Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2002-06-21 nr. 2904

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Ridas Viskauskas.
IŠŠŪKIAI NEŽINIAI?
1
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI2
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LRT KULTŪROS LAIDOS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• KRITIKO MIRTIS
• Vladas Braziūnas.
KURSAS Į RYTUS
1
• LIETUVIŲ PEN CENTRO PAREIŠKIMAS3
• LRS

MUZIKA 
 Aušra Listavičiūtė.
TARP AKADEMINĖS IR IMPROVIZACINĖS MUZIKOS
• Rytis Jokūbaitis.
PRASIDEDA KRISTUPO VASARA
• Rita Aleknaitė-Bieliauskienė.
NORĖJĘS SUGRĮŽTI DIONISAS
• Sigita Naikelytė.
STASIO PALIULIO GYVENIMAS IR DARBAI
1

DAILĖ 
• Jurgita Ludavičienė.
KEISTAS MIEGAS, KEISTOS ŠIRDYS
• SIDABRO NĖRINIŲ ATŠVAITAI TELŠIUOSE: BAKALAURO DIPLOMAI2

TEATRAS 
• Audronė Girdzijauskaitė.
TORŪNĖS KONTAKTAI
1
• Daiva Šabasevičienė.
IŠVYKA Į FESTIVALĮ "EUROTHALIA"
• LAVIRUOJANT TARP INTERESŲ

KINAS 
• Rasa Paukštytė.
"KINOTAURAS": DAUG ŽVAIGŽDŽIŲ IR VIENAS MEILUŽIS
1

POEZIJA 
• VYTURYS JARUTIS

PROZA 
• Benediktas Januševičius.
VAKARĖLIS

KNYGOS 
• Liudas Giraitis.
DARIUS ŠIMONIS IR JO "RYKŠTĖ"
• Eugenijus Ignatavičius.
NEMIRTINGUMO ILGESYS
1
• NAUJOS KNYGOS
• SPAUDOS KONFERENCIJA FRANKFURTE

KRONIKA 
• Rimvydas Stankevičius.
IN MEMORIAM FILOLOGIJOS BERŽUI
4
• Skirmantas Valiulis.
TARKOVSKIO ILGESYS
2
• RADIJO PJESIŲ KONKURSAS

IN MEMORIAM 
• IŠTIKIMASIS PLUNKSNOS RITERIS

DIFFICILE EST SATIRAM NON SCRIBERE! 
• Tadas Desperadas.
TRIJŲ "S" PROBLEMA
3

MUZIKA

TARP AKADEMINĖS IR IMPROVIZACINĖS MUZIKOS

Aušra Listavičiūtė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Petras Vyšniauskas

Birželio 11 dieną, švęsdamas savo 45-ąjį gimtadienį, saksofonistas Petras Vyšniauskas į Vilniaus festivalio sceną susikvietė improvizacinės muzikos meistrų kvintetą: trimitininką iš Vokietijos Reinerį Winterschladeną, pianistą iš Anglijos Johną Law, rusų kontrabosistą Vladimirą Volkovą ir vokiečių būgnininką Klausą Kugelį. Jų ilgametė partnerystė (išskyrus su J.Law) bei bendradarbiavimas, rengiant įvairius projektus, žadėjo įspūdingų koncerto akimirkų. Ir neapvylė, nes atlikėjai - pilni kūrybinio užtaiso. Taigi išgirdome improvizuojamus kūrinius, pavadintus kolektyvinėmis kompozicijomis.

Drąsu vadinti kompozicija tai, kas nėra užrašyta. Kadangi mačiau Petrą Vyšniauską po koncerto gyvą ir sveiką, vadinasi, ne veltui imtasi tokios rizikos, kai dauguma koncertų, pasak paties saksofonisto, - "šokimas į vandenį ir nežinojimas, ar išplauksi". Taigi scenoje susitiko kolegos, kuriems nebaugu eksperimentuoti, improvizuoti ir klysti.

Vengdamas save vadinti džiazo atlikėju ("Džiazas man mirė 1967 m. su Johnu Coltrane`u"), saksofonistas vis dėlto kalbėjo apie jo pagrindą - improvizaciją ir šiuolaikinę muziką. Jo kolega V.Volkovas - puikus senovinės bei improvizacinės muzikos atlikėjas, J.Law domisi M.Ravelio, G.Mahlerio, F.Schuberto, J.S.Bacho kūryba, pačiam P.Vyšniauskui maga groti akademinę muziką (jam kompozicijos yra ir sukuriamos).

Pirmojoje koncerto dalyje skambėjo improvizacija "Aš prisimenu A.Weberną". Kodėl būtent šis kompozitorius prisimintas, man taip ir liko mįslė. Gal dėl to, kad jo vystytą puantilizmą galima buvo papildyti savo improvizacijomis, o gal todėl, kad A.Weberno kūryba perėjo įvairius etapus: kompozitorius pradėjo kurti ekpresionizmo dvasia, vėliau susidomėjo A.Schönbergo puoselėjama dodekafonija, atitolęs nuo jos, pasuko link puantilizmo. O gal įtikimiausias atsakymas būtų toks: nesvarbu, kokį kompozitorių pasirenki, jei tave su juo jungia grožio ir darnos siekis. Ar klausytojai išgirdo A.Weberną? J.Law turėjo derintis tiek prie P.Vyšniausko, tiek prie A.Weberno. Skambėjusios kompozicijos laviravo tarp šiuolaikinės ir improvizacinės muzikos, kuriai nesvetima spontaniška tėkmė, ekspresijos protrūkiai bei šiuolaikiška harmonija.

Po pertraukos P.Vyšniausko kvintetas atliko "Saltomortale" op. 11. Antrojoje dalyje muzikantai taip intensyviai plėtojo muzikinę mintį, kad tik reikėjo spėti ją vytis, sekti ir gėrėtis. Puikus trimitininkas, aukštų natų pūtikas R.Winterschladenas pasirodė ir kaip subtilus partneris, grodamas su P.Vyšniausku. Mane visuomet žavi V.Volkovo grojimo maniera. Jis taip įsijaučia į muziką, kad galiausiai tampa nebeaišku, ar jis groja kontrabosu, ar kontrabosas - juo. Tai - puikus virtuozas ansamblistas (nors ir kaip solistas labai įdomus), ekspresyvus, žinomas ir kaip įdomus senosios muzikos atlikėjas. J.Law - pats naujausias šioje grupėje - jautėsi gal kiek nejaukiai. Mat jis - nuoseklumo meistras, o ne trumpų efektų kūrėjas, kurie būtų efektingiau derėję prie kvinteto tirštos muzikinės faktūros. Nepaisant to, jam buvo suteikiamos progos pasireikšti solo. Tokio vaisingo bendradarbiavimo rezultatas - meistriškos kompozicijos, raiškūs solo, nuostabus pritarimas ir savita dramaturgija.

O Petro Vyšniausko sąsajas su Lietuvos šiuolaikinės muzikos atlikėjais priminė muzikologas Viktoras Gerulaitis.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 9 iš 9 
21:22:26 Jan 29, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba