Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2007-02-09 nr. 3129

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Kazys Bradūnas.
VILNIAUS BAROKAS ŠV. PETRO IR POVILO BAŽNYČIOJE
77
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

SIC! 
• VALDAS OZARINSKAS ANT PSICHOANALITIKO KUŠETĖS10

DATOS 
• Mykolas Karčiauskas.
BERNARDO BRAZDŽIONIO SUGRĮŽIMAS Į STEBEIKĖLIUS
• Valentinas Sventickas.
KĄ PRISIMINIAU APIE BERNARDĄ BRAZDŽIONĮ
2
• Ričardas Šileika.
LRS SUVAŽIAVIMO TRUPMENOS
6

KNYGOS 
• „MALONĖS AKROBATIKA“
• „ŠVENTO VITO ŠOKIS“
• „KARŪNOS SPINDESIO APAKINTI“
• „DEBESŲ KNYGA“
• Imelda Vedrickatė.
„SKĖRIŲ PUSRYČIAI IR ŽIBUČIŲ VAKARIENĖ“
• Jūratė Sprindytė.
TREMČIAI – SAPNŲ IR PASAKŲ KODAS
1
• Renata Šerelytė.
SAPNŲ LIUDIJIMAI
• NAUJOS KNYGOS
• PERKAMIAUSIŲ KNYGŲ DEŠIMTUKAS
• LITERATŪRA VS MAKULATŪRA3

MUZIKA 
• Edmundas Gedgaudas.
LEMTOJI GALIA
 Asta Pakarklytė.
„GÖSSER“ IR „SINGER“ SIMBOLIKA
8

DAILĖ 
• VAKARŲ LIETUVOS AKVARELĖ
• Jurgita Ludavičienė.
AUTOPORTRETAS GALERIJOS INTERJERE

TEATRAS 
• JULIJA SKURATOVA IR JOS TEATRAS2
• Ridas Viskauskas.
KAUKIŲ ŽAVESYS IR KLASTA
• KVB TEATRAS KVIEČIA VAIKUS1

POEZIJA 
• Vytautas P.Bložė.
KAD VĖJŲ NENDRĖ PALŪŽTŲ? – TAI NEĮMANOMA
8

PROZA 
• Kotryna Kazickaitė.
NE, NIE-KO
2

VERTIMAI 
• Jakovas Churginas.
ŠMELKIS IŠ CFATO
2

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI 
• MINEAPOLIS–HANOJUS–VILNIUS1
• Edvardas Rimkus.
VŠĮ „VILNIUS – EUROPOS KULTŪROS SOSTINĖ 2009“ PRISTATĖ PROGRAMĄ „CULTURE LIVE“
1

MENO DIS/KURSE/ AKTYVIOS JUNGTYS 
• Kristina Pipiraitė.
APIE ATOSTOGAS IR KIČĄ: BIRUTOS KERVĖS SODYBA NIDOJE

AKTUALIJOS 
• Robertas Keturakis.
KALBA LIETUVOS RAŠYTOJŲ SĄJUNGOS SUVAŽIAVIME
2
• KVIEČIAME Į KONFERENCIJĄ

KRONIKA 
• KAIP DANGUJE, TAIP IR ANT ŽEMĖS
• PASKIRTOS VYRIAUSYBĖS KULTŪROS IR MENO PREMIJOS1
• PASIKIKENKIME3

DE PROFUNDIS 
• LIETUVOS POILSIO PARTIJOS PREZIDIUMO PAREIŠKIMAS6
• Tezaurus Vilensis (Visiškas nevykėlis).
PASAULIS NEDĖKINGAS
• Liudvikas Jakimavičius.
REPAS
25

MUZIKA

„GÖSSER“ IR „SINGER“ SIMBOLIKA

Asta Pakarklytė

[skaityti komentarus]

iliustracija

DAUMANTAS KIRILAUSKAS: Carl Vine, Miklós Maros. – Lietuvos radijas, 2006.

Pianistu Daumantu Kirilausku visų pirma žaviuosi dėl originalios ir pažangios jo mąstysenos, smalsumo bei naujos muzikos troškimo. Pianistas konstruktyvus ir racionalus, kontempliatyvus, preciziškas, tobulai artikuliuojantis garsą visokiu greičiu, ir tai turbūt ryškiausios jo savybės. Beveik kiekviename sąskambyje juntamas vienas pagrindinių jo atlikimo principų: pirma – mintis, suvokimas, paskui – veiksmas, garsas.

Šie Daumanto Kirilausko bruožai skleidžiasi pirmame muzikiniame jo dokumente – materialiame objekte, fiksuojančiame kompozitoriaus ir atlikėjo kūrybos įrodymus, o tokį įspūdį dar labiau sustiprina ant viršelio besi­puikuojantis stilizuotas antspaudas. Au­torinėje Kirilausko plokštelėje – dvi šiuolaikinės sonatos fortepijonui: australo Carlo Vine’o Pirmoji sonata (1990) ir vengrų kilmės švedų kompozitoriaus Miklóso Maroso Sonata (2002). Čia dar kartą išryškėja pianisto stiliaus jautimas, nes neretai regis, kad sonatos egzistuoja kaip vienas kūrinys. Panaši sonatų struktūra, įgyvendinama Debussy montažo principu, sunarstant daugybę sparčių ir įvairiaspalvių muzikinių įvykių į vieną visumą, o toks sonatų formavimas sąlygoja ir kitą panašumą – nuolatinį laviravimą tarp meditacinių, kosminių, ritminio nesvarumo sąlygų ir tarp motorinių, aktyvių, virtuoziškų fazių. Tiesa, Maroso Sonata kameriškesnė, panardinanti į kontempliaciją, kurią kartkarčiais nutraukia aštrus ritminis motyvas, o Vine’o kompozicijai būdinga gan komplikuota poliritmika. Galiausiai dar viena abiejų sonatų savybė – daugeliui jos pasirodys patrauklios vos tik jas išgirdus (ypač Vine’o Sonata).

Daumantas Kirilauskas yra vienas tų unikalių atlikėjų, linkusių subtiliai slapstytis ir tirpti muzikoje, tačiau paliekančių ryškų savo „kvapą“. Tai iš dalies žavi, nes taip atskleidžiama autentiška kompozitoriaus vizija, muzikos, sąskambio grožis. Vis dėlto atlikimas, interpretacija yra kūryba, tad kaip ji reiškiasi Kirilausko atveju? Visų pirma tai muzikinių kūrinio įvykių režisūra arba dinaminės dramaturgijos sukūrimas. Pianistas logiškai ir taikliai išdėsto prasminius akcentus, apmąsto jų kaitą ir tarpusavio ryšį, taip pat įtaigiai jis perteikia ir mikrostruktūras, įvairiausias detales. Vis dėlto dvejonių sukelia tai, kad bene kiekvieną tariamai uždarą sonatų padalą (minėto montažo atkarpą) pianistas atlieka tai padalai pasirinkta viena dinamika, viena nuotaika, vienu judesių būdu, griežtai ir kartais pernelyg kantriai laikydamasis savo sprendimo, nors neretai norėtųsi patirti ekspresyvų ir kur kas emocionalesnį pianisto proveržį. Ypač tokio protrūkio trūko atliekant Maroso Sonatos antrą dalį, tada ir sudvejojau, ar toks emocijų tramdymas, valia ir racionalumas yra sąmoningai pasirinktas interpretacijos stilius, ar nulemtas pianisto prigimties. Ne vieną kartą pasirodė, kad emocijos atlikėją degina iš vidaus, tačiau į aplinką prasiveržia tik dūmai, bet ne ugnis. Ir paskutinis „vis dėlto“ – nėra dūmų be ugnies.

Daumantas Kirilauskas prisipažino, kad jo sumąstytas ne tik kompaktinės plokštelės viršelis, bet ir dizaino koncepcija. Ji graži ir patraukli, leidinį iš karto norisi paimti į rankas ir apžiūrėti, bet prisipažinsiu, kad po kelių dienų vis dar nerandu sąsajų tarp pasirinktų ženklų, kurie pianistui veikiausiai jau tapo asmeniškais simboliais, ir garsinės laikmenos turinio. Kodėl vienoje viršelio pusėje – pastatas su bene geriausio Austrijos alaus logotipu (vienintelis akivaizdus ženklas, išduodantis, kad Kirilauskas šešerius metus studijavo Austrijoje, Zalcburgo Mozarteume, kur turbūt ir susipažino su šiais objektais), o kitoje pusėje – „močiutės“ „Singer“ siuvimo mašina ir medžiagų atraižos? Kodėl?

 

Skaitytojų vertinimai


35113. pek2007-02-14 10:56
Bereikalingas tas sasaju ieskojimas. Kas pasake, kad ju turi but? Pakarklyte amziais pasipjauna.

35114. la major :-) 2007-02-14 12:01
Pakarklytė amžiais atranda kiekiename dalyke gerą "kabliuką", kuris šiek tiek pajudina skaitytojo smegenis ir verčia pagalvoti apie tai, apie ką jis gal niekad negalojo. Kartais viršelis neturi nieko bendra su muzika. Kartais viršelio spalvos kažkokiu būdu atitinka bendrą įrašo nuotaiką. Bet šiaip jeigu viršelio vaizdai turi kažkokią simbolinę reikšmę, idealu, kai tos naujos prasmės papildo muziką arba rezonuoja su ja. Ryškiausias pavyzdys, šaunantis į galvą - Jason Morano "Artist in Residence" (Blue Note). Tai CD, paskirtas moderniam menui, kūrybai, menininko asmenybei... Viršelyje - fantastinis pastatas - kampuotų formų (susišaukiančių su mūsų dienų nervingu ritmu), stilingas ir tarsi vaizduojantis tą "rezidenciją"... Darnu, gražu, stilinga. Šiaip daug yra tokių pavyzdžių, kai viršelis kalba apie muziką. Pvz, vengiu albumų baltais viršeliais ir neduok dieve su rožėmis... garantuotai bus saldu :D

35123. jonas2007-02-14 18:35
daumantui - valio, linkiu dazniau panasiu CD pavaryti!

35152. la majorui2007-02-15 21:03
Megstu virselius su rozem ir nereikia cia man aiskint nesamoniu! Rozes ne saldzios, o duriancios, reiktu truputi gaudytis.

35165. la major2007-02-16 21:40
Na, priklauso nuo to, kokios rozes. jeigu panasios i tas, kurios piesiamos ant saldainiu dezuciu ir sveikinimu atviruku, tuomet jos tikrai neduria :D

35171. kada2007-02-17 16:41
...yra vienas tų unikalių atlikėjų.. - kada bus rasoma be tokiu perlenkimu?

35173. to: kada2007-02-17 22:11
O ka ne unikalus Daumantas? Tikrai sauniai groja. Jis man net daugiau patinka uz visu liaupsinamas rubackytes ir geniusus. Tikrai geriau uz juos graoja, nes susirado savo nisa. O tie be listo ir rachmaninovo gi nieko daugiau ir nemoka...

41774. sekmes2007-10-30 17:46
Aciu uz siuvimo masina..apart asmenines simbolikos,pagal jos marke -tai kartu ir ritmiskas..dainavimas..

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Gruodžio

PATKPŠS

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 12 iš 12 
14:15:49 Dec 19, 2011   
Dec 2010 Dec 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba