Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2002-05-17 nr. 2899

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Kornelijus Platelis.
HUMANITARŲ DISKUSIJA
15
• TRUMPAI1
• KITAME NUMERYJE1

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LRT KULTŪROS LAIDOS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• 1972-ŲJŲ KAUNO PAVASARIS7

MUZIKA 
• Rita Aleknaitė-Bieliauskienė.
GEGUŽINIAI
1
• TRUMPAI

DAILĖ, FOTOGRAFIJA 
• Jurgita Ludavičienė.
AŠTRŪS PJŪVIAI IR BLIZGANČIOS PLOKŠTUMOS
1
• Libertas Klimka.
DAILININKĖS ALBINOS MAKŪNAITĖS ATMINIMUI
• Skirmantas Valiulis.
TARP TIKROVĖS IR SAPNO

TEATRAS 
 "KARVĖS LŪPAS" KURS REALYBĖ3
• SVEČIUOSE "KUL PLASTIKOS SCENA"
• EDWINO GEISTO SUGRĮŽIMAS1
• Rimas Driežis.
"MOLINUKO TEATRAS"
2

OSKARUI MILAŠIUI - 125 
• 1877, Čerėja - 1939, Paryžius.
OSKARAS MILAŠIUS
2

PROZA 
• Jonas Mikelinskas.
ABU LABU TOKIU, arba ATLEISK JAM, VIEŠPATIE!
2

LITERATŪRA 
• Vytautas Kubilius.
JONAS MIKELINSKAS - TIESOS RAŠYTOJAS
4
• Vladas Braziunas.
PAS MAIRONĮ JELGAVON
• Vygantas Šiukščius.
ISTORIJA PAGAL JONĄ LAUCĘ

POEZIJA 
• ARŪNAS SPRAUNIUS8

LIETUVIAI SVETUR 
• Antanas Naujokaitis.
LIETUVIAI SVETUR

KNYGOS 
• NAUJOS KNYGOS

KRONIKA 
• Paulina Žemgulytė.
KARTU SU MATUČIU
• "ŽMONĖS KALNUOSE"
• POEZIJOS PAVASARIO PROGRAMA
• POEZIJOS PAVASARIO SVEČIAI2
• MOKSLEIVIAMS
• NAKTIBALDŲ ŽINIAI

DIFFICILE EST SATIRAM NON SCRIBERE! 
• Tadas Desperadas.
DVEJONIŲ METAS
1

DE PROFUNDIS 
• Tomas Arūnas Rudokas.
BELAUKIANT GODO`S
5

ESĖ 
• Marius Ivaškevičius.
KAS IŠGAUDYS BALTUOSIUS AMŪRUS?
2

TEATRAS

"KARVĖS LŪPAS" KURS REALYBĖ

[skaityti komentarus]

iliustracija
Režisierius Juozas Javaitis
Mildos Juknevičiūtės nuotrauka

Nacionalinio dramos teatro repeticijų kambaryje "Po palme" LRT kultūros laidų, ciklo "Kūrybos metas" režisierius Juozas Javaitis rengiasi projektui "Karvės lūpos". Projektas turėtų sujungti televizijos dokumentiką, teatrą ir kiną. "Karvės lūpos" turėtų tapti pirmuoju kultūriniu antropologiniu visuomenės tyrimu.

Juozai, kas jus, šiaip jau žinomą "kultūros lauko" gyventoją, pastūmėjo imtis projekto, kuriame pirmuoju smuiku visgi "grieš" socialinės, psichologinės, p11a.jpgagaliau buitinės problemos. O dirbsite, bent jau iš pradžių, ne su menininkais, kuriuos gerai pažįstate, o su paprastais žmonėmis, jų gyvenimo istorijomis. Būtent jie taps pirmosios projekto dalies - 15 dokumentinių TV filmų - herojais.

Vienas šio projekto postūmių buvo gana pragmatiškas, o vėliau natūraliai susijo su mano nuostatomis. Praėjusių metų spalio 1 d. mes, visi LRT kūrybiniai darbuotojai, buvome išmesti iš darbo. Kad ir ką kas kalbėtų apie kultūrinę televizijos misiją, visi suprantame, kad kultūra - čia podukra. Aš suvokiau, kad iš kultūros ir meno nepramisi, jei šitų dalykų nepaversi preke. Visą sezoną ieškojau išeičių, klausiau savęs, kaip ir iš ko gyventi. Noriu paminėti teatrologą Audronį Liugą ir jo rengiamą "Naujosios dramos akciją", kuri ne vieną kūrėją tarsi paskatino atsigauti, ieškoti. A.Liuga pasiūlė man dalyvauti "...akcijoje" - pastatyti vieną škotišką pjesę apie kino dokumentininką. Jos herojus turi sukurti filmą apie tai, kaip pasikeitė ir išgražėjo jo gimtasis miestas. Dokumentininkas nuvyksta į gimtinę ir pamato, kad šis miestas nei išgražėjęs, nei ištobulėjęs. Filmo sukurti jis negali.

Jau buvau bepradedąs galvoti, kaip šiame projekte suderinti teatrą ir videomeną, kai, vieną naktį prabudęs, supratau, kad visai nenoriu būtent šio projekto įgyvendinti. Mat visąlaik toje škotiškoje pjesėje ieškojau sąsajų su Lietuvos aktualijomis. Suvokiau, kad noriu dirbti su lietuviška madžiaga, kuri atskleistų mūsų kintančią visuomenę, jos problemas, nuotaikas, antropologiškai dokumentuotų dabartį. Tokių pjesių nėra, vadinasi, reikia sukurti pačiam. Tad ir sugalvojau dokumentinių filmų ciklą, kurio dalyviai būtų mūsų amžininkai. Jų istorijos taps pjesės, kuri bus pastatyta profesionalioje scenoje, pagrindu. Ir pagaliau kino filmas, kuris mūsų projekte yra tarsi kelrodė žvaigždė. O kodėl gi nepasvajoti? Juolab kad filmų direktorė Daiva Vaitiekūnaitė jau seniai mane baksnojo - Juozai, duok gerą idėją, darysim filmą. Bet iš pradžių, žinoma, projektas "vairuojamas" link teatro.

Kurdamas kultūros programas, iš tiesų gyvenau labai siaurame rate. Be to, tos laidos, aišku, buvo antrinis produktas - tu filmuoji autoriaus meną ir kartu jį tarsi dar kartą pergromuliuoji. Labai seniai mane traukė kino dokumentika, norėjau pasižiūrėti, kas vyksta realiame gyvenime. Bet nebuvo sąlygų derinti pragmatiškus reikalus ir idealistinius norus. Ir, po šimts perkūnų, pagalvojau, jog mano amžius toks, kad dar galiu šį tą rimtesnio nuveikti. Ir turiu daryti tai, ką geriausiai moku. Esu profesionalus teatro režisierius - neblogai išmanau šią sritį, daugybę metų dirbau televizijoje, turiu didžiulę patirtį. "Karvės lūpas" pradėjome finansiškai nuo nulio, tačiau čia ir yra šio mūsų verslo plano grožis - mūsų pradinis kapitalas yra žinios ir kelių dešimtmečių patirtis.

Kad taptum jūsų projekto dalyviu, vieno televizijos dokumentinio filmo herojumi, reikia dalyvauti atrankoje, prieš tai užpildžius gana išsamią anketą apie save, kurioje prašote nurodyti ne tik amžių, bet ir, kaip sakoma, "lendate į dūšią".

Pirmieji susitikimai su žmonėmis, pasiryžusiais dalyvauti projekte, mane apstulbino. Buvau net priblokštas, kai supratau, kaip atvirai ir noriai žmonės bendrauja. Žinoma, kiekvienu atveju ieškau motyvų, kurie skatina žmones atsiverti, nes turiu patikėti, kad jie tai daro nuoširdžiai. Ir žinai, visoje toje jausmų sumaištyje, problemų sąvartyne aktualiausias yra žmonėms bendravimas. Ne visi eina į bažnyčią, ne visi turi iš tikrųjų artimų draugų. Žmogus, siekiantis dalyvauti mūsų projekte, nori iškloti, kas glūdi širdyje, apsivalyti, atsikratyti jį slegiančių minčių. Pagaliau - pasidalyti patirtimi su kitu, galbūt išgyvenančiu tą patį. Kiekvieną būsimą dalyvį mes prašome anketoje papasakoti istoriją, kuri būtų dokumentinio filmo pagrindas. Žmonės ne tik "išverčia vidurius", jie pasakoja ir komiškas, ir graudžias, žodžiu, įvairių žanrų gyvenimo istorijas. Sudėtingą anketą kartu su psichologe Vega Dikčiuviene sudarėme sąmoningai. Kad ją užpildytų, žmogus turi pažvelgti į save, į savo vidų. O tai ne tas pats, kaip iškirpti kavos etiketę ir, įmetus į dėžutę, dalyvauti kokiame nors konkurse. Anketa padeda apsispręsti dalyvauti projekte.

Siekiame pritraukti kuo įvairesnių žmonių, iš įvairiausių visuomenės sluoksnių, ypač tų, kurių vidinės dramos yra labai skaudžios. Mažiau tikimės žmonių iš respektabilių sluoksnių - deja, jie tiesiog laiko neturi. Bet mūsų yra labai laukiami. Antra vertus, daugybė žmonių nesinaudoja internetu, neskaito laikraščių ir nežiūri televizoriaus. Kad juos pasiektume, anketas platiname per įvairiausias socialinės paramos organizacijas, o antroji projekto režisierė Daiva Bilinskienė projekto dalyvių ieško net prekybos centruose, troleibusuose, paprasčiausiai gatvėje.

Judėkime teatro link. Sumanėte bent jau pas mus dar negirdėtą būdą, kaip parašyti pjesę apie mūsų problemas. Pjesės medžiaga taps dokumentinių filmų herojų, atrankoje dalyvaujančių žmonių autentiškos istorijos.

Kartu su mumis dalyvius atrenka literatas Arnas Ališauskas, kuris ir sujungs visas atrinktas istorijas į vieną pjesę. Vėliau prie projekto pažadėjo prisidėti ir Marius Ivaškevičius. Pjesėje mes nebandysime inscenizuoti papasakotų mums istorijų - 10-15 herojų gyvenimo dramas, tragedijas ar komedijas turėtų, bent jau taip dabar manome, sujungti spalvos, šviesa, svajonė, gal karnavalas. Tai mintis, kurią man pasufleravo Oskaro Milašiaus kūryba ir Venecija. Socialiniai dalykai turėtų susipinti su teatrine poezija.

Spektaklį vaidins profesionalai. (Jie, beje, taip pat dalyvauja atrankoje, siūlo savo istorijas.) Tačiau neatmetu galimybės, kad jeigu surasime tokių neprofesionalų, kurie turi aktoriaus sugebėjimų, sceninį talentą, - o panašu, kad surasime, - žinoma, kad jie tikrai dalyvaus spektaklyje. Tai - intriga ir siekiamybė.

Ar, rengdami šį projektą, bent jau neakivaizdžiai nesirėmėte Vakarų menininkų, susiejančių realybę su menu, modeliais? Jų mažai Lietuvoje, bet Vakaruose tai - labai populiarūs keliai į žiūrovą, jų daug.

Žinoma, kad "Karvės lūpos" nėra tokia jau labai originali, man iš dangaus nukritusi idėja. Pasirėmiau keliom analogijom. Iš jų paminėsiu gerai Lietuvoje dar iš LIFE laikų žinomą Alainą Platelį bei anglų kino ir teatro režisierių, garsųjį Mike"ą Leigh, su kurio filmais taip pat gerai pažįstama mūsų kultūrinė visuomenė. Alainas Platelis - profesionalus psichologas. Baigęs psichologijos studijas, jis išvažiavo į Braziliją ir jos lūšnynuose mokė žmones užsienio kalbos. Platelis pats pabrėžė, kad jis buvo iš respektabilios, buržuazinės šeimos, kurioje nieko netrūko. Sakė, kad niekada nematė tokio gyvenimo, kokį išvydo tuose lūšnynuose. Tas gyvenimas jį sukrėtė. Aš bendravau su juo - tai nebuvo buržua, kuris didžiuojasi, kad prisilietė prie vargano gyvenimo, poza. Tai buvo žmogus, kurį tas pažinimas radikaliai pakeitė, apvertė aukštyn kojom jo visą gyvenimą. Jis sugrįžo į Belgiją ir pradėjo dirbti su žmonėmis iš tų visuomenės sluoksnių, kurių anksčiau nepastebėdavo. Pasirodo, tų žmonių sielos yra vertos dėmesio, jų turinį verta įkūnyti meno kūrinyje. Su tais "užribio" žmonėmis jis sukūrė ir mus Lietuvoje sužavėjusius spektaklius "Bonjour, Madame..." bei "La tristese complice". Informacija ateina iš gyvenimo ir tampa meno faktu.

Antras mūsų kelias, kai menas pasiremia realiu gyvenimu, - tai Mike"o Leigh patirtis.Jis profesionalius aktorius siunčia į tuos sluoksnius, apie kuriuos kalba, verčia juos priartėti prie savo herojų realioje aplinkoje, išgyventi jų situacijas.

Kaip gimė šiurkštus ir kartu švelnus projekto pavadinimas, kurį internete iliustruoja Marko Chagalo tapyba? Kodėl nusprendėte, kad būtent Oskaro Milašius žodžiai turėtų tapti projekto motto: "Ir meilė mūsų sielose (...) tyrose ir šiltose kaip seilėtos minkštos karvės lūpos..."?

Pastebėjau, kad pavadinimas "Karvės lūpos" tiems, kas turi lakesnę vaizduotę, patinka, o paviršutiniškesniems atrodo bjaurus. Pastariesiems pasiūlyčiau pafantazuoti. Man reikėjo pavadinimo, kuris atkreiptų dėmesį. Kaip prekės ženklas. Tai anaiptol nereiškia, kad televizijos filmų ciklas, spektaklis ar filmas būtent taip vadinsis. Šių projekto dalių pavadinimai priklausys nuo rezultatų.

Jau žinau, kad galų gale mūsų projektas bus apie meilę. O motto atsirado, kai aš, ruošdamasis laidai apie Oskarą Milašių, skaičiau jo prozą - išleisti lietuviškai du jo romanai. Milašius kūrinyje "Meilės įšventinimas" kalba apie sielą, meilę, Dievą. Tai metafizinis, meilės filosofijos kūrinys, labai gražus, rafinuotas, kuriame atskleidžiamos įvairiausios meilės hipostazės, jos diapazonai. Jame nuo meilės kurtizanei prieinama iki meilės Dievui.

O internetinės iliustracijos idėją pasiūlė teatrologė Vlada Kalpokaitė - jai patiko projektas, ir gimė mintis tarsi "paaiškinti" projekto sumanymą Chagalu. Man tai labai patiko - ypač gerai tinka mūsų projektui Chagalo paveikslas su violončelininku. Tas, kuriame dviejų žmonių - jaunikio ir nuotakos - kūnai tarsi susipynę violončelės viduje. O šalia maža karvytė groja smuiku. Jei žmogaus sielą suvoksime kaip skambančią įvairiais obertonais, projektas pasieks tikslą.

Taigi ką turėtų pabučiuoti "Karvės lūpos"?

Kiekvieno mūsų sieloje yra kas nors gražaus, verta dėmesio. Gal ta karvė lyžtels tuos klodus, kurie slypi už įvairiausių "fasadų" - ar tai būtų skarmaluotos padugnės, ar iki kaklo užsisagstęs kostiumą klerkas, ar nelaimėlis, nuo kurio nusukame akis. Rengiant šį projektą, reikia vengti stereotipų, tik tuomet galima tikėtis, kad "karvė" "pabučiuos" dieviškąją žmogaus dalį. Nes tai - meno projektas.

Kalbėjosi RASA PAUKŠTYTĖ

 

Skaitytojų vertinimai


13841. futy :-) 2005-02-03 16:15
puikus

20052. :)2005-11-29 23:18
J J :)))

21990. pimpam :-) 2006-02-01 12:11
Šaunuolis mūsų Juozas ..... DZ DZ....

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Gruodžio

PATKPŠS

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 12 iš 12 
14:17:47 Dec 19, 2011   
Dec 2010 Dec 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba