Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2005-09-02 nr. 3060

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Arnas Ališauskas.
MANO DOMINI 2005
32
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI1
• TEATRAI
• PARODOS
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• Nijolė Regina Chijenienė.
PASAULINIS VERTĖJŲ KONGRESAS
1
• Astrida Petraitytė.
IR IŠNIRO BANGŽUVĖ!
4
• NOVELISTŲ LAUKIA PETRO CVIRKOS PREMIJA5

KNYGOS 
• Vitas Areška.
"NEPRISIMENU KĄ ČIA VEIKIU"
1
• Neringa Mikalauskienė.
ŽVILGSNIS Į VAKARYKŠTĘ KULTŪRĄ
3
• VYRŲ IŠNAIKINIMO DRAUGIJOS MANIFESTAS8
• LIŪDNAS MALONUMAS
• (PRIEŠ)PASKUTINIAI EILĖRAŠČIAI
• NAUJOS KNYGOS2

MUZIKA 
• True D. Rosaschi.
ATLIKIMO BEBAIMIŠKUMAS
12

DAILĖ 
• Virginijus Kinčinaitis.
VIZUALINĖS APLINKOS TRANSFORMACIJOS "MENO ERDVĖSE"
1

KINAS 
• Skirmantas Valiulis.
KINAS, KAIP NUOJAUTA
1
• TARPTAUTINĖS LIETUVIŲ

PAVELDAS 
• Vydas Dolinskas.
PIRMASIS PAVEIKSLAS ATKURIAMIEMS VALDOVŲ RŪMAMS
1

MENO DIS/KURSE* 
 Vytautas Michelkevičius-Michelius.
TRUMPAS GIDAS VYKSTANTIEMS Į VENECIJĄ PASIŽIŪRĖTI MENO
15

POEZIJA 
• KĘSTUTIS NAVAKAS5

PROZA 
• Henrikas Algis Čigriejus.
GINKLAI
7

VERTIMAI 
• Andrej Chadanovič.
POEZIJA
1

JAUNIMO PUSLAPIS 
• Kęstas Kirtiklis.
KAIP MOKYTIS KALBŲ
12

AKTYVIOS JUNGTYS 
• TEATRAS, KYLANTIS IŠ STUDENTIŠKOS LAISVĖS

KRONIKA 
• NAUJAS JAUNŲ AKTORIŲ SAMBŪRIS1
• KILMINGŲJŲ ŽURNALE – DĖMESYS LITERATŪRAI, MENUI, KULTŪRAI1
• KELIAUJI Į UŽSIENĮ – MOKYKIS RUSIŠKAI!6

SKELBIMAI 
• LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS MINISTERIJA,
• LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS MINISTERIJA SKELBIA,1
• VALSTYBĖS TEIKIAMOS FINANSINĖS PARAMOS
• VALSTYBĖS TEIKIAMOS FINANSINĖS PARAMOS
• IV "LIETUVIŲ BALSO" KONKURSAS

DE PROFUNDIS 
• Aluyzas Litrelis ir S. S..
GIRTUOKLIAl MIESTELYJE
11

MENO DIS/KURSE*

TRUMPAS GIDAS VYKSTANTIEMS Į VENECIJĄ PASIŽIŪRĖTI MENO

Vytautas Michelkevičius-Michelius

[skaityti komentarus]

iliustracija

Trumpa spec. korespondento biografija

19xx m. kažkur perskaitė, kad Europoje yra toks miestas, kur vietoj gatvių yra kanalai, o vietoje automobilių – valtys, ir jis vadinamas Venecija;

2001 m. pirmą kartą išgirdo apie Venecijos bienalę;

2003 m. svajojo į ją nuvažiuoti, bet pritrūko laiko ar pinigų;

2005 m. nuvažiavo, nes užteko visko, kad būtų pasiektas tikslas;

2007 m. burbulas sprogo – noras nuvažiuoti sumažėjo iki minimumo.

Iliustracijos

Jei tikėčiau lemtimi, pasakyčiau, jog kalta Venecijos turistinė aura, išsaugojusi tik mano turistines fotografijas. Visos fotografijos iš Venecijos nuo pirmos iki paskutinės su meno bienalės dokumentacijomis ir atvaizdais nepaaiškinamai iš atminties kortelės išnyko – ironiškai liko tik autoportretas "Aš buvau Bienalėje" (kurį publikuoju šalia teksto) ir kanalai, gondolos, balandžiai bei kiti turistiniai suvenyrai. Tačiau nenusiminkite, tinklalapyje images.google.lt įvedę keletą raktažodžių, rasite visų pasaulio turistų, fotografų ir menotyrininkų darytas fotografijas iš meno bienalės (spausdiname vieną pavyzdį).

Įžanga

Kaip ir kiekviename turistiniame gide, taip ir šiame bus keletas žodžių apie 51-ąją tarptautinę meno parodą, trumpai vadinamą "bienale" (toliau patogumo dėlei ši paroda bus vadinama meno bienale). Iš pavadinimo aišku, kad šioje parodoje daug valstybių stengiasi parodyti/eksportuoti, ką geriausia ir naujausia turi savo mene. Paroda yra rengiama organizacijos pavadinimu "La Biennale di Venezia", kuri, be šios, rengia dar architektūros, kino, muzikos, šokio ir teatro festivalius ar bienales.

Šiųmetinėje meno bienalėje dalyvauja menininkai iš 70 valstybių, o ji rengiama jau 110 metų. Koks gali būti tarptautinės meno parodos tikslas? Pavyzdžiui, pasaulinių parodų, iš kurių pirmoji įvyko Londone 1851 metais, o paskutinioji "Expo 2005" šiais metais Japonijoje, tikslas yra reprezentacinis ir komercinis, leidžiantis "patirti žmonėms pasaulį už jų kasdieninės patirties, už jų kultūros, sužinoti apie naujus mokslinius išradimus ir patobulinimus. Vienas iš pagrindinių pasaulinių parodų tikslų yra palinksminti (angl. to entertain)1." Pati meno bienalė oficialiame pranešime spaudai skelbia, kad ji yra pati seniausia ir žymiausia šiuolaikinio meno paroda.

Tad važiavau į Veneciją vildamasis pamatyti naujausią ir geriausią šiuolaikinį meną iš viso pasaulio, tačiau važiavau su klaustukais akyse, todėl ir ieškojau kitokių tarptautinių parodų apibrėžimų. Arba mano šiuolaikinio meno koncepcija yra per daug lokali (suformuota ŠMC ir keletos tarptautinių renginių ekspozicijų), arba kai kurie kuratoriai rodo šiuolaikinį meną atskaitos tašku imdami ne 2005-uosius, o 1975-uosius metus.

Prieš mane Venecijoje buvo ir dar bus daug meno turistų. Turizmo agentūros visoje Europoje savo kelionių sąrašuose buvo įtraukusios ir pasiūlymą pavadinimu "3–5–7 dienos Venecijoje su nakvyne ir su gidu ar be jo po 51-osios tarptautinės meno parodos skliautus ir paviljonus". Iš Lietuvos taip pat dardėjo autobusas su specialistais, menininkais, menotyrininkais ir kritikais, pasinaudojusiais agentūros pasiūlymu. Visgi aš keliavau vienas, tad įspūdžius pateiksiu be turistinės grupės pagalbos.

Iš esmės meno bienalės struktūra paprasta: keletas kuruotų grupinių parodų Arsenale ir Bienalės soduose (Giardini della Biennale) bei keliasdešimt nacionalinių paviljonų (su vietiniais kuratoriais), reprezentuojančių pavienių valstybių šiuolaikinį meną ar jo istoriją. Paminėsiu vieną faktą, kad šiais metais įvesta naujovė – grupinės parodos kuruotos dviejų (vietoj vieno) kviestinių kuratorių iš Ispanijos Marķa de Coral ir Rosa Martķnez.

Erdvės ir atmosfera

Bienalė užima keliolika, o gal ir keliasdešimt (kartu su nacionaliniais paviljonais) tūkstančių kvadratinių metrų erdvės. Lankytojui visko neįmanoma aplankyti, nors atrankos kriterijus įvardinti irgi sunkoka. Rinktis galima pagal tautines ar politines (šiais metais keletas valstybių dalyvauja pirmą kartą) preferencijas, jau buvusių koleg(i)ų rekomendacijas ar nacionalinių paviljonų geografiją (aplankyti galima visus paviljonus, esančius pakeliui nuo viešbučio iki San Marco aikštės).

Arsenalo, kuriame įrengta didžiausia grupinė paroda, begaliniai koridoriai įtraukia į ekspozicijų gilumą. Pirminį įvaizdį formuoja estetiškas ir milžiniškas "Guerilla Girls" sietynas, kurio skaidrumo ir nekaltumo įspūdį sustiprina pagrindinė konstravimo medžiaga – higieniniai tamponai. Slenkant koridoriais giliau akys kliūna už videoprojekcijų, kurių privalumas tas, kad susiradęs teisingą požiūrio kampą gali vienu matyti tris skirtingus videodarbus ir tuo pačiu metu girdėti jų garso takelių chorą. Neišdildomą įspūdį palieka meno medijų orkestras, susikūręs, matyt, dėl eksponavimo vietos trūkumo.

iliustracija

Kuruotos parodos ir nacionaliniai paviljonai atspindi šių metų meno formų tendencijas: daug videomeno, daug skulptūriškų instaliacijų, nemažai tapybos ir truputis fotografijos. Praktiškai niekas neatstovauja naujųjų medijų meno ar tokio meno, kurį sunku materializuoti, o teisingiau nu(si)pirkti.

Turistai intensyviai naudojasi naujosiomis medijomis, skaitmenizuoja kiekvieną fotografiją, videoprojekciją ar instaliaciją į savo šeimos albumus, kad vėliau namų ar darbo aplinkoje rodytų ekranuose savo patirtis iš Venecijos. Masinis fotografavimo ir filmavimo virusas iš Venecijos turistinių erdvių skverbiasi į ekspozicijų erdves. Stebiu lankytojus ir ieškau atsakymo, kurią jų sąmonės ir namų archyvo vietą užims perfilmuotas x menininko videokūrinys. Gal kuriasi naujųjų kolekcionierių fenomenas, pratęsiantis senas meno kolekcionavimo tradicijas. Kolekcionierių, kurie kaupia savo archyvuose mėgėjiškai dokumentuotą medijų meną. W. Benjamino mechaninį reprodukcijos amžių ir auros išnykimą keičia skaitmeninis kopijavimo amžius, kuriame atsiranda aura kitokia forma – asmeninė aura, susidedanti iš kopijuotojo požiūrio kampo, jo nuotaikos, kadravimo ir technologinių galimybių.

Klausimas vienai meno turistei

Jūs lankotės pirmą kartą meno bienalėje. Kokie įspūdžiai? Ar skiriasi bienalė nuo susidaryto išankstinio vaizdo ir jūsų lūkesčių? Kuo ir kodėl? Kas labiausiai nustebino ir nuvylė? Kaip manote, koks tokių parodų tikslas? Ar jos įdomios tik specialistams, ar ir plačiajai publikai. Papasakokite apie vieną du labiausiai įstrigusius meno kūrinius. Bienalė ar Venecijos miestas paliko didesnį įspūdį?

Atsakymas

Venecijos bienalė nuo senų laikų man buvo kažkokia mistinė svajonių vieta, menininkų ir meno mylėtojų Meka – tokia mistinė, kad net nesijaučiau galinti ten patekti. Šventumo aureolė užaugino ir maksimalius lūkesčius, o didieji lūkesčiai paprastai neapsieina be didžiųjų nusivylimų. Didžiausią įspūdį bienalėje paliko disonansas tarp daugiau kaip pusės joje matytų dalykų ir šiuolaikinio meno sąvokos: ko jau ko, bet XX a. vidurio tapybos ar liaudiškų skiautinių čia nesitikėjau išvysti. Pasivaikščiojus po nacionalinius paviljonus susidarė įspūdis, kad dauguma valstybių išsiruošė ne į prestižiškiausią Europos meno įvykį, o į kokį nors etnografinį festivalį ar geriausiu atveju į "EXPO kažkelintieji". Stebint tokį reiškinį kyla klausimas, koks tokių parodų tikslas. Specialistams čia ne itin įdomu, o eilinės publikos meninio akiračio jos taip pat neplečia (save gerbiantis meno parodų lankytojas tokių dalykų yra prisižiūrėjęs dar jaunystėj) – belieka galvoti apie savų tikslų siekiančią meno politiką.

Keista, bet iš visos nacionalinių paviljonų makalynės labiausiai dėmesį patraukė keletas drėgnuose Venecijos užkampiuose užgrūstų (kur jau joms saulėtieji Giardini di Biennale) mažųjų valstybių ekspozicijų, pvz., Taivano menininko Kuang ju Tsui videoperformansai (http://www.artecommunications.com/upload/minKuang-yu-TSUI.jpg), ironiškai reflektuojantys socialinių vaidmenų fasadiškumą: menininkas, pasirinkęs atitinkamą peizažą, prisiderina prie jo iš kuprinės ištraukta tam tikros aprangos imitacija (kalnų peizaže – vokiečio turisto, viešbučio prieangyje – šveicoriaus, kelyje – policininko ir t.t.) ir keletu prie jos tinkamų veiksmų. Neblogą įspūdį paliko ir latvių bei estų paviljonai, ispanų menininko A. Muntado milžiniškas projektas "On Translation" (http://www.mae.es/bienalvenecia05), apžvelgęs prasmių (ne)keliavimą iš vienos kalbos, kultūros, vertybių (piniginės) sistemos, požiūrio taško ir t.t. į kitą.

Venecija nenuvylė, o veikiau pradžiugino: iš Europos pakraščio atsibeldus visai smagu "pasitrankyt" po miestą ne troleibusu, o laivu – nei viešojo, nei privataus transporto ten nėra. O gal gerą įspūdį nulėmė menki lūkesčiai? Buvau prigąsdinta, kad vasarą ne itin švariame vandeny skendinti Venecija baisiai dvokia. Bet trūnėsiais labiau padvelkė iš kai kurių "šiuolaikinio meno" ekspozicijų.

iliustracija
Bienalės žemėlapis cukraus pakeliuose
Autoriaus fotografija

Patarimai. Visuomet pravartu segėti spaudos (Press) kortelę, net jei įėjimas į nacionalinius paviljonus yra nemokamas. Galeristės su jumis maloniai sveikinasi "Bongiorno Giornalisto" ir iškart prašo pasirašyti registracijos knygoje. Kartais duoda ir dovanų: maišelių, kompaktinių diskų ar net katalogą. Nepamirštamos ir vaišės visiems lankytojams – mat bienalę remia viena kavos kompanija. Bienalės erdvėse galima rasti stotelių, kuriose galima pajusti "pasidaryk pats" malonumą ir pasigaminti pačiam Espresso kavos su tikru kavos gaminimo aparatu. Lankytojams palieka neišdildomą įspūdį itališkas gėrimų paveldo malonumas. Pralinksminti jus gali Vokietijos nacionalinis paviljonas, kuriame nustebina šokantys ir dainuojantys ekspozicijos prižiūrėtojai. Pasirodo, kad šio mini performanso autorius yra komunikacijos ir situacijų menininkas Tino Sehgalas (g. 1976), kvestionuojantis kito paviljono dalyvio – vokiečių tapytojo ir skulptoriaus Thomo Scheibitzo (g. 1968) kūrybą. Dainos žodžiai tikrai pralinksmina, tad ketinantiems važiuoti į Veneciją neatskleisiu pirmojo menininko ironijos, nukreiptos į antrąjį. Dar vienas informacinis patarimas. Bienalės milžiniškose erdvėse sunku pasiklysti, nes visos bienalės žemėlapį galite rasti ant kiekvieno iš trijų katalogų arba gauti su kiekvieno kavinėje prie kavos pridedamo cukraus pakeliu. Meno bienalės žemėlapiai dalinami visame mieste, pradedant nuo turizmo informacijos biuro traukinių stotyje.

Išvados. Didelėse valstybėse, kaip Kanada, Prancūzija ar Jungtinė Karalystė, visuomet sunkiau surasti vieną šiuolaikišką menininką nei mažose, kaip Latvija ("Famous Five" grupės (F5) projektas "Dark Bulb" ("Tamsos (elektros) lemputė") stebino savo šiuolaikiškumu ir konceptualumu bendrame kontekste) ar Estija. Kaip vieną iš priežasčių būtų galima įvardinti tai, kad Vakarų valstybėse yra daug gyvų šiuolaikinių menininkų iš 6–8 dešimtmečio, kurie stovi eilėje ir laukia savo pasirodymo Venecijoje, o kaimyninėse valstybėse šiuolaikinis menas turi trumpą istoriją ir nedidelį kandidatų skaičių.

Pabaigai: dešimt didžiausių priežasčių, už kurias galima mylėti Veneciją (pagal Walterį Robinsoną iš artnet.com žurnalo). Šis dešimtukas būtinas kiekviename rimtame gide ar populiariausiųjų tope. Visi geriausieji yra trumpi ir griežti:

1. Avangardo triumfo gestas;

2. Senukai nacionaliniuose paviljonuose;

3. "Jautrumas moteriškumui" Arsenale;

4. Mirę tapytojai italų paviljone2;

5. Truputis saldumo (animacijos darbai);

6. Truputis mach3;

7. Pagoniška katedra4;

8. Postmodernūs rūmai5;

9. Truputis politikos6;

10. Fengshui Venecijai7.

Bienalė laukia jūsų iki 2005 metų lapkričio 6 dienos.

_______________________

* šiuolaikinio meno puslapis

Puslapį rengia Linas Kranauskas (linas@ore.lt)

1 Iš istorijos apie pasaulines parodas

2 Francis Baconas (1909–1962), Philipas Gustonas (1913–1980) ir Agnes Martin (1912–2004) – "Jei į parodą įtraukiami mirę menininkai, – skundėsi italų kritikas ir komentatorius Vittorio Sgarbi, – tai kodėl neeksponuoti Mikelandželo ir Rafaelio darbų!"

3 Nė vienas tarptautinio meno festivalis neapsieina be hormonų varomų ambicijų. Šiuo atveju – tai jaunas austrų menininkas Hansas Schabusas (g. 1970), paslėpęs austrų paviljoną po jų pasididžiavimu – kalnais.

4 Šveicarų menininko Pipilotti Risto keturkanalė bakchanališka videoinstaliacija "Homo Sapiens Sapiens" barokinėje "Chiesa di San Stae".

5 Dviejų Niujorko menininkų menu užpildyti XVI-XVII a. venecijietiški rūmai (it. Palazzo): šiuolaikinis menas kartu su Renesanso tapyba.

6 Nepamiršti ir šių metų politikos įvykiai: pvz.: Ukrainos Oranžinė revoliucija.

7 Kinų menininkas Wang Qiheng videoprojekcijoje aiškina paprastą Venecijos bienalės Fengshui koncepciją: "Venecija yra pastatyta ant keletos milijardų medinių stulpų – tai miestas ant medžių. Tradicinėje kinų ekologijoje medis reprezentuoja civilizaciją ir kultūrą, tad ši reprezentacija labai tinka pagrįsti Venecijos vaidmeniui kaip "centrinei scenai pasaulio kultūriniams mainams".

 

Skaitytojų vertinimai


18223. tyras2005-09-05 11:57
oi oi oi . pagyrunas...

18255. Pepe2005-09-06 16:04
Del Dievo meiles, kada pagaliau autoriai ir redaktoriai prades tikrinti menininku pavardes? Ar galima pasikliauti Vytauto rekomendacijomis, jei jis nezino, kad garsi sveicaru videomeninike Pipilotti Rist yra moteris, o ne vyras? Jei nezinot siuolaikiniu menu, tai gal vaikysteje skaitet "Pepe Ilgakojine"? Beje, Pipilotti Rist darbai visai neseniai rodyti SMC sveicaru "videolaukiamajame". Tekstas turistinis ir stokojantis originalaus poziurio. Net Lietuvoje apie bienale jau rasyta ne viename leidinyje - tad ar verta is naujo pasakoti zinomus dalykus? Ka, Vytautai, pastebejote jus pats? Man labiausiai isimine cukraus pakeliai su bienales zemelapiu. Uz sia grazia detale ir dekoju.

18264. jk2005-09-06 20:53
vytautas ishesmes ir raso tik apie save cia. apart saves nieko jis cia ir "neparekomendavo". nepatiko. nors bienale buvo visai idomi.

18269. vytautas2005-09-06 21:48
visuomet malonu bendrauti su anonimiskais komentatoriais, kurie neislenda is krumu; o tekstas turistinis, to neneigiu, tai matosi ir is pavadinimo

18271. Vytautas Mi2005-09-06 22:27
sorry, kad suklydau del menininkes pavardes; cia tikras akmuo i mano darza; beje, yra klaidu del interneto kodavimo ir kuratoriu pavardese, bet cia jau ne mano kompetencija

18276. i2005-09-07 08:06
bet siuolaikinio meno terminas ir sukasi apie 1970 metus. ta matyt ir atspindi venecijos bienale.o dabartinis siuolaikinis menas ivardijamas new media menu . taigi gal tikejaisi ten new media(bet tai butu siek tiek naivu) o radai siuolaikini mena .is cia ir nusivylimas. o pats ,beje , tekstas visai itikinamas. analizuoti karpiniu manau tikrai neverta

18277. i :)2005-09-07 08:24
beje dar, sis sakinys tikriausia turetu buti toks: "Iš Lietuvos taip pat dardėjo autobusas su karpiniu analitikais, etnografiniais specialistais".

18280. Vytautas Mi > i2005-09-07 09:56
taip, tu teisi/us; tikejausi naujuju mediju arba bend mediju meno is 8-9 des., bet tikrai nesitikejau karpiniu;

18302. Korra2005-09-08 11:45
O kuo blogai karpiniai? Juos tik sunkiau padaryti nei media meną.

18308. monika2005-09-08 18:16
Vytautai:)) tu atrodo atradai drambly, kai tuo tarpu jau daug kas gyvena salia zoologijos sodo ir gerai zino ta drambliuka. Todel tai panasu i dviracio atradinejima. Bet tu vistiek zavus bicas:) ir tavo pasakojime gyvenantis pozityvumas kazkiek gelbsti reikala.

18312. 2 korra2005-09-08 21:08
isshsitrink galva

18320. lauk-iux :-) 2005-09-09 05:43
Mano sąmonėje šis straipsnis užims Vietą (gaila tik kol kas esu 2003 metuose) siūlau tokius straipsnius žymėti "Zn" ženklu atseit su cinkeliu:) nes šarmo ženklinimo nežinau.buvo gera.

18322. Klevas2005-09-09 09:03
Nu ir pezalas.

18345. lauk-iux2005-09-11 01:09
hm..keisti komentarai, arba aš nebesuprantu kas yra reportažas.geras reportažas

18350. Cėkava Zosė2005-09-11 14:06
Pamanykit, įvykis: autorius į Veneciją nuvažiavo prisifantazavęs, ir nusivylė, kad lūkesčiai neišsipildė... O tu pradėk nuo paprasčiausio kraštotyros muziejaus kokiam nors rajone! Pamatysi, kiek atradimų laukia.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 8 iš 8 
21:50:58 Jan 22, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba