Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2004-09-10 nr. 3014

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Friedrich Hölderlin.
LIKIMO DAINA
5
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI2
• TEATRAI1
• KONCERTAI1
• PARODOS2
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• Birutė Jonuškaitė.
LIKIMO NUMYLĖTINIS
1
• LIETUVIŲ PEN CENTRO SKILTIS3

IŠ PATIRTIES 
• Teodoras Četrauskas.
VIENAS KITAS VERTĖJO GYVENIMO YPATUMAS
1

LITERATŪRA 
• Danutė Mukienė.
PIRMOJI MOTERIS RAŠYTOJA ISTORINĖJE LIETUVOJE
5

KNYGOS 
• Jurgita Butkytė.
SKRYDIS PO STIKLO GAUBTU
• ŽVILGSNIS IŠ ATOKIAU
• KAIRĖ IR DEŠINĖ1
• MES NIEKADA NEBUVOME MODERNŪS1
• NAUJOS KNYGOS2

DAILĖ 
• Pillė Veljataga.
TARPTAUTINIS PLENERAS DRUSKININKUOSE
• ADASOS SKLIUTAUSKAITĖS LINIJOS1
• Thomas Gädeke.
VOKIETIJOS SKULPTORIAUS KARLO HARTUNGO PARODA "BESIKEIČIANTI FIGŪRA"
• PLUNGĖJE – TARPTAUTINĖ PARODA1

KINAS 
• LIETUVOS ANIMATORIAI TARPTAUTINIUOSE FESTIVALIUOSE2
• EUROPOS PAVELDO DIENŲ PREMJEROS "SKALVIJOJE"
• Rasa Paukštytė.
PRANCŪZIŠKAS SAVAITGALIS
1

TEATRAS 
• JAUNIMO TEATRAS ŽADA ĮVAIROVĘ2

MUZIKA 
• Dalia Songailaitė.
KARŠTA VASAROS GITARA
5
• LIETUVIŲ MUZIKOS BIČIULIS – CLAUDE’AS BALLIFAS (1924–2004)3

MENO DIS/KURSE* 
• Tautvydas Bajarkevičius.
RAM6: PERMĄSTANT NAUJĄSIAS MEDIJAS
30

POEZIJA 
• MARIUS BUROKAS13

PROZA 
• Juozas Marcinkevičius.
LEUKADĖS UOLA
1

VERTIMAI 
• Gilbert Keith Chesterton.
KALĖDOS IR PIRMIEJI ŽAIDIMAI
16
• APIE TAI, KĄ PRIBAIGTI IR KĄ TAISYTI3

JAUNIMO PUSLAPIS 
 Metju Herbert.
DAUGIAVEIDIS
7

AKTYVIOS JUNGTYS 
• VINCENTO GALLO PASAULIO METABOLIZMAI15

KRONIKA 
• VLADAS ŠIMKUS (1936.X.15–2004.IX.6)2
• BĖGIMAS VIETOJE2
• ĮKURTA VERTĖJŲ SĄJUNGA3
• "KLASIKOS" NAUJIENOS IR KITA2
• NAUJO EUROPOS TEATRO SIRENOS2
• VILNIAUS TEATRAS "LĖLĖ" SVEIKINA VETERANUS LĖLININKUS
• LIETUVOS AUTORIŲ TEISIŲ GYNIMO ASOCIACIJOS AGENTŪRA LATGA-A
• LIETUVIŲ MENININKŲ DARBAI BUS EKSPONUOJAMI BERLYNO MENŲ AKADEMIJOJE1

DE PROFUNDIS 
• Kerry Shawn Keys.
ORBIT KALNAS
3

JAUNIMO PUSLAPIS

DAUGIAVEIDIS

Metju Herbert

[skaityti komentarus]

iliustracija

Viename Metju Herberto internetiniame puslapyje galima rasti įdomų dokumentą. Jame paskelbtos taisyklės, kurių reikėtų griežtai laikytis gaminant elektroninę muziką.

Antraštė : "Tai parašyta iš būtinybės ir noro visada likti originaliam".

1. Draudžiama naudoti jau sukurtus garsus.

a.) Jokių ritmo mašinų.

b.) Visi sintezatoriniai garsai turi būti savarankiškai suprogramuoti, jokie gamykliniai pavyzdžiai ir nustatymai neleistini.

2. Sempluoti galima tik tuos garsus, kurie buvo sugeneruoti pirminėje darbo stadijoje.

3. Aukščiausias meistriškumas pasiekiamas tuomet, kai kūrėjas, imdamas garsus, kurių amplitudė gali svyruoti tarp švaraus triukšmo ir garsų, kurie "išimti" iš aplinkos gali sukelti neigiamus padarinius organizmui, sugeba juos perdirbti, filtruodamas ir koreguodamas taip, kad galėtų panaudoti savo muzikoje.

4. Svetimos muzikos semplavimas neįmanomas!

5. Draudžiama imituoti instrumentų skambėjimą, kai yra galimybė panaudoti "gyvus" instrumentus.

6. Visi efektai ir mikserinis pultas turi būti kiekvieną kartą iš naujo perinstaliuojami. Standartinių padėčių bei nustatytų parametrų naudojimas draudžiamas.

7. Baigus "treką" (kompoziciją, dainą) visi panaudoti semplai turi būti sunaikinti.

Ir paskutinis punktas skelbia: "Daryti remiksus galima tik iš garsų, kuriuos atsiunčia užsakovas arba iš garsų, gautų eksperimentuojant su siuntinio įpakavimo medžiaga".

Metju Herbert leidžia savo muziką, slėpdamasis po daugybe pseudonimų. Šiuo metu jų turi apie septynis. Maždaug dešimt jau nenaudoja ir atsisako apie juos kalbėti. Todėl, kad gėdinasi... juk daugelį metų jis atvirai leido tikrą komercinį šleikštalą. Tokia gausa pseudonimų lyg ir turėtų leisti jam siekti aukštesnių tikslų, t.y. klaidinti publiką ir neleisti vartotojams orientuotis tarp gerai žinomų ir išreklamuotų vardų. Muzikos kokybė, pasak Metju, turėtų būti vienintelė jos įsigijimo priežastis. Šį idealų variantą Metju vadina "Meritokratija" (kokybės valdžia).

Labiausiai žinomi Metju pseudonimai yra:

Herbert – tai pakankamai tiesmukas, tačiau nepraradęs minimalistiškumo hausas, kartais su vokalu.

Dr.Rockit – keistokas electro, su gausybe sintezatorinių klavišinių papildymu ir tam tikru "džiazovu" atspalviu.

Ir pagaliau Wishmountain – tai ritmiška šokių muzika, pagaminta iš krūvos nemuzikalių buitinių garsų. Metju stuksena šaukšteliu salotoms valgyti, arbatinuko dangteliu, kaukši batais ir šiugždena traškučių pakeliu arba mina dviračio pedalus – ir visa tai sempluoja. Kitaip tariant, jis naudoja garsus, išgautus iš daiktų esančių aplink mus.

Pavyzdžiui, jis turi kūrinį, sukurtą naudojant tik radijo imtuvą. Kurį įrašinėjant jis ne tik smūgiavo į radijo imtuvo korpusą, bet ir išrinkęs jį atskiromis detalėmis toliau medine atsuktuvo rankenėle stuksėjo per jas. Paskui visiems garsams pritaikė po efektą ir sulipdė nors ir šlubuojančią, bet "svinguojančią" muziką.

Koncertuose jis groja vandens pripildytais buteliais, suka rankinę pipirų trintuvę arba išvynioja priešais mikrofoną kasetines juosteles. Visi garsai sempluojami ir tuoj pat įkomponuojami į skambančią muziką. Prireikus metalinių garsų, publikos gali paprašyti raktų ryšulėlio. Tada braižo, barškina raktais ir tuo pačiu konstruoja savo treką. Publika, matydama tokius stebuklus, pradeda tikėti, kad muzika iš tikrųjų gimsta priešais jos nustebusias akis. Tam tikra prasme Metju Herbertas to ir siekia, t.y. scenoje pradėdamas "nuo nulio" sukomponuoti visavertį kūrinį. Projektas Wishmountain daugiau nebeegzistuoja, jo vietoje atsirado RadioBoy. Bet ir kituose projektuose nuolat atsiranda "pašalinių" garsų, kurių kilmės, pasak Metju Herberto, atsekti yra praktiškai neįmanoma.

Metju dabar 30 metų. Su muzika jis susidūrė būdamas ketverių. Jis pjaustė smuiko stygas ir daužė fortepijono klavišus apie 15 metų. Galima tikėti, kad daug ko išmoko. Trylikos metų jis jau rašė džiazines pjeses vietiniam bigbendui, "a lia" Gleno Millerio pasekėjams. Muzikanto tėvas dirbo garso operatoriumi BBC radijo stotyje. Jis nebuvo abejingas visokiausiems prietaisams, kuriais galima išgauti ir perdirbti garsą. Sūnus ėjo tėvo pėdomis. Šešiolikametis jaunuolis buvo bebaigiąs terorizuoti tėvus grasinimais, kad jei jam nebus nupirktas sintezatorius, iš jo išeis puikus kaskadininkas. Netrukus sintezatorius atsirado. Stodamas į universitetą Metju jau turėjo savo nedidelę, gerai įrengtą studiją. Mokytis muzikos kompozicijos jis griežtai atsisakė. Ir iki šiol mano, jog pasielgė teisingai. "Kuomet man reikia parašyti partitūrą styginiams, aš su tuo susitvarkau... Galbūt aš tai darau ne taip greitai ir efektyviai, bet džiaugiuosi, kad mano galvoje nėra dirbtinių klišių". Universitete jis studijavo režisūrą ir scenografiją, ten pat susidomėjo spektaklių įgarsinimu. Jis sako, kad jam svarbi veiksmo idėja, kurios metu žiūrovas gali matyti ir tuo pačiu metu girdėti. Taigi garsas nepridedamas prie veiksmo scenoje, o savaime išgaunamas. Pavyzdžiui, jei sceną užpilsi tarkuota "jūros puta" (penoplastu) tuomet aktoriai judėdami skleis aštrius, šaižius, girgždančius garsus. Tai galima pavadinti skambančia dekoracija. Taip pat Metju sudomino skirtingų erdvių skambesiai. T.y., tie garsai, kuriuos galima girdėti arba išgauti būnant vienose ar kitose skirtingo interjero patalpose. Pavyzdžiui: lifte, laiptinėje, kieno nors virtuvėje, sėdint kavinėje. Jis sako: "Gitara – tai dėžė su iš viršaus užtemptomis metalinėmis vielomis. Kėdė ar kaktusas turi tiek pat teisių vadintis garsą skleidžiančiu objektu."

1989 m. Metju Herbertas išleido savo debiutinį hauso "gabaliuką". Tiksliau sakant, jis buvo ne pirmas, o penktas. Tačiau ankstesniuosius keturis maestro atsisako prisiminti. Savo šokių muzikos veiklos motyvą jis įvardijo nuoširdžiai – išleisti plokštelę, užsidirbti pinigų, įsigyti gerą aparatūrą, kad po to galima būtų daryti padoriai skambančią muziką. Penkerius metus jis po begale pseudonimų "stūmė" bjaurų komercinį tehno-hausą. Tiksliau, komercine šią produkciją galima vadinti tik sąlyginai – niekas jos nepirko. Daugelis trekų buvo nuostolingi. Dabar savo ankstesniąją 1990-ųjų metų produkciją vadina žodžiu "cheesy", kurį tikriausiai reikėtų versti kaip "popsovas".

Tik 1995 m. Metju nusprendė spjauti į idėją užsidirbti pinigų iš tehno-hauso bumo, liautis imituoti kitus ir pabandyti įrašinėti savo muziką. Tai ir buvo Dr.Rockit pradžia. Keistas sutapimas, bet būtent ši muzika susilaukė komercinės sėkmės. Matju staiga pasidarė labai madingu vaikinu. Jam teko tapti ir didžėjumi, vien dėlto, kad kvietimams koncertuoti nebuvo galo. Bet didžėjaudamas jis leisdavo tradicinį ir netgi konservatyvų deephouse, kurio namų sąlygomis klausytis nesinorėtų. Šiaip tokia padėtis – normali techno-houso didžėjo gyvenime. Namuose jis klausosi hiphopo, šiek tiek džiazo, daug "popso", kuris savaime sklinda iš radijo imtuvo. Jis sako, kad "popsas" jį įkvepia.

Be begalės koncertų įvairiuose klubuose, Metju užsiima daugeliu dalykų. Daro daug remiksų, kuria muziką radijui, teatrui, kinui, kompiuteriniams žaidimams, o tai pat įvairiems mados namams ir šiuolaikinio meno parodoms. Jis užimtas žmogus. Muzikantas taip aprašė savo patirtį dirbant įgarsinant parodą, Londono tiksliųjų mokslų muziejuje: "Vienu metu tu turi jaudinti, vilkti pedagoginę naštą, būti interaktyviu, t.y. reaguoti į publikos elgesį, naudoti aukštas technologijas ir, maža to, patikti vaikams".

Metju yra principingas dviejų dalykų šalininkas: semplavimo ir atsitiktinių efektų bei klaidų panaudojimo. Nelaimingi atsitikimai įrašų metu yra dalis kūrybinio proceso. Sterilus, tikslus, be klaidų operacijų atkartojimas prives prie beprasmiško ir negyvybingo rezultato. Būtent ši problema ir kankina žmones, darančius muziką kompiuteriu. Esama kompiuterinių programų, imituojančių visas muzikos įrašymo stadijas. Muziką galima surinkti nuo pradžių iki galo, neatsiplėšiant nuo kompiuterio. Bet programos sudarytos tokiu principu, kad jose negali būti trikdžių, atsitiktinių klaidų, netikslumų. Programa arba dirba tiksliai, arba "užsilenkia". Jokios tarpinės zonos tarp šių galimybių nėra. O ir elektriniai prietaisai gali pradėti dirbti keistai – tiesiog dėl to, kad perkaito, nukrito arba kuri nors detalė nuo vartojimo susidėvėjo. Tie, kas daro muziką naudodami laidais sujungtas dėžutes, kasdien susiduria su daugybe defektų – arba efektų: garsas tampa purvinu, girgždančiu... ir įdomiu. Tie, kurie bendrauja su kompiuteriais, apie tokius dalykus nė nenumano. Metju Hebert naudojasi morališkai pasenusia aparatūra ir principingai pasilieka techninio progreso ariergarde. Jis neturi kompiuterio. Tiesa E-mailą turi, tačiau elektroninio pašto perskaityti nesugeba. Dar viena Metju Herberto citata: "Patys įdomiausi gyvenime dalykai įvyksta kažkur tarp stebuklo ir atsitiktinumo, būtent tai mane labiausia ir domina".

Yra dar viena keista Metju Herberto asmenybės detalė. Viena vertus žiūrint – Metju "žiauriai išsilavinęs bičas". Jo idėja sempluoti garsus tam tikroje aplinkoje, o po to daryti iš jų ritmišką muziką, turinčią būtent to "kampelio" charakterį, atrodo labai patraukliai. Kita vertus, jis hauso didžėjus, prodiuseris, kuris kalba apie kokybišką muziką, apie muziką, kurią reikia daryti nesiorientuojant į standartus, rinką, vartotojus. Daryti hausą nesiorientuojant į standartus?! Muzikos žurnalistai noriai reabilituoja Metju, traktuodami šią situaciją kaip tipišką britiško humoro pavyzdį. "Taip", – sutinka Metju. "Hausas pasižymi ne tik standartiškais ritmais, bet ir standartiškais garsais. Hauso gamyba – tai žaidimas pagal taisykles, aiški ir konkreti kalba. Hausas maksimaliai kanonizuotas. O šiaip – labai žmogiška norėti klausyti kažką įprasto ir gerai pažįstamo. Vienu metu dirbau viršutinių drabužių parduotuvėje ir stebėjausi, matydamas, kaip periodiškai grįžta tie patys modeliai, audiniai, sukirpimas. Tas pats ir muzikoje, bet yra tendencijų, kurios pastoviai didėja: daroma vis daugiau muzikos tik dėl pinigų, ir vis daugiau muzikos, kurios kitaip nei mėšlu negalėčiau pavadinti". Į klausimą, kokie jo muzikos tikslai, jis atsako, kad siekia nelabai suprantamos muzikos, kuri būtų tarsi painus akustinis labirintas... "Ši muzika juda į skirtingas puses, bet kai kurie jos ritminiai ar melodiniai elementai neduoda klausytojui atsitraukti ir prarasti susidomėjimą".

Pagal užsienio spaudą parengė Nura Sho ir Vlad.

 

Skaitytojų vertinimai


10156. q2004-09-15 21:30
jau labai daug priestaravimu. idomu "Pagal užsienio spaudą " t.y.pagal kelintu metu uzsienio spauda tai parengta

10181. nura :-) 2004-09-17 10:45
tai kokie priestaravimai neduoda ramybes?parengta pagal 2002-2004m uzsienio spauda.sekmes.

10200. q2004-09-17 21:29
pirmiausia pateikiamas kaip ir manifestas , kuris kaip ir igalintu kurti ne sleikstala.kuriais metais tas manifestas parasytas ? kiek atsimenu ji skaiciau kazkur daug anksciau.Semplavimas pateikiamas kaip kazkas ultramodernaus.tai technika kuria reikejo naudoti pries10 metu ." Muzikanto tėvas dirbo garso operatoriumi BBC radijo stotyje"- gal nuo to ir reiktu pradeti ?""Gitara – tai dėžė su iš viršaus užtemptomis metalinėmis vielomis"-"Draudžiama imituoti instrumentų skambėjimą," - gitara instrumentas ar ne ?"garsą skleidžiančiu objektu" - tai dar ne instrumentas.""Penkerius metus jis po begale pseudonimų "stūmė" bjaurų komercinį tehno-hausą. "- po 5 metu sudo malimo , neimanoma groti normaliai- suvokimo receptoriai prarandami."Londono tiksliųjų mokslų muziejuje: "Vienu metu tu turi jaudinti, vilkti pedagoginę naštą, būti interaktyviu, t.y. reaguoti į publikos elgesį, naudoti aukštas technologijas ir, maža to, patikti vaikams". veliau-"Metju Hebert naudojasi morališkai pasenusia aparatūra ir principingai pasilieka techninio progreso ariergarde. Jis neturi kompiuterio. Tiesa E-mailą turi, tačiau elektroninio pašto perskaityti nesugeba."- tai kokiu budu jis sugeba naudoti aukstas technologojas?."Bet programos sudarytos tokiu principu, kad jose negali būti trikdžių, atsitiktinių klaidų, netikslumų. Programa arba dirba tiksliai, arba "užsilenkia".- visiska nesamone . nera tokiu programu."Viena vertus žiūrint – Metju "žiauriai išsilavinęs bičas". Jo idėja sempluoti garsus "- tai jei jei emailo neperskaito , tai ziauriai issilavines netinka , ir jei semplavimas jo esme tai aplamai atsilikes."daroma vis daugiau muzikos tik dėl pinigų, ir vis daugiau muzikos, kurios kitaip nei mėšlu negalėčiau pavadinti"."- bet jis del pinigu slamsta irgi dare, tai kaip cia suprast - moraliai sutvirtejo?"Vienu metu dirbau viršutinių drabužių parduotuvėje"- ten jam ir derejo likti ....

10203. q2004-09-18 08:16
manifesta blogai/neteisingai nurasete - nuo pradzios iki galo. cheese jis sneka apie jo dj-vima. http://www.magicandaccident.com/mh/ - paskaitykit. pirmas jo albumas 1995.http://www.windishagency.com/bio/matthewherbert.pdf net cia raso kad jam 32 metai ( nors neaisku kada puslapis padarytas.) zodziu labai blogai atliktas jusu darbas/kompiliacija . klaidinate zmones.

10231. nura und vlad2004-09-21 15:29
taves tikrai nesuklaidinsim.bet reiketu perskaityti kai kuriuos sakinius atidzhiau ir iki galo,o poto pulti ieshkoti tiesos kituose shaltiniuose.aishku gerai,kad aplankei pora saitu ir detaliai ishanalizavai M.H. veikla,bet faktiskai tiesos ineshei tik tiek,kad M.H.ne 30m,o shiek tiek daugiau.Sekmes komentuojant...

10267. q2004-09-24 06:51
nesuklaidinsit...bet bandet! kaip perskaiciau straipsni, pamaniau negali but kad jis toks nenuoseklus . kai pasigilinau , tai ir pamaciau , kad tai jus nesamoniu priraset./p.s.atrodo pas jus su anglu kalba problemos.

24416. vilte :-) 2006-04-03 17:43
jaunimas ir rokas mano stilius labai patynka gitaros violanceles bugnai ir gerai pavaro roko ir jaunimo grupes buvau labai dauk koncertuose ten anglu kalba dainuoja gal net prancuzu mano toks stilius rokas arba jaunimas

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 11 iš 11 
21:19:50 Jan 29, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba