Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2010-04-23 nr. 3281

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• ALGIMANTAS MIKUTA.
Akompanuotojas
13

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

AKTUALIJOS 
• ASTRIDA PETRAITYTĖ.
Mūsų Urbo kalnas
2
• Lietuvos rašytojų sąjungos suvažiavimo
Kreipimasis
1
• Lietuvos rašytojų sąjungos suvažiavimo, įvykusio 2010 m. balandžio 16 d.,
Rezoliucija
• ASTRIDA PETRAITYTĖ.
Kavutė Goethe’s institute
• Vilniaus apdovanojimai – vilniečiams

ESĖ 
• SIGITA JENEVIČIENĖ.
Airiškos paskalos
1

LITERATŪRA 
• ALGIMANTO BUČIO pasikalbėjimai su VYTENIU ROŽUKU.
Vienos lietuviškos knygos invazija į 12 šalių
16

ŠOKIS 
• TAMARĄ KALIBATAITĘ kalbina MARIUS KRAPTAVIČIUS.
„Aš kojom žemės nesiekiau“
10

TEATRAS 
 RIDAS VISKAUSKAS.
Bendros patirties vienijamas teatras. Motinystė
• „Baltoji Stirna“ – veiksmo drama su kanopomis

DAILĖ 
• KAROLINA TOMKEVIČIŪTĖ.
Grafika su fotografijos prieskoniais

MUZIKA 
• Su JONU SAKALAUSKU kalbasi SIMONA SMIRNOVA.
Jonas Sakalauskas – sėkminga NOA „korta“
• Ukrainos muzikos festivalyje violončelėmis grieš diplomatai

FOTOGRAFIJA 
• MARGARITA MATULYTĖ.
Laisvo judėjimo trajektorija
• Pokalbis su ALGIRDU ŠEŠKUMI.
Šeškaus meno virtuvė

POEZIJA 
• JONAS JAKŠTAS.
25

PROZA 
• TOMAS ŠINKARIUKAS.
Išmetimas
2
• TOMAS ŠINKARIUKAS.
Solobomber
1

VERTIMAI 
•  MANFRED OSTERFELD .
Nedaug tetrūko
3
• OCTAVIO PAZ.
Saulės akmuo
4

(PA)SKAITINIAI 
• MINDAUGAS PELECKIS.
Žmogiška

SAVAITĖ SU TV 
• SKIRMANTAS VALIULIS.
Iš artimo krašto

KNYGOS 
• NAUJOS KNYGOS
• Bibliografijos ir knygotyros centras

DE PROFUNDIS
Nepriklausomas ribotos atsakomybės „Literatūros ir meno“ puslapis
 
• EVELINA BONDAR.
kaip aš susipažinau su algimantu m.
3
• ILONA JANULIENĖ.
Giesmė apie Kęstutį Navaką 
2
• ACHILLE CAMPANILE.
Aštuonkojo nelaimės
• SONATA MOGYLAITĖ.
Šlamantieji
2
• res ludentes / žaidžiantys daiktai

Šatėnų prieglobstis 
• Penktoji savaitė106

TEATRAS

Bendros patirties vienijamas teatras. Motinystė

RIDAS VISKAUSKAS

[skaityti komentarus]

iliustracija
Spektaklio „Ša!
Kalba mamos“ scena

Nuotrauka iš VšĮ „Idioteatras“ archyvo

Įdomu, kada Lietuvoje imta kurti spektaklius (pagal šiuolaikinę užsienio dramaturgiją), orientuotus į tam tikras socialines grupes, vienijamas ne plataus užmojo visuomeninių ar tautinių idėjų, o tik konkrečiai grupei būdingos patirties? Čia prisimintini pastarojo meto vaidinimai „Vienos krūties istorija“, „Vietų nėra“ (reikėtų revizuoti atmintį...). Visuomenės fragmentacija – teatro fragmentacija? Suprantama, didelėse valstybėse, kur teatro rinka – atitinkamo mastelio, tai natūralu. Bet ar pasiteisina tokia praktika mažose šalyse?

VšĮ „Idioteatras“ įvairiuose miestuose kartkartėmis kviečia žiūrovus į spektaklį „Ša! Kalba mamos“. Kaip rodo pavadinimas, spektaklis – apie motinystės patyrimus pačių mamų lūpomis. Pasižvalgiau, kokia publika susirinko balandžio 3 d. į Keistuolių teatre vaidintą spektaklį –­ jaunos poros, kurioms šie džiaugsmai dar prieš akis, arba šeimos, kurių vaikai jau kiek ūgtelėję. Greitas, paprastas atpažįstamumas – realijų, išgyvenimų, detalių –­ čia svarbiausias.

Pjesėje nėra nuosekliai plėtojamos vienos istorijos, vienos svarbiausios veikėjos. Visos veikėjos – lygiavertės ir visos kaleidoskopu kalba apie tą patį – kaip pasikeitė jų gyvenimai, sulaukus mažylio. O pasikeitimai, žinia, įvairūs ir nebūtinai džiuginantys. Pasak vienos veikėjos, „mano diena praėjo puikiai: aprengiau, pamaitinau, pakeičiau vystyklus, tada aprengiau, pamaitinau, pakeičiau vystyklus, tada aprengiau...“ – ir taip be galo. Vyriškajai publikos daliai, kuri mažiau būna namie ir neskęsta buityje, spektaklis turi ir šviečiamąją prasmę. Ypač vienos veikėjos balsu skaitomi laiškai „Mielas partneri...“ turėtų bakstelėti į vyriškių sąžinę (kiek kas dar jos išsaugojome...): rūpinimasis mažu vaiku tapęs, su reta išimtimi, moters problema. Namuose įkalinto ir ankstesnio socialinio gyvenimo netekusio žmogaus tema...

Mamoms vaidinimas, kuriame gausu kalambūrų, net anekdotų motinystės tema („Hm. Santechnikai gauna 35 litus per valandą, o aš kakus kuopiu nemokamai“), – it linksma psichoterapija: išsikalbėjus (ar atpažinus) lengviau gyventi. Spektaklis taip ir banguoja tarp lyriškai dramatiškų ir ironiškų intonacijų (pavyzdžiui, puiki detalė, kai rubensiškų formų aktorė su švelnia ironija matuojasi aplikaciją – mergautinę suknelę, kurios dėvėti, matyt, jau nebeteks...).

Spektaklį režisavo Keistuolių teatro aktorė Joana Čižauskaitė ir tarp režisūros bei teatro pedagogikos Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje administravimo migruojantis Aidas Giniotis. Pastarajam tokie išpažintinio pobūdžio spektakliai –­ ne naujiena (prisiminkime jautrų ir subtilų spektaklį „Atviras ratas“, sukurtą remiantis jaunų aktorių biografijomis). Nežinia, kaip atrodė pjesės originalas. Įdomu tai, kad ji – bendros kūrybos rezultatas. Autorės – kanadietės aktorės Linda A. Carson, Jill Daum, Robin Nichol, Deborah Williams, Barbara Pollard ir Alison Kelly –­ pjesę sukūrė 1993-iaisiais, kai pačios tapo mamomis. Žaismingai parengtoje spektaklio programėlėje nepavyko surasti vertėjo į lietuvių kalbą pavardės, tačiau bene pirmą kartą pas mus tokiu būdu atidengiamas privatus pačių aktorių gyvenimas: pažymėta, kuriais metais aktorė tapo mama ir kiek vaikelių augina... Žinoma, taip mezgamas intymus ir betarpiškas ryšys su žiūrovėmis.

iliustracija
Spektaklio „Ša! Kalba mamos“ scena
Nuotrauka iš VšĮ „Idioteatras“ archyvo

Neskaičius pjesės, sunku pasakyti, kas kupiūruota, kaip perkomponuotas tekstas lietuvių spektaklyje. Turbūt spektaklį buvo galima kurti ir buitiniu stiliumi: esą susirenka jaunos mamos kokiame nors klube ar pas ką nors namų virtuvėje ir „bėdavojasi“ viena kitai. Mūsų aktorės Gabija Ryškuvienė, Reda Dominaitytė, Lina Budzeikaitė, Kristina Mauruševičiūtė, Aldona Vilutytė, Saulė Degutytė, režisierių vadovaujamos, pasirinko sąlygiškesnį teatrą (gal artimesnį estradinėms miniatiūroms?), paremtą tiesioginiu bendravimu su publika. Aktorės nekuria psichologinių charakterių, jos tarsi kalba, šmaikštauja savo vardu. Nors mamų šukuosenos įvairiai stilizuotos, veikėjos ryškiau neindividualizuojamos. Tad čia svarbi kiekvienos aktorės charizma, o spektaklyje – jų individualybių puokštė.

Matytą vakarą pirmoji spektaklio dalis buvo vaidinama sunkiau nei antroji – gal todėl, kad spektaklis retokai rodomas, trūko „laisvo kvėpavimo“. Vaidinimas dinamiškas, daug judėjimo, žaidimo detalėmis – aktorės buvo kiek įsitempusios.

Antroji dalis išraiškos požiūriu turtingesnė – pasitelkiamos kūdikius vaizduojančios lėlės (lakoniškos scenografijos ir detalėmis aplikuotų kostiumų autorės –­ Kristina Gilytė, Lina Kynaitė, o kuriant ženklų vaizdo projekcijas dalyvavo ir Gintarė Valevičiūtė). Antroji dalis dramatiškesnė – atsiranda trumpi pasakojimai apie sergančius vaikus, neįgalius, mirštančius, apie mamų santykį su jais ir aplinkiniais, apie skausmu patikrintą meilę... Lėlės sukuria estetinę distanciją, atsiranda lengvo grotesko bruožų, įdomesnės ritmo požiūriu tampa mizanscenos. Pavyzdžiui, scenoje, kai viena mama tiesiogine prasme „apauginama“ 6 vaikais arba kai lėlės kurį laiką būna pasodintos-paguldytos vienos, dvelkteli nelaimės ar net mirties nuojauta...

Kai nėra istorijos, kai pačių veikėjų santykiai nesirutulioja, sunkiau sudėlioti spektaklio taškus, išryškinti kulminaciją. Tema plėtojama paprastai: viskas čia seniai aišku – vienam „atrakcionui“ pasibaigus, lauki kito, dar išraiškingesnio. Vis dėlto vakarą žiūrovai praleidžia ne veltui –­­ ne tik pasigėrime aktorėmis, jų humoru, bet ir dėmesingesni daromės savo artimiausiems žmonėms...

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 11 iš 11 
21:37:56 Jan 22, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba