Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2009-10-16 nr. 3255

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• ROBERTAS KETURAKIS.
Išgyvensim – iškęsim
18
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI

AKTUALIJOS 
• SIGITAS BIRGELIS.
Lietuvos vardo tūkstantmetis teorijų ir klystkelių labirintuose

POKALBIAI 
• ASTRIDA PETRAITYTĖ.
Atšauksim genocidą ir žaizdų neliks?
4

LITERATŪRA 
• REGIMANTAS TAMOŠAITIS.
Pasakojimo suardymas
8
• KAROLIS BAUBLYS.
Literatūros kritika: nuo subtilių užuominų iki atviro puolimo
6

KINAS 
• KAROLIS BAUBLYS.
Ko verti jaunųjų pažadai?
• RIDAS VISKAUSKAS.
Kur plaukia dokumentinio kino upės

DAILĖ 
• SAULIUS KRUOPIS.
15-asis Nidos tapybos pleneras
41

MUZIKA 
• KRISTINA MIKULIČIŪTĖ-VAITKŪNIENĖ.
Juozo Gruodžio jubiliejui artėjant
3

KNYGOS 
• NAUJOS KNYGOS1
• Bibliografijos ir knygotyros centras

TEATRAS 
 RŪTA JAKUTYTĖ.
Karaliaus Ūbo karūna ar dubuo?
• Scenos debiutų serija Menų spaustuvėje

SAVAITĖ SU TV 
• SKIRMANTAS VALIULIS.
Kino Babelis
1

(PA)SKAITINIAI 
• MINDAUGAS PELECKIS.
Manija
9

PROZA 
• ROMAS DAUGIRDAS.
Atkarpos

PROZA/Apsakymo konkursas 
• AISTĖ KISARAUSKAITĖ.
Ana matematikos pasaulyje
14

VERTIMAI 
• DONALD BARTHELME.
Pokalbiai su Goethe

AKTYVIOS JUNGTYS/ŠIUOLAIKINIS MENAS 
•  ERIKA VYŠNIAUSKAITĖ.
Šiaurės šalių kompozitoriai: „Kine svarbus ne tik vaizdas“
1

AKTYVIOS JUNGTYS/KULTŪROS DIS/KURSE 
• „Polifonija“ skleidžia muziką pasauliui

AKTYVIOS JUNGTYS/JAUNIMO PUSLAPIS 
• JUOZAS ŽITKAUSKAS.
Atbilda tarptautinis dainuojamosios poezijos festivalis „Tai – aš“

KRONIKA 
• SVAJŪNAS SABALIAUSKAS.
Paroda keičia Šiaulių įvaizdį
• AURELIJA ČEREDAITĖ.
Prancūzai myli lėlių teatrą
2

SKELBIMAI 
• Filologijos ruduo6

DE PROFUNDIS
Nepriklausomas ribotos atsakomybės „Literatūros ir meno“ puslapis
 
• JONAS JAKŠTAS.
Šeši centonai*
10

TEATRAS

Karaliaus Ūbo karūna ar dubuo?

RŪTA JAKUTYTĖ

[skaityti komentarus]

iliustracija
„Burtas mestas“ – būsimasis Karalius Ūbas, Ūbienė ir kapitonas Bordeliuras (Aidas Matutis)
Nuotrauka iš spektaklio kūrėjų archyvo

Ūbienė (Inga Girčytė) užmaukšlina Ūbui (Mikalojus Urbonas) ant makaulės metalinį puodą ir seka Lenkijos karūnos pasakas, ore mikliai pagauna atmestą pasiūlymą ir vėl kiša savo žaltišką įsivaizduojamą titulą. Tik nužudyti dabartinį karalių, TIK – ir staiga čia, mažoje Kauno ryšių istorijos muziejaus salėje, prasideda satyra bei groteskas, moderni XX a. dramaturgo Alfredo Jarry pjesė „Karalius Ūbas“, šįkart pakliuvusi į Klaipėdos universiteto Menų fakulteto V kurso režisierių rankas. Ne šiaip sau, o rugsėjo 5-ąją vykusio kamerinių menų festivalio „Pilies akordai“ proga.

Sena drama ir naujas konceptas – toks galėtų būti šio netradicinio Dariaus Meškausko režisuoto spektaklio „kabliukas“. Kabliukas, kurį lyg po vasaros teatro ištroškusios žuvys prarijo visi, – žavioji Ūbų šeimynėlė, kostiumų dailininkių Rasos Jasaitytės ir Simonos Lukšaitės dėka primenanti kultinius Adamsus. Tačiau įspūdį sukelia ne aktorių įvaizdis ar Mariaus Cemnicko sukurti šviesos efektai, o nesudėtingi, bet šaunūs scenografijos sprendimai: stalą atstoja ištempta paklodė su lėkštes imituojančiais apskritimais, o sceną su bajorais lydi legendinės grupės „Pink Floyd“ dainos „Money“ akordai, ironiškai pabrėžiantys aukštųjų luomų materializmą.

„Tai šimtaprocentinis teatras, kuriantis simbolinę realybę tikrovės pagrindu“, –­ teigė XX a. prancūzų teatro veikėjas J. Copeau apie „Karalių Ūbą“. Gyčio Padegimo vadovaujamo kurso spektaklio simbolika iškreipta ir sušiuolaikinta – ragindama Ūbą kautis su pavojingu nužudytojo karaliaus įpėdiniu, Ūbienė jam vietoj ginklo įteikia musių gaudyklę, o pasiryžusiam už tėvą kautis Ožislovui (Rasa Jasaitytė) kardą atstoja čiulpiamas saldainis ant pagaliuko. Juk karas dėl niekų – irgi niekinis.

Nors garso aparatūra spektaklyje pasitelkta, scenos kampe sėdinti mergina (Agnė Banytė) atstojo beveik visą garsinį foną – džeržgiantis per stygas brūžinamo peilio garsas sukūrė įtampą, o sudavus pagaliu į metalinį kibirą, buvo skambiai pažymimos netikėtos situacijų atomazgos. Kitas katučių vertas sprendimas – mūšio tarp Ūbo ir užmušto Lenkijos karaliaus įpėdinio Ožislovo scena. Jos metu skamba jaudinantis karinio filmo („Narsioji širdis“) garso įrašas, o aktoriai daužosi metaliniais dubenėliais, taip iliustruodami tikrąjį karo absurdą.

Dramoje svarbus akcentas – žvilgsnis iš šalies, kai, suvokęs visą valdžios troškimo bjaurastį ir buržuazijos menkystę, Ūbas trumpam numeta savanaudiško personažo kaukę ir ūmai nusivilia tuo, ką pamato mūšio lauke: jo turtų besi­gviešiančią Ūbienę, buvusį draugą Bordeliurą, perėjusį priešų pusėn, pasiutusį iš pykčio keturiolikmetį Ožislovą, kuris dar juokingesnis tuo, kad kaunasi, aprengtas milžiniškomis sauskelnėmis. Šią lemtingą akimirką atvirai išreiškiama ir visa antiburžuazinė pjesės fabula: „Grobkit finansus ir lakit, kol mirtinai nusilaksit, tokia Finansų meistro laimė. Tokia Finansų meistro laimė...“

Paskutinėje scenoje Baltijos jūra plaukiančio Ūbo gauja verčia susimąstyti – iš pažiūros neigiamas ir antipatiją keliantis apsišaukėlis karalius, staiga prabilęs lenkiškai, išreiškia patriotizmą: „Jei nebūtų Lenkijos, nebūtų nė lenkų“, taip palikdamas žiūrovus anapus uždangos dvejoti, ar visa ši kova ir absurdiškos žudynės vyko dėl turtų, ar dėl galimybės valdyti savą šalį. Prikimštas pilvas ar popierinė karūna?

Turim vertybių, tokių kaip savas kraštas ir garbė, turim ir nepaslepiamų gėdų, kurias įkūnijo Ūbo personažas, – besaikį godumą, žiaurumą su sargybiniais, autoritetų neturėjimą. Tačiau, kaip teatro scenoje, taip ir realybėje, kartais viskas beprotiškai susiniveliuoja, ir nebesugebame atskirti pelų nuo tų mažyčių grūdelių, kuriuos užaugina drąsa ir pasitikėjimas. Pamatę šį chaosą spektaklyje, grįžtame prie asmeninių. Ar pasimokę?

Šis studentų spektaklis rodytas ir Vilniuje, netradicinės menų sintezės festivalyje „Atvira“, vykusiame balandžio 16–22 dienomis. Norisi tikėtis, jog Klaipėdoje subręs nauja režisierių karta, o kol kas patogiai išsidrėbkime ir pažvelkime į klasika tapusią dramą dvidešimt pirmojo amžiaus kūrėjų akimis.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Lapkričio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 12 iš 12 
5:20:54 Nov 28, 2011   
Mar 2009 Jul 2014
Sąrašas   Archyvas   Pagalba