Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2003-10-03 nr. 2970

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Lutz Seiler.
SEKMADIENIAIS GALVOJU APIE DIEVĄ
13

PIRMASIS 
• Lutz Seiler.
SEKMADIENIAIS GALVOJU APIE DIEVĄ
6
• TRUMPAI2
• KITAME NUMERYJE5

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI1
• TEATRAI1
• KONCERTAI4
• PARODOS
• VAKARAI1
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS1

ĮVYKIAI 
• Gintaras Beresnevičius.
ERZACINĖS CIVILIZACIJOS AUŠRA
2
• Remigijus Misiūnas.
TRYLIKTOJI KNYGOTYRININKŲ KONFERENCIJA

KONTAKTAI 
• Sonata Paliulytė.
SLOVĖNIŠKOS DIONISIJOS IR LIETUVIAI TARPTAUTINIAME POEZIJOS FESTIVALYJE

POEZIJA 
• Ramūnas Kasparavičius.
ATMINTY LIKĘ ESKIZAI
18

POETINIO DRUSKININKŲ RUDENS SVEČIAI 
• IRYNA BAGDANOVIČ
• ALESIS PAŠKEVIČIUS
• MICHASIUS SKOBLA

PROZA 
• Juozas Marcinkevičius.
MIRTIES BOKŠTAI
6

LITERATŪRA 
• Elina Naujokaitienė.
NAUJA MODERNIZMO DVASIA: JURGIO BALTRUŠAIČIO "LELIJA IR PJAUTUVAS"
13

KNYGOS 
• Karolis Baublys.
DANTIMIS PLĖŠYTI DŽIAUGSMO GABALAI
5
• RAGANYČIŲ BURTAI392
• POETINIS DRUSKININKŲ RUDUO 20031
• KAIP SUPRASTI MEDIJAS: ŽMOGAUS TĘSINIAI3
• NAUJOS KNYGOS9

DAILĖ 
• Jokūbas Ambrozaitis.
TARPUKARIO LIETUVOS TRIUMFO ARKA
6
• Dalia Navikaitė su filosofe Audrone Žukauskaite ir skulptorium Vytautu Žaltausku kalbasi apie parodą "Wilno-Nueva York" (ŠMC).
KOMUNIKACIJA MENO IR KOMUNIKACIJOS TEMA:
3
• Vida Mažrimienė.
BŪK ORIGINALUS ARBA ŽŪK...
7
• Vytenis Rimkus.
DAILĖS KELIAIS
3

MUZIKA 
 Eglė Grigaliūnaitė.
ŽMOGUS SU KINO KAMERA IR "CINEMATIC ORCHESTRA"
2
• Eglė Gudžinskaitė.
"VILNIUS JAZZ" MOZAIKA
4

KINAS 
• Rasa Paukštytė.
ŠIURKŠČIAI IR KARČIAI
15
• LIETUVOS KINO OPERATORIŲ ASOCIACIJA PRISISTATO1
• Rasa Paukštytė.
"VILBURAS NORI NUSIŽUDYTI"
3

KAUNO KULTŪROS PUSLAPIS 
• Algis Uždavinys.
LAISVĖ MYLĖTI IR KURTI
2
• SVEIKINAME SUKAKTUVININKĄ6
• AČIŪ VYTAUTUI PETKEVIČIUI UŽ GARBĘ, TIK…5
• GAJŪS VERTIMŲ PUSLAPIAI2

JAUNIMO PUSLAPIS 
• Scholastas Minezingeris.
APIE TAI, KAS YRA GRAŽI KALBA,
14
• LIUDAS STATKEVIČIUS13

AKTYVIOS JUNGTYS 
• Lukas Devita.
PSICHODELINĖS EROS ATSPINDŽIAI, INDIŠKOS SPALVOS IR GRYNAI ANGLIŠKI VAKARĖLIAI
9

KRONIKA 
• KEISTUOLIŲ SEZONE - RETROSPEKTYVOS IR KLASIKA13
• LRS
• Gintaras Kušlys.
VASAROS "PLENERŲ MARATONO" PARODA
1
• LIETUVIŠKOS SPAUDOS LOTYNIŠKAIS RAŠMENIMIS ATGAVIMO 100-mečio MINĖJIMO
• Algio Švažo atminimui.
PAUOSUPĖJ OŠIA ĄŽUOLAS
2
• Antanas Naujokaitis.
LIETUVIAI SVETUR
• "VARPŲ" JUBILIEJUS PAMINĖTAS KAUNE1

DE PROFUNDIS 
• Dmitrijus Prigovas.
KABALISTINĖS STUDIJOS
1
• Dmitrijus Prigovas.
KUNIGAI IR TIKINTIEJI
3
• Ramūnas Kasparavičius.
SMĖLYNŲ PUŠIS
2
• Edvardas Vaitkus.
PALŪŽĘS GEGUŽIS
1
• TAUTOLOGIJOS JĖGA18

MUZIKA

ŽMOGUS SU KINO KAMERA IR "CINEMATIC ORCHESTRA"

Eglė Grigaliūnaitė

[skaityti komentarus]

iliustracija
"Cinematic Orchestra"

Festivalį visada patogu traktuoti kaip organišką meno kūrinį, kuris susideda iš koncertų, spektaklių, filmų ar kitų festivalinių dėmenų ir kurį formaliai galima išreikšti klasikine formule: pradžia-vyksmas-kulminacija-pabaiga. Žinia, tobuli pavidalai retai pasitaiko, be to, - jie nuobodoki: "nukrypimai nuo normos", "iškritimai iš konteksto", "implantavimai" kur kas įdomesni ir labiau inspiruojantys nei kanoniška seka.

Vien tik peržvelgus šiemetinio "Vilnius Jazz" programą, buvo aišku, kad nebylusis Dzigos Vertovo filmas "Žmogus su kino kamera", gyvai įgarsinamas "Cinematic Orchestra" (Didžioji Britanija), taps inkliuzu, festivalio pabaigai suteiksiančiu kiek kitokį nei įprasta akcentą. Ir pirmiausia - žanro atžvilgiu. Begarsės kino juostos demonstravimas su čia pat "taperiuojančiais" atlikėjais visada patenka į dėmesio centrą (nors ką reiškia "visada", kai tokių kino seansų Vilniuje per keletą metų įvyko vos pora?). Galbūt labiausiai intriguojančiu momentu čia tampa vaizdo ir garso koreliacija, kurios atsiradimo priežastis labai proziška - nebyliojo kino epochoje improvizuojantys muzikantai buvo samdomi tam, kad kino aparato keliamas triukšmas neerzintų žiūrovų. O pačios muzikos nesiklausyta, juolab kad ji tebuvo fonas vaizdui, kurį ir taip lengviau suvokti nei muziką. Dabar, kai šis žanras tapo antikvarine retenybe, pasikeitė ir "muzikinės dalies" funkcijos - muzika jau ne improvizuojama vietoje, o yra iš anksto kuriama, vėliau dažnai įrašoma ir vertinama kaip atskiras, nuo vaizdo nebepriklausąs kūrinys. Taip buvo 2000 metų Vilniaus festivalyje, kai "Drakulą" (1931) "Lietuvos" kino teatre įgarsino Philipas Glassas su "Kronos Quartet". O šįmet, rugsėjo 21 d., Kongresų rūmų salėje grupė "Cinematic Orchestra" iliustravo D.Vertovo moderniąją dokumentiką. Titrai filmo pradžioje manifestuoja, kad tai kinas be dekoracijų, be aktorių ir be scenarijaus, - tai tiesiog fragmentai "iš kino operatoriaus dienoraščio". Nostalgiški reginiai, nukeliantys į komunistinį trečiojo dešimtmečio didmiestį Odesą. Šen bei ten sušmėžuojantys plakatai su Lenino galvomis, liaudies džiaugsmai ir vargai, urbanistiniai peizažai, intymios miestiečių erdvės ir taip toliau. Tai tikra kino kameros odisėja su "kino kine" efektu, arka sujungiančiu pradžią su pabaiga. Apskritai tai tarsi dviguba istorija, brėžianti dvigubą naratyvą, kuriame veikia du pagrindiniai veikėjai: smalsi "kino akis" (stebėtojas) ir miestas (stebimas objektas).

Nors Vertovo kino juosta ir "Cinematic Orchestra" garso takelis kardinaliai skirtingi, abu yra atsiradę iš miesto sugestijų ir impresijų. Tik pirmoji dokumentiškai fiksuoja (ir plakatiškai ideologizuoja) XX a. pradžios komunistinės darbo klasės realijas, o antrasis atstovauja geriausioms klubinėms nūdienos tradicijoms. Ir, atrodo, puikiai žino "vežančios" muzikos receptą: ryškus ritmas, išreiškiamas perkusija bei fortepijonu, plius lakoniškos, koncentruotos, pasikartojančios saksofono melodinės replikos, spalvinamos elektronine harmonija ir tembrais. Iš esmės grupės instrumentinė sudėtis tokia, kokia dažnai pasitaiko klasikinį džiazą išpažįstančiuose kolektyvuose: saksofonas, fortepijonas, bosinė gitara, mušamieji. Tačiau "Cinematic" nuo pat pradžios duoda savitą toną, kurio niekaip neįmanoma įsprausti į vieno kokio nors stiliaus rėmus. Iš "gyvo" garso ir elektronikos formuojamas acid jazz skambesys maišomas su trip hop, drum`n`bass ritmais, besidriekiančiomis ambient harmonijomis ir saikingai naudojamais scratch, kurių, beje, atsisakyta studijiniame projekto įraše. Ši stilistinė mišrainė gaminama profesionaliai, skoningai, paliekant erdvės vizualiems pojūčiams - vaizdas su muzika be jokių konkurencinių kovų taikiai sugyvena ir pasidalija stebėtojo-klausytojo dėmesį, eidami išvien. Paraleliai suintensyvėjančiu veiksmu auginamas ir garsas, tirštinami muzikiniai įvykiai. Neišvengiamai šiame žanre atsirandantys tiesmuki garsiniai iliustraciniai momentai (kad ir kadro su grojančiu orkestru įgarsinimas archyviniu retromelodijos įrašu arba išplaukiančio laivo signalas, greitosios pagalbos sirenos imitacija ir t.t.) "Cinematic" naudojami saikingai ir netgi šmaikščiai, randant tikriausiai tik šiandien juoką keliančių praeities detalių.

Antroji, "bisinė", dalis, švelniai tariant, nuvylė. Ekrane projektuojami vaizdai aqua tematika - "iš tropikų jūrų žuvų ir planktono gyvenimo" (jei jau kalbame apie dokumentiką, tai reikia pasakyti, kad "National Geographic" kanalo transliacijos kur kas įspūdingesnės). Ir koks paradoksas - šią muzikinę dalį lyginant su D.Vertovo filmo įgarsinimu, klausa nepagavo jokio esmingesnio skirtumo! Skambesys stilistiškai identiškas, tik džiazo muzikos požiūriu truputį nuosaikesnis, su tradiciniais saksofono, mušamųjų solo. Jeigu kas nors būtų sukeitęs pirmosios ir antrosios dalies vaizdą ar garsą vietomis, t.y. jei "žuvytes" iliustruotų muzikiniai fragmentai iš "Žmogaus su kino kamera" ar atvirkščiai, niekas "apgavystės" nė nepastebėtų. Žodžiu, video - sau, muzika - sau. Tiesiog buvo pasitikima savaiminiu malonaus vaizdo ir malonaus garso poveikiu. Apskritai grupės vykdoma politika (šiais metais pasirodė projekto "Žmogus su kino kamera" DVD ir CD) bei jos gaminamas produktas aiškiai byloja apie komercinę orientaciją į kur kas platesnę auditoriją, nei išranki eksperimentinio meno mėgėjų mažuma. Antraip su žuvytėmis jie toli nenuplauktų...

P.S. Jei pasigedote čia "Cinematic Orchestra" narių biografijų arba informacijos apie pačią grupę, - apsilankykite www.vilniusjazz.lt bei www.cinematicorchestra.com svetainėse.

 

Skaitytojų vertinimai


13734. La Major :-) 2005-01-31 16:16
Tai kaip gi tie vaizdai ir muzika,abu kilę iš miesto sugestijų ir impresijų, galų gale išsiduoda esą nesusiję?

22666. as :-( 2006-02-25 12:46
sudas...

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Gruodžio

PATKPŠS

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 15 iš 15 
14:29:14 Dec 19, 2011   
Dec 2010 Dec 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba