Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2011-05-13 nr. 3331

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• BALYS BUKELIS.
namai
14
• TRUMPA KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

POKALBIAI 
• PETRĄ KIMBRĮ kalbina ASTRIDA PETRAITYTĖ.
Ir kalbėjimas į tuštumą atsišaukia aidu
5

POEZIJOS PAVASARIS 2011 
• RENGINIŲ PROGRAMA.
Tarptautinis poezijos festivalis Poezijos pavasaris 2011

KNYGOS 
• SIGITAS NARBUTAS.
Arato karatai
7
• Pirmosios knygos konkurso laimėtojai1
• NAUJOS KNYGOS
• Bibliografijos ir knygotyros centras

PRISIMINIMAI 
• VYTAUTAS BUBNYS.
Lūžęs nepalūžęs
67

TEATRAS 
• RIDAS VISKAUSKAS.
Išmone kibirkščiuojančiame spektaklyje –­ tolyn nuo buitinio teatro
 RIDAS VISKAUSKAS.
Studentų spektaklis – „netyčinis“ trukmės rekordininkas
5
• Mus paliko aktorė Rūta Staliliūnaitė

KINAS 
• ŽIVILĖ PILIPAVIČIENĖ, REGINA JACKŪNAITĖ, ŽIVILĖ AMBRASAITĖ.
Paroda „Lietuvos kinas 1909–2009“
1

MUZIKA 
• Maži, bet...

DAILĖ 
• Didysis Paryžiaus salonas ir jo publika

PAVELDAS 
• SAULIUS STRIUOGAITIS .
Palangoje – atkurtos grafų Tiškevičių rūmų terasos vazos
1

AKTUALIJOS 
• ASTRIDA PETRAITYTĖ.
Tarptautiniais miškų metais – giraitė Justino Marcinkevičiaus garbei

POEZIJA 
• ARTŪRAS VALIONIS7

PROZA 
• NIJOLĖ RAIŽYTĖ.
Kareivio duktė
10

VERTIMAI 
• WILLIAM CARLOS WILLIAMS3

(PA)SKAITINIAI 
• MINDAUGAS PELECKIS.
Paieškose
16

DE PROFUNDIS
Iš gatvės koanų:
„Ar jau papjovėte pachmielo avinėlį?..“
 
• Gyd. ALVYDAS REPEČKA.
Antroji dainuojanti revoliucija
4

TEATRAS

Studentų spektaklis – „netyčinis“ trukmės rekordininkas

RIDAS VISKAUSKAS

[skaityti komentarus]

iliustracija
Lukas Grigaravičius – Gordono tėvas Matas spektaklyje „Labirintas“
Nuotrauka iš „Palėpės“ archyvo

Balandžio 30 – gegužės 6 d. Vilniuje šurmuliavo tradicinis XII tarptautinis universitetų teatrų forumas. Paprastai šiame forume būna keli dėmesio verti studentų spektakliai, pranokstantys netgi komercinę profesionalų „produkciją“. Gaila, šiemet daug scenos menų festivalių vyksta panašiu metu: Vilniuje – Naujosios dramos akcija, Naujasis Baltijos šokis, Klaipėdoje – lėlių teatrų festivalis „Karakumų asilėlis“. Šį savaitgalį Menų spaustuvėje nepailstančios choreografės Birutės Banevičiūtės iniciatyva rengiamas šiuolaikinio šokio festivalis vaikams ir jaunimui „Dansema“. O kur dar Lietuvos muzikos ir teatro akademijos studentų diplominiai spektakliai, mėnesiui baigiantis (25–28 d.) – Kauno tarptautinis lėlių teatrų „Skrajojantis festivalis“, kurio solidžioje programoje šiemet numatoma gausi užsienio lėlių teatrų programa!..

Kuo didesnė pasiūla, kuo daugiau reklaminio triukšmo (nors būtent universitetų teatro forumo reklamos ir pasigedau!), tuo publikai sunkiau pasirinkti, ką žiūrėti, o apžvalgininkams apskritai tenka rautis likusius kelis plaukus nuo galvos: leidiniuose vietos publikacijoms juk ne daugėja!

Taigi universitetų teatrų forume šiemet spėjau pamatyti tik vieną 2 dalių spektaklį, bet turbūt sumušusį visų laikų studentų spektaklių trukmės rekordą – 4 val. 30 min. (su pertrauka). Tai – Vilniaus Gedimino technikos universiteto teatro studijos „Palėpė“ spektaklis „Labirintas“ pagal Danielio Keyeso romaną „Gėlės Aldžernonui“ (inscenizacijos autoriai – Vytautas Lukaševičius ir Olegas Kesminas). Režisierių O. Kesminą juokais bariau, kad kitą sykį jo spektaklis netruktų ilgiau nei, tarkime, Vilniaus teatro „Lėlė“ vaidinimai: 45–50 minučių, ir gana! Režisierius teisinosi: tokia spektaklio trukmė atsiradusi netyčia, repetuojant vieną sceną po kitos...

Visą epinį romaną su aibe įvykių ir veikėjų perkelti studentų scenon – ar verta išeikvoti tiek sizifiškų pastangų, ar tai –­­ vaidinančiųjų jėgoms? Ne visiems juk sekasi išvengti vadinamo „pervaidinimo“, kai kurie personažai neįkvepia gyvybės režisieriaus siūlomai griežtai vaidmens formai, bet pasidžiaugsiu Luku Grigaravičiumi, suvaidinusiu Gordono tėvą Matą: kadaise baigęs teatrologijos mokslus žmogus – scenoje jaučiasi kaip žuvis vandeny, yra subtilus ir tikslus.

Po spektaklio supratau, kas režisierių įvėlė į tokią avantiūrą: rimta, turininga, jaunimui aktuali literatūrinė medžiaga (ir patogi studentų teatrui: daug epizodinių vaidmenų, trumpų epizodų, galima lanksčiai derinti repeticijų grafiką). Ir, matyt, trupėje buvo keletas jaunuolių, pajėgusių sukurti pagrindinį Čarlio Gordono vaidmenį. Programėlėje pažymėta, kad Gordoną vaidina Dainius Bražiūnas, Vytautas Lukaševičius, o man teko matyti vaidinant Marių Pocevičių. Džiaugiuosi juo ir O. Kesmino pedagogine įžvalga. Tarsi paprastas neišvaizdžių išorinių duomenų jaunuolis, o kokios vidinės aktorinės savybės, kaip šauniai jis sukūrė sudėtingą vaidmenį! Net profesionaliame teatre ne dažnai pamatysi tokį dramatinį, emocingą vaidmenį. Svarbiausia – personažo raida, jo keitimasis. Tiesa, su režisieriumi diskutuočiau, ar tikrai reikia kai kurių scenos laiką ilginančių natūralistinių scenų (herojaus perrengimo spektaklio pradžioje, jo barzdos skutimo tėvo kirpykloje), ar visi epizodai būtini? Retrospekcija Gordono vaikystėn atskleidžia, kaip prieštaringai sutrikusio intelekto jaunuolį vertino jo šeima, artimiausi žmonės, bet – laikas, laikas...

Neatpasakojant siužeto, reikia pasakyti, kad M. Pocevičiaus Gordonas iš pradžių – atlapaširdis, nemokantis pykti sutrikusio intelekto jaunuolis, teikiantis daug džiaugsmo kepyklos, kurioje dirba, kolektyvui – yra žmonėms iš ko pasijuokti, ką pažeminti, o patiems pasijusti „proto gigantais“... Tačiau mokslininkai ryžtasi eksperimentui: Gordono smegenys operuojamos. Ir žmogus pamažu keičiasi: atsiranda mąstymas, savęs ir pasaulio suvokimas, kartu – kritiškumas, nepakanta neteisybei... Deja, eksperimentas – nesėkmingas: po kurio laiko Gordono sveikata regresuoja, vaikinas pamažu vėl tampa protiškai neįgalus.

Antroje spektaklio dalyje aktoriui tenka ypač sudėtingas vaidmens tarpsnis: suvaidinti, atskleisti, viena vertus, psichikos regresą, kitą vertus, protingojo Gordono emocinį santykį su liga, su savimi kitu, ankstesniu „aš“. O emocijų paletė – plati: nuostaba, sutrikimas, pyktis, susitaikymas... Viena dramatiškiausių scenų – aktoriaus vaidinamas „dviejų“ Gordonų dialogas, žvilgsnis savo gelmėn: kas Tu esi? Kuris Tu – luošys ar normalus – esi labiau savimi, tikras ir vertingas? Pagal ką Tave vertina visuomenė? Sudėtingi, provokuojantys, nepatogūs klausimai. Manipuliacijų žmogumi laikais spektaklis „Labirintas“, sukurtas rečiau profesionalių vertintojų lankomoje studentų scenoje, vertas dėmesio. Kaip visada itin mažoje erdvėje išradingai scenografiją (detalizuotą, mobilią) sukūrė dailininkė Rasa Kriščiūnaitė. Nors 4 val. 30 min. trukmė gąsdina, bet vaidinančių studentų sėkmės akimirkos (kaip tiksliai, be kliauzių jų komanda dirba užkulisių darbą: keičia dekoracijas, rekvizitą, kurio šiame spektaklyje itin gausu!), užkrečia jų doras santykis su teatro menu. Kai kuriems vaidintojams, vėliau pasirinkusiems aktoriaus profesiją, „Palėpė“ – savotiški teatrinės paauglystės namai, iš kurių išeinama ilgon kelionėn į Teatrą.


 

Skaitytojų vertinimai


68145. klausimas ponui Viskauskui2011-05-15 21:41
Kada nustosite taip subjektyviai rašyti? Jei kalbate apie forumą, tai ir kalbėkite apie VISĄ forumą, o ne vieną jame rodytą spektaklį (ir dar Palėpės, kai seniai aišku, kad jai jaučiate per dažnai lauk lendančią simpatiją). O jei jau nusprendžiate recenzuoti spektaklį kaip vienį... kodėl kultūrinis laikraštis spausdina recenziją apie studentišką teatrą? Kodėl nerašote apie įdomesnes, ryškesnes premjeras? Negi bijote, kad pritrūks kompetencijos?..

68150. r2011-05-16 10:02
"šiemet daug scenos menų festivalių vyksta panašiu metu: Vilniuje – Naujosios dramos akcija, Naujasis Baltijos šokis, Klaipėdoje – lėlių teatrų festivalis „Karakumų asilėlis“. Šį savaitgalį Menų spaustuvėje nepailstančios choreografės Birutės Banevičiūtės iniciatyva rengiamas šiuolaikinio šokio festivalis vaikams ir jaunimui „Dansema“. O kur dar Lietuvos muzikos ir teatro akademijos studentų diplominiai spektakliai, mėnesiui baigiantis (25–28 d.) – Kauno tarptautinis lėlių teatrų „Skrajojantis festivalis“ ar nematyt atsakymo???:)

68268. Ne2011-05-21 13:57
ne, nematyti. Kad daug vyksta, žinoma. Tačiau klausimas pakartojamas: kodėl vykstant tiek daug kokybiškų renginių jūs vis tiek rašote apie periferiją?

68269. r2011-05-21 14:11
"Palepe" nera "periferija":) bet privaciom diskusijom prasom rasyt r.viskauskas@gmail.com :)

72317. Janina :-) 2011-10-19 07:02
Sveiki, aš, kaip pasakytų žinomos "blondinės" iš "Dviračio šou", ne į temą. "Palėpės" spektaklį "Labirintas" mačiau ne forumo metu. Esu močiutė, savo gyvenime mačiau tikrai daug įvairių teatrų spektaklių, tiek Lietuvos, tiek Maskvos, tiek Sankt Peterburgo (buvusio Leningrado), tiek Prancūzijos ir t.t. Žinau, lyginti niekada nieko nereikia. Tą dieną, kurią mačiau spektaklį, vaidinantys aktoriai labai labai patiko. Jie visi iki vieno atidavė save, jie ne vaidino, o gyveno tuo, kas vyko scenoje. Ačiū jiems,ačiū Režisieriui, gerb. O.Kesminui, sugebėjusiam suburti tokį šaunų kolektyvą. Jūs nuostabūs! Ką besakytų tie, kurie nesugeba pakilti iki Jūsų - gal iš pavydo, gal dėl nesugebėjimo, gal dėl kompetencijos stokos, gal..., kas žino? Vaidinkite, padėkite žmonėms pradėti mąstyti, džiuginkite savo darbu žmones. Laikas tikrai neprailgo, mačiau kaip susikaupę žiūrėjo šį spektaklį jauni žmonės, (aš viena ten netikau pagal amžių), kaip nuoširdžiai dėkojo spektaklio dalyviams plojimais, plojo sustoję. Tai kažką reiškia!? Plojau ir galvojau ,kol yra TOKIŲ ŽMONIŲ, tiek vaidinusių, tiek žiūrovų, galima gyventi čia, Lietuvoje. Lietuva turi ateitį! Su meile ir nuoširdumu Janina (blindakitaip)

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Gruodžio

PATKPŠS

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 2 iš 2 
14:16:55 Dec 19, 2011   
Dec 2010 Dec 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba