Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2006-06-30 nr. 3102

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Nikolajus Gumiliovas.
KINIJA
128
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• KONCERTAI1
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• Liudvikas Jakimavičius.
ANTANO VAIČIULAIČIO ŠIMTMETIS ARSENALE
24
• Ričardas Šileika.
PASIDARĖ NUOBODŽIAU, VISI SENSTAM PAGALIAU (VITALIJA BOGUTAITĖ), ARBA STRUKTŪRA YRA NEĮMANOMA BE ENERGIJOS (ALGIS MICKŪNAS)
17

POKALBIAI 
• UŽ PAVELDĄ ATSAKINGA VALSTYBĖ

LITERATŪRA 
• Laimutė Tidikytė.
BŪTIES HARMONIJOS ILGESYS: ANTANUI VAIČIULAIČIUI – 100
1

KNYGOS 
• Aleksandra Fomina.
MIRTIS, KAIP NESIBAIGIANTIS MONOLOGAS
• ORANŽINĖ PRINCESĖ
• GIRGŽDANTIS ŽVIRGŽDAS1
•  ŽUVIM IR LELIJOM8
• NAUJOS KNYGOS

MUZIKA 
• PEKKA HAKO: DUOKITE ERDVĖS RYŠKIOMS INDIVIDUALYBĖMS15
• Asta Pakarklytė.
ĮKALINTI PRAEITYJE
31

DAILĖ 
• Lijana Šatavičiūtė.
TRASA. MINTIES GREIČIU
1
• Jurgita Ludavičienė.
SAMUOLIS. BANDYMAS ATSAKYTI Į KLAUSIMUS?
2

TEATRAS 
• Ridas Viskauskas.
UTENOS KRAŠTE – IŠKILIŲ TEATRO MENININKŲ ATSIVĖRIMAI

POEZIJA 
• EVALDAS IGNATAVIČIUS15

PROZA 
• Laima Petrauskienė.
TRANZUOJANT
54

VERTIMAI 
• ROBERT BRINGHURST1

AKTYVIOS JUNGTYS 
 Linas Kranauskas.
POPSAS, APSIMETANTIS UNDERGROUNDU
21

MENO DIS/KURSE*/ AKTYVIOS JUNGTYS 
• Stasys Katauskas.
APIE VIEŠĄSIAS ERDVES IR MENO KOMUNIKATYVUMĄ
12

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI 
• Skirmantė Černiauskaitė.
NAUJOJI KEISTUOLIŲ KARTA
4

PAVELDAS 
• PARODOJE – ROMOS ŠV. PETRO BAZILIKOS PENKIŲ ŠIMTMEČIŲ ISTORIJA

KRONIKA 
• NUO FUTBOLO IKI REMBRANDTO1
• MAIRONIO LIETUVIŲ LITERATŪROS MUZIEJUI – 70
• MEILĖS PAŠTAS

DE PROFUNDIS 
• RETRO BANGOS2

PARK@S 
• APIE IDENTITETO PAIEŠKAS3
• Gintautas Mažeikis.
ALTERNATYVUS PILIETINIS UGDYMAS - MORALINEI REVOLIUCIJAI
2
• Vigmantas Butkus (su ŠU literatūrologijos I kurso magistrantėmis).
TEMA: APIE 2005 METAIS ŠIAULIŲ LEIDYKLŲ IŠLEISTĄ GROŽINĘ IR VADINAMĄJĄ GROŽINĘ RAŠTIJĄ
• Tomas Butvilas.
DA VINČIO KODO FENOMENAS: TARP MITŲ IR LAISVĖS
• Gabrielė Inčiūraitė.
KITA NEONACIŲ AUKA GALITE BŪTI JŪS
54

AKTYVIOS JUNGTYS

POPSAS, APSIMETANTIS UNDERGROUNDU

Linas Kranauskas

[skaityti komentarus]

iliustracija

Ne paslaptis, kad taip jau susiklostė, jog dirbu laikraštyje, kur reikia daug kursyvo.

Arba, iš kitos pusės, neva esu tokio formato, jog neįstengiu išsisukti su įvairiapusiškai korektiškais išsireiškimais, kurie neužkliūtų jokiai į tekstą vienu ar kitu būdu užklydusiai akiai.

Norėčiau pasiaiškinti dėl pavadinimo: juo šiam kartui apsimetė vienas interneto komentaras, paliktas po "Ore" puslapiu "Literatūroje ir mene", perkeltame į www.culture.lt serverį.

Nesu tikras kodėl, bet šią akimirką nejaučiu ūpo analizuoti, kas ir kaip praeina pro šią svetainę ir atskiras jos skiltis; tik iškart aišku, kad statistinė auditorija ten ieško specifiškai apibrėžtinos medžiagos (tekstų), ir susidūrusi su šių standartų bei lūkesčių neatitinkančiais, nepabijokim žodžio, bandymais, stojasi piestu, gūžčioja antakiais ir karštligiškai ieško kaip perjungti kanalą. Į "Litmenį" gali aktyvuotos nuorodos dėka nusivesti savo el. pašto sugėrovą, tačiau iš išorės, atsitiktinai atkeliavęs dėmesys, ką bedarytum, visad bus alergiškas, išsiblaškęs, analitinio "kas čia per nesąmonės?" lygmens/intensyvumo.

Tad kokios priežastys lemia, kad iš šalies vertinant jaunųjų "Ore" entuziastų publicistines pastangas, nenumaldomai kyla nesu(si)pratimų debesis, lingavimo gálva šleifas, nesiklausantys ir "viską iš pirmo žvilgsnio suprantantys" makaronai? O šiuos lydi metaforos apie "šūdo malimą" bei dar intymesni "akis badantys kranauskiškumai" – komentaras, negailintis tiesmukumo, tačiau savo kritiško smaigalio neužpildantis jokiu aiškiu turiniu?

Kol kas nekalbėkime apie tokius fantomus kaip publikacijų "kokybė" (subjektyvus, todėl tuščiaviduris kriterijus, kurį galima pritempti ar suformuluoti jam turinį, bet tiesiog ne toks yra šio teksto tikslas), arba, dar blogiau, "sugebėjimai patraukti žmonių dėmesį, sukelti smalsumą" – tai siekiniai, labiau taikytini popkultūrai, pasidavimu kuriai ir kaltinama; juos vis dėlto taip pat būtų įdomu analizuoti, bet nebūtinai šiandien ir čia.

Visų pirma (nors strategiškiau galbūt būtų šį punktą palikti apibendrinimui), lietuviškojoje publicistinėje erdvėje (oi, kas tai bebūtų), kalkim griežčiau – nesusiformavęs nors kiek tenkinantis diskursų gausos, jų nuolat kintančios, daugialypės ir sąveikaujančios, ir painiai besipjaunančios (tai nekeičia esmės) įvairovės, spektro egzistavimo suvokimas (o tai pirmiausia nesuvokimas, kad ir kiti diskursai gali būti vertingi, "prasmingi" ar "produktyvūs"). Reiškiasi "atskirų" kultūros šakų, "kiekvienam savo srities" susubkultūrėjimas – atėjusysis iš kito kalbėjimo būdo, kito konteksto inertiškai reikalauja ar lūkuriuoja to paties ir tenai, kur atklydo, arba primeta įprastą, ar priprastą, brendimo laikotarpiu susiformuotą skaidymą į šakas: "Na tai kam skirtas šis puslapis – muzikai ar kinui, dailei ar literatūrai?" ir taip toliau (panašiai kaip atsiradusiam "šiuolaikinio meno puslapiui" buvo priekaištaujama, kam šis neatiduoda "šiuolaikinės dailės" problematikos dailės skilčiai, "šiuolaikinio teatro" – teatrui, "šiuolaikinės muzikos" – muzikai, ir pan. "KOKIOS PROBLEMOS?", Kaip Seniau, Kai Viskas Buvo Aišku?).

Pavyzdžiui (lūkesčių tarp diskursų neatitikimo): nesunku pastebėti, kad iš kultūros periodinio leidinio dažnu atveju tikimasi vienokio ar kitokio, daugiau ar mažiau, kone akademiškumo, jei taip galime pavadinti norėjimą, kad būtų kalbama oficialiai ir "tvarkingai" (juokams šiukštu! – skirtas kitas puslapis), kuo toliau stumiant žargonus ar šnekamosios kalbos inkliuzus; sakinius, o ir ištisus straipsnius stumiant prie labiau prognozuojamų, atpažįstamų "mokslas ir gyvenimas" (na taip! Akademiškumas ir "suprantamumas" viename) struktūrų. O vis dėlto "Ore" teiktųsi (kaip kad visada teikėsi) pasitelkti ir šias "menines priemones", ir apskritai netradicines ne vien sakinių, bet ir tekstų formas (įskaitant ir blogą, kai netradicinė/neformali žiniasklaida beprecedentiškai inkorporuojama "tradicinėje"); kalbėti spontaniškai bei gyvai, tam praverčia ir šnekamoji kalba, ir kartais, sorry, sauja rytoj kažkuo pakeisimų anglizmų; "Ore" tiesiog, maždaug, nenori ribotis. Ei, mums patinka net ir Castor ir Polluxas, ypač dėl nickname’ų, tik jų slengas dešimčia metų pasenęs! Ir kartais, kai skaitytoja/s klausia, "o kur kūrinio turinio analizė, jo pasaulinio konteksto pristatymas", "Ore" apžvelgia į kūrinio pasirodymą susirinkusiųjų aprangą ar ne vietoje atkištus laidus – tas strigdo ir trikdo. Tačiau diskursų susikalbėjimui trukdo ir klišės – įskaitant turinio atpasakojimo privalomumą kritikui (tokių priekaištų vis dar susilaukiama, net ir kituose kanaluose: gal teko girdėtų skundų, kad "Lietuvoje nėra knygų apžvalginės periodikos, iš kurios skaitytojui būtų aišku, "apie ką toji knyga ir ar verta ją įsigyti"?); nors turinio ignoravimas, arba patraukimas iš diskurso, irgi gali būti nuomonė. Todėl pirmiausia susimildami galėtume neprimesti vienam ar kitam "formatui" tikslų, kurių jis nesiekė, nesiekia ir net neketino apsimesti siekiąs – apsidrausime nuo įrodinėjimo, kaip "neprofesionaliai" link jų einama. O skaitytojui daug kas neaišku. Kai jam (lietuvių kalboje į šį įvardį telpa abi lytys, ar ne?) kas nors neaišku, kvailas lieka ne ji/s, o tu.

Iš kitos pusės – problema, kad šalyje viešo kalbėjimo, komentavimo ir replikavimo mainstreamas (ak, vėl atsiprašome) dar nėra susipažinęs su tokia nykstančia rūšimi ar būviu, kaip postmodernizmas, o jei ir susipažinęs, tai kosmetiškai – it keramikines plyteles imituojantys tapetai būtų išklijuoti ant kaimietiško medžio sienų (trumpam atsitraukime nuo fakto, jog didžioji dauguma piliečių tebesigrumia su modernistinio meno iššūkiais – "nematau čia (paveiksle, spektaklyje, muzikinėje kompozicijoje – visa kita išvis nesą menas) nieko gražaus"), kultūrinis puslapis savaime asocijuojasi su pažintine rodykle, "kažkuo, kas tave vidujai praturtins"; jei ne į šviesą vedančiu, tai bent jau neabejotinai "prasmingu" (kas galėjo pagalvot apie šio žodžio neigiamą konotaciją?), turiniu, kad ir kiek formų (svarbu – anksčiau išbandytų) jam leistum, vis tiek besivyniojančiu daugiau ar mažiau nuspėjamu keliu (tiesa, galima toleruoti vieną kitą rubriką, specialiai skirtą visokioms neaiškioms satyroms bei parodijoms, eksperimentams sumesti į krūvą – juk tai tiesiog apsivalymo terapija), pavyzdžiui: įžanga, problemos pristatymas, analizė ir išrišimas... esmė – pasirūpinti skaitytojo/s (geriausia dvasiniu) tobulėjimu, ir kad suvartojus tekstą, aplinkui sumažėtų painiavos, kuri apkrauna protą, jei išvis esi toks dvasinga/s, jog gaišti savo laiką kultūriniame portale – turime eiti į priekį, eiti į priekį, net jei nebesusigaudome, klonuoti tą avį ar ne (tebūnie ši spontaniška sentencija priežodžiu, simbolizuojančiu takoskyrą tarp progreso ir nebe-tokio-jau-progreso-arba-mes-tiesiog-nebežinom).

Gal todėl ir šiam tekstui pasigautas "turiningasis" ar autoritetingasis, t.y., apsimestinis, tonas, kad prieitume iki paaiškinimo: tad kuo "Ore" apsimeta, kas yra ir kuo gal nė nebandė apsimesti?

Pirmiausia, aišku, nei popsu, nei undergroundu. Modernistinį nosies krypsmą progreso, pagerėjimo ir paaiškėjimo link, ko gero, galima kaltinti ir tuo Lietuvoje ypač žiojėjančiu popkultūros atpjovimu nuo elitinės, sakykim, kultūros – čia vyraujančio diskurso aštrmenys bei tarpdančiai kupini prieštaravimų, kontrastų bei istoriškai susikoralizavusių groteskybių, svetur natūraliai sutrikdančių susišnekėjimą, nors ta atskirtis, tam tikru laipsniu, susiformuoja ir savaime, jei apibendriname, kad (ima panėšėti į disputą "kuo Iš Tikrųjų ta pornografija skirias nuo erotikos?") popkultūra generuojama, iš prigimties, vardan masių (ar "platesnio visuomenės") patraukimo, o elitiškoji – vardan... vardan ko? Kaip čia negrįžus prie tos aukščiau minėtos, ar apgraibom čiuoptos, aukštesnės būties? Kilnesnės prasmės?

Ar ne produktyviau pradžiai būtų atsisakyti juokingo rasistinio supriešinimo tarp elitkultūrės kaip superbūtybės ir popso, kaip nigger, arba savaime ir visad, iš anksto žemesnės veiklos, bjauriai tepančios rankas ir veidus? Be teorijų, jog "Ore" iš visų jėgų stengiasi pakilti į palaimintąjį žinojimu nušviesto undergroundo būvį, privilegijuotą kultiškumu tarp kultūros vartotojų, gal kas nors galėtų paaiškinti, kaip čia išeina, kad ignoruojant popkultūros pradmenis, prieinama ligi to, kad "nacionalinę Eurovizijos" atranką susėdęs stebi vienas milijonas lietuvių kilmės žiūrovų, tvirtai tikrų, kad tuoj prasidės muzika? Nevalingai prisimena ir atrankinio ansamblio "Gravel" vokalisto komentaras "Ore", perfrazuojant, "nustokite būti undergroundininkai, nes kol jūs gyvenate dėl idėjų, komercija jus pisa, o greitai jau ir prievartauti pradės" (prašau tik nuvesti vaikus nuo monitoriaus) – maždaug tuo metu, kai įkūrėme ir uždarėme rubriką "savaitės interneto komentarą", gaila. Kitaip tariant, gyvybiškos temos patraukimas iš diskurso (oponuojant K. Almenui, primenančiam, jog kultūrininkai patys kalti, leisdami bulvarinėms problemoms figūruoti kultūriniuose kanaluose) kartais gali sugniuždyti patį diskursą. Pažvelkite į kult. tiražus (juokauju).

T.D. (Tebūnie daugiau)

Kalba netaisyta

______________________

Puslapį parengė L.K.

 

Skaitytojų vertinimai


29084. ...2006-07-03 17:34
jūsų straipsniuose (ir šiame) labai supintos mintys, sunkiai skaitosi. Aš galiu tik pasakyti apie ore.lt knygų apžvalgas, tai nelabai. R.Kano ir jūsų apžvalgos tuščiu pižonizmu dvelkia, gal šar gir geresnės. Iš tų apžvalgų nesuprasi, nei apie ką knyga, nei ko ji verta, o jei neverta, dėl ko iš tiesų neverta. Jūsų literatūros suvokimas yra rasyk.lt lygio, galėtumėte būti jų filialas:)))

29100. ------2006-07-03 19:30
jei galite is viso nerasykite, liks vietos geresniems dalykams

29103. Popsas2006-07-03 19:52
nerasyti galime. taciau problemos (pop supriesinimas su "filharmonijos" kultura, kt.) lieka. knygu apzvalgas rasome Ne kaip "gida skaitytojui", kaip ir minejau; destome savo (kad ir daznai subjektyvius) ispudzius. dazniausiai ir pacia knyga vargu ar sutalpinsi i kategorijas "verta", "neverta", pagaliau tuo uzsiima kiti. Rasyk.lt cia niekuo deti, manau cia kaltas ne tik painus mano destyms, bet ir tas pats jusu nesuvokimas, kad esama skirtingu diskursu. "lygis", "nelygis" - ne apie tai kalba.

29112. geriu-blaivėju2006-07-03 21:06
Geriau būtų kalbą ištaisyti, ir išversti..

29115. to 291122006-07-03 21:14
oi kaip taikliai pasakei - svarbiausia - išversti. Jei geras vertėjas pasitaikytų, gal perpus sutrumpintų, pasidarytų paskaitoma. POPSUI: jei mintis aiški, ji žmoniškai ir pasakoma,o jei pačiam rašinėtojui jo mintis neaiški, atsiranda visoki diskursai ir lygiai. O knygų apžvalgas, jei pateikiate trumpai, tai pažiūrėkite į mb, arba į CP.

29128. drj2006-07-03 22:33
cia tipo LK apsimetantis AMB .... bl nuliu nuliai

29140. Undergroundas2006-07-04 00:15
mb apžvalgas žinau mintinai. jos paprasčiausiai šabloniškos. o nešabloniškos knygų apžvalgos mūsuose turi pavadinimą "pižoniškos". tai viena iš minčių, kurias buvo norima išsakyt, pvz

29149. rytas to undergroundas2006-07-04 06:37
nešabloniškos ir nepižoniškos apžvalgos yra CP. Taip pat galima parašyti nešabloniškai ir be ironijos. O Jūsų knygų apžvalgos dvelkia poza. Man tai juokingiausia buvo Normano romano "Šnabždesys" apžvalga. Arogantiško pižoniuko romaną taip pat iš aukšto pižoniškai įvertino tokie pat. Žodžiu, toks tokį pažino...

29152. rytas, bet kitas2006-07-04 07:21
Nupirkit kas nors tam diskursų tėvui raudoną kepurę, kad iš tolo būtų matyti jo nešabloniškoji išmintis.

29174. o2006-07-04 11:06
taip taip diskursas. Pasakyk kaip vartoji zodi "diskursas" ir as pasakysiu kas tu.

29175. oo2006-07-04 11:08
Jurgeli meistreli, isiskaityk i pirma sakini ir liaukis demonstruoti nerastinguma.

29187. to 291742006-07-04 12:47
pasakyk, ar vartoji žodį "diskuras", ir aš pasakysiu, kas tu esi:)))

29218. Bangladėnas :-) 2006-07-04 20:25
Lino Kranausko tekstą dar tikrai galima pašlifuot ir patobulint, bet apskritai - nuotaika, kuri dvelkia iš jo rašinio man yra pažįstama ir artima. Linkiu Linui sėkmės ir ištvermės. O žodis diskursas, kaiip ir betkoks kitas tarptautinis yra tik loginis instrumentas, jei kas juo nemoka naudotis, tai galima pasišaipyti - LK kol kas gražiai žongliruoja logoso atplaišom, tad čia daugiausiai jau visiškai pižoniška kritika užsiima gerbiami komentatoriai to nenorėdami pastebėt. Kas liietuviai per žmonės? - visai nepikti jie, nemoka pykt visai - nori bet vis komedija padaro, gaila matyt, kad to patys nesupranta.

29298. i.v.2006-07-05 19:40
as uz lina. mes su tavim:)

29311. Teen Lolita2006-07-05 22:31
labai taiklus ir teisingas straipsnis. dziugu kad Lietuvoje yra zmoniu, mastanciu svieziai. tik ar verta skirti savo jegas, linai kranauskai, bandymams atsviezinti kulturine situacija ir uzmegzti diskursu komunikacija tokioje inertiskoje ir sustabarejusioje terpeje?

29313. Teen Lolita2006-07-05 22:40
P.S. ar verta stengtis, visvien patiriant komunikacines nesekmes; turi jie savo ta nekintanti "isprusima" apie tai, kas blogai, kas gerai, kas menas, kas ne, kas aukstoji kultura, kas zemoji, tai tegu ir gyvena sau toliau sprotu skardinej.

29318. Cyptyp2006-07-05 23:53
Norėjau ir tikėjausi paskaityt lietuviškai. O čia kokia kalba? O gal jau mus užgrobė marsiečiai, tik aš nespėjau pastebėti?

29325. Linas Kranauskas2006-07-06 01:01
Sveiki. Noreciau pridurt. Vilio Normano apzvalgos neprisimenu. Jus gal kalbate apie "Pravda", tenai - nuomone maciau, ir ji mane nuvyle. Man pasirode, kad ja rase arba pats V. Normanas, arba zmogus, kuris neseniai ir P. Norvilos knygiuke apzvelginejo.

29384. sdf2006-07-09 00:05
oliani tu liai , koks tu grazus knvxd . ten tavo uzhpakalis buvo praeita syky ?

29795. Vilis2006-07-20 18:43
Jei tokie straipsniai kam nors ir reikalingi, tai tik parodyt, ko nereikia rašyti: blevyzgojant, bandant šauniai visus "pamokyti" ir parodyti, kas ir kaip turėtų būti. Apie tokią klaidą, kaip ore.lt, galima rašyti tik tuo atveju, kai jau nėra apie ką rašyti. Apžvalgą "Pravdoj", aiškuk, rašiau aš pats, visur yra tik mano paties recenzijos. Jei nežinot, kur rasti informacijos apie knygas, siūlau užsukti į skaityta.lt, žinoma, jei Tokiems protams, parašiusiems ne vieną puikų kūrinį, tai ne per žemas lygis.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 7 iš 7 
21:44:00 Jan 22, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba