Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2004-09-10 nr. 3014

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Friedrich Hölderlin.
LIKIMO DAINA
5
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI2
• TEATRAI1
• KONCERTAI1
• PARODOS2
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• Birutė Jonuškaitė.
LIKIMO NUMYLĖTINIS
1
• LIETUVIŲ PEN CENTRO SKILTIS3

IŠ PATIRTIES 
• Teodoras Četrauskas.
VIENAS KITAS VERTĖJO GYVENIMO YPATUMAS
1

LITERATŪRA 
• Danutė Mukienė.
PIRMOJI MOTERIS RAŠYTOJA ISTORINĖJE LIETUVOJE
5

KNYGOS 
• Jurgita Butkytė.
SKRYDIS PO STIKLO GAUBTU
• ŽVILGSNIS IŠ ATOKIAU
• KAIRĖ IR DEŠINĖ1
• MES NIEKADA NEBUVOME MODERNŪS1
• NAUJOS KNYGOS2

DAILĖ 
• Pillė Veljataga.
TARPTAUTINIS PLENERAS DRUSKININKUOSE
• ADASOS SKLIUTAUSKAITĖS LINIJOS1
• Thomas Gädeke.
VOKIETIJOS SKULPTORIAUS KARLO HARTUNGO PARODA "BESIKEIČIANTI FIGŪRA"
• PLUNGĖJE – TARPTAUTINĖ PARODA1

KINAS 
• LIETUVOS ANIMATORIAI TARPTAUTINIUOSE FESTIVALIUOSE2
• EUROPOS PAVELDO DIENŲ PREMJEROS "SKALVIJOJE"
• Rasa Paukštytė.
PRANCŪZIŠKAS SAVAITGALIS
1

TEATRAS 
• JAUNIMO TEATRAS ŽADA ĮVAIROVĘ2

MUZIKA 
• Dalia Songailaitė.
KARŠTA VASAROS GITARA
5
• LIETUVIŲ MUZIKOS BIČIULIS – CLAUDE’AS BALLIFAS (1924–2004)3

MENO DIS/KURSE* 
• Tautvydas Bajarkevičius.
RAM6: PERMĄSTANT NAUJĄSIAS MEDIJAS
30

POEZIJA 
• MARIUS BUROKAS13

PROZA 
• Juozas Marcinkevičius.
LEUKADĖS UOLA
1

VERTIMAI 
• Gilbert Keith Chesterton.
KALĖDOS IR PIRMIEJI ŽAIDIMAI
16
 APIE TAI, KĄ PRIBAIGTI IR KĄ TAISYTI3

JAUNIMO PUSLAPIS 
• Metju Herbert.
DAUGIAVEIDIS
7

AKTYVIOS JUNGTYS 
• VINCENTO GALLO PASAULIO METABOLIZMAI15

KRONIKA 
• VLADAS ŠIMKUS (1936.X.15–2004.IX.6)2
• BĖGIMAS VIETOJE2
• ĮKURTA VERTĖJŲ SĄJUNGA3
• "KLASIKOS" NAUJIENOS IR KITA2
• NAUJO EUROPOS TEATRO SIRENOS2
• VILNIAUS TEATRAS "LĖLĖ" SVEIKINA VETERANUS LĖLININKUS
• LIETUVOS AUTORIŲ TEISIŲ GYNIMO ASOCIACIJOS AGENTŪRA LATGA-A
• LIETUVIŲ MENININKŲ DARBAI BUS EKSPONUOJAMI BERLYNO MENŲ AKADEMIJOJE1

DE PROFUNDIS 
• Kerry Shawn Keys.
ORBIT KALNAS
3

VERTIMAI

APIE TAI, KĄ PRIBAIGTI IR KĄ TAISYTI

[skaityti komentarus]

Vienas politikas (apie kurį čia jokiais būdais nekalbėsiu) kartą pasakė apie vieną instituciją (kurios pavadinimo neatskleisčiau net įkaitintomis replėmis draskomas), neva "ją reikia pribaigti arba pataisyti". Tik nedaugelis žmonių, vartojančių šį naudingą posakį, kai kalba apie reformas, įžvelgia jos prasmę. O esmė tokia: du jame minimi metodai yra ne tolygūs, bet prieštaraujantys vienas kitam; pribaigimą nuo pataisymo skiria ne kiekybinis skirtumas, bet savotiškas esminis antagonizmas. Noras ką nors taisyti susijęs su idėja, kad pradinė to daikto arba reiškinio prigimtis yra gera; noras pribaigti susijęs su įsitikinimu, kad pradinė jo prigimtis bloga ar bent jau neteko galios būti gera.

Aš noriu turėti krėslą, todėl ryžtuosi jį taisyti. Taisau krėslą, nes noriu grąžinti jį į tobulesnio krėsliškumo būseną. Nepataisytas krėslas man neįtinka tuo, kad trūkumai jam išvis neleidžia būti krėslu pilniausia šio žodžio prasme. Jei (sakykime) nulūžo krėslo atkaltė ar kur nors dingo trys jo kojos, tai žiūrėdamas į jį aš suvokiu ne tik tai, kad jis nėra malonus akiai; suvokiu ir tai, kad šiuo požiūriu toks krėslas anaiptol neprilygsta dieviškajam archetipiniam Krėslui, kuris, kaip tuoj pat primintų Platonas, egzistuoja danguje.

Tačiau gali būti, kad savo svetainėje surasiu tokį objektą – sakykime, kankinimo suolą ar žnyples tardomojo nykščiams suspausti, – kurio pati prigimtis ir raison d’etre įžeis mano moralinius jausmus. Jei žnyplės bet truputį išklers, aš jų tikrai netaisysiu; juk juo atkakliau taisysiu žnyples, juo žnypliškesnės jos bus. Jei subyrėtų man priklausantis kankinimo suolas, nė kiek dėl to nenusiminčiau: mano asmeninės etikos kodeksas neleidžia man nieko kankinti, ir juo labiau palaikis darysis tas suolas, juo mažiau šansų, kad ant jo bus nukankintas koks nors atsitiktinis praeivis.

Trumpiau tariant, visi daiktai būna arba geri, arba blogi, priklausomai nuo jų pradinės paskirties ir funkcijos. Jei daiktas geras, mes linkę jį taisyti; ir kadangi nekantraujame pataisyti, tai tikrai nenorime jo pribaigti. Jei daiktas blogas, mes linkę jį pribaigti; o kadangi taip yra, turėtume baisiai įtūžti vien nuo minties apie galimybę jį pataisyti. Būtent šią pamatinę alternatyvą – gera ar bloga pradinė daikto idėja, – turime išspręsti, kai kalbame apie lėšas, kurias labdarai skiria abejotinų profesijų atstovai, aludžių savininkai ar piratai.

Tai nepaprastai gerai iliustruoja faktą, kurį jau ne kartą esu kartojęs: jog nėra nieko praktiškesnio ir svarbesnio už idealistinę filosofiją. Jei būti aludės savininku yra bloga iš esmės, tai trumpiausias būdas tinkamai išspręsti klausimą bus nubausti žmogų už tai, kad jis yra aludės savininkas, suvaržyti kaip kontrabandininką ir tą, kuris pilsto alų, prilyginti tam, kuris slapta įvarvina nuodų. Bet jei būti aludės savininku iš esmės yra gera, greičiausias būdas padaryti aludės savininką geru būtų žavėtis juo už jo profesiją, didžiulėmis miniomis sekioti jam iš paskos ir vainikuoti laurais vien už tai, kad šiam žmogui priklauso aludės. Sugriauti ką nors – labai praktiškas būdas; bet vienintelis kitas praktiškas veikimo būdas – jį idealizuoti. Gerbiamas despotas kartais būna geras; bet niekinamas despotas visada vertas paniekos. Jei norite pribaigti užeigos šeimininką, lengviausia pasinaudoti vėzdu. Bet jei norite jį pataisyti, privalote elgtis labai atsargiai, su beribe pagarba. Turėsite prie jo asmens prikalti vieną kitą papildomą ranką arba koją, nė sekundei nepamiršdami platoniškojo tobulo užeigos šeimininko vaizdinio, kurio pavidalą siekiate jam sugrąžinti.

Panašiai aš elgčiausi ir su prekiautoju viskiu arba kovos laivais, kurių indėliai į labdarą išjuokti kaip nesąžiningi naujausiame pono Bernardo Shaw kūrinyje "Majoras Barbara". Jei tokius amatininkus laikome blogais, būtų absurdiška paprasčiausiai atmesti jų aukas labdarai. Taip elgdamiesi iš tikrųjų patvirtintume, kad toleravome juos, kol jie elgėsi blogai, ir pradėjome įžeidinėti tik tada, kai pradėjo daryti gera.

"Illustrated London News", 1905 m. gruodžio 23 d.

Vertė Rasa Drazdauskienė

 

Skaitytojų vertinimai


10125. jetlag2004-09-13 20:47
Gilbert Keith Chesterton. Atspejau?

10149. Korra2004-09-15 15:40
Gal tu durnas - parašyta gi autorius.

10169. Korra2004-09-16 11:57
Tiesa, tik popieriniam variante. Šitos esė turi būti spausdinamos kartu - taip bent jau yra laikraštyje.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 12 iš 12 
21:19:57 Jan 29, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba