Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2010-04-23 nr. 3281

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• ALGIMANTAS MIKUTA.
Akompanuotojas
13

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

AKTUALIJOS 
• ASTRIDA PETRAITYTĖ.
Mūsų Urbo kalnas
2
• Lietuvos rašytojų sąjungos suvažiavimo
Kreipimasis
1
• Lietuvos rašytojų sąjungos suvažiavimo, įvykusio 2010 m. balandžio 16 d.,
Rezoliucija
• ASTRIDA PETRAITYTĖ.
Kavutė Goethe’s institute
• Vilniaus apdovanojimai – vilniečiams

ESĖ 
• SIGITA JENEVIČIENĖ.
Airiškos paskalos
1

LITERATŪRA 
• ALGIMANTO BUČIO pasikalbėjimai su VYTENIU ROŽUKU.
Vienos lietuviškos knygos invazija į 12 šalių
16

ŠOKIS 
• TAMARĄ KALIBATAITĘ kalbina MARIUS KRAPTAVIČIUS.
„Aš kojom žemės nesiekiau“
10

TEATRAS 
• RIDAS VISKAUSKAS.
Bendros patirties vienijamas teatras. Motinystė
• „Baltoji Stirna“ – veiksmo drama su kanopomis

DAILĖ 
 KAROLINA TOMKEVIČIŪTĖ.
Grafika su fotografijos prieskoniais

MUZIKA 
• Su JONU SAKALAUSKU kalbasi SIMONA SMIRNOVA.
Jonas Sakalauskas – sėkminga NOA „korta“
• Ukrainos muzikos festivalyje violončelėmis grieš diplomatai

FOTOGRAFIJA 
• MARGARITA MATULYTĖ.
Laisvo judėjimo trajektorija
• Pokalbis su ALGIRDU ŠEŠKUMI.
Šeškaus meno virtuvė

POEZIJA 
• JONAS JAKŠTAS.
25

PROZA 
• TOMAS ŠINKARIUKAS.
Išmetimas
2
• TOMAS ŠINKARIUKAS.
Solobomber
1

VERTIMAI 
•  MANFRED OSTERFELD .
Nedaug tetrūko
3
• OCTAVIO PAZ.
Saulės akmuo
4

(PA)SKAITINIAI 
• MINDAUGAS PELECKIS.
Žmogiška

SAVAITĖ SU TV 
• SKIRMANTAS VALIULIS.
Iš artimo krašto

KNYGOS 
• NAUJOS KNYGOS
• Bibliografijos ir knygotyros centras

DE PROFUNDIS
Nepriklausomas ribotos atsakomybės „Literatūros ir meno“ puslapis
 
• EVELINA BONDAR.
kaip aš susipažinau su algimantu m.
3
• ILONA JANULIENĖ.
Giesmė apie Kęstutį Navaką 
2
• ACHILLE CAMPANILE.
Aštuonkojo nelaimės
• SONATA MOGYLAITĖ.
Šlamantieji
2
• res ludentes / žaidžiantys daiktai

Šatėnų prieglobstis 
• Penktoji savaitė106

DAILĖ

Grafika su fotografijos prieskoniais

KAROLINA TOMKEVIČIŪTĖ

[skaityti komentarus]

iliustracija
Rita Stašauskaitė
Iš ciklo „Take a trip down to the memory“

Parodas yra įprasta atidaryti. Tačiau balandžio 12 d. Lietuvos dailininkų sąjungos parodų salėje teko dalyvauti paro­dos uždaryme. Trys jaunos menininkės Jūratė Kemeklytė-Bagdonienė, Giedrė Mikulskaitė, Rita Stašauskaitė parodoje „Paragrafai. 33“ žiūrovams suteikė galimybę susipažinti su Lietuvoje retai naudojama ir ganėtinai nauja grafikos technika – fotopolimerine graviūra.

Prieš kelerius metus G. Mikulskaitė ir R. Stašauskaitė dalyvavo stažuotėje Švedijoje ir į Vilniaus dailės akademiją atsivežė teorinių ir praktinių žinių apie fotopolimerinę graviūrą. Pamėgusios šią techniką, menininkės ja įgyvendino ir savo baigiamuosius darbus, kuriuos eksponavo parodoje „Paragrafai. 33“. Uždaryme dalyvavęs grafikas ir VDA dėstytojas Mikalojus Vilutis smalsavo, kokia paro­dos esmė, kodėl autorės rodo senesnius darbus, ar daugiau nieko nėra sukūrusios po Dailės akademijos baigimo? Menininkių motyvacija buvo tokia: šį kartą buvo svarbu kalbėti ne tik vaizdais, bet ir atskleisti technikos subtilybes, Lietuvoje iki šiol kurti šia technika sudėtinga, nes tam nėra tinkamų sąlygų.

Eksponuotuose kūriniuose fotopolimerinė graviūra jungiama su klasikinėmis grafikos technikomis: ofortu ir sausa adata. Menininkėms įdomus ne tik paprastas nuotraukos perkėlimas į grafiką, fotografuotus vaizdus jos dėlioja koliažo principu, derina juos su piešiniu.

J. Kemeklytės-Bagdonienės, G. Mikulskaitės, R. Stašauskaitės kūrinius galima atskirti iš savito kiekvienos braižo, tačiau menininkių darbai greta atrodo harmoningai, nes juos jungia ne tik techniniai sprendimai. Pasikapsčius grafikių sukurtuose atspauduose, pamatysime, kad juose dominuoja žmogus, – tai pagrindinis motyvas ir temos formuluotė. Žmogaus tema varijuojama įvairiai, skirtinguose kontekstuose. G. Mikulskaitė domisi žmogaus ir jo aplinkos – miesto –­ santykiu. J. Kemeklytės-Bagdonienės kūriniuose galima įžvelgti autorefleksiją ir asmeninės patirties atspindžius. R. Stašauskaitė estampuose pasineria į vyro ir moters pasaulius. Tai tik lakoniški jų kūrybos apibūdinimai. Tiek formalieji, tiek ikonografiniai šių kūrinių bruožai atviri įvairioms interpretacijoms, jie daug kuo siejasi su šiuolaikine „moteriškąja“ lietuvių grafika, kartu ieškoma savitų sprendimų.

J. Kemeklytė-Bagdonienė estampų cikle „Fotografika“ naudoja fotografinį savo atvaizdą, architektūros nuotraukas ir vaikiškus piešinius. Šiuos elementus sujungia kruopščiai išraižyti piešinio intarpai. Grafikos atspaudai atspindi menininės išgyvenimus, jie laviruoja tarp intuityvumo ir racionalumo. J. Kemeklytė-Bagdonienė nebe pirmoji naudoja vaikišką kūrybą, tačiau tas keverzones kartais įdomiau tyrinėti nei kruopščiai, profesionaliai išvedžiotas preciziškas linijas. Galbūt todėl kiekvienas ciklo kūrinys vis labiau žadina smalsumą sužinoti, kaip tęsėsi jame pasakojama istorija.

G. Mikulskaitė parodoje pristatė dvylikos nedidelio formato atspaudų seriją. Juose menininkė nagrinėja žmogaus ir miesto santykį, tačiau kūriniuose neįmanoma atpažinti konkrečios vietos, erdvės. Tai sąmoningas grafikės sprendimas, nes ji domisi būtent tuo neapčiuopiamu ryšiu, o ne socialinėmis sanklodomis. Menininkė svarsto, ar egzistuoja grįžtamasis ryšys, kaip žmogaus būtis veikia miesto fenomeną, ir atvirkščiai. Žiūrėdama į grafikės kūrinius, patyriau keistą būseną, tarsi važiuočiau dideliu greičiu, o pro šalį skriejantys vaizdai vis keičiasi, tačiau per greitai, kad spėtum sutelkti dėmesį ir geriau įsižiūrėti. Todėl šiuose darbuose naują vaizdinį kartais nustelbia iš atminties iškilęs ką tik matytas siužetas. Kiekviename G. Mikulskaitės kūrinyje derinamos ne tik dvi technikos, bet ir tarsi dvisluoksniai atvaizdai, kurie primena nuotraukas, kai tyčia ar netyčia tas pats kadras fiksuojamas keletą kartų. Menininkė neišryškina pastatų detalių ar detalesnių vaizduojamų personažų bruožų, atima iš žiūrovo identifikavimo teisę ir kviečia pajusti dinamišką miesto pulsą.

R. Stašauskaitės kūriniai primena išgrynintus siurrealistinius sapnus. Menininkė ekspozicijoje demonstravo tris grafikos ciklus. Šešiuose kūriniuose („3 mėnesiai 18 dienų“) dominuoja fotografiniai vyro ir moters atvaizdai, jų kūnų fragmentai. Minimalistiniai sprendimai R. Stašauskaitės darbuose išdėstomi dinamiškai, paliekant daug baltos erdvės, taip gimsta gyvas istorijos vyksmas, kurį papildo susiraizgiusių linijų dėmėse išraižyti tekstai. Tarsi negalėdama visko išpasakoti vaizdais, menininkė nevengia tekstinių intarpų ir kituose cikluose („Tomorrow“ ir „Take a trip down to the memory“). Pastarasis ciklas labiausiai žavi technologiniu atlikimu ir daugiasluoksne idėja. Keturiuose nedidelio formato kūriniuose pasirodo apnuoginta moters figūra. Ji – besilaukianti, su peiliu rankoje ir paslaptingai paslėpusi veidą šešėlyje. Fone matosi vyro figūra, pastatai, senoviniai rašmenys, lyg aliuzija į kolektyvės pasąmonės reiškinius, kurie išnyra kaip sąmoningai nesuvokiami prisiminimai. Ribines situacijas išreiškia grėsmingai prie moters įsčių prigludę ašmenys –­ taip akcentuojamas cikliškumo trapumas. Šie darbai primena avangardinės fotografijos ir siurrealistinio kino stilistiką, perleistą per jaunos grafikės žvilgsnio prizmę.

Vietoje išvadų galima pasakyti, kad parodoje „Paragrafai. 33“ buvo įdomu susipažinti su fotopolimerinės graviūros galimybėmis ir jaunų menininkių darbais. Nors nauja technika suteikia daug kūrybinės laisvės, bet galbūt kelia ir šiokią tokią grėsmę, kad menininkas gali per daug atitolti nuo kuriamo vaizdinio, t. y. panirti į formalius technologinius eksperimentus. Būtų geriausia, jei, kaip parodos uždaryme kalbėjo autorės, tie 33 čia parodyti kūriniai, tapę paragrafais, pasakojančiais asmenines istorijas ir patirtis, taptų atspirties tašku, nuo kurio prasidėtų naujas kūrybos etapas.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 11 iš 11 
21:37:55 Jan 22, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba