Įvykiai: Skaityti visus Rašyti
Numerio straipsniai
Numerio rubrikos
Joelio Pommerat drama „Šitas vaikas“ Nacionaliniame dramos teatre
Šiandien prasideda prancūzų kino festivalis „Žiemos ekranai“
Pokalbis su tapytoju Gintarui Palemonui Janoniu
Tomas Pabedinskas : Atvirai asmeniškai
Apie fotografiją, istoriją ir Skirmantą Valiulį
Laima Kreivytė: Kūnų be organų lygybė
Instaliacija „Absoliuti lygybė“ Pamėnkalnio galerijoje
Nijolė Žilinskienė : Kintanti šviesa
Aniceto Jonučio paroda „Saulėtos vizijos“ Radvilų rūmuose
Simonas Curtis apie filmą „7 dienos ir naktys su Marilyn Monroe“
Jonas Ūbis: Klajūnų istorijos
Krėsle prie televizoriaus
Sausio 20-26
Sausio 20–26 d.
Sausio 20–29
Sausio 20–29
7 MD: Parodos
Sausio 20–29
Naujas Algimanto Puipos filmas „Miegančių drugelių tvirtovė“

Živilė Pipinytė

Kai iš filmo sužinau ką nors nauja apie save ar pasaulį, sakau, kad tai – geras filmas.

 

Algimanto Puipos „Miegančių drugelių tvirtovė“ nesužavėjo nei melodramatišku, moteriškų medijų pamėgtu siužetu, nei antipatiškais, lėkštais personažais, nei lietuviškos metafizikos vaizdais. Ko gero, sunkiai net atsakyčiau į klausimą, apie ką filmas. Apie paliktos moters dramą? Apie per kelis transformacijos dešimtmečius susiformavusį naują lietuvių požiūrį į gyvenimo vertybes? Ar apie tai, kad didžiosios gyvenimo dramos vienus sunaikina, o kitus priverčia, tegu ir skausmingai, pažinti save? Galiu tik spėlioti, nes niekad nedomino moteriški romanai, prostitucija, Tibeto vienuolių išmintis, savižudžiai ar paskutiniais metais žiniasklaidoje itin suviešėjęs ir gausiai aptarinėjamas tautos lytinis gyvenimas (nors, kai savojo neužtenka, vadinasi, kažkas ne taip). „Miegančių drugelių tvirtovės“ temoms likau abejinga, iš pradžių net neabejojau, kad tai filmas apie nieką. Kitas dalykas – Puipos kinas, nes kiekvienas režisieriaus kūrinys dažnai tampa pasvarstymų apie lietuvių kino tradicijas ir prasmę pretekstu. 

 

Filmas sukurtas pagal populiarų Jurgos Ivanauskaitės romaną. Nesugebėjusių jo perskaityti iki pabaigos, kaip ir aš, matyt, mažuma, bet siužeto neįmanoma apeiti. Pagrindinė „Miegančių drugelių tvirtovės“ veikėja yra Monika. Tai pusamžė moteris, jau įžengusi į tą gyvenimo tarpsnį, kai charakteris susiformavo ir sugebama į save pažvelgti iš šalies, kai karjera padaryta (arba ne), o šeimyninė padėtis aiški. Jos profesija – genealogė, bet akivaizdu, kad profesinės ambicijos herojės nekankina. Ją tenkina pasiturinčio advokato žmonos padėtis. Monikai nereikia rūpintis materialiais dalykais ar išgyvenimu. Visų Mona vadinama moteris mėgaujasi savo kūno ir sielos brandumu – neatsitiktinai viename pirmųjų filmo epizodų matome ją pozuojant dailininkei nuoga nugara. Stambiais planais filmuojamu Monos – Janinos Lapinskaitės veidu Viktoro Radzevičiaus kamera grožisi atvirai. Tai padeda sukurti ne tik gana intymų santykį su filmo heroje, bet ir pabrėžia jos grožį, kuriam visai netrukdo (net atvirkščiai) pirmieji brandaus amžiaus ženklai – raukšlės. Grakštus ir elegantiškas herojės siluetas nuolat išskiria ją iš minios.

 

Filmas prasideda Monos sapnu (arba vizija), po kurį vaikšto budistų vienuolis ir mergina balta suknele su raudonu kaspinu rankose. Kaspinas – gyvybės gija, ir Mona, be abejo, sapną suvokia kaip priminimą apie mirtį. Nuojauta herojės neapgauna ir netrukus jos gyvenime prasideda melodramiški įvykiai.

 

Monos vyras Linas (Vytautas Balsys) važiuodamas automobiliu partrenkia moterį. Ji – prostitutė, sutuoktiniai nuveža Larisą į ligoninę. Slegiama kaltės jausmo Mona aplanko Larisą ligoninėje. Ši neslepia norėjusi nusižudyti ir netrukus įgyvendina savo ketinimą. Tačiau Larisos mirtis suveda Moną su socialine darbuotoja, globojančia iš užsienio deportuotas lietuvių prostitutes. Pastarųjų tiek daug, kad Mona pasisiūlo priglausti savo dvare tris iš jų. Poelgis gana spontaniškas, iš dalies, matyt, padiktuotas nuobodžio, smalsumo ar kilnumo, bet tai ne taip ir svarbu. Svarbu, kad prasideda naujas Monos gyvenimo tarpsnis.

 

Dvaras, kuriame Mona apgyvendina Gitaną (Giedrė Giedraitytė), Kristiną (Miglė Polikevičiūtė) ir Eglę (Elzė Gudavičiūtė), – bohemiška, pretenzingais paveikslais apkabinėta, ne iki galo įrengta erdvė, – ir yra miegančių drugelių tvirtovė. Filmo pavadinimas, suprantama, metaforiškas, nors dvare pilna „užmigusių“ peteliškių, bet tokia pat yra ir iš pirmo žvilgsnio šiek tiek mieguista ar infantiloka (tai nuolat pabrėžia jos mergaitiškos intonacijos) Mona. Tokios, nepaisant visko, ir jos viešnios – jaunos, naivios, o kartu patyrusios tai, ko Mona net neįsivaizduoja. Nors jos požiūris į globotines keisis, palaipsniui atsiras ne tik užuojauta, bet ir supratimas, prie puikiai jaunų aktorių suvaidintos trijulės Lapinskaitės Mona vis dėlto ne...


Laisvoji tribūna
Kam prenumeruoti, kai galima pasiskaityti internete? Tikra tiesa – visus straipsnius, naudingą informaciją ir net daugiau nei spausdintame savaitraštyje, galima nemokamai skaityti internetinėje laikraščio versijoje. Tą patį penktadienį. Tad iš tiesų – kam prenumeruoti?
Tapkite mūsų rėmėjais:
Ankstesni 7MD numeriai
Žurnalas "KINAS"
Archyvas

2011-11-21
Živilė Pipinytė: Sveikas kinas


2011-11-18
Živilė Pipinytė: Faustui ankšta


2011-11-16
Živilė Pipinytė: Ar buvo „Antis“?


2012-01-10 - 2012-01-28
VDA studentų grafikos meno paroda PASPORTAS Vilniuje
2012-01-12 - 2012-02-26
Paroda „Peizažas tapyboje: nuo A. Žmuidzinavičiaus iki XXI a. dailininkų“ Kaune
2012-01-28 - 2012-01-28
Šiaulių kamerinio choro „Polifonija“ koncertas „Žiemos muzika” Vilniuje
Populiaru







Rodoma versija 1 iš 3 
21:53:31 Jan 22, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba