Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2004-10-01 nr. 3017

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Stasys Jonauskas.
SVEIKINAME JOTVINGIŲ PREMIJOS LAUREATĄ STASĮ JONAUSKĄ
41
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI1
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• Marek Żelazny.
ANTILENKIŠKASIS CZESŁAWO MIŁOSZO VEIDAS
10

ESĖ 
• Vytautas Bubnys.
PRIARTĖJIMAI
2

KNYGOS 
• Elena Bukelienė.
KĄ SAUGO ISTORIJA?
3
• Ona Gaidamavičiūtė.
DIALOGO LINK: PAKELIUI SU KRAUJAŽOLE IR VIEVERSIU
7
• POLITIKA
• PONCIJAUS PILOTO ATSIMINIMAI2
• ATGAL Į VANDENĮ1
• NAUJOS KNYGOS

DAILĖ 
• Ona Gaidamavičiūtė.
GRAFI(TI)KA, ARBA BESIPLEČIANČIOS GRAFIKOS RIBOS
• Ričardas Šileika.
PRIEŠ ČIURLIONĮ VISI BUVO LAISVI IR LYGŪS

KINAS 
• NETIKĖJOME, KAD POLITIKA GALI PAKEISTI PASAULĮ

MUZIKA 
• Eglė Gudžinskaitė.
"KLANGSPUREN": SKAMBANTYS LIETUVIŠKI PĖDSAKAI
• Rita Nomicaitė.
"ŠOKOLADINIS MOZARTAS"
2

PAVELDAS 
• Alma Braziūnienė.
MOKSLO IR MENO VERTYBĖS SENAJAME VILNIAUS UNIVERSITETE

TEATRAS 
• Salomėja Burneikaitė.
KRETINGOS "KAUKUTIS" IR ŽALI OBUOLIUKAI
9
• LĖLIŲ TEATRAS DZŪKIJOJE4

MENO DIS/KURSE* 
• Raimundas Malašauskas.
KLAUSIMAI MENININKAMS: NĖRA DVIEJŲ VIENODŲ ATSAKYMŲ
2

POEZIJA 
• AIDAS MARČĖNAS19

PROZA 
• Astrida Petraitytė.
NUOSPRENDIS GALIOJA ATGALINE DATA
4

VERTIMAI. POETINIO DRUSKININKŲ RUDENS SVEČIAI 
• ALEKSEJ ALIOCHIN
• SILVIJA ČOLEVA
• JACEK GUTOROW
• JURIS KRONBERGS
• PEDRO LENZ1
• KNUTS SKUJENIEKS

JAUNIMO PUSLAPIS 
• Lukas Devita.
VĖL KELYJE SU JACKU KEROUACU
13

AKTYVIOS JUNGTYS 
 LEE "SCRATCH" PERRY’s – KOSMINIO DUB GANYTOJAS3
• SVEIKINAME PDR PREMIJOS UŽ POETINĮ DEBIUTĄ LAUREATĄ DONATĄ PETROŠIŲ4

KRONIKA 
• XV TARPTAUTINIS LITERATŪROS FESTIVALIS POETINIS DRUSKININKŲ RUDUO 2004
• GERO ŪPO1
• in memoriam.
ALBINAS ŠMULKŠTYS (1918.I.2–2004.IX.22)
• ŽYGIS PER ISTORIJOS IR PASAKŲ LAUKUS
• VYTAUTAS VALIUS (1930.VIII.24–2004.IX.28)

SKELBIMAI 
• KASMETINIS PRANO LEMBERTO LITERATŪRINIS KONKURSAS

DE PROFUNDIS 
• NELAIMĖLIŲ RETRO1

AKTYVIOS JUNGTYS

LEE "SCRATCH" PERRY’s – KOSMINIO DUB GANYTOJAS

[skaityti komentarus]

iliustracija

Šis įdomus žmogus yra sugalvojęs sau ne vieną dešimtį vardų ir pravardžių, tačiau muzikinėse enciklopedijose jo reikėtų ieškoti kaip Lee "Scratch" Perry’o. Jis – viena ryškiausių reggae ir dub muzikos personalijų, įrašęs dešimtis albumų ir tūkstančius singlų. Jis padėjo "į žmones išeiti" Bobui Marley’ui. Jis vienas išradingiausių, paradoksaliausių ir beprotiškų šiuolaikinės popmuzikos personažų. Dabar jam turėtų būti apie 60 metų.

Berniuko tėvai buvo neturtingi žmonės ir jo ateities nieks nepiešė rožinėmis spalvomis. Jau dešimtmetis, Perry’s apsiginklavęs skutimosi peiliuku atakavo savo daug įspūdingiau atrodantį bendraklasį. 1950-ųjų viduryje jis metė mokslus. "Aš nieko neišmokau", – pareiškė jis. "Jokio kito darbo, išskyrus varginantį triūsą laukuose nebuvo, todėl ėmiau lošti domino, šokti, ir mokytis skaityti kitų žmonių mintis. Visa tai man labai pravertė ateityje". Perry’s godžiai skaitė komiksus ir kriminalinio siužeto kaubojiškus bestselerius. Tai jam taip pat pravertė vėliau. Dirbo traktorininku – vairavo didžiulį geltoną buldozerį, nes buvo įsitikinęs, kad tik panašaus masto supermenas gali vairuoti "kažką tokio". Apie 1957 metus Perry’s išvažiuoja į Jamaikos sostinę Kingstoną ir įsidarbina eiliniu pasiuntinuku vienoje garso įrašų studijoje, kuriai vadovavo Klementas Dodas pravarde "sir Coxsone". Dvidešimtmečio Perry’o pareigos buvo aparatūros montavimas ir sujungimas. Kai seras Koksonas Dodas nusprendė leisti savo prodiusuotą muziką, jis liepė Perry’ui užsiimti jaunų talentų paieška, organizuoti perklausas ir vadovauti įrašams. Tuo metu ir Perry’s buvo pradėjęs kurti madingas ska dainas.

1964 metais sero Koksono leidykloje "Studio One" Lee Perry’s įrašinėjo jaunąjį Bobą Marley ir jo grupę "Wailing Wailers". Reiktų priminti, kad seras Koksonas Dodas buvo "stambus ryklys" tuometiniame Kingstono muzikiniame gyvenime. Po dviejų metų Lee Perry’s, suspėjęs pagarsėti kaip "Scratch" (įdrėskimas) tik po didelio skandalo išsiskiria su seru Koksonu. Norėdamas įbauginti priešus ir konkurentus (pirmiausia Dodą) Perry’s pasivadina "The Upsetter" (nešantis suirimą, keršytojas), o vėliau sukurtą grupę atitinkamai pakrikštija "The Upsetters". Ši grupė grojo naują, madingą reggae stiliaus muziką. Daugelis Perry’o įrašytų plokštelių buvo išparduotos Jamaikoje keliasdešimt tūkstančių tiražu, o vienas jo trekų, "Return Of The Django" net atsidūrė Britų topų penktoje vietoje. Susidomėjimas reggae buvo juntamas net Didžiojoje Britanijoje. Lengva ranka organizuota grupės "The Upsetters" turnė Didžiojoje Britanijoje (prodiuserio grupėje nebuvo) sužlugo. Grįžę į Jamaiką, trys iš keturių grupės muzikantų perbėgo į Bobo Marley’o kolektyvą "The Wailers". Dėl to įniršęs "Scratch" užtaisė revolverį ir nuskubėjo niekšą pribaigti.

Nesunku atspėti, jog Bobo Marley’o jis nenušovė. Netrukus dainininkas atvyko pas maestro, prašydamas globėjiškos paramos ir siūlydamas kūrybinį bendradarbiavimą. Prodiuseris išdidžiai pareiškė, kad šiuo metu užsiima instrumentaline muzika, bet čia Bobas Marley’s uždainavo: "Taip, mano drauge, mes ir vėl atsidūrėme gatvėje...". Perry tikriausiai sujaudino dainininko nuoširdumas bei jo poetinis talentas, jis pratęsė Marley’o eiles ir jie kartu nuėjo įrašinėti naują dainą. Tai buvo ilgo ir vaisingo bendradarbiavimo pradžia.

Marley’o įrašus Perry’s perdavė britų leidyklai "ROIR", kuri juos atidavė firmai "Island". Tarp Marley ir Perry’o dažnai įsiplieksdavo konfliktai, dainininkas priekaištavo savo prodiuseriui, kad vis neateina pinigai už Anglijoje parduodamas plokšteles. Į tai prodiuseris atsakydavo, kad jam pačiam niekas neatsiunčia nė penso. Bendradarbiavimą apkartindavo ir tai, kad dažniausiai prie nuorodos į muzikos ir žodžių autorystę buvo prirašyta Lee "Scratch" Perry’o pavardė. Perry’s puikiai suprato, kad jis yra vidutiniškas dainininkas ir todėl savo muzikai ieškojo gabesnių atlikėjų. Prodiuseris mylėjo ir vertino Bobą Marley. Bet kartu pareikšdavo, kad šis daro tik tai, kas jam liepiama, ir dainuoja tik taip, kaip jam sakoma. Dar daugiau – Bobo Marley viduje gyvena jis pats – Lee "Scratch" Perry’s.

1972 metais Britų leidyklos "Island" vadovas Chrisas Blackwellas pasirašė kontraktą su Bobu Marley’u ir grupe, apsiėmė išleisti Lee "Scratch" Perry’o Jamaikoje įrašytas dainas. Tarp kitko, vieni įdomiausių Bobo Marley’o įrašų padaryti 7-to dešimtmečio pradžioje, iki kontrakto pasirašymo su firma "Island Records", mat pastaroji išdailino ir nepadoriai subanalino Lee Perry’o saundą ir pastūmėjo jį link lėkštos komercinės popmuzikos, kuri nuo šiol Europos ir Amerikos muzikos vartotojams ėmė asocijuotis su sąvoką reggae. Kuomet Marley’s buvo paklusnus Perry’o "įrankis", jo muzika skambėjo visai kitaip.

Daug metų Lee "Scratch" Perry’s eksperimentavo su instrumentine reggae muzika. Prodiuseris surinkdavo naujus trekus iš seniau įrašytų dainų fragmentų. Uždėdavo ganėtinai grubų "aido" efektą ir nesirūpino dėl garso kokybės. Viena, kas jį domino, tai – muzikos dvasia, ir glūdinčios joje pozityvios vibracijos. Perry’s intensyviai rūkė marihuaną ir buvo aistringas rastafari religijos šalininkas.

1974 metais Perry’s užbaigia naujos garso įrašų studijos įrengimo darbus. Jie tęsėsi dvejus metus ir kainavo 12.000 svarų sterlingų. Studijoje buvo pastatyti 2 mikšeriniai pultai, keturių takelių magnetofonas, pora stereo magnetofonų, aido efektas "echo plex" ir keletas mikrofonų. Studija buvo pavadinta "The Black Ark" ir tapo Jamaikos muzikine šventykla, magiška vieta, kuri traukė tūkstančius "piligrimų" iš Amerikos, Europos ir Afrikos. Tai buvo mažas mėlynas namelis, pastatytas Kingstone, Perry’o namo kieme. Sumanymą statyti studiją šioje vietoje Perry’s komentavo taip: "Aš sėdėjau po medžiu, rūkiau ir daug mąsčiau. Netikėtai išgirdau nuostabią muziką, pakėliau galvą – ji sklido iš medžio! Supratau, kad šioje vietoje muzika pati trykšta iš po žemių. Ir studiją reikėtų statyti tiktai čia!" Pasak kitos versijos, netoli minėto stebuklingo medžio Perry’s tiesiog išgirdo okeano garsus. Jeigu kuris nors dėmesingesnis skaitytojas atpažins šioje istorijoje paralelę su vienu iš Budos nušvitimo epizodų, bus teisus.

Pagal užsienio spaudą parengė Nura Sho ir Vlad.

B.d.

 

Skaitytojų vertinimai


44571. martynas :-) 2008-01-27 13:15
lee perry dub`as nepakartojamas ,tokiu zmoniu istorijoje pasitaiko itin retai

49994. ras.kiba :-) 2008-12-03 14:27
Along with ska giants The Skatalites, The Upsetters were one of the most important bands in Jamaican music. Which is unusual, since for the most part The Upsetters were never really a band. The name refers to a variety of musicians who played as Lee Perry`s studio band from 1968 - 1979, so the floating line-up causes some confusion as to figuring out who played what on which record and when. The band got its start in 1968, when Perry decided to start his own record label, Upsetter Records, and needed a house band to back up the variousvocalists he was producing. Unable to afford any of the big name session players, Perry began to use a floating line up of musicians, including Gladdy Anderson and Winston Wright (keyboards), Jackie Jackson (bass), Hugh Malcolm and Lloyd "Tin Legs" Adams (drums), and Hux Brown (guitar). Perry convinced them that he was going to mash up the place; soon after Gladdy`s All Stars became known as The Upsetters. Both the band and Perry`s new label were named after his current nickname, due to his 1967 hit "I Am The Upsetter". With Perry at the controls, The Upsetters recorded some of the deadliest reggae instrumentals ever, often inspired by spaghetti westerns and spy movies: "Return Of Django", "Man From MI5", "Live Injection", and many more. In 1969, "Return Of Django" became a top ten hit in England, and Perry`s crew attracted enough attention for a six week tour of Europe, a first for a reggae band. However, due to circumstances beyond Perry`s control, Gladdy`s All Stars weren`t able to go on the tour. Perry approached a young band he knew called The Hippy Boys, who at the time were doing work for another young producer, Edward "Bunny" Lee. The Hippy Boys consisted of Glen Adams on keyboards, Alva "Reggie" Lewis on guitar, Aston "Family Man" Barrett on bass and his brother Carlton on drums. This line up is usually credited as being the original Upsetters band, but it was in fact Gladdy`s All Stars who were the first Upsetters. (Jackson, Anderson, Wright, and Brown later mashed up the place as part of Toots & The Maytals` unstoppable band). When the new Upsetters returned from their European jaunt, The Wailers began a groundbreaking collaboration with Lee Perry. The sessions were a major turning point for everyone involved, and for the history of Jamaican music. Between Bob Marley and Lee Perry it will probably never be known who really influenced who on the sessions, but the music was pure magic. Perry and Marley slowed down and loosened the tight beat and thus began the second, more influential wave of reggae. In the shadows of these two giants, it has slowly been revealed over the years that keyboardist Glen Adams also had a definite contribution to the music, acting as Perry`s chief arranger. In 1971, The Wailers / Upsetters collaboration ended in a clash over the money and songwriting credits involved, and Bob Marley took the Barrett brothers with him to join The Wailers, thus dissolving the most famous Upsetters line-up. By 1972, The Upsetters were a true "floating" band. Perry decided to forego a permanent line-up and simply used the best musicians he could find at the time; if they played for Scratch, they became Upsetters. During the Black Ark era (1974 - 1979), the core of the band was Boris Gardiner on bass, drummers Mikey Richards, Sly Dunbar, and Benbow Creary, Earl "Chinna" Smith on guitar, and Winston Wright and Keith Stirling on keyboards. Some of the other notable Upsetters have been Skatalites founder Tommy McCook, veteran jazz king Val Bennett (who provided the blazing sax on "Return of Django"), guitar giant Ernest Ranglin, and trombone ace Vin Gordon. The last time a band named The Upsetters worked with Perry was on his 1986 album Battle Of Armagideon. The Upsetters 1968 - 1986 Bass Aston "Family Man" Barrett, Jackie Jackson, Boris Gardiner, Radcliffe Bryan, Robbie Shakespeare, Spike Drums Carlton Barrett, Lloyd "Tin Leg" Adams, Lloyd Knibb, Mikey Richards, Sly Dunbar, Benbow Creary, Winston Grennan, Hugh Malcolm, Peng Keyboards Glen Adams, Winston Wright, Ansel Collins, Gladstone Anderson, Keith Stirling, Theophilus Beckford, Robbie Lyn, Augustus Pablo, Mark Downie, Russ Cummings Guitar Alva Lewis, Hux Brown, Earl "Chinna" Smith, Ron Williams, Ernest Ranglin, Willie Lindo, Michael Chung, Robert Johnson, Geoffrey Chung, Mark Downie, Tarlok Mann Saxophone Val Bennett, Tommy McCook, Richard "Dirty Harry" Hall, Glen DaCosta, Lloyd Clarke Horns Vin Gordon, Ron Wilson, Bobby Ellis, David Madden, Egbert Evans, Trevor Jones Vocals Lee Perry, Dave Barker, Leo Graham, Max Romeo, Jah Lion

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 12 iš 12 
21:49:27 Jan 22, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba