vieną kryptį - į pasaulio užkariavimą, į tikėjimą, kad jėga ir galia padarys mus laimingus. Stalkeris žino kitą kryptį, bet kas jo beklausys? Žmogus neturėtų pasitenkinti tuo, ką jis yra priverstas daryti ar ką daro iš nežinojimo, jo ryšiai su pasauliu ir kosmosu yra giluminiai, ir kiekviena mintis ar poelgis peržengia laiko ir erdvės ribas. "Veidrodžio" sapnai - puikus įvaizdis, ką išgyvename iš tikrųjų ir kokios galios mums duotos.

"Mes ir Dostojevskį ne taip suprantame", - pridūrė filosofas, išleidęs knygą "Dostojevskio antropologija". Įsitikinome, kad ir A.Tarkovskį galima suprasti kitaip. Svečio nuomone, jis pratęsęs rusų meninės filosofijos tradiciją, pradėtą dar XIX a. rašytojų A.Puškino, N.Gogolio, F.Dostojevskio ir kitų. Iš dabartinių rusų režisierių filosofiškiausi esą A.Sokurovas (ankstyvasis), A.Balabanovas (pirmieji filmai), K.Muratova. O A.Tarkovskio filosofinį programiškumą jis susiejo su sovietinio kino ideologiškumu.

Vilnietis filosofas V.Minakovas siūlė nepamiršti ir vakarietiškų A.Tarkovskio kūrybos šaltinių bei suabejojo, ar galima A.Tarkovskio vaizde ieškoti vien simbolikos. Jo vaizdas esąs įbūtintas, todėl ir veikia magiškai jo filmų kadrai su natūra. Būtų gerai kokio nors vieno filmo analizę iš I.Jevlampijevo knygos "Meninė A.Tarkovskio filosofija" išversti į lietuvių kalbą. V.Dekteriovas sovietmečiu slapčia atgabeno A.Tarkovskio režisūros paskaitų konspektus. Tai buvo pirmarūšė lektūra! I.Jevlampijevui irgi pavyko parašyti knygą apie kiną ne vienai dienai.

 

Skaitytojų vertinimai


50698. Neringa :-) 2009-01-11 15:15
Buvo gera skaityti. ...Tarkovskio, nes jis teikia vilčių, kad nevirsime robotais ir išsigelbėsime nuo katastrofos, į kurią rieda pasaulis.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 9 iš 9 
21:22:31 Jan 29, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba