Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2004-09-10 nr. 3014

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Friedrich Hölderlin.
LIKIMO DAINA
5
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI2
• TEATRAI1
• KONCERTAI1
• PARODOS2
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• Birutė Jonuškaitė.
LIKIMO NUMYLĖTINIS
1
• LIETUVIŲ PEN CENTRO SKILTIS3

IŠ PATIRTIES 
• Teodoras Četrauskas.
VIENAS KITAS VERTĖJO GYVENIMO YPATUMAS
1

LITERATŪRA 
• Danutė Mukienė.
PIRMOJI MOTERIS RAŠYTOJA ISTORINĖJE LIETUVOJE
5

KNYGOS 
• Jurgita Butkytė.
SKRYDIS PO STIKLO GAUBTU
• ŽVILGSNIS IŠ ATOKIAU
• KAIRĖ IR DEŠINĖ1
• MES NIEKADA NEBUVOME MODERNŪS1
• NAUJOS KNYGOS2

DAILĖ 
• Pillė Veljataga.
TARPTAUTINIS PLENERAS DRUSKININKUOSE
• ADASOS SKLIUTAUSKAITĖS LINIJOS1
• Thomas Gädeke.
VOKIETIJOS SKULPTORIAUS KARLO HARTUNGO PARODA "BESIKEIČIANTI FIGŪRA"
• PLUNGĖJE – TARPTAUTINĖ PARODA1

KINAS 
• LIETUVOS ANIMATORIAI TARPTAUTINIUOSE FESTIVALIUOSE2
• EUROPOS PAVELDO DIENŲ PREMJEROS "SKALVIJOJE"
• Rasa Paukštytė.
PRANCŪZIŠKAS SAVAITGALIS
1

TEATRAS 
• JAUNIMO TEATRAS ŽADA ĮVAIROVĘ2

MUZIKA 
• Dalia Songailaitė.
KARŠTA VASAROS GITARA
5
• LIETUVIŲ MUZIKOS BIČIULIS – CLAUDE’AS BALLIFAS (1924–2004)3

MENO DIS/KURSE* 
 Tautvydas Bajarkevičius.
RAM6: PERMĄSTANT NAUJĄSIAS MEDIJAS
30

POEZIJA 
• MARIUS BUROKAS13

PROZA 
• Juozas Marcinkevičius.
LEUKADĖS UOLA
1

VERTIMAI 
• Gilbert Keith Chesterton.
KALĖDOS IR PIRMIEJI ŽAIDIMAI
16
• APIE TAI, KĄ PRIBAIGTI IR KĄ TAISYTI3

JAUNIMO PUSLAPIS 
• Metju Herbert.
DAUGIAVEIDIS
7

AKTYVIOS JUNGTYS 
• VINCENTO GALLO PASAULIO METABOLIZMAI15

KRONIKA 
• VLADAS ŠIMKUS (1936.X.15–2004.IX.6)2
• BĖGIMAS VIETOJE2
• ĮKURTA VERTĖJŲ SĄJUNGA3
• "KLASIKOS" NAUJIENOS IR KITA2
• NAUJO EUROPOS TEATRO SIRENOS2
• VILNIAUS TEATRAS "LĖLĖ" SVEIKINA VETERANUS LĖLININKUS
• LIETUVOS AUTORIŲ TEISIŲ GYNIMO ASOCIACIJOS AGENTŪRA LATGA-A
• LIETUVIŲ MENININKŲ DARBAI BUS EKSPONUOJAMI BERLYNO MENŲ AKADEMIJOJE1

DE PROFUNDIS 
• Kerry Shawn Keys.
ORBIT KALNAS
3

MENO DIS/KURSE*

RAM6: PERMĄSTANT NAUJĄSIAS MEDIJAS

Medijų meno laboratorija Vilniuje

Tautvydas Bajarkevičius

[skaityti komentarus]

iliustracija
RAM6 medijų meno laboratorijos: Sara Kolster

RAM 6 – "Permąstant naująsias medijas" ("Re-Approaching new Media"): interdisciplininių kūrybinių laboratorijų ciklas menininkams, mokslininkams, teoretikams, dizaineriams ir technologams; performansai, prezentacijos, diskusijos.

Laikas: VIII.25–28

Vieta: RAM – tarptautinis naujųjų medijų iniciatyvų tinklas. RAM 6 įgyvendino naujųjų medijų laboratorija VILMA (Vilniaus interdisciplininė medijų meno laboratorija – angl. "Vilnius Interdisciplinary Lab for Media Arts" – www.vilma.cc); reali laboratorijos vieta: Šiuolaikinio meno centras ir miškas už Nemenčinės.

Raktažodžiai:

archetipai, archyvavimas, bendradarbiavimas, žaidimai, gpsm, lokacija, žemėlapiai, atmintis, naratyvas, prigimtis, orientacija, psichogeografija, išlikimas;

elgsena, sąveika, kolektyvinė autorystė, iškodavimas, užkodavimas, hakeriai, interakcija, informacinė visuomenė, kalba, mobilumas, tinklai, atviras kodas, poetika, įrašas, satelitas, scenarijus, programa, transliacija, interneto technologija, bevielis ryšys;

VILMA: identitetas, sąsaja, atviras centras, performatyvumas, reprezentacija, vertimas, transformatyvus ir transgresyvus charakteris, balsas.

RAM yra Europos Sąjungos programos "Kultūra 2000" rėmuose įgyvendinamas tarptautinių kūrybinių laboratorijų ciklas. Vilniaus versijoje naujosios medijos permąstomos pasitelkiant "Socialinės interakcijos ir kolektyvinio proto" programą bei miško sąvoką, metaforą, ikoną ir fizinę erdvę. RAM6 projektas rengiamas Vilniaus interdisciplininės medijų meno laboratorijos VILMA. VILMA charakteris (psichę galima rasti adresu www.vilma.cc) ir identitetas skleidžiasi vietinės medijų teoretikų bei praktikų bendruomenės scenarijuje. VILMA yra laikina medijų vieta. RAM6 jai suteikia balsą ir nusako koordinates bei efemerišką kūną: internetinio protokolo eilutės tiesioginės transliacijos iš miško metu fiksuoja duomenų srauto vektorius ŠMC ekrane.

Naujųjų medijų diskursas, formuodamas pačius įvairiausius socialinius, kultūrinius, technologinius reiškinius, nuorodas, kryptis, tendencijas, nuolat save refleksuoja. Interneto kultūra, aktyvios medijos, informacijos tinklai, virtualios bendruomenės, forumai, weblogai, informacinės industrinės monopolijos ir alternatyvos, atviras kodas ir bendros autorystė, futuristinės technofetišistinės vizijos ir matricos scenarijai, navigacijos kryptys, tinklai ir metodai, galios žaidimai. Kiekvienas žingsnis naujųjų medijų link iš esmės yra nuoroda į tam tikrą problematikos lauką, įtampos ašį.

Net jei ir kiek naiviai ignoruotumėm provincialumo kompleksą bei vis dar aktualią vietinio konteksto svarbą, turėtume pripažinti akivaizdų jo trūkumą. Tai, ko gero, yra viena svarbiausių iš keleto RAM6 "miško" sąvokos prasmių.

"Miško" sąvoka, vis išnyranti (VILMA) grupės troškimuose, yra pradinis išeities taškas – "išsivaduoti iš gamtos miško" bei "nepasiklysti technologijų miške". Šie du punktai atskleidžia pirmines RAM 6 kryptis. Tai nuolatinis judėjimas tarp dviejų miškų, kuriuos jungia lokalūs troškimai bei globalūs scenarijai.

iliustracija
RAM6 medijų meno laboratorijos: Geertas Lovinkas

Jodi Rose naudoja įrašų technologiją inventorizuodama lietuviško miško garsinius landšaftus ir kartu su VILMA grupe dokumentuoja jo simbolinius pirmavaizdžius. Įrašo ir dokumentacijos teritorija. Tuo tarpu ekspedicija į mišką, įkurdinant ten mobilią technologinę stotį ir transliuojant daugiakryptį pranešimą, veikia kaip sudėtinga navigacijos sistema.

...šiuo atveju miškas – tai teritorija, nuklota technologijomis. Interneto miškas taip pat yra mitinė matrica ar, kitaip tariant, neįžengiamas/nesuvokiamas kodų ir ritualų rinkinys, kuris mus arba į save įtraukia, arba atstumia.

Alternatyvios bei aktyvios medijos visų pirma pasitelkia navigacijos diskursą. Tačiau neišvengiamai kiek edukacinis RAM6 aspektas ne tik įtariam archetipiniam lietuviui iš partizaninio miško gali tapti nuoroda į (po)moderniuosius, žinojimu paremtus galios mechanizmus. Viena ar kita jų forma buvo vienas pagrindinių probleminių akcentų.

George’as N. Dafermos nenaudoja mobilaus telefono – nenori būti susektas ir pažymėtas iš palydovų valdomose GPS kartografijose. Vieno žymiausių pasaulio interneto ir medijų kultūros teoretikų Geerto Lovinko paskaitos tema – interneto valdymas. Kiek iš tiesų nepriklausomi interneto informacijos kanalai? Kas valdo internetinius Kinijos ir Irako domenus?

Derekas Holzeris į hakerių mėgėjų sėkmingai parazituojamą Microsoft monopolio teritoriją importuoja atviro kodo operacinės sistemos Linux platformą. Tikriausiai pačiu laiku, nes tampa vis sunkiau nusipirkti CD su visa reikalinga programine įranga už dvylika litų. Radikali anti-monopolinė rezistencijos forma; žinoma, nelegali. Linux leidžia kurti legalią alternatyvą. Be abejo, Derekas pataiko į jau esantį ir pakankamai išplėtotą kontekstą. Vieni iš RAM6 bendradarbių – Linux bendruomenė Atviras kodas Lietuvai.

Danielis Garcia Andujaras, nuosekliai plėtodamas savo projekto Technologijos liaudžiai (Technologies to the People) taktikas, kūrybinėse dirbtuvėse eksploatuoja pasidaryk pats sampratą, retai kada siejamą su naujosiomis technologijomis. Tai šiuolaikinės manufaktūros modelis, kuriame nepramoniniu būdu permontuojami naudoti kompiuteriai, instaliuojama optimali programinė įranga, kuriamas vietinis bevielis tinklas. Beje, ar kada pagalvojote, kad kai prieš kokius penkerius metus pirkote Pentium I kompiuterį su 133 Mhz procesoriumi, pramoninių monopolijų sandėliuose jau galbūt buvo tas, kurį naudojate dabar? Tiesiog buvo naudinga išlaukti, kol jūs jį keletą kartų pakeisite, kaskart sumokėdami vis tą pačią kainą. Ir tai yra tik vienas iš aspektų, dėl kurių bendruomeninis pasidaryk pats principas įgyja prasmę.

Johnas Hopkinsas su grupe susirenka į saulės jaukiai apšviestą ŠMC kiemelį. Vienintelis jo įrankis – balta magnetinė rašymo lenta. Anot jo, socialinės sąveikos ir kolektyvinio sąmoningumo (proto, intelekto) pagrindas yra "žmogiškieji santykiai ir kūrybinis potencialas". Technologijos ir medijos seka po to. Panašios nuotaikos jautėsi šeštadieninėje transliacijoje iš miško į ŠMC – virtualiųjų garso-vaizdo analogijų fone lankytojas galėjo sekti palapinėje ant odinių pagalvių vykstančias diskusijas (vienos, dviejų, o galiausiai trijų grupelių vienu metu). Arba per pietus ant Rotušės laiptų (flash mob valgymo akcija; idėja ir maistas - RaiMay).

iliustracija
RAM6 medijų meno laboratorijos: Kimas Cascone’as

Viena originaliausių socialinės sąveikos modelio interpretacijų – Kimo Cascone‘o moderuojama kūrybinė laboratorija, kurioje kolektyvinio remikso būdu kuriama eksperimentinė elektroninė muzika, panaudojant TWiki serveryje patalpintą garsų banką bei jį apdorojant paprastaisiais genetiniais algoritmais, paliekant vietos atsitiktinėms garsų sekoms. Garsinių failų reitingavimo sistema yra kaip tam tikra demokratijos forma muzikoje. Keistas matematinio algoritmo ir laisva free jazz logika paremtos improvizacijos derinys.

Naujųjų medijų kontekstas dažnai sietinas ir su tam tikra performatyviąja estetika. Audiovizualinė Montevideo kolekcija iš Olandijos, MikoMikona performansas Fouriertanzformationen I + II (netrukus po RAM6 parodytas ir festivalyje Ars Electronica Austrijoje) rėmėsi vizualinės ir akustinės medžiagos konvertavimo bei tarpusavio santykio principais. Erdvinės, muzikalios skaitmeninio garso tendencijos skleidėsi jau minėtos Kimo Cascone’o kūrybinės laboratorijos pristatyme ŠMC, jo paties solo performanse, garso menininkų Dereko Holzerio (Saros Kolster videomenas), Johno Grzinicho, Ginto K akustiniuose eksperimentuose. Keleto garsinių ir geografinių erdvių miksavimas tiesiogine bei perkeltine prasme įgavo performatyvų pavidalą bendroje tiesioginės transliacijos kanalu sujungtoje Juozo Milašiaus (procesoriumi apdorota gitarinė improvizacija miške) ir Dariaus Čiutos (netiesinio laužyto ritmo ir subtilių skaitmeninių dažnių garso takelis) garso sesijoje.

Socialinės sąveikos taktika RAM6 projekte integruoja keletą kolektyvinės veiklos formų. Visų pirma, tai kūrybinės laboratorijos principas, į tam tikrą vientisą kontekstą projektuojantis idėjas bei praktikas iš įvairių sociokultūrinių perspektyvų. Kita vertus, tai mėginimas spręsti technologijų, meno pasaulio bei teorinės-kritinės minties uždarumo problemą, ieškant tokios veiklos alternatyvų. Pasak vienų iš RAM6 organizatorių Nomedos ir Gedimino Urbonų:

Studija vs. laboratorija, individas vs. lanksti grupelė, meno bohema vs. įsitraukimas į kitas bendruomenes, Niujorko meno rinkos siekis vs. nomadinės klajonės, akademija vs. kūrybinės dirbtuvės, flirtas su meno galerijomis vs. flirtas su žurnalistais ir festivaliais.

RAM6 plakatas Vilniaus autobusų stotelėse ir ŠMC fasade – hiperrealistinis miško įvaizdis, beveik nebylus, matuojant masinės komunikacijos standartais, iš esmės yra vienas iš daugelio žingsnių į alternatyvių mediumų sąveikas. Navigacijos ženklas. RAM6 žymi kontekstą ir jo paraštes. Šiuo atžvilgiu tai greičiau tęstinis veiksmas nei baigtinis įvykis.

 

Skaitytojų vertinimai


10137. Vardas :-( 2004-09-14 10:15
Jau skaičiau tokius 2 straipsnius...

10141. vytautas2004-09-14 21:01
kad jie visi skirtingi

10143. wicked2004-09-14 23:10
vat su flash mob akcijomis tai reikia atsargiau, ne tokia flash mobo esme, ir RaiMay cia ne prie ko. RaiMay - praktishkai institucinis tipas, flash mobas su tuo neturi nieko bendro, ir ne taip tos akcijos daromos. RaiMay, siulau nebuti vagimi... ishkreipei kazkaip visa reikala...

10148. Vardas2004-09-15 15:36
Taip, Vytautai, bet apie tą patį... Tavo pats geriausias ;) Čia tik šiaip, senos pažinties proga.

10150. Kulisų kandis2004-09-15 16:53
Mąstom mąstom. Bet ar ne pervertinam tų medijų? Priemonė, ir tiek. O apie ŽMOGŲ kas mąstys? Ar mąstys? Kas?

10154. meta -2004-09-15 18:14
Hopkinsas apie žmogų mąsto...

10160. Korra2004-09-16 02:36
Gromuliuoja tas medijas ir iš to absoliučiai nieko gera.

10162. Vardas2004-09-16 08:26
Kodėl? Gerai, kad gromuliuoja. Keisti žmonės, kurie bijo. Keisti, kurie garbina. Taip, Kandi iš už kulisų - tai tik priemonė. Kaip ir visos kitos. Tai priemonė, kurios privalumus ir trūkumus jau (vis dar) atrandame. Tačiau naujovių neigti negalima. Nes rytoj jos paneigs mus.

10165. xX2004-09-16 10:05
Turiu pripažinti - projektas yra laiką lenkiantis. Gali būti, kad daug kas daroma "dėl mados", bet esminė gija užčiuopta. Ypač patiko momentai apie įtinklintą veiklą (rame ji kažkaip kitaip pavadinta). Pirmyn, judėjime!

10184. kramtoma orbit2004-09-17 11:22
eikite visi sikti :)

10197. zmogus bandantis pakeisti tapatybe2004-09-17 17:33
vakar atsisakiau pentiumo ir parsineshiau namo 2 butelius rinkushkiu, pezijos pavasari, aliejaus. prikaliau prie sienos medini susirupinusi zmogu, sugromuliavau molini dubeni ir ant sienos nutepiau kazka grazaus. Man gerai. rytoj kai prakalsiu rama, paskambinsiu Korrai, gal ateis ant alaus?

10201. >zmogus bandantis pakeisti tapatybe2004-09-17 21:34
istikruju tai pas tave buvo celeronas...o ramo tai jau tikrai neprakalsi , nebent uzkasi

10204. Peteris Weibelis2004-09-18 12:30
Nusizengimas konsensusui del to, kas yra menas, keiciamas savo kompetencijos prapletimo aktu, o jam karstai priesinasi tie, kas iki siol buvo vieninteliai tu veiklos lauku savininkai. Tai is tikruju ir reiskia Mokslini Kara. Konservatyvusis mokslas imasi priemoniu kovoti su tais, kas braunasi i ju valdas, ir su kompetencijos perskirstymu. Kompetencijos prapletimas - tai veliausias meno savokos ispletimo tarpsnis. Menas isiplecia nuo objekto i praktika, o jo praktika pleciasi nuo jo veikimo lauko i naujas teritorijas, kurios buvo "rezervuotos" socialiniams ar net gamtos mokslams.

10215. c2004-09-20 18:02
weibeliui nevadinkime to menu manau kad tai kiuryba

10217. be pavadinimo ir pravardes2004-09-20 18:44
Tautvydai, tavo informacija trumpa ir pakankamai aiski. tikekimes kad ateityje bus ir daugiau bus tokio tipo laboratoriju ir kuo daugiau, tuo geriau. tesiniam vystymaui noreciau pasiulyti ir menines kokybes (vaizdo ir garso )problema. atrodo atejo laikas. juk tai lyg ir daug bendro turi su galimu siuolaikiniu menu, kurio deja Lietuva vis dar niekaip rimciau neisileidzia. o jei ir trupinelius panasius i tai ka jau daug metu "kultivuoja" peteris weibel (beje, kazkas jau cia bando spekuliuoti peteriu weibeliu savais sumetimais), kas pristatoma "transmedialeje", "ars elektronikoje" ir jau yra praeito simtmecio antros puses pasauline klasika ir turi tasa musu nudienoje, tai deja labai nenorom ir bailiai. kodel? zmones, atsibuskim! aiku daliai "chebros tikriausiai kur kas labiau rupi kiti dalykai. na o as melsiuosi, kad tie du "savizudziai" n.&g. ir nedidele juos ir ju idejas palaikanti idealistu saujale isgyventu ir visi dirbtume toliau, kiekvienas prisidedami, kad ne tik nemencinisko tipo miskas, bet ir weibelisko, bill violisko, nam dziun paikisko miskas musu placiajai visuomenei ir jaunuomanei taptu nebaisus ir negudus. tikiuosi, kad nebe tie laikai. o siaip, juk kazkada ir mikelangela dusino, o dali buvo sovietu okupuotose teritorijose uzdraustas.

10218. kukli pelyciuke2004-09-20 18:57
chebra, o gal pasiunciam p. weibeliui visa sia medziaga, isverte ja i anglu ar vokieciu kalbas ir gal gausime jo vertinima. bent jau kas nevisiskai nusokes nuo siandienos, gal bent solidziu tarptautiniu autoritetu sioje srityje patiketu. tiesa, neaisku del kokiu priezasciu liz`o archyvai nefiksavo misko transliacijos. bent jau man pavyko aptikti laidu pries rugsejo 3d. pedsakus ir po ju. ogal nesugebejau rasti? gal kas pades prasibrauti i tuos lin`zo archyvus teisetu budu?

10219. rutrutelis2004-09-20 20:50
vat vat buvo jau ir esti visko man shie lab bandymai primena smoke koncertus tipo mokslininkai taigi pilna normaliu konkursu studijoms ir ne vienai dienai sumale ssss ir tipo jau kieti taigi manau patys urbonai kiek teko girdeti visas medijas svetimom rankytem suka tad ir reikia labu vaikstai isdidziai atseit vaikstai nes viska supranti va ir vakaip ruityteles chiauuuuuuu*** na va uzteks

El. redakcija: Šis IP adresas 81.7.113.105 (LIETUVOS-TELEKOMAS), host adsl-81-7-113-105.takas.lt yra įtrauktas į blokuojamų adresų sąrašą. Dėl nesklandumų kreipkitės į el. redakciją.


10235. subibine2004-09-21 23:09
taigi smc virsta socialogijos tyrymu centru labaratorija dokumentika laikas priimti studentus iki subibine

11980. as2004-11-29 13:29
pagaliau ir lietuvoje ledai kiek pajudejo. kad taip dazniau tokiu ramu butu! aisku, kas dar tebegyvena viduramziais, man priestaraus. cia kazkokiai poniutei pakvipo sociologijos tyrimu centru... per ankstyva prognoze. sociologijos tyrimu centru gresia tapti smc tv. o gal dar blogiau. tiesa, nenoriu tapti piktu pranasu. galgi viskas isjudes rimtesne kryptim su tuo smc tv. labai nesinoretu, kad jis taptu skurdo ir patologiju, degeneratu iprociu eksponavimu ir megavimusi jais.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 12 iš 12 
21:19:47 Jan 29, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba