Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2005-09-02 nr. 3060

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Arnas Ališauskas.
MANO DOMINI 2005
32
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI1
• TEATRAI
• PARODOS
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• Nijolė Regina Chijenienė.
PASAULINIS VERTĖJŲ KONGRESAS
1
• Astrida Petraitytė.
IR IŠNIRO BANGŽUVĖ!
4
• NOVELISTŲ LAUKIA PETRO CVIRKOS PREMIJA5

KNYGOS 
• Vitas Areška.
"NEPRISIMENU KĄ ČIA VEIKIU"
1
• Neringa Mikalauskienė.
ŽVILGSNIS Į VAKARYKŠTĘ KULTŪRĄ
3
• VYRŲ IŠNAIKINIMO DRAUGIJOS MANIFESTAS8
• LIŪDNAS MALONUMAS
• (PRIEŠ)PASKUTINIAI EILĖRAŠČIAI
• NAUJOS KNYGOS2

MUZIKA 
 True D. Rosaschi.
ATLIKIMO BEBAIMIŠKUMAS
12

DAILĖ 
• Virginijus Kinčinaitis.
VIZUALINĖS APLINKOS TRANSFORMACIJOS "MENO ERDVĖSE"
1

KINAS 
• Skirmantas Valiulis.
KINAS, KAIP NUOJAUTA
1
• TARPTAUTINĖS LIETUVIŲ

PAVELDAS 
• Vydas Dolinskas.
PIRMASIS PAVEIKSLAS ATKURIAMIEMS VALDOVŲ RŪMAMS
1

MENO DIS/KURSE* 
• Vytautas Michelkevičius-Michelius.
TRUMPAS GIDAS VYKSTANTIEMS Į VENECIJĄ PASIŽIŪRĖTI MENO
15

POEZIJA 
• KĘSTUTIS NAVAKAS5

PROZA 
• Henrikas Algis Čigriejus.
GINKLAI
7

VERTIMAI 
• Andrej Chadanovič.
POEZIJA
1

JAUNIMO PUSLAPIS 
• Kęstas Kirtiklis.
KAIP MOKYTIS KALBŲ
12

AKTYVIOS JUNGTYS 
• TEATRAS, KYLANTIS IŠ STUDENTIŠKOS LAISVĖS

KRONIKA 
• NAUJAS JAUNŲ AKTORIŲ SAMBŪRIS1
• KILMINGŲJŲ ŽURNALE – DĖMESYS LITERATŪRAI, MENUI, KULTŪRAI1
• KELIAUJI Į UŽSIENĮ – MOKYKIS RUSIŠKAI!6

SKELBIMAI 
• LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS MINISTERIJA,
• LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS MINISTERIJA SKELBIA,1
• VALSTYBĖS TEIKIAMOS FINANSINĖS PARAMOS
• VALSTYBĖS TEIKIAMOS FINANSINĖS PARAMOS
• IV "LIETUVIŲ BALSO" KONKURSAS

DE PROFUNDIS 
• Aluyzas Litrelis ir S. S..
GIRTUOKLIAl MIESTELYJE
11

MUZIKA

ATLIKIMO BEBAIMIŠKUMAS

True D. Rosaschi

[skaityti komentarus]

iliustracija
"Machuno" kūrybinė grupė – Donatas Katkus, Frankas J. Oteri’s ir Lucio Pozzi’s

Ištisus ketverius metus tarptautinį pripažinimą pelnęs dailininkas, performansų kūrėjas Lucio Pozzi’s ir amerikiečių kompozitorius Frankas Oteri’s penktadienius skirdavo naujajam kūriniui. Šio bendradarbiavimo rezultatas – opera-"performansų oratorija", skirta lietuvių kilmės menininko Jurgio Mačiūno gyvenimui. Šv. Kristupo vasaros muzikos festivalio kulminacija tapusi "Machuno" rugpjūčio 20, 21 dienomis pirmąkart buvo atlikta Vilniuje, Šiuolaikinio meno centre.

Operos veikėjas Jurgis Mačiūnas (Mačiūno pavardė operos pavadinime specialiai parašyta netaisyklingai – tiek fonetikos sumetimais, tiek norint atsieti šį meno kūrinį nuo tikslaus Mačiūno gyvenimo atpasakojimo) visuotinai pripažįstamas kaip meninio avangardo judėjimo Fluxus pradininkas. Apie 1960 metus Niujorke atsiradęs Fluxus, pasitelkdamas dažniausiai iš socialinės ir politinės arenos kylančias idėjas, padarė radikalią įtaką avangardo menininkų bendruomenei bei suformavo jų mąstyseną. Mačiūno bendraminčiai buvo Yoko Ono, Josephas Beuysas, Dickas Higginsas. Šiomis dienomis Fluxus tebeturi daugybę šalininkų, keletas jų atvyko ir į "Machuno" premjerą.

Itin svarbu suvokti esmines Fluxus istorijos gaires. Fluxus priešinosi tradicijai ir profesionalumui, o jo šalininkams labiau rūpėjo menininkų nuomonė ar elgesys nei pats menas. Ilgainiui ši tendencija įgavo akcijų, demonstracijų ir socialinių bei politinių įvykių formą, kai, pasitelkiant nekonvencionalius metodus, dažnai būdavo demonstruojamas radikalus ar net agresyvus elgesys. Neretai Fluxus lyginamas su popmenu ar dada; ryškiausios jo apraiškos – performansai, primenantys netikėtus vizualinius pokštus, – siekė sugriauti įprastinį rimtosios muzikos arba "aukštojo meno" suvokimą. Šios idėjos padarė įtaką Johnui Cage’ui, Marceliui Duchampui.

Opera "Machunas" nedemonstravo Fluxus stiliaus, o greičiau atspindėjo paties Jurgio Mačiūno vidinio gyvenimo peripetijas bei iššūkius. Tai buvo išdėstyta keturiuose veiksmuose, vykstančiuose keturiose įvairiose salėse (publikai savo kėdes taip pat teko nešiotis iš vienos salės į kitą). Kiekvienas veiksmas sudarytas iš gana glaustų devynių kompozicijų, kuriose, iš klausytojų nereikalaujant pernelyg daug pastangų ir suteikiant jiems malonumo, intriguojamai atskleidžiamas sapną primenantis pasakojimas.

Jutau ypatingą artumą pagrindiniam veikėjui, kuris didžiąją savo gyvenimo dalį praleido svetimoje šalyje, siekdamas pripažinimo ir nuolat įsitikindamas, kad vidinį aiškumą teikia emocinė izoliacija. Kalbos ir integracijos problemos ilgainiui paskatino sukurti bendruomenę, tačiau šioje operoje tai sąmoningai neatskleidžiama. Nors gyvenimo pabaigoje vėžiu sergantis herojus atstumia visus savo draugus, realiame gyvenime jo produktyvumas ir pastangos buvo nepaprastai vaisingi ir padarė įtaką daugeliui menininkų. Muzikoje tai atspindėta vienintele nata, dainuojama Mačiūno visos operos metu. Ją kompozitorius tarsi užšaldė, kitiems garsams leisdamas laisvai klaidžioti aplink ją. Alegoriškai tariant, visi tie tarpkultūriniai sunkumai, su kuriais susiduriama gyvenant svetimoje šalyje, neįstengia pajudinti vienintelės šios natos. Kai kuriems atrodo, kad karjera ar pinigai gali ją išjudinti, tačiau ji liko savo vietoje – vieniša, nepajudinama, izoliuota, o svarbiausia – klaidingai suprasta!

Atėjęs į "Machuno" premjerą, lipdamas ŠMC laiptais, susidūriau su moterimi persirengusiu aktoriumi, kuris, stebeilydamas į mane velniškai persmelkiančiu žvilgsniu, bandė mane sulaikyti. Nervingai prasiveržęs pro jį, iš karto pasijutau patekęs į vis intensyvėjančią atmosferą, kuri ir buvo Lucio Pozzi’o kūrinio šerdis. Ją stiprino vizualiųjų elementų įvairovė bei šokėjai, su publika bandę kontaktuoti landžiodami tarp kėdžių (II veiksme) ir dėl to iš pradžių gerokai nervinę. Tačiau galiausiai jie visus pavertė vieno veiksmo dalyviais ir sukūrė improvizuotą bendradarbiavimą, pašalinantį įprastinį atstumą tarp publikos ir atlikėjų. Kartais netgi dirigentas atsisukdavo į publiką ir bendraudavo su ja, dar labiau išsklaidydamas tradicinį autoriteto pojūtį.

Keturi operos veiksmai atitinka keturias spalvas – geltoną, žalią, raudoną ir mėlyną. Šios spalvos, išskyrus mėlyną, priminė Lietuvos vėliavos spalvas, tačiau, anot Lucio Pozzi’o, tai yra pagrindinės spalvos, su kuriomis jis dirba jau kelerius metus. Keturios spalvos simbolizuoja Mačiūno gyvenimą nuo vaikystės iki pat mirties.

I veiksmas, "Geltona", parašytas žaisliniams instrumentams, kuriais, kaip teko girdėti, ansamblis atsisakė groti, tad partitūra buvo perrašyta tradiciniams orkestro instrumentams. Dideliame ekrane rodomos videoprojekcijos suteikė vizualinę išraišką istorinei perspektyvai. Čia taip pat matėme aštuonis nepaprastai efektingus šokėjus, dalyvavusius visuose veiksmuose, bei aktorių Egidijų Baką, vaidinusį Mačiūną. Operos pradžioje išgirdome tradicinių lietuviškų sutartinių, atliekamų aštuoniais moteriškais balsais, atgarsius. Pirmojo soprano Anos Trošinos aukštos natos skambėjo tiksliai ir aiškiai kaip krištolas, tuo tarpu Ieva Prudnikovaitė pasižymėjo laisva ir drąsia frazuote bei žavėjo savo dramatiškais kerais ir aistromis, atskleisdama įgimtą miuziklo dainininkės talentą.

iliustracija
Egidijus Bakas vaidina Jurgį Mačiūną
Ramūno Danisevičiaus nuotraukos

II veiksmas ("Žalia") nukėlė į metus, kai Mačiūnas susidūrė su problemomis, kilusiomis dėl fizinių, kultūrinių ir politinių pokyčių. Publika buvo pakviesta į mažytę patalpą, kur netrukus visi pasijuto tarsi pirtyje. Čia paliestos tarpkultūrinės integracijos problemos sukėlė pažįstamas emocijas, primenančias mano paties sumišusius potyrius, gyvenant svetimoje šalyje, ilgintis tėvynės, siekiant pripažinimo, jaučiantis atskirtam nuo kitų ir visų svarbiausia – bandant rasti su kitais ryšį, kuris atrodo esąs vertingesnis už visokį emocinį, psichologinį ir profesinį stabilumą. Prisimindamas visa tai, galėjau išgirsti, kaip muzikinės struktūros puikiai atspindi šias problemas. Šiame veiksme panaudojami džiazo ansamblio instrumentai, galbūt simbolizuojantys improvizacinę prigimtį, būdingą adaptacijai, brandai ir savo kelio ieškojimui. Dainininkas, atliekantis Mačiūno partiją (Skirmantas Sasnauskas), dainuoja tik vienintelę natą, o visi kiti meistriškai komponuojami garsai – likę vienuolika dvylikagarsės sekos garsų. Naudojama serijinė technika priminė Albano Bergo kompozicijas; didėjant intensyvumui, Oteri’s pasitelkdavo subtiliai pasirinktus tetrachordus bei augmentacijos metodą, o įtampai rimstant, tetrachordai pamažu išnykdavo. Muzika pasižymėjo charakteringu džiazo ritmu, kurį puikiai perteikė pianistas Daumantas Kirilauskas ir džiaugsmingais šokio judesiais nuspalvino dirigentas Donatas Katkus.

III veiksmas ("Raudona") vyksta Niujorke. Čia perteikiamos emocijos: egzistencinis nerimas susipina su karo atmosfera, pykčiu ir visa persmelkiančiu poreikiu išreikšti save. Scenoje, aukštai ant pastolių, Mačiūnas sėdi ant dviračio ir visą laiką mina pedalus. Pamaniau, kad šis beprasmiškumo pojūtis pasirinktas, siekiant dar labiau pabrėžti herojaus nusivylimus, patiriamus išoriniame pasaulyje. Visiems žinoma, kad Mačiūnas buvo socialistas, inicijavęs menininkų bendruomenės sukūrimą Soho rajone Niujorke. Jį nuolat palaikė draugai, kurie teikė saugumo pojūtį, tačiau Pozzi’s savo librete parodo priešingą pusę – nesaugumą, pabrėždamas vidinę herojaus kovą, siekiant išlaikyti savąją tapatybę. Šio veiksmo partitūra pagrįsta rokenrolo struktūromis, o nuolatinis ritminių modelių pasikartojimas atspindi Fluxus judėjimo dvasią. Melodinė ir harmoninė medžiaga visą laiką išlieka tokia pati, tačiau varomoji jėga – pats Mačiūnas, jo vidinė ugnis, aktyviai besireiškianti su Philipo Glasso muzikai būdingu "užsispyrimu" ir galiausiai išsiveržianti į kulminaciją – manifestą, kurį atsistojęs iš publikos garsiai "išrėkia" pats kompozitorius Frankas Oteri’s. Manifestas organiškai įpinamas į muzikinį veiksmo tekstą, ir ilgainiui iš jo lieka tik gana ryžtingas teiginys: "Let us Make Art of it" ("Paverskime tai menu"), simbolizuojantis, kad galbūt gyvenimo kančią įmanoma pergudrauti, nukreipiant jo energiją į kūrybinę bendruomenę. Visas "Raudonos" veiksmas vyksta narve, kuris puikiai iliustruoja šiam Mačiūno gyvenimo laikotarpiui būdingą įtampą ir atskiria publiką nuo veikėjų. Man norėjosi pamatyti, kaip, pasiekus veiksmo kulminaciją, narvo sienos sugriūva.

"Mėlynos" (IV veiksmo) muzikinė partitūra persmelkta baroko epochos pojūčio. Harmonijos, jau pažįstamos iš ankstesnių veiksmų, naudojamos ekonomiškai ir akivaizdžiai įkvėptos Henriui Purcelliui būdingo paprastumo. Pasakojimas perkelia mus į desperatišką siekimo išlikti laikotarpį, o muzikoje tai atsispindi laipsnišku Mačiūno partijos eliminavimu. Vienintelė solisto dainuojama nata pamažu išnyksta. Nors scenoje rodoma kova, kur Mačiūnui sužalojama akis, tačiau viso veiksmo energija pamažu slūgsta, kol galiausiai visiškai nurimsta. Skaitomi tą dieną mirusių žmonių nekrologai, tarsi pabrėžiant ne paties Mačiūno, o aplinkinių žmonių svarbą.

Visas tris operos-"performansų oratorijos" "Machunas" valandas kūrėjams pavyko išlaikyti vientisą atmosferą, žaidžiančią su publikos laiko ir erdvės suvokimu. Muzika visuomet logiškai atitiko tai, kas vyko scenoje. Toks glaudus muzikos ir veiksmo ryšys galėjo atsirasti tik dėl abiejų autorių – Pozzi’o ir Oteri’o – bendradarbiavimo kūrybinio proceso metu. Oteri’s sakė, kad, kuriant operą, visi muzikiniai sprendimai buvo daromi dalyvaujant Pozzi’ui. Taip pat ir kuriant libretą Oteri’s aktyviai bendradarbiavo ir prisidėjo rašant kiekvieną žodį. Idėjos autoriaus ir kompozitoriaus susitikimai kiekvieną savaitę davė iš tiesų nuostabų rezultatą – operą, kur muzika ir teatras sudaro integralią organišką visumą.

Iš anglų kalbos vertė ŽIBUOKLĖ MARTINAITYTĖ-ROSASCHI

 

Skaitytojų vertinimai


18224. jooooooooooooo :-( 2005-09-05 12:12
susidūriau su moterimi persirengusiu aktoriumi, kuris, stebeilydamas į mane velniškai persmelkiančiu žvilgsniu, bandė mane sulaikyti. CHA CHA CHA CHA!!!!!!!!!!!!!!!! NESAMONE!

18225. joooooooooooooooooooooooo :-( 2005-09-05 12:15
Prisimindamas visa tai, galėjau išgirsti, kaip muzikinės struktūros puikiai atspindi šias problemas. OHO, AR TIKRAI ATSPINDI?

18231. Korra2005-09-05 14:28
Kas čia? Iš kur tas šaltis?

18263. joooooooo :-( 2005-09-06 20:48
Scenoje, aukštai ant pastolių, Mačiūnas sėdi ant dviračio ir visą laiką mina pedalus.... NU AISHKU- JEIGU NEW YORK`E TAI BUTINAI AUKSHTAI ANT PASTOLIU.. ILIUSTRATYVUMO VIRSHUNE. SHUDAS!

18270. L2005-09-06 22:22
Ar tas frustruotas Jooooooo taip neturi ka veikti?... O gal verciau pasakytu, ar cia taip straipsnis, ar pats kurinys nepatiko? O dar jei gebetu isrekti ka nors maziau elementaraus nei tie emocionalus suksniai.....

18284. i/visiskai atvirksciai !2005-09-07 13:19
"Fluxus..... idėjos padarė įtaką Johnui Cage’ui" tikrai ne. tai cage idejos inspiravo fluxus atsiradima. ipatingai jo, cage, iki/apie 1960 savo kurse "eksperimentines kompozicijos" puoseletas atsitiktinumo metodas. o kur dar 1952m kompozicija 4:33. kur esme visa kas aplinkui yra muzika. tai is esmes fluxus - visa kas aplinkui yra - yra menas

18296. bodo2005-09-08 10:19
aš už.

18301. Korra2005-09-08 11:40
Fluxus - nėra menas, Mačiūnas niekad nesakė, kad "aš kuriu meną". Viskas, kas yra aplinkui yra ne-menas.

18306. verteja2005-09-08 15:05
"Fluxus...idėjos padarė įtaką J.Cage`ui " ...atsiprašau. tai buvo vertimo klaida. Angliškas sakinys skambėjo štai taip "Primary influences are known to be J. Cage and .....". Taigi - vertimas turėtų būti atvirkštinis.

18319. lauk-iux :-) 2005-09-09 05:38
graaažu,Let us Make Art of it, na, bet tas dviratininkas tai įspūdingiasias: kaip tik tik išradęs LSD.

18332. macius2005-09-09 21:20
Pa veluota, pro sali, be prasmishka:(

18335. True2005-09-10 00:50
I actually enjoyed the error regarding influences by the translation/editors. Of course, subject-object errors are common in translation, but remembering "The History of Experimental Music" in John Cage`s silence where he quotes De Kooning with the famous line "The past does not influence me; I influence it" makes this error rather a joyful one. -True Rosaschi

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 8 iš 8 
21:50:46 Jan 22, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba