Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2002-05-31 nr. 2901

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Vidmantas Elmiškis.
SU "SUTELKTINĖS" ŽENKLU
9
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• TEATRAI1
• KINO TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LRT KULTŪROS LAIDOS
• LR KULTŪROS LAIDOS

OSKARUI MILAŠIUI - 125 
• ČESLOVAS LAURINAVIČIUS.
LIETUVOS DIPLOMATAS

AKTUALIJOS 
• Viktorija Daujotytė.
APIE HUMANISTIKĄ IR JOS STRATEGIJAS
3
• POETO PAGERBIMAS

POEZIJOS PAVASARIO KONFERENCIJA 
• BARBARAS AR INTELEKTUALAS?
• IŠ BARBARŲ ISTORIJOS
• KENTAURŲ ŽEMĖ

POEZIJOS PAVASARIO ĮSPŪDŽIAI 
• Alfonsas Bukontas.
IR KALNE, IR VELNIO DUOBĖJE
1
• Stasys Stacevičius.
BIRŽŲ TVIRTOVĖJ IR KRIAUNŲ RAGANOS ŽEMĖJ
1
• Rimvydas Strielkūnas.
UŽUPYJE
9
• Vitalijus Asovskis.
POEZIJA NEBIJO KONKURENCIJOS
• Vladas Braziūnas.
GERA, KAI GERA. KAIP VIEVY IR ELEKTRĖNUOS
2
• Eglė Juodvalkė.
ZABARIJA
2
• Dainius Gintalas.
ŽEMAITIJOS VIEŠKELIAIS, AUKŠTAITIJOS RŪKAIS
1

POEZIJA 
• POEZIJOS PAVASARIS
• Paulina Žemgulytė.
BAIGIAMASIS VAKARAS
• KONFERANSJĖ.
PO DVARUS, IR NE TIK
• ATSISVEIKINANT SU BIČIULIU
• Juodas Gaidys.
ALGIMANTAS BALTAKIS
5
• Delweddu"r Dyhymyg/Imaging the Imagination/ Vaizdijant vaizduotę.
META
• Blodeuvedė*.
GWENALLT LLWYD IFAN
• Vienspalvis Limbas.
DOUGLAS HOUSTON
2
• MALCOLM PARR
• MENNA ELFYN
• ROBERT MINHINNICK
• ELINOR WYN REYNOLDS1
• PENNY ANNE WINDSOR
• HILARY LLEWELLYN-WILLIAMS

MUZIKA 
• Rita Aleknaitė-Bieliauskienė.
NEUŽMIRŠKITE, BROLIAI

DAILĖ 
 Jurgita Ludavičienė.
TAPYBA, SPALVOS IR MUZIKA
2
• Ignas Kazakevičius.
JAUNŲJŲ MENININKŲ ŽVILGSNIU
• Rasa Janonytė.
"LIETUVOS DAILĖS ISTORIJOS" VADOVĖLIS

TEATRAS, KINAS 
• Ridas Viskauskas.
TEATRAS VAIKAMS PRASIDEDA NUO SUAUGUSIŲ
1
• SUSITIKIMAI SU KIRA MURATOVA

LIETUVIAI SVETUR 
• Antanas Naujokaitis.
LIETUVIAI SVETUR

KNYGOS 
• NAUJOS KNYGOS

SKELBIMAI 
• 1
• 2
• 33

DIFFICILE EST SATIRAM NON SCRIBERE! 
• Tadas Desperadas.
O JOS VIS DĖLTO DARO SAVO!

DAILĖ

TAPYBA, SPALVOS IR MUZIKA

Jurgita Ludavičienė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Romualdas Lankauskas. "Egzotiškas motyvas". 2001

Vilemas De Kooningas yra pasakęs: "Apie meną negalima pasakyti nieko, išskyrus tai, kad jame veikia žodžiai. Iki šių dienų visas menas buvo literatūriškas. Mes dar negyvename pasaulyje, kuriame viskas yra suprantama savaime. Įdomu tai, kad daugelis žmonių, norinčių iš meno atimti, pavyzdžiui, kalbėjimą, nedaro nieko daugiau, kaip tik apie tai kalba. Tačiau čia nėra prieštaringumo. Menas tapyboje yra ta visiems laikams nutilusi dalis, apie kurią galima kalbėti be galo".

Savotiškas kalbos ir meno (turima omenyje tapyba) santykis ateina į galvą, žiūrint į Romualdo Lankausko tapybos darbus "Akademijos" galerijoje. Kalba, - šiaip jau pagrindinis rašytojo įrankis, materija, iš kurios suformuojamas romano ar apysakos kūnas, - transformuojasi į sakymą su akrilo ir drobės ar popieriaus pagalba. Į kalbėjimą apie tai, kas nesusirikiuoja į žodžius. Kas verčia autorių tepti spalvas ir stebėti jų tarpusavio sąveikas plokštumoje, užuot stebėjus žodžių kibimą tarpusavyje? Ar pernelyg aiški tapo verbalinė naracija? Europietiškojo informel šulai postulavo iliuzijų atsisakymą, egzistencijos trapumą ir žmogaus vienišumą šiapusybėje - nebėra vilčių, kad menas gali išgelbėti pasaulį, todėl žmogus yra laisvas nuo figūrinės ir siužetinės tapybos. Amerikietiškojo abstraktaus ekspresionizmo atstovai prezentavo gyvenimo ir kūrybos vienybę ekstaziškame tapybos procese, vidinio ir išorinio pasaulio transformacijas, įsikūnijusias dėmių, linijų, taškų ir brūkšnių pavidalais.

Romualdas Lankauskas tiesiog bando išgauti tam tikrą nuotaiką, "įspalvinti" mintis, kurių neįmanoma "įžodinti". Mėlyna, vyšninė, pilkšva, balkšva spalvos maišomos ir klojamos viena greta kitos; teptuko mostus sunku pavadinti potėpiais, nes juo ir tepama, ir braukiama, linijos išryškėja ir nutrūksta - viskas, kaip ir turi būti, formos atžvilgiu tęsiant greičiau informel, o ne abstrakčiojo ekspresionizmo tradicijas. Nėra nei egzistencinio pasirinkimo ir žiojinčios tuštumos, nei kvietimo medituoti, nugrimztant į spalvų santykių kolizijas. Čia kalbama apie tai, kas atsitinka, kai žodžiai pastumiami į šoną, kad būtų galima nekalbant galvoti apie visiems laikams nutilusią meno dalį. "Tapyba kaip spalvų muzika" stengiasi spalvą versti garsu, garsą - mintimi. Žiūrovo akiai spalvų ir dėmių tarpusavio santykiai maišosi, priversdami nebesuprasti šitos vaizdų ir garsų mutacijos dėsnių. "Aš senas realistas, - suprantu tik Mondrianą", - sakė Jakopas Belbas iš "Fuko švytuoklės". Panašiai norisi tarti ir man, žiūrint (klausantis) Romualdo Lankausko.

 

Skaitytojų vertinimai


26234. Antanas2006-05-03 18:47
Liudna ir tiek!

26713. Monika :-( 2006-05-14 15:59
Liudna kai kritikuoja neprofesionalai.....

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 12 iš 12 
21:36:42 Jan 22, 2012   
Jan 2011 Jan 2013
Sąrašas   Archyvas   Pagalba