Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2011-12-09 nr. 3357

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
 SIGITAS GEDA.
Žiemojančios antys
51
• TRUMPA KRONIKA
• KITAME NUMERYJE
• NEPAMIRŠKITE UŽSIPRENUMERUOTI

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

EX PROFESSO 
• Doc. dr. ARŪNAS STREIKUS.
Kontroliuojami kultūriniai ryšiai su užsieniu sovietmečiu
5

LAIŠKAS IŠ RYGOS 
• ARVYDAS JUOZAITIS.
Ir vėl įrodyta: Latvija – dainų žemė
3

KNYGOS 
• MĖTRA ARŽANOVSKA.
Rašytojų susitikimai
• VIOLA UOZUOLINIA.
Metalo aistros
2
• VIKTORIJA DAUJOTYTĖ.
Malonės ženklų ieškanti poezija
2
• „Kodėl šiandien (ne)reikalingas Justinas Marcinkevičius?“69
• NAUJOS KNYGOS3
• Bibliografijos ir knygotyros centras

TEATRAS 
• JŪRATĖ VISOCKAITĖ.
Knygos repeticijos
2
• SILVIJA ČIŽAITĖ-RUDOKIENĖ.
Tai kaip gyveni, Markize?

GREITAI KINE 
• Trieras ir kometa

MUZIKA 
• VYTAUTĖ MARKELIŪNIENĖ.
Interpretacijos juvelyrai
3
• RITA NOMICAITĖ.
Teatro ir kino muzikos virtuvė

DAILĖ 
• JOLANTA SEREIKAITĖ.
Dovana Jurgai
6

PAVELDAS 
• Sovietinio laikotarpio architektūra, dizainas ir dailė

CHRONO 
• ALMA LAPINSKIENĖ.
„Skaityk, vaikeli, knygas, o tai visai sužvėrėsi“
2

POEZIJA 
• LEONARDAS GUTAUSKAS.
Neišsiųsti laiškai
7

PROZA 
• KĘSTUTIS ČESNAITIS.
Impulsas
5

VERTIMAI 
• TAMTA MELAŠVILI.
Killer’s Job

25 PUSLAPIS 
• JURGA TUMASONYTĖ.
Naujas kvapas
10

SKELBIMAI 
• Švietimo ir mokslo ministerija kviečia teikti kūrinius
Vaikų literatūros premijai gauti

DE PROFUNDIS
„ „Ko gali tikėtis iš žmogaus, kuris, kaip kad Bataijis,
visą gyvenimą praleido bibliotekose?“
Michael Krüger „Turino komedija“
 
• JONAS ŽEMKALNIS.
Pasaka iš nieko
6
• JONAS ŽEMKALNIS.
Bendrieji vargai
3
• MARIS BĖRZINIS.
Gūtenmorgenas ir Gūtenplanas
• MARIS BĖRZINIS.
Gūtenmorgenas ir atomo teorija
1

Skaitytojų pašnekesiai 
• Aštuoniasdešimt šeštoji savaitė329

PIRMASIS

Žiemojančios antys

SIGITAS GEDA

[skaityti komentarus]

iliustracija
Nijolė Šaltenytė. „Rojus“
Ofortas, 2001



                      J. M.

          ...pritemdytas jūros kraštelis, toks be jokios
          pompastikos, keli rudi akmenys, liesos mergaitės
          kojos, brendančios vandeniu, ir aš noriu prabilt
          už šio kadro:
                    – gyvenimas dingo, išeikvojau jį
          begyvendamas, gili gelmė atsitraukė jūrai
          nusėdus, mirtis net nebuvo išėjusi į būdelę!
                    – ir aš anuos amžiuos dar, anuose laikuose
          turiu daug atminimų, kai švystelia saulė, ir
          nendrių šakos daros auksinės, arba antis pakyla
          skristi ir jos sparnas, žiūrint iš apačios, – kas
          pasakys, kad Lietuvoj nėra aukso?
          ...į prietemas, jau beveik temstant, kaip mes
          užsimiršę vaikystėj, purvinam žiemovidžio
          kanale ieško sau maisto, turškiasi, sukišę ilgus
          snapus vandenin, košia pobjaurę masę.
                    – pabaidytos sugrįžta po šimtmečio.


          1996.I


Eilėraštis iš Sigito Gedos knygos „Jotvingių mišios“ (Andrena, 1997)



Literatūros ir meno“ galerijoje – Nijolės Šaltenytės grafika.




 

Skaitytojų vertinimai


75657. gaila2011-12-11 20:09
laikas jį išsivedė Anapilin.

75671. raimis2011-12-12 09:31
Keliasluoksnė atminties sonata. Vienas iš tragiškos meilės gyvenimo formoms eilėraščių. Kalbinės/ vaizdų slinktys užkloja viena kitą, bet vaizdai niekur neprapuola, galiausiai - stacato: " pabaidytos sugrįžta po šimtmečio". Tylintis šimtmetis paliktas mums. Kartu su šitokia poezija. Nebijokime pasakyti - mažos tautos genijaus eilės.

75678. briedis raimiui2011-12-12 10:23
ne sonata- nei is tolo. cia tiesiog yra labai daug pasakoma, o sonatose isdainuojama (yra skirtumas). jei buciau detektyvas kritikas, sakyciau, kad geda sunkiai tilpo i zodziu apibreziamus vaizdinius, ir atsidave tiesiog vaizdiniu valdziai (is cia ir tie jo "koliazai" iliustracijose) antys auksiniais sparnais.

75685. raimis2011-12-12 11:30
Žiemojančios antys Palangoje, jūros prieangiuose, apledijusiose pakrantės prieigose stingdančią speigo žiemą. Ir Birutės parke, juosvuose tvenkiniuose netoli Gintaro muziejaus. Viena puikioji Palangos antis jau įskrido ir tebegyvena mūsų istorijoje. Mergelė Birutė kunigaikštienė.

75687. briedis raimiui2011-12-12 11:50
tu neisizeisk, bet tu cia ziauriai. as tau, kaip kantrybes niekada neturejusi one, pabandysiu perrasyti- mergele birute mylejo berneli vytauta, nes dar nebuvo tokios mergeles, kuri nieko nebutu isimylejus. netgi jei gintaro muziejaus ekspozicijoj jo nera inkliuzuose. bet pries savo svajas bet kuri mergele yra bejege, netgi suduzusius pakrantes ledus (nepainiokit su plombyrais)ji linkus verti ant karoliu. na va, raimi- gal taip geriau?)) tik, aisku, neisizeisk- argi ir as negaliu pasimaivyt?

75689. briedžiui nuo raimio2011-12-12 12:13
Galime, žinoma, metaforizuoti. Netgi būtina rašyti metaforomis. Metafora yra užkarda mūsų žodingiems plepėjimams. Metaforos - tautos kalbos geriausios talpyklos ir saugyklos. Metafora nuo Daukšos ligi S. Gedos ir jaunųjų poetų atlieka šitas misijas. Metafora yra kalbos komunija.

75692. briedis raimiui2011-12-12 12:35
jei metaforomis antras puses kalbinsim- baigsis piniginemis. sios metaforos paprastai neuzpildysi- grynu prireiks. bet ka as cia- didelis kiausinis tave dideli visciuka mokysiu... (tik, raimi, suprask- su simpatija ir be paniekos nei trupinio)

75694. briedžiui nuo raimio2011-12-12 12:59
Suprantu, viskas tvarkoje ir sutarime: apie metaforas, antis ir Birutes:)

75696. zaza2011-12-12 14:06
kodėl man atrodo, kad mergelė birutė vytautą ne mylėjo, o pagimdė, nuo bernelio kęstučio...

75700. briedis zazai2011-12-12 14:32
todel, tamsta zaza, kad jus is supelijusios dokumentu saugyklos nosies nekisat ir nematot svaiginanciu mitologiniu aukstybiu. beje- bravo))

75704. briedis2011-12-12 14:53
metas jus palikti, nors labai smagu . bet mes- intelektualai- irgi turim buitiniu rupesciu.

75737. kan2011-12-12 17:19
Atejo beveik astronomine saskaitele uz sildyma. Visas taupymas, davikliai ir kompiuteriai, -suniui ant uodegos.

75739. kan 2011-12-12 17:21
Sitas komentaras turejo eiti i pasnekesius. Atleiskite.:)

75755. apie briedį2011-12-12 18:10
paskaitai ištrauką "bet mes- intelektualai- ..." toliau gali neskaityt. Praradimo nebus

75761. skaitytojo (cc) vertinimas2011-12-12 19:34
nesu Raimis, nemoku tpanašiai išsireikšti, tad pasakysiu paprastai, primityviai- patiko.

75772. requiem2011-12-12 20:28
Jei susirasčiau harmoningą tiesą - pralaimėčiau. Ir pralaimėjau, nesuradęs tiesos.

75794. Oi:)2011-12-12 22:35
raimis nebijojo pasakyti:))))Zvengiau:))) Tokie kaip jis tera visuotinai priimtos nuomones aidas. But cia dar nezinomas Geda- raimis nesusigaudytu ne ka sakyti:)))

75818. Onė2011-12-13 07:19
Geras tekstas. Tik jau "asmeniškumas" -- nedėkit Šaltenytės. Tai pirmoji ir paskutinė mano meilė. Jos kūnas ir veidas buvo nuostabūs. Net dešimtmetės.

75824. briedis onei2011-12-13 10:03
ziaurus nenoriu buti, bet jus atkakliai prasot- tai prasom- kada gi jus suaugsite? o apie desimtmetes meiles- na, buna ir tokios- as esu savo pirmajai i nosi bezdejes- ji klause- kas cia- ar ne tu?- ne- sakau- pauostyk- o tada ir pirstelejau. bet dabar taip nesielgciau.

75829. korna briedžiui2011-12-13 10:27
Ne jau, tavęs tai tikrai dar nėr, briedi. Mano akim žiūrint. Kiek bebezdėtum ir bepostringautum. Nėr tos tapatybės, to niekalo kaip sakai. Kas ugnim deginta ir su meile po kaldrom užklojus kiek reikia išlaikyta. Dar kankinkis.

75833. briedis kornai2011-12-13 11:15
as tiesiog nesu (kaip sako intelektualai) tavo pacios projekcija.(cia as kaip savaip gailestingas samarietis), bet kaip briedis kornai dar pridursiu- taupysi zodi- prataupysi sirdinga minti. korna, kiek rimciau- as ne audrone kiliuviene(nieko pries ja rimto neturiu), o cia ne pageidavimu koncertas. o dabar ir pasakyk- ar noretum po verbaline koldra pazaisti?

75835. korna briedžiui2011-12-13 11:28
Neturiu ką daugiau tau pasakyti, pasakiau nuoširdžiai.

75838. briedis kornai2011-12-13 11:38
nenori, reiskia. tik paklausiau.

75846. Net2011-12-13 13:43
Nereikia net skaityti poezijos. Komentarai yra tikri minties ir poezijos perlai. Litmeni, atkreipkite dėmesį, štai kur glūdi kritikos perlai. Gal jūs publikuokit šiuos tekstus šitiek talentu nežinomų žūsta.

75850. diedas :-) 2011-12-13 16:07
gal jie zinomi, tik slepiasi (po verbaline koldra) :)

75853. raimis2011-12-13 16:21
Dualistinė paradigma: žiema ir antys. Neatšaukiamumas ir judesys. Žiemojančios antys - kam jos ištikimos? Vietai? Įpročiui? Išsiugdytam refleksui, kuris joms net nėra prigimtinis? Vietai ir žmonėms, dar - maistui? Galbūt savo neįgalumui, sočiam įpročių tingumui? Ką slepia žiemojančios antys? Peizažo gyvybę, judrumo gestus ir trajektorijas vandenyje ir šaltame krante, kur lyg geradarystė maisto trupiniai, lesalai. O gal žiemojančios antys vardan žmonių patikros. Tai naivu, begal iliuzoriška... Ką paskytumėte, kaip pasiteisintumėte, neišskridusiosios jūs antys?

75889. Sensacija2011-12-14 11:44
Skaitau, raimi, ir nebetikiu savo akimis - kultūros istorijos vakare gruodžio 15 d. 17 val. Lietuvos nacionalinio muziejaus salėje istorikė Vida Girininkienė bandys įrodyti, jog Simonas Daukantas yra ne lietuviškos istoriografijos tėvas, o tik romantikas. Kas čia?, apspangimas ar politinė mimikrija?

75890. raimis2011-12-14 12:37
gerb. Sensacija, manau - savirealizacija, saviinterpretacija.

75891. kafkė - sensacija :-( 2011-12-14 13:00
apspangimas, kilęs iš politinės mimikrijos. tai jau taip. kai savivaldybėje vyrauja lenkai, kai rašai kapinių "istoriją" tuo metu kai savivaldybė skiria milžiniškas lėšas "daiktiniam" Vilniaus lenkiškumo įrodymui restauruojant "lenkų" kapinių paminklus sunkmetyje, belieka istoriką Daukantą, dirbusį Sant Peterburge su LDK archyvais, nurašyti į beviltiškus romantikus. tokiu būdu matomai reiškiasi ir ponios Vidos Girininkienės įnašas prisidedant "įsisavinti" dalį "kultūros paveldui" skirtų pinigų.

75896. Sensacija, savirealizacija, saviinterpretacija?2011-12-14 13:46
prajuokinot. Tai kumetyno elgsena. Sakoma rusų žydus išstūmė lenkų žydai. Taigi vėjas iš kitur papūtė. Dabar pamatysit ir xX`o elgseną. Šis žemaitiškas kumetis greit pradės pūsts, kad iš ubago su dviem rubliais pasidarė ubagas su trim zlotais. O jau proruriški draugeliai: varna ir Li greit pajus "tikro draugo" paramą. Cha cha cha. Arogancijos ir fanaberijos šokiai tik prasideda iš baudžiauninikų tautos.

75898. ... pridėčiau dar IP 78.60.201.58 Host 78-60-201-58.static.zebra.lt2011-12-14 13:53
kad apie xX`ą jau kitoks baracudų pulkelis susiklostyts. Neveltui maximiniai pavarė į Lenkiją. O jau amžino premjero Lubislovo antilenkiška pozicija nemaišo. Štai ir genitalijom ir demagogijom palaikyt reikia trapią "valstybinikų" poziciją. Tai vadinama - socialinė integracija. su tuo ir sveikinu.

75902. et - 75896 ,75898 numeriui2011-12-14 14:13
ar tik pats nebūsi iš Osvencimo, jei su numeriu identifikuojies? :)

75924. istorijos nesuklastosi2011-12-14 20:13
Jo, anas numeruotas nepagarbiai ir kvailai kalba apie tautą prie kurios pats šliejasi. Bet kai sužino apie arijišką aisčių kilmę it laukinis iššokęs iš už krūmo ima mojuoti ietimi, o kai išsiaiškina, jog karaliau Mindaugo laikais tebuvo puslaukinės barbarų gaujos besipešančios dėl popiežių privilegijų - net apsišlapina iš pavydo lietuviams. Nemalomu, bet istorijos nesuklastosi.

75925. f.2011-12-14 20:21
faber est suae quisque fortunae

75930. sara2011-12-15 01:18
Jie juokiasi iš vyro, kuris nešioja baltą laiko žymę barzdoje nelyginant pienuotą indą, pilną šnabždesių apie tai, kas buvo kadaise: baltas skystas popierius, kuris pats ant savęs rašo; vėliau ateina laikai, kai rašoma skystu ant sauso, o dar vėliau – visa lieka be drėgmės ir be vaisingumo. Kaip jie juokiasi iš to vyro, kai jis lipa į valtį ir plukdo joje pašvinkusios žuvies kvapą.

75938. kan neklastotojui2011-12-15 08:05
Kas, salia gyvenantis, Mindaugo laikais, nebuvo toks pats puslaukinis, kas , sakykite, buvo toli pazenges?

75945. vaitas2011-12-15 12:33
Dar iki taip vadinamo tautų kraustymosi, t.y. barbarų įsiveržimo į žemyną, prekyba gintaru suartino lietuvius su Antikos civilizacija, o Mindaugo Lietuva – auksinis mūsų istorijos puslapis. S.Gedos eilėraštyje – ir aš anuos amžiuos dar, anuose laikuose / turiu daug atminimų, kai švystelia saulė [...] / – kas pasakys, kad Lietuvoj nėra aukso?

75952. vakaras2011-12-15 14:19
Tik gaila, kad visi gintaro klodai siuo metu Kaliningrado pajury...

75968. briedis vaitui2011-12-15 20:25
uztat lietuvoj yra naftos- juodojo aukso. pone vaitai, negi jus manot, kad geda norejo istarti zodi apie mindaugo lietuvos auksinius laikus? o gal jis norejo pasakyti apie smetonines lietuvos finansine idilija, kai lietuvos banko aukso atsargos buvo skaiciuojamos tonomis? och tas geda- velniu priedes gaigalas aukso sparnais priplasnojo.

75970. Smalsė2011-12-15 21:01
Puikus "Net" komentaras. Proto perlų, kaip gintaro Baltijos pajūryje po audros. Ištiesų,litmeniui tereikia samčio, jog galėtų viską susemti. Minčių aruodai niekada neišsenka.O mintys viena už kitos!(...po koldra...)

75971. briedis raimiui (nes rimciau uz mane i publikuojamus darbus ziuri)2011-12-15 21:46
cia as vel kaip detektyvas, o ne kaip budelis ar patalogoanatomas kritikas. raimi, - antis visiskai netinkamas raktas siam eilerasciui. is tikruju, jei isiklausysi, tuoj pat prisiminsi fundamentaliuosius ant grindu statomus ir menkesnius ant sienu kabinamus laikrodzius- tuos, kur su svytuoklemis, grandinelemis ir varpais. tuos, kur atkakliai skambina- bim bam. beje- ju detales budavo "auksines"...

75981. laikrodininkui briedžiui nuo raimio2011-12-16 10:05
Taip, Briedi, teisus Tu: laikas yra tikrasis protagonistas/veikėjas šiame eilėraštyje, o laiko vandenyje - ir purve !- intuityviai bei subtiliai poeto reiškiama žmogaus ir anties paralelė; eilėraščio materija/pasaulis gimsta iš intuicijos, iš asociatyvaus pojūčio ir savivokos, iš žmogaus - anties trajektorijų pajautimo...

75989. girdas2011-12-16 12:31
Regis šiame S.Gedos eilėraštyje "Žiemojančios antys" pertekta dabarties lietuvio egzistencinė būklė. Jo kūryboje antis nereta gamtovaizdžio fragmentas, kaip senosios tautinės lietuvių religijos vaizdinys, kai ką galima numanyti pagal Finougrų Kalevalos epą, kuriame iš anties kiaušinio susikūrė pasaulis. Epe ir kiti dvasinės pasaulėjautos panašumai, tai ir aukščiausias dievas Ukas, kaip prūsų Ūkapirmas; miškų deivė Mielikė – mūsų Medeinė ir kt.

76003. briedis (ot negaliu spekuliaciju pakesti), arba ponui girdui2011-12-16 19:52
o kaip jus manot- ar tik is anties kiausiniu pasaulis gali atsirasti? o is antino kiausiniu? jau nebe? nenervuokit...

76011. briedžiui2011-12-17 10:48
nusiramink. kiaušinis - potencijos simbolis. trūksta?:)

76012. briedžiui 2011-12-17 10:52
nenervINKIT, o ne "nervuokit"

76018. briedis is patenkintos savimylos2011-12-17 12:45
o!- isnervavau anonimiska pilieti. ir dar koki! apsisarvinusi samojum. as patenkintas.

76026. > briedziui2011-12-17 15:27
Ateik i pasnekesius.Juk matai, kad cia taves nesupranta.:)

76089. velnio nuotaka2011-12-18 14:43
vakar per Triumfo Arką sužinojau, kad eiles miuziklui Velnio nuotaka rašė Sigitas Geda. Va kaip. Gerulaitis apšvietė. Nuostabus miuziklas. Nemanau, kad prastesnis už L. Weberio. Tik kur gauti nusipirkti kompaktą. Būtų gerai jei būsų su vertimu į anglų kalbą, t.y. subtitrais. Išsiuntinėčiau draugams į užsienį. Va, tau ir laisva rinka - paklausa yra, o pasiūlos nėra.

76107. ežeras2011-12-18 15:58
yra youtube`je.

76211. ononimas2011-12-19 10:45
Briedžio kalbinė klausa labai šlubuoja, painiojasi vidinių ir išorinių apibūdinimų niuansuose,

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 4 iš 4 
21:03:29 Jan 29, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba