Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2008-12-19 nr. 3217

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Arnas Ališauskas.
Vinys
11
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE2

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI1
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

AKTUALIJOS 
• Įtikinti kitus, kad daina graži...1
• EVALDAS IGNATAVIČIUS.
Lietuviški pėdsakai Vokietijoje

KNYGOS 
• Naujos knygos
• EGLĖ KAČKUTĖ.
Kitokia škotų literatūra, arba Iš įteisintų pakraščių
• BRONIUS PRĖSKIENIS.
Įdomi knyga apie talentingą prozininką

TEATRAS 
• Daiva Šabasevičienė.
Maskvietiška Rimo Tumino premjera – iš pirmųjų lūpų

KINAS 
• Ridas Viskauskas.
Atrasti kitokį pasaulį
2

DAILĖ 
• KRISTINA STANČIENĖ.
Pasakų fėjos drabužiai
• RITA MIKUČIONYTĖ.
Namas su vaiduokliais ir draugai visam gyvenimui
4

MUZIKA 
• Rita Nomicaitė.
Įsivėlęs į muzikinį gyvenimą
• Dainora Merčaitytė.
Zitos Bružaitės „Sonetai ir šokiai“
1

In Memoriam 
• BORISAS MARTINKEVIČIUS
1948 04 11–2008 12 13

SAVAITĖ SU TV 
• Skirmantas Valiulis.
Versijos

PAVELDAS 
• Palangoje – Kaliningrado gintaro muziejaus paroda „Baltijos auksas“

DAILĖ 
 Vidas Poškus .
Nuo krevečių iki Kaukazo
1
• NIJOLĖ KLIUKAITĖ.
Prieškalėdinis dovanos pasiilgimas
1

POEZIJA 
• Ilzė Butkutė.
8

PROZA 
• Mindaugas Valiukas.
[16;36]
32

VERTIMAI 
• Kerry ShAwn Keys .
Dievo rankose

AKTYVIOS JUNGTYS/ŠIUOLAIKINIS MENAS 
• VITA MOZŪRAITĖ.
Apie „Sibilę“, „Salamandrą“, menininko pašaukimą ir tyrą vandenį

AKTYVIOS JUNGTYS/KULTŪROS DIS/KURSE 
• AGNĖ MACAITYTĖ.
Trumpametražiai frankofoniški sapnai

AKTYVIOS JUNGTYS/JAUNIMO PUSLAPIS 
• Mantas Vasilkevičius.
Chaltūra + copypastinimas = ?
4

In Memoriam 
• SIGITAS GEDA
1943 02 04 – 2008 12 12
• Kornelijus Platelis.
Paskutinis romantikas
1
• KNUTAS SKUJENIEKAS.
• Kerry Shawn Keys.
Išėjimo elegija Sigitui
2
• VYTAUTAS VILIMAS SKRIPKA.
Provokuoti
• VYTAUTAS PETKEVIČIUS
1930 05 28 – 2008 12 10
18
• ANTANAS GARBAUSKAS
1932–2008
1

DE PROFUNDIS 
• VOLDEMARAS ZACHARKA.
Kūčių belaukiant
2
• RES LUDENTES / ŽAIDŽIaNTYS dAiKTAI2
• Albertas Skyrelis.
E p i g r a m o s
2

SKELBIMAI 
• Premija vertėjo profesijos bičiuliams1
• Gerbiami leidėjai ir vertėjai!

PARK@S 
• Mindaugas Laurinaitis.
Degančiais ratais, pasąmonės ugniai
5
• Ar radom savo tekstą, savo autorių, savo eilėraštį? 3
• Gintautas Mažeikis.
E-propaganda tarptautiniuose socialiniuose tinkluose
• Remigijus Venckus.
LAIŠKAS
5
• Karolina Šerytė.
1
• SOVIETMETIS: tarp nuoskaudos ir nostalgijos23
• Dialogai1

DAILĖ

Nuo krevečių iki Kaukazo

Justino Vaitiekūno tapybos paroda Molėtų galerijoje „Akcija M“

Vidas Poškus

[skaityti komentarus]

iliustracija
Iš serijos „Nepriklausomos istorijos“. Akvarelė. 2008
Justinas Vaitekūnas

Šioje personalinėje parodoje Justinas Vaitiekūnas pristato 2008 m. sukurtus Lietuvoje nerodytus darbus. Vienas svarbiausių ekspozicijos akcentų – trijų dalių tapybinis ciklas „Neaprėpiamas tigrinės krevetės plėšrumas“ ir 2008 m. rugsėjo pabaigoje, pasibaigus aktyviems karo veiksmams Gruzijoje (Garikulos viloje –­ menininkų rezidencijoje), sukurta akvarelių serija „Garikula Georgika“, vėliau Lietuvoje atsiradusios, tačiau gruziniškų įvykių bei realijų paveiktos serijos („Nepriklausomos istorijos“, „Plius minus“, „Susitikimas“). Kolekciją pavadindamas fundamentaliu ir įpareigojančiu tapybos pavadinimu, autorius nurodo, kad vienu svarbiausių uždavinių laiko tapybos (kaip vaizduojamosios dailės šakos, kurioje meninis vaizdas kuriamas plokštumoje įvairų spalvų dažais) analizę ir kritiką. Keliamas pagrįstas, postmodernaus meno kontekste tapęs aktualus, tačiau kartais skambantis retoriškai, tarytum tik pačiam su tapytojų cechu saitų nenutraukusiam menininkui svarbus klausimas – kokiais pavidalais išliko tapyba po jos mirties ir prisikėlimo? Tarytum po ilgo reanimavimo periodo į naują visavertį gyvenimą grįžęs pacientas, J. Vaitiekūnas stebisi tapybinių elementų (kolorito, piešinio, šešėlių, potėpio, faktūros) teikiamomis galimybėmis. Smalsiai jas nagrinėjasi ir iš naujo atranda. Pats sau. Ir kitiems.

Pabrėžtas personalizmas ryškus ne tik formaliame – plastiniame, bet ir ikonografiniame lygmenyje. Nors menininką, kaip žmogų ir politinę būtybę (zoon politikon, ζψον πολιτικόν, pasak Aristotelio), betarpiškai veikia gyvenamoji aplinka ir šiandienos realijos (tai įtaigiai atskleidžia „gruziniškas ciklas“), tačiau bent drobės ir popieriaus stačiakampiuose šie įvykiai perteikiami subjektyviai. Lyg politinis, socialinis, ekonominis, kultūrinis komentaras (kartais net ateitį gebanti nuspėti, Delfų orakulo ištarmėms prilygstanti pranašystė) su lyriniais nukrypimais.

Pavyzdžiui, tigrinių krevečių motyvas (apie kurį galima kalbėti kaip apie simbolinį kentaurą, nes egiptietiškoje astrologijoje Vėžio žvaigždynas ir jį žymintis hieroglifas reiškia išmintį, nesavanaudę meilę, o senovės kinų ir japonų tradicijoje tigras simbolizuoja drąsą ir ryžtą – todėl pasirinktas shokotan karatė ženklas) demonstruoja ne tik susirūpinimą globalinės biosferos krizės paūmėjimu ar antihumaniškų beveik visų gyvosios gamtos atstovų tarpusavio santykių apmąstymus, bet ir kulinarinius prelegento pomėgius (du gabaliukai tigrinės krevetės yra Nigiri sušio dalis, gurmanai vertina šiais pamarinuotais vėžiagyviais apdėliotą jautienos kepsnį) arba tiesiog jo meilę gamtos įvairovei, galbūt tam tikras, simboliniais įvaizdžiais pridengtas biografijos detales, asmeninės patirties fragmentus. Painiai, prieštaraujant pačiam sau, interpretuotinas dviejų gigantiškų dalių diptikas „Vipas“. Deja, lankytojai negali pamatyti ekspozicijoje, tačiau stilistiškai, tematiškai ir idėjiškai šis darbas papildo likusiuosius. Viena vertus, peršasi šio raidžių derinio padiktuotos asociacijos su VIP ar visa virtine artimų sąvokų (Romos klubo nariai, neomaltusianistai, bilderbergeriai, masonai), jų keliamomis grėsmėmis (tą liudytų užpakalinę žmogaus kūno dalį reprezentuojančios linijos, dėmės, potėpiai). Kita vertus, „vipas“ gali būti ir visiškai nekaltas, uosle ir neeiliniais protiniais gebėjimais pasižymėjęs šuo iš istorijos apie Daktarą Dolitlį. Panašiai Kaukazo vaizduose visą karo pavojaus grėsmę maskuoja punktyrinės ideografijos, galbūt karinio gruziniško raidyno (mchedruli, v[tlhekb) principu įženklinti subjektyvūs pastebėjimai ir išgyvenimai (šmėkščiojančios vaikų ir šunų galvutės, aštrios viršukalnių briaunos).

Plėtojant teiginį apie J. Vaitiekūno tapybai būdingą pranašavimo dovaną, lygiai taip pat retoriškai (kaip kad jis apie tapybos meną) ar miglotai (lyg kokia Kumų sibilė) galima paklausti: gal šiek tiek anksčiau įamžintos tigrinės krevetės (juolab kad šis triptikas nutapytas dar pirmojoje metų pusėje) buvo ne tik Gruzijos karo (susipriešinimas), didžiosios ekonominės krizės (kulinarinio elitiškumo etalonas), o apskritai – žmonių susvetimėjimo, vienatvės ir beprasmiškumo ženklas? Sukonkretinant – ar tapydamas egzotiškus nariuotakojus J. Vaitiekūnas neišpranašavo karo įvykių, su jais susijusio smurto ir baisumų Kaukaze, ar šis menininkas apskritai neturi ateities spėjimo gebėjimų?

 

Skaitytojų vertinimai


50855. oba :-( 2009-01-17 15:46
Poskau , na baik tu apie ta alkoholika rasyneti , - nes antraip nukrysi nuo tapybos katedros vedejo kedes :)))

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 18 iš 18 
21:41:58 Jan 22, 2012   
May 2009 Sep 2014
Sąrašas   Archyvas   Pagalba