Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2012-01-13 nr. 3362

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


VIRŠELIAI 
• ANTANAS OBCARSKAS
• BRONĖ NEVERDAUSKIENĖ,
MONIKA ŽALTAUSKAISTĖ GRAŠIENĖ
• TADAS GINDRĖNAS

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• PARODOS
• VAKARAI

VIENAS EILĖRAŠTIS 
• WISŁAWA SZYMBORSKA.
Babelio bokšte

REDAKCIJOS SKILTIS 
• JŪRATĖ VISOCKAITĖ.
„Litmenio“ oazė
2
• TRUMPA KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

PUBLICISTIKA 
• Tauro g. 10-11

ESĖ 
• STASYS STACEVIČIUS.
Malkos ir Jonukas

KNYGOS 
• ANA AUDICKA.
Sielos žaidimai ir pokalbiai su angelais
• NAUJOS KNYGOS
• Bibliografijos ir knygotyros centras

DAILĖ 
• AISTĖ PAULINA VIRBICKAITĖ.
Tapybos horizontai Panevėžyje

PAVELDAS 
• DALIA TARANDAITĖ.
Radvilų rūmų muziejuje – XVI–XIX a. Europos dailės paroda

TEATRAS 
• JŪRATĖ VISOCKAITĖ.
Išsivalymas

KINAS 
 A. O. SCOTT.
Tviskantis, alpstantis ir besikankinantis bežodis „Artistas“
• Kino kronika

MUZIKA 
• Iš meilės žydintiems garsams1

POEZIJA 
• Internetinis haiku konkursas1

PROZA 
• GENOVAITĖ BONČKUTĖ.
Dogvilis 2

VERTIMAI 
• PAULIS CELANAS.
Priešinė šviesa

25 PUSLAPIS 
• JURGA TUMASONYTĖ.
Žieminiai atradimai

AKTYVIOS JUNGTYS 
• HANNES DÜKLER.
Fotografai ir Fabienne
• KRISTINA STEIBLYTĖ.
Medinė publika
• Siaubo metas

VAIZDAS PRO „VARTUS“ 
• EGLĖ JUOCEVIČIŪTĖ.
Tadas Gindrėnas atsisuka į Renesansą

IN MEMORIAM 
• ALBERTAS LAURINČIUKAS
1928 01 01 – 2012 01 08
3

SKELBIMAI 
• Menininkų, norinčių dalyvauti kultūros mainų programoje Strasbūre, atranka1
• Savaitinio žurnalo „Literatūra ir menas“ reklamos įkainiai 2012 metais

DE PROFUNDIS
„Mes neturime teisės nei galios teisti,
reikia pasitikėti. Kuo?“ Eugene Ionesco
 
• WOODY ALLEN.
Aukščiau už įstatymą, žemiau už čiužinį

KITOKIA GRAFIKA 
• Aport

Skaitytojų paplepėsiai 
• Devyniasdešimt pirmoji savaitė

KINAS

Tviskantis, alpstantis ir besikankinantis bežodis „Artistas“

A. O. SCOTT

[skaityti komentarus]

iliustracija
„Artistas“


Pamenate tuos senus laikus, kai kinas buvo didingas, magiškas ir bebalsis? Aš irgi nepamenu. Užtat „Artistas“, akinantis režisieriaus Michelio Hazanaviciaus kinematografinis objet d’art, yra būtent apie tai – apie nebyliosios eros perėjimą iš atminties į mito sferą. Tai nėra kino istorijai skirtas darbas, greičiau taurus, jaudinantis ir truputėlį pakvaišėliškas nežabotos meilės kinui išpažinimas. Nors pagrindinis filmo personažas gedi dėl garso atsiradimo, pačiame „Artiste“ labiau rūpima išaukštinti šios išraiškos priemonės, kuri gali taip gražiai žaižaruoti, alpėti ir kentėti, kad iš tikrųjų jai net nebūtina ką nors byloti, diapazoną ir jėgą.

Trumpai drūtai tariant, M. Hazanaviciaus „Artistas“ – ne begarsis filmas. Jame skamba daug muzikos ir esama kelių strategiškai svarbių, kartu ir maloniai netikėtų, ir pašėlusiai nelogiškų garsinių momentų,. Visas filmo nepaprastumas supintas iš sąmoningo laiką, erdvę ir garsą valdančių dėsnių nepaisymo, atsidavimo beprotystei, turbūt labiau primenančiai ankstyvojo prancūziško kino, o ne senojo Holivudo, kur vyksta veiksmas, dvasią.

Tais laikais užrašas ant kalvos skelbė –­ HOLLYWOODLAND, o ekranuose viešpatavo paikiojantys juokdariai, blyškios herojės bei šaunūs įsimylėjėliai. Džordžas Valentinas (vaidinamas Jeano Dujardino, populiariosios, taip pat M. Hazanaviciaus režisuotos, kelių dalių parodijos „OSS 117“ apie prancūzų šnipą žvaigždės) neabejotinai priklauso pastarajai kategorijai. Su savo žvilgančiais plaukais, spindinčiais dantimis ir siaurais ūsiukais – ir pavarde, kuri yra „Valentino“ trumpinys (Valentin) – Džordžas yra pati tipiškiausia kino žvaigždė. Žiūrovai jį dievina, o jis pernelyg maloningas publikos linksmintojas, kad pajėgtų jai priešintis. Narciziškasis plevėsa laigo tarp filmavimo studijos paviljonų, raudono kilimo ir rūmų Beverli Hilse, kuriuose gyvena su atsidavusiu šunimi ir ne tokia pribloškiančia žmona aktore (Penelope Ann Miller), radusia užuovėją neblėstančioje vyro šlovėje.

Netgi kino istorijos visiškai neišmanantys žiūrovai – net jaunieji masinių kino hitų mėgėjai, įsukti ir nešami šio nedidelio stebuklo – nujaus tolesnę įvykių eigą. Džordžo išpuikimas baigiasi nuopuoliu – iš pradžių akla meile mielai ir nepatyrusiai, prasimušti bandančiai aktorei Pepei Miler (Bérénice Bejo), paskui –­ profesiniu krachu, sukeltu jo užsispyrėliško atsisakymo keistis žengiant su laiku. Paliktas žmonos ir atstumtas studijos boso (nuostabaus Johno Goodmano patrakėlio), tik su šunimi ir vairuotoju (Jamesu Cromwelliu) pašonėje žvaigždė ima blėsti. Bet netgi karjeros užtemimo kančių grėsmės akivaizdoje Valentinas atsisako prabilti.

Garsinių filmų įsigalėjimas beveik visada kine būdavo vaizduojamas iš garso perspektyvos. Kitaip vargu ar ir galėjo būti. Džiaugsmingos muzikos ir ryškiaspalvis filmas „Dainuojantys lietuje“ (1952) ne tiek atkuria kino tylos didybę, kiek ištrina ją iš atminties, panašiai kaip „Saulėlydžio bulvaras“ (1950) atveria pamėklių ir šešėlių pasaulį tarp išblėsusio Holivudo panteono liekanų. „Artistas“, agresyviai pramoginis kaip ir visi miuziklai, matuojamas jo apraudojimu ir eklektiška nostalgija seniesiems filmams. Čia rasi šiek tiek iš „Svaigulio“ (1958) (Bernardo Herrmanno garso takelio) nukniauktos muzikos, „Piliečio Keino“ (1941) įkvėpto pusryčių prie stalo scenos montažo, o „Artisto“ siužetas iš esmės yra naujausias (ir, beje, tam tikra prasme pirmasis, bet, žinoma, ne paskutinis) „Žvaigždės gimimo“ (A Star Is Born) perdirbinys.

iliustracija
„Artistas“

Visa tai leidžia numanyti apie šventę antikvarinių filmų gerbėjams. Be abejonės, taip ir yra – M. Hazanavicius geba įspūdingai atkartoti kai kuriuos ankstyvojo kino vizualinius efektus. Bet nebyliųjų filmų žavesį ir savotiškumą režisierius prikelia apimdamas ne visą jų jėgos amplitudę. „Artistas“ yra labiau skoningas atnaujinimas nei ištikimas sekimas, lyg koks restauruotas klasikinis senoviškas automobilis su GPS prietaisu ir hibridiniu varikliu.

O pasivažinėjimas juo sklandus ir itin jaudinantis. Jei „Artistas“ ir mėgaujasi triukais bei kartkartėmis perlenkia savo burtų lazdelę, vis dėlto jis supranta stiprius ir neblėstančius meno, kuriuo pats remiasi, apžavus. Panašiai kaip Martino Scorsese’s filme „Hugo“, kitoje šių dienų kelionėje į kino praeities sapną, M. Hazanavicius žino, kad auditorijos pasitenkinimą garantuoja amato subtilybių, naudojamų paprastiems, akivaizdiems efektams išgauti, demonstravimas. Mums patinka būti akinamiems dūzgiančios kinetinės mašinerijos, virpinamiems realybėje neįmanomų triukų ir nešamiems tikro ir galingo jausmo srovių.

M. Hazanavicius viso to pasiekia ne tik pabrėžtinai ambicingai, bet ir su nuginkluojančiu kuklumu, kylančiu iš pripažinimo, jog populiarusis menas – tai visų pirma veiksmingas ir išradingas žiūrovų smaginimas. „Artisto“ technikos įspūdingos ir įvairialypės, nors įtikinamiausi jo specialieji efektai vis dėlto yra ponas Dujardinas ir panelė Bejo, dailios išvaizdos aktoriai, kurių veidams kamera negali atsispirti. Jo stangrus atletiškumas tobulai dera su jos plastišku, liaunu grakštumu, o jųdviejų bruožai drauge ir emblemiški, ir gyvi – kaip ir senųjų filmų kino žvaigždžių, kurioms atiduodama duoklė.

Nemaža dalimi dėl šių aktorių išraiškingumo ir miklumo, – jie puikiai šoka, o jausmus perteikia nepriekaištingai sulydydami natūralumą ir melodramatinį perdėjimą – „Artistas“ yra šis tas daugiau nei išmoningas senųjų linksmybių pastišas. Galbūt šis filmas nėra iš pačių iškiliausiųjų kino šedevrų, bet turi veik visus elementus, primenančius, kas filmus daro iškilius.


Iš anglų kalbos vertė ANDRIUS PATIOMKINAS
„The New York Times“, 2011 11 24


 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2012 m. Sausio

PATKPŠS

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 1 iš 1 
20:36:02 Jan 15, 2012   
8 AM 8 AM
Sąrašas   Archyvas   Pagalba