Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2003-04-04 nr. 2944

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• JUDITA VAIČIŪNAITĖ38
• TRUMPAI
• REDAKCIJA DIRBA NAUJOSE PATALPOSE8
• KITAME NUMERYJE1
• El. Redakcija: Vieneri metai internete

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS1
• LR KULTŪROS LAIDOS2

AKTUALIJOS 
• KAD LIETUVA NEIŠSIVAIKŠČIOTŲ…1
• www.lithuanianinstitute.lt
• Balandžio 4 d., 2003, Lietuvos institute (Šv. Jono 5, Vilnius).
KULTŪRA PRISTATANT ŠALĮ
• Vytautas Narbutas.
KELIAS PER DVI EPOCHAS
• NAUJAUSI IŠEIVIJOS EKSPONATAI
• UNESCO SKELBIMAS2

POEZIJA 
• DOVILĖ ZELČIŪTĖ13

PROZA 
• Romano "Lūžis" fragmentas.
VYTAUTAS ČEPLIAUSKAS
5

VERTĖJO PUSLAPIS 
• VIKTORAS JEROFEJEVAS4

LITERATŪRA 
• Petras Bražėnas.
PATIKIMOS TRADICIJOS KELIU
4
• Elena de Strozzi.
SU MEILE APIE MEILĖS KNYGAS
15

KNYGOS 
• KAM KAIMAS TEBEKVEPIA KEPAMA DUONA16
• IŠĖJĘ SUGRĮŽTI1
• GAGARINO GATVĖ4
• BAŽNYČIOS TĖVAI1
• GROJIMAS DVIESE2
• NAUJOS KNYGOS1

DATOS 
• Nijolė Raižytė.
RAŠYTOJUI IR VERTĖJUI KAZIUI PUIDAI - 120
1
• Eugenijus Ignatavičius.
POETAS KARCERYJE - PASLĖPTA GALVA

AKTYVIOS JUNGTYS 
• IŠMOKTI PLAUKTI3
• JAUNIKLIAI ŠĖLIOJA5
• AKVALANGAS13
• NOJAUS ARKA12

JAUNIMO PUSLAPIS 
• Dalius Baltranas.
GRYTĖS PINTUKAITĖS - VALEČKIENĖS PORTRETŲ PARODA
2

DAILĖ 
• DAILĖS AKADEMIJAI - 2103
• Nijolė Žilinskienė.
ELGOS BOČI ATMINIMUI
• Jurgita Ludavičienė.
PAVASARIO KARŠTLIGĖ IR PARYŽIAUS NOSTALGIJA
4

MUZIKA 
• Rytis Jokūbaitis.
MENAS DAINUOTI
4
• Rita Aleknaitė-Bieliauskienė.
MUZIKINIO GYVENIMO PANORAMA
1

KINAS 
• Skirmantas Valiulis.
PARALELIŲ PASAULIAI
1

NAUJI FILMAI 
 Rasa Paukštytė.
"JUODOJO TIGRO AŠAROS"
1

KRONIKA 
• www.jaunimoteatras.lt

DE PROFUNDIS 
• ANTRAMEČIŲ LICĖJUS1
• Tomas Arūnas Rudokas.
COSA NOSTRA
5
• Daniilas Charmsas.
NAUJAS TALENTINGAS RAŠYTOJAS
1

NAUJI FILMAI

"JUODOJO TIGRO AŠAROS"

TAILANDIŠKO KINO ŠYPSENA

Rasa Paukštytė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Filmo "Juodojo Tigro ašaros" kadras

"Egzotiško Rytų kino" ciklas Vilniaus "Skalvijos" kino centre tęsiamas. Ir ne bet kuo, o vienu originaliausių pastarojo meto Tailando filmų "Juodojo Tigro ašaros", kurį sukūrė režisierius sunkiai ištariama pavarde - Visitas Sartsanatjenas. Bet pavardę verta išmokti - tikėtina, kad šis autorius pateiks dar ne vieną aštrų rytietišką patiekalą ant niūroko Europos kino festivalių stalo. "Juodojo Tigro ašaros" tapo pirmuoju Tailando filmu, pakviestu į tarptautinį Kanų kino festivalį. 2001m. programoje "Ypatingas žvilgsnis" parodytos "...ašaros" sukėlė juoko audrą, sumišusią su grynai sinefilišku pasigėrėjimu ir nuostaba.

Jaunas tailandietis į kiną, į Kanų festivalį, į arthauzinį pasaulinį filmų voratinklį įžengė tiesiog iš reklamos industrijos, kurioje reklamavo Wranglerio džinsus ir sriubas su vermišeliais. Pas mus - tai garbės nedaranti patirtis. Kitaip - išsivysčiusiose, "sveikose"kinematografinėse šalyse, kur kiekviena patirtis yra savaip vertinga, kur viskas panaudojama savitai kino kalbai vystyti. Jeigu tik naudotojas - kūrybinga asmenybė. Gal ir keistai skamba, bet būtent minėtų produktų reklaminiai eksperimentai padėjo Sartsanatjenui labai skambiai debiutuoti filmu, kuris visų pirma išpažįsta meilę savo, tailandiško, kino praeičiai, jo štampms. "Mano tikslas buvo atgaivinti dabar prarastą tajų kino savitumą", - sakė režisierius vyresniems ir labiau patyrusiems kolegoms, kurie suko pirštą prie smilkinio, išgirdę, kad gaivinti nacionalinio kino savitumą režisierius sumanė sukryžmindamas retrostilių ir energingą šiuolaikišką kino kalbą, o joje, kaip žinome, ne paskutinę vietą užima ta dažnai koneveikiama klipų estetika.

Žiūrint "Juodojo Tigro ašaras", pirmiausia iškyla jų panašumas į indišką kiną, vaikystės "zitas ir gitas", sumaišytas su šeštojo dešimtmečio amerikietiškų vesternų štampais. Šias analogijas inspiruoja verksmingas siužetas, meilės istorija, rytietiška Romeo ir Džuljetos versija, kurios gerai pabaigai pagalius į ratus kaišioja ir įkiša socialinė nelygybė. Rampei ir Damas dar vaikystėje pamilo vienas kitą, tačiau būti kartu jiems nelemta. Jis - valstietis, ji - gubernatoriaus duktė. Jis ją gelbėja vaikystėje nuo chuliganų, nuotakos amžiaus sulaukus - nuo garsios Bankoke ir apylinkėse gaujos. Užtai jį vaikystėje išplaka, o sulaukus jaunikio amžiaus - išmeta iš koledžo, ir niekas neužtaria valstiečio sūnaus. Toliau - dar blogiau. Sugrįžęs į gimtąjį kaimą, Damas suranda nužudytą tėvą ir, norėdamas atkeršyti už artimuosius, tampa gaujos nariu. Garsas apie jį, Juodąjį Tigrą, pasklinda po visą kraštą. O tuo metu Rampei tėvas suranda jaunikį - kilmingą policijos pareigūną, kuris turi pagauti Juodajį Tigrą, bet pats patenka į jo nagus. Pareigūnui gyvybę išgelbėja nuotakos nuotrauka, kurią pamatęs Tigras rauda kruvinomis ašaromis, dar kartą įsitikindamas, kad jam nelemta būti su Rampei. Niekalas, atrodytų, visiškas. Jeigu ne ta jau minėta režisieriaus pagarba ir ironiškas požiūris į seno kino štampus, kuriuos jis atgaivina visą savo filmą nuspalvindamas anilininiais dažais, derindamas rožinę herojės lūpų spalvą prie nelaimingų įsimylėjėlių pavėsinės stogo spalvos, o tą - prie Rampei suknelės. Žiūri filmą - tarsi sklaidai šeštojo dešimtmečio pageltonavusį žurnalą, kur per laiko dulkes matyti ranka užpaišytas skruostų ir lūpų raudonis, užburiantis stiliaus vienove ir kičiniu naivumu, tikėjimu vartotojo (žiūrovo) patiklumu. Intonacijos indų kiną primena, bet tik iš dalies. Visgi herojų aplinkuma, visa, kas juos supa, - anaiptol ne indiškas blizgučių perkrautas kinas, o tikėtina, kad visgi tajiška vizualinė spalvų, šviesų dermė, persmelkta praeities nostalgijos ir jos parodijos. Parodijos efektą garantuoja išpiešti dekoratyvūs peizažai, visi tie skuduriniai saulėlydžiai, saulėtekiai ir tiesiogine to žodžio prasme kabantys mėnuliai.

iliustracija
Filmo "Juodojo Tigro ašaros" kadras

Įstabiausia, kad iš rytietiško kino siužetinių štampų, iš amerikietiško trofėjinio pokarinio kino - vesternų stereotipų klipiniu montažu sudurstytas filmas sudaro absoliutaus rariteto įspūdį, kad jame justi kiną ir jo dėsnius išmanančio, aistringai juos puoselėjančio autoriaus ranka. Jis mus tarsi vedžioja po savo šalies kino muziejų, vis įterpdamas palyginimus su to meto amerikietiškais ar gretimų šalių kino pavyzdžiais. Iš čia - skrybėlėti tajų banditai, kurie yra amerikietiškų kaubojų variantai. Ne veltui šalia jų susišaudymo scenose pasirodo karvės. Iš čia - demonstratyviai priklijuoti niekšo ūseliai, kurie, atrodo, vėjui pūstelėjus ar kulkai pralėkus, nukris. Stilizuodamas šeštojo dešimtmečio kiną, režisierius nė karto nesuklumpa, jo spalvų ir ritmo pojūtis veik absoliutus. Jis iki valios leidžia pasigėrėti melodramiškomis scenomis, bet neužtęsia jų, pakeisdamas lyrinę intonaciją kulkų kruša su perkūnija ar kraujo upėmis, kurios, žinoma, yra tik ornamentas, puošiantis blogio temą filme. Na, o susiduriančios stambiu planu, per visą ekraną, dvi kulkos - tarsi linkėjimai nuo "tarantiniško" postmodernizmo, lygiai taip pat drąsiai prieš dešimtmetį išreiškusio pagarbą užjūrio aštuntojo dešimtmečio nuotykinio kino stereotipams, kaip šiandien savai melodramai lenkiasi Sartsanatjenas. Blogis ir neteisybė nugalės - Sartsanatjenas liks ištikimas savam kinematografui, ir šeštame dešimtmetyje netikėjusiam, kad žiūrovas lengvai suviliojamas tik geromis pabaigomis. Žiūrovas į savo pusę palenkiamas kruopščiai atkurtu- sukurtu ekrane stiliumi, kai Damas ir Rampei graudinasi, o pro jų ašaras šmėsčioja valiūkiška reklamuotojo iš Tailando šypsena.

 

Skaitytojų vertinimai


1731. Zuvyte2003-04-12 14:35
Puikus Rasos tekstas ir nepaprastai stilingas filmas - siulau nueiti visiems, kas turi jautria sirdi ir gera jumoro jausma. Tokiom lietingom ir sniegu besidrapstanciom dienom roziniai Tailando vaizdai - geriausia terapija!

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 14 iš 14 
21:43:10 Jan 22, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba