Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2005-10-14 nr. 3066

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Tomas Venclova.
KRAŠTOVAIZDIS
84
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI1
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• VYTAUTO LANDSBERGIO BAIGIAMOJI REPLIKA TEISMUI PO GYNĖJO KALBOS 2005.IX.263
• VYTAUTO LANDSBERGIO KALBA VILNIAUS PIRMOSIOS APYLINKĖS TEISME 2005.IX.2730
• EUROPOS MENININKŲ TARYBOS KONGRESAS

KNYGOS 
• Gintaras Beresnevičius.
NAUJASIS HUMORO STILIUS
• Roma Bončkutė, Axel E Walter.
DRAUGYSTĖS DAINIUI SIMONUI DACHUI – 400 METŲ
1
• Modesta Jurgaitytė.
KŪNO PERSPEKTYVA VEIDRODYJE
1
• VIENIŠĖJA1
• ARBŪZŲ CUKRUJE6
• BALTIJA
• NAUJOS KNYGOS

MUZIKA 
• Laima Slepkovaitė.
MAIŠTININKŲ PUOTA: "VILNIUS JAZZ" – 2005
17

DAILĖ 
 Jurgita Ludavičienė.
EMALIO SPALVOS
• LIETUVIŲ MENO PROJEKTAS ŠVEDIJOJE

TEATRAS 
• Daiva Šabasevičiūtė.
"SIRENOS": VEIDAI, VARDAI, GARSAI
4

KELIONĖS 
• Astrida Petraitytė.
MUMCĖ BUVO LONDONE! ARBA "Į BLUMSBERĮ! Į BLUMSBERĮ!"
5

MENO DIS/KURSE* 
• Janina Krušinskaitė.
STABDOMO LAIKO POLITIKA
4

POEZIJA 
• ANTANAS ŠIMKUS14

PROZA 
• Dalia Jazukevičiūtė.
BALTI MARŠKINIAI
31

VERTIMAI 
• Kerry Shawn Keys.
PIENAS
2
• Kerry Shawn Keys.
TĖTIS

POETINIO DRUSKININKŲ RUDENS SVEČIŲ POEZIJA 
• LESZEK ENGELKING5

JAUNIMO PUSLAPIS 
• Vilius Džiavečka.
EINU TARSI ATBULAS
4

KRONIKA 
• PASKUTINĖ ILIUZIJA
• DZIAKUJ, MINSK!
• Lukas Miknevičius.
APIE BUROKĄ, PRERIJAS IR SRAIGIŲ GAMYBĄ
5
• VIEŠAS LITERATŪROS VERTĖJŲ KREIPIMASIS
• III TARPTAUTINIS BARDŲ FESTIVALIS
• ŠIAULIUOSE A.BALTAKIS SUTIKTAS KAIP BIČIULIS
• BENDRA KARIKATŪRISTŲ IR NUTEISTŲJŲ DARBŲ PARODA
• JAPONIJOS FONDO PROGRAMOS

SKELBIMAI 
• VDA SKELBIA
• LIETUVOS BANKAS SKELBIA
• MIELI POETAI IR POETĖS!1
• IEŠKOME JAUNŲ TALENTŲ!

DE PROFUNDIS 
• Tezaurus Vilensis.
BLAŽIO BROLIS (PRAMUŠIMAS)
3
• Vytautas Tutkus.
LEOPOLDAS
1
• HUKŲ RENGA5

DAILĖ

EMALIO SPALVOS

Jurgita Ludavičienė

[skaityti komentarus]

Auksakalių gildijos galerija "Meno niša" savo vizitine kortele ir veiklos "profiliu" laiko būtent meninį emalį. Galerijoje kaupiama emalio kūrinių kolekcija, o kiekvienas miestietis kiekvieną antradienį gali ateiti į galeriją ir, šios juvelyrikos srities mylėtojos bei meistrės Marytės Gurevičienės vadovaujamas, priartėti prie emalio kūrimo paslapčių. "Išsikepti" sau pakabutį ar plokštelę, pavyzdžiui.

Todėl logiška, jog svarbių sukakčių proga, – galerijai šį rudenį suėjo treji metai, o Vilniaus auksakalių gildija šiemet švenčia 510-ąsias metines, – galerija paskelbė tarptautinę emalio meno bienalę "Vilnius 2005". Pirmąją, bet visi požymiai leidžia spręsti, jog ne paskutinę.

Emalis – karališka technika. Mūsų sąmonėje jis labiau susijęs su Rusijos carų dinastija ir garsiaisiais carus maloninusiais ir jų kolekcionuotais Fabergé kiaušiniais – efektingais, prabangiais, žaižaruojančiais emalio ir brangakmenių spalvomis. O iš tiesų emalis pradėtas naudoti jau I tūkstantmetyje prieš Kristų; įvairios jo atmainos – skaidraus emalio technika, pertvarinis emalis, Limožo emalis ant vario et cetera rodo išskirtinį šios meno šakos sudėtingumą. Emalis gali atrodyti ir kaip tapybos darbas, ir kaip aplikacija ar grafika – kai pieštukas palieka pėdsaką ant balto emalio paviršiaus. Šiems kūriniams įgyvendinti reikia ne tik nuolat tobulinamo amato, bet ir techninių galimybių: joks emalis nedega žemesnėje nei 810 laipsnių Celsijaus temperatūroje...

Galerija "Meno niša" žiūrovams pristato platų emalio darbų spektrą; be lietuvių autorių, į kvietimą dalyvauti bienalėje atsiliepė Japonijos, Ispanijos, Indijos menininkai. Be to, ekspoziciją papildo Kintų Vydūno kultūros centro emalio simpoziumų "Pamario ženklai" metu sukurti darbai. Galerijoje galima išvysti visokeriopą emalį; tapybišką ir grafišką, santūrų ir erotišką, konceptualų ir labai "technišką". Siekdama labiau sudominti dailininkus emalio menu, galerija skelbė ir konkursą; vertinimo komisijai teko nelengvas uždavinys – atrinkti apdovanojimų vertus kūrinius. Bienalės laureatu tapo Didįjį prizą gavęs lietuvių menininkas Tadas Deksnys, Vilniaus miesto savivaldybės sidabro medalius ir padėkas pasidalijo ispanė Marija Teresa Ulldemolins Aguade ir lietuvis Gvidas Latakas.

Eksponuojamus kūrinius tikriausiai reikėtų skirstyti ne pagal techniką, o pagal stilistiką: darbus galima grupuoti į tapybiškus, skulptūriškus ir grafiškus, kadangi tiek plaketes, tiek papuošalus, tiek objektus galima apibūdinti viena ar kita kategorija. "Tapybiškieji" autoriai mėgaujasi, suliedami emalio spalvas į akvarelišką plokštumą; nesvarbu, ar ji puikuotųsi ant kepimo skardos dugno ("Pudingas"), ar būtų įrėminta ant sienos ir iš toli atrodytų tarsi paveikslas (Vakako Sumito iš Japonijos kūrinys). A. Grintalis (JAV) naudoja lietuviškų krikštų motyvus, Aurimas Liekis, demonstruojantis akivaizdžią pažangą nuo praėjusios toje pačioje galerijoje eksponuotos emalio parodos, taip pat emalį suvokia kaip lyrišką ir asociatyvią tapybą ant metalo. Gvido Latako medaliu apdovanotas kūrinys "Du žmonės, žiūrintys į mėnulį" – emalis ant mažos knygutės viršelio – atrodo kaip spalvinga tapyta miniatiūra, kurioje, regis, dar galima įžiūrėti ir rankos, laikiusios teptuką, pėdsakus.

Grafiniu pobūdžiu pasižymi premijuotosios Tado Deksnio segės: geometrinis ornamentas, laisvai išdėliotas baltame fone, pavergia preciziškumu, spalvingumu. Puiki atlikimo technika šiuose darbuose dera su dekoratyvia spalvine bei grafine raiška. Šarūnė Vaitkutė ir Dainius Narkus lieka ištikimi savo kūrybiniam minimalistiniam braižui, klijuodami segę iš plonyčių emaliu dengtų juostelių. Linijos emalio mene pageidaujamos ir sveikintinos: pertvarinio emalio technika atliktuose kūriniuose mažučiai "gardeliai", kurie paskui pripildomi emalio, sudaro metalinį linijinį piešinį (pvz., Marytės Gurevičienės kūriniai). Tačiau įmanomas ir piešinys ant paties emalio. Toks prislopinto piešimo būdas demonstruojamas ispanų menininkės Marijos Teresos Ulldemolins Aguade’s – dviejose skulptūrėlėse – "biustuose", kurių veidai minkštai nupiešti emaliu. Panašiai galima apibūdinti ir ispanų emalio patriarcho Andreu Vilasiso darbą "Venera", kur erotiškas moters torsas su nužymėtomis kūno linijomis pretenduoja į tapybos darbą, išdidžiai demonstruodamas prabangaus rėmo kampą. Šie kūriniai galėtų būti laikomi ir mažąja plastika: eksponuojami kaip objektai, jie yra trimačiai ir balansuoja tarp plokštuminio (emalio plokštumos) ir tūrinio darbo. Galbūt tai ir būtų vienas pagrindinių lietuvių ir Ispanijos autorių darbų skirtumų; pirmieji emalį labiau suvokia kaip plokštumos dekorą, antrieji save apriboja mažiau ir emaliu dengia skulptūrinį paviršių. Meghano Salgaonkaro (Indija) "Amžinasis kareivis" – keletas subtiliai raštuotų trinkelių, kurios gali keisti savo išsidėstymo pobūdį, pritampa prie mažosios plastikos kūrinių.

Pirmoji tarptautinė emalio meno bienalė startavo. Su japoniškų spalvų spindesiu, šelmiška ūsuoto ispano šypsena emalio skulptūrėlėje, lietuvišku lyrizmu ir bemaž neišvengiama rusvų atspalvių palete. Pradžia intriguoja ir daug žada. Po dvejų metų tikriausiai bus galima išvysti didesnį būrį dalyvių, kartu – ir platesnį stilių, technikų bei spalvų spektrą. O kol kas – garbė Vilniaus miestui, sugalvojusiam tapti emalio meno sostine. Be abejonės, su "Meno nišos" pagalba.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 8 iš 8 
21:40:28 Jan 22, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba