Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2006-06-30 nr. 3102

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Nikolajus Gumiliovas.
KINIJA
128
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• KONCERTAI1
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• Liudvikas Jakimavičius.
ANTANO VAIČIULAIČIO ŠIMTMETIS ARSENALE
24
• Ričardas Šileika.
PASIDARĖ NUOBODŽIAU, VISI SENSTAM PAGALIAU (VITALIJA BOGUTAITĖ), ARBA STRUKTŪRA YRA NEĮMANOMA BE ENERGIJOS (ALGIS MICKŪNAS)
17

POKALBIAI 
• UŽ PAVELDĄ ATSAKINGA VALSTYBĖ

LITERATŪRA 
• Laimutė Tidikytė.
BŪTIES HARMONIJOS ILGESYS: ANTANUI VAIČIULAIČIUI – 100
1

KNYGOS 
• Aleksandra Fomina.
MIRTIS, KAIP NESIBAIGIANTIS MONOLOGAS
• ORANŽINĖ PRINCESĖ
• GIRGŽDANTIS ŽVIRGŽDAS1
•  ŽUVIM IR LELIJOM8
• NAUJOS KNYGOS

MUZIKA 
• PEKKA HAKO: DUOKITE ERDVĖS RYŠKIOMS INDIVIDUALYBĖMS15
• Asta Pakarklytė.
ĮKALINTI PRAEITYJE
31

DAILĖ 
 Lijana Šatavičiūtė.
TRASA. MINTIES GREIČIU
1
• Jurgita Ludavičienė.
SAMUOLIS. BANDYMAS ATSAKYTI Į KLAUSIMUS?
2

TEATRAS 
• Ridas Viskauskas.
UTENOS KRAŠTE – IŠKILIŲ TEATRO MENININKŲ ATSIVĖRIMAI

POEZIJA 
• EVALDAS IGNATAVIČIUS15

PROZA 
• Laima Petrauskienė.
TRANZUOJANT
54

VERTIMAI 
• ROBERT BRINGHURST1

AKTYVIOS JUNGTYS 
• Linas Kranauskas.
POPSAS, APSIMETANTIS UNDERGROUNDU
21

MENO DIS/KURSE*/ AKTYVIOS JUNGTYS 
• Stasys Katauskas.
APIE VIEŠĄSIAS ERDVES IR MENO KOMUNIKATYVUMĄ
12

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI 
• Skirmantė Černiauskaitė.
NAUJOJI KEISTUOLIŲ KARTA
4

PAVELDAS 
• PARODOJE – ROMOS ŠV. PETRO BAZILIKOS PENKIŲ ŠIMTMEČIŲ ISTORIJA

KRONIKA 
• NUO FUTBOLO IKI REMBRANDTO1
• MAIRONIO LIETUVIŲ LITERATŪROS MUZIEJUI – 70
• MEILĖS PAŠTAS

DE PROFUNDIS 
• RETRO BANGOS2

PARK@S 
• APIE IDENTITETO PAIEŠKAS3
• Gintautas Mažeikis.
ALTERNATYVUS PILIETINIS UGDYMAS - MORALINEI REVOLIUCIJAI
2
• Vigmantas Butkus (su ŠU literatūrologijos I kurso magistrantėmis).
TEMA: APIE 2005 METAIS ŠIAULIŲ LEIDYKLŲ IŠLEISTĄ GROŽINĘ IR VADINAMĄJĄ GROŽINĘ RAŠTIJĄ
• Tomas Butvilas.
DA VINČIO KODO FENOMENAS: TARP MITŲ IR LAISVĖS
• Gabrielė Inčiūraitė.
KITA NEONACIŲ AUKA GALITE BŪTI JŪS
54

DAILĖ

TRASA. MINTIES GREIČIU

Lijana Šatavičiūtė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Lina Jonikė. "Δ". 2005. Fotografija, skaitmeninė spauda, siuvinėjimas; medvilnė, medvilniniai siūlai, 96 x 143

Antros respublikinės tekstilės meno bienalės "Trasa" lankytojus "Arkos" galerijoje Vilniuje pasitinka beveik prieš tris dešimtmečius Danutės Kvietkevičiūtės išaustas gobelenas "Minties greičiu" (1978). Būtent šį raiškų, nelengvai žanro požiūriu apibrėžiamą, lyg ryškiu neonu viską aplink nušviečiantį audinį bienalės rengėjai pasirinko kaip parodos emblemą, norėdami paskatinti menininkus apmąstyti kūrėjo pasirinkimo problemą visuotinės globalizacijos ir tautinių principų niveliavimo sąlygomis. Šiame gobelene jie įžvelgė į ateitį mestą skvarbų autorės žvilgsnį: viskas sukasi pašėlusiu greičiu, skrieja į priekį naujomis ir dinamiškomis trasomis.

2004 metais tose pačiose "Arkos" salėse duris atvėrė tekstilės ekspozicija "Savi marškiniai arčiau kūno", skirta etninio savitumo ir kosmopolitizmo apraiškų santykio problemoms. Ir štai – "Trasa". Kokios šiuolaikinių tekstilininkų trasos? Platūs, aiškiai matomi vieškeliai, o gal punktyru nužymėti ar tik įsivaizduojami keliai? Tekstilininkai nemažina greičio savo keliuose, t.y. vis mažiau audžia, dažniau kūrinius konstruoja, instaliuoja, velia, siuva, kuria autorinėmis technikomis, fotografuoja.

Šiuolaikinio meno centre vykusi šiemetinė grafikos ir skulptūros paro­da "Erdvė. Plokštuma. Kūnas" stebino grafikų posūkiu į tekstilę, skaitmeninių technologijų, spausdintinės technikos, siuvimo elementų ir tekstilės medžiagų gausa. Toje parodoje dalyvavo ne vienas tekstilininkas. Nyksta meno ribos. Ir tekstilė pritraukia vis daugiau kitų sričių dailininkų, šioje bienalėje – Marius Zavadskis, Vida Sevrukienė, Roberta Vaigeltaitė, Aurelija Pranckevičiūtė-Drau­gelė.

"Trasoje" taip pat nemažai fotoaudinių. Juos rinkosi net tokia pripažinta "audžianti" autorė kaip Laima Oržekauskienė. Tiesa, jos "Draperija" (2005) pirmiausia buvo išausta, paskui fotografuojama, todėl lengvesnių kelių ieškojimu ar pasidavimu madai autorės neapkaltinsi.

Fotografija – tikrai paveiki. Įspūdingų matmenų (304x240) Vaidos Rakaitytės kompozicija "Uždara kreivė" (2006) – viena efektingiausių ekspozicijoje. Pagrindinį parodos prizą – "Auksinę šaudyklę" pelnė Linos Jonikės ant audinio perkelta fotografija – šeimos idilė, paslaptingai įvardyta "Δ" (2005), vaizduojanti ant tiltelio su vaikais sėdinčią apsinuoginusią nėščią motiną su moterystę simbolizuojančiu siuvinėtu nuometu. Dailininkė, ne kartą gvildenusi lietuvybės idėją – nuo groteskiškos, nešvankaus ketureilio lydimos etnografiniais sijonais segėjusių moterų instaliacijos (2002) iki publicistiško tripticho "Lietuva" (2004), – šį kartą pasirinko subtilią, tačiau ne sentimentalią temos traktuotę, atverdama platų savo idėjų ir plastinių galimybių lauką.

Priešingoje "fotografuojančių" pusėje atsidūrė "audžiantys" tekstilininkai. Tiesa, jų mažuma, tačiau ryški mažuma. Tai ir Kvietkevičiūtė, demonstruojanti ploniausiai išaustą audinį "Ir aš ten buvau" (2006), tai ir ne vieną tarptautinį pripažinimą pelnęs Feliksas Jakubauskas ("Apmąstymai erdvėje", 2006), ir Violeta Laužonytė, specialiai šiai parodai nuaudusi vieną gražiausių savo gobelenų ("Trasa", 2006). Žydrė Ridulytė, Birutė Sarapienė, Silvija Juozelskytė priklausytų tam pačiam darbštuolių sparnui, nesibodinčiam triūsti prie audimo staklių.

Daug autorinės technikos atradimų, liudijančių ne vienerių metų ieškojimus. Pradedant įspūdinga, iš austų žmonių figūrėlių sukonstruota Jurgos Šarapovos "Undine" (2006; juvelyrų studijos "Ūla" prizas už meniškumą), grupiniu Eglės Gandos Bogdanienės, Lauros Pavilonytės ir Miglės Lebednykaitės reljefų ciklu "Velti sodai" (2004–2006; spaustuvės "Logotipas" prizas už profesionalumą), baigiant Loretos Švaikauskienės barokinę plastiką primenančiu efektingu darbu "Trys raudoni" (2006). Originalią siuvimo techniką, imituojančią fotografiją, plėtoja Inga Likšaitė, rankų darbo popieriaus ir siuvinėjimo derinį – Raminta Baltrušytė, iš klijų masės ne pirmi metai ažūrą kuria Almyra Weigel-Bartkevičiūtė.

Parodoje vyrauja jaunoji karta, todėl itin malonu išvysti jaunatvišką vyresniųjų Zinaidos Vogėlienės, Jūratės Urbienės, Genoratos Razmienės kūrybą. Pastaroji ne pirmą kartą nustebina originaliomis kompozicijomis iš lino ir etnografinių verpimo padargų. Konceptualumu išsiskyrė Roma Vosyliūtė, mezgimo mašina nunėrusi ilgiausią "trasą" – 65 m plonytį raištelį, apraizgiusį visas galerijos sales ("Laikmatis", 2005; "Ūlos" prizas už įdomią temos traktuotę).

Kinta dailininkų įkvėpimo šaltiniai. Visuotinai reikšmingi objektai užleidžia vietą masinės kultūros produktams – pinigams (Giedrė Kriaučionytė), beisbolo kepurėlėms, pasiūtoms iš kaimo moterėlių ryškiaspalvių skarelių (Severija Inčirauskaitė), kryželiu siuvinėtiems paveiks­lėliams (Sigita Blažiūnaitė).

Trys dešimtmečiai, skiriantys šių dienų tekstilininkų ieškojimus nuo gobeleno "Minties greičiu" sukūrimo datos, – nemažas laiko tarpas, leidžiantis apibendrinti, kas pasikeitė Lietuvos tekstilės mene. Ar apžiūrėjus parodą aiškėja, kuo galime būti įdomūs atsivėrusiam pasauliui, kuo praturtėjame ir ką prarandame? Ir taip, ir ne. Nors ir pakito lietuvių tekstilės menas, tačiau, kaip ir prieš trisdešimt metų, svarbiausias vertės kriterijus yra originali, įtikinama, ekspresyvi raiška. Nesvarbu, kaip kurtų dailininkas – austų, fotografuotų, siuvinėtų ar veltų. Akivaizdu, kad nepraranda vertės tautinio išskirtinumo akcentai, nors jų prasminis pagrindas ir kitas. Tekstilininkai vis labiau kratosi romantiškos dailininko pozos, išdidi kūrėjo laikysena keičiama į žaismingą pokštavimą. Vis dėlto nepavyksta atsikratyti jausmingumo ir į pasaulį žiūrėti atsainia objektyvaus vertintojo poza.

 

Skaitytojų vertinimai


29305. maratonas2006-07-05 20:18
Šiaip jau "trasa" vadinamos vyriškos daugiadienės. Pav. "išėjau i trasą" mažiausiai tikėtina - į tekstilės parodą.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 7 iš 7 
21:44:01 Jan 22, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba