Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2005-06-10 nr. 3052

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Birutė Mar.
TREMTIES PASAKOS
25
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• PARODOS1
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

POKALBIAI 
• UŽRAŠAI IŠ NIUJORKO3
• Su penkių romanų autoriumi JURGIU USINAVIČIUMI kalbasi rašytojas ALGIRDAS POCIUS.
KŪRĖJAS IR JO AUTOBIOGRAFIJA
1
• GEDULO IR VILTIES, OKUPACIJOS IR GENOCIDO ATMINTINŲ DIENŲ RENGINIAI TRAGIŠKOMS NETEKTIMS IR PASIPRIEŠINIMUI ATMINTI

KONFERENCIJOS 
• Jūratė Baranova.
KODĖL DELEUZE’AS ŠIFRAVO PROUSTĄ?
25

KNYGOS 
• Elena Bukelienė.
TEKSTO IR KONTEKSTO GRUMTYNĖS
1
• Dalia Striogaitė.
AR SUSITIKOME SU KAZIU BORUTA?
• PASIRODĖ NAUJI "VILNIAUS" ŽURNALO NUMERIAI
• RYTĄ GIEDRĄ
• PABĖGĘS DVARAS
• KETVERTO TAISYKLĖ
• NAUJOS KNYGOS

MUZIKA 
• Beata Leščinska.
KANKINTI (NE) REIŠKIA MYLĖTI
13

DAILĖ 
• Lijana Šatavičiūtė.
SĖKMĘ LEMIA INDIVIDUALUS STILIUS
• Salomėja Jastrumskytė.
PLĖVĖS IR TRAFARETO ATITIKIMAS TIESAI

SUKAKTYS 
• Skirmantas Valiulis.
LAIKAS EINA PER KINĄ

TEATRAS 
• IŠ ESTIJOS SUGRĮŽUS1
• "SENIAUSIŲ PROFESIJŲ ŽMONĖS"1

PAVELDAS 
• Regina Urbonienė.
RADVILŲ RŪMUOSE – PRANO GAILIAUS RETROSPEKTYVINĖ PARODA
1

MENO DIS/KURSE* 
• Julie Salamon.
GERBIAMAS MUZIEJAU, KONTRKULTŪRA TAU SKAMBINA IŠ SENELIŲ PRIEGLAUDOS

ESĖ 
 Nijolė Kepenienė.
TEKSTINĖ KLAUSA SU TRIAUKŠČIAIS LOTYNIŠKAIS

POEZIJA 
• VYTAUTAS SKRIPKA16

PROZA 
• Vytautas Rimkevičius (1930–1991).
NEŽINOMOJI

VERTIMAI 
• Vahagnas Grigorianas.
LAVONAS
4

JAUNIMO PUSLAPIS 
• AMŽINAS PAAUGLYS11

AKTYVIOS JUNGTYS 
• Arnas Vitkus.
HENRI CARTIER-BRESSONAS MENO INTERPRETACIJOS IR VERTINIMO FONE
10

FOTOGRAFIJA 
• Skirmantas Valiulis, Stanislovas Žvirgždas.
VIENOS DIENOS MOKYKLA

KRONIKA 
• APIE LAIMĘ
• VYTAUTAS ALEKSANDRAS CINAUSKAS (1930.VI.6–2005.VI.7)
• "SANTAROS–ŠVIESOS" KONFERENCIJOS PROGRAMA

SKELBIMAI 
• LIETUVOS BANKAS SKELBIA

DE PROFUNDIS 
• Jacek Matecki.
VYRIŠKA DRAUGYSTĖ
2
• PASIŪLYMAI EUROPOS SĄJUNGOS KONSTITUCIJAI , KAD PAKARTOTINIAME REFERENDUME PRANCŪZAI BALSUOTŲ "UŽ"4
• MIŠKO POLITKOREKTIŠKUMAS5
• Jonas Mačiukevičius.
EILĖRAŠTIS KŪMUI IR SAU
4
• Vyturys Jarutis.
POEZIJA

ESĖ

TEKSTINĖ KLAUSA SU TRIAUKŠČIAIS LOTYNIŠKAIS

Nijolė Kepenienė

[skaityti komentarus]

Lygiai kaip muzikinė, turėtų būti ir tekstinė klausa, vienintelė leidžianti pajusti žodžio ir teksto sąskambį. Žodis, žinia, visoks, ir prasmių čia visokių būtų galima rasti. Štai kad ir šįryt išėjau pasivaikščioti pajūriais, žuvėdrų patetiškai pasveikinti bei kylančios saulės, ir še tau – trys persirengimo kabinos apverstos aukštyn kojom. Panūdau triaukščiu nusikeikti, tik kad nemoku, tai sakau: thymus vulgaris et urtica dioica, jus, vaikigalėliai, niekaip nesuprantantys, iš kur tiek kvailos jėgos alkūnių sąnariuos beigi pirštų falangose. Thymus vulgaris et urtica dioica šiaip jau reikštų čiobrelius su dilgėlėm, betgi ne čiobreliais ir netgi ne dilgėlėm norėjau aš jaunus kailius išvanoti. Šiaip ar taip, nežinau, ar neprasilenkta čia su tekstine klausa. O galgi tokios nė nėra? Gal susapnavau? Gal klausą atstoja teorijos išmanymas, iškalei sistemas, kimšk į gatavas mėsmales gabalėliais, kubeliais bei ruoželiais supjaustytą tekstą ir žiūrėki, kas išeis: faršas ar thymus vulgaris.

Kadaise M.Martinaitis rašė: "Reikia atvirai sakyti, juk rašai ne tam, kad kas nors tik sau po nosim skaitytų, o kad ką nors perskaitęs darytų. Kokia kita prasmė būti poetu?" ("Aukštyn į žodžių kalnus?.." – "Literatūra ir menas", 1984.III.24). Nagi ėmiau mintyse ir perkračiau savo eilėraštyną: moteriški graudenimai, būrimai iš kavos tirščių (neduokdie, jei kam kiltų noras pagal juos veikti), vaikiški žaidimai, ir jokių nuorodų į šviesesnę, blaivesnę ateitį. J.Vaičiūnaitė poezija pastatė skaisčios geometrijos miestą su arkomis iš sunertų rankų bei šiaurietiškos šviesos kupolais, skambančios fleitos ten gieda. Bet daugelis šiųdienių poetų (ačiūdiev, ne tik aš) tauzija niekus, tikėdamiesi, kad atsilieps svetima siela. Kur viliasi ją rasti? Skylėto dangaus properšoj ar blaivybės paribiuos? Kam? Kodėl gi šiandien taip svarbi poetui ne šauklystė, o tik virpanti paletė Dievo rankoj? Gal tai simbolizuoja nežinojimą kur eiti? Gal lekiam visi aitvarais, motociklais ir kitais nuo žemės atšokančiais daiktais į nebūtį, benosė tuotarp šnopuoja mums į pakaušį.

Štai vienas mano draugas poetas (be pavardės visai, tiesiog poetinės fiziologijos atnašautojas) taip pasiilgo supratingumo, atjautos ir skaidraus lašelyčio meilės, kad ėmė ir iškeliavo jų ieškoti į visas keturias puses. Dešinėn pasukęs, išsisuko dešinės kojos didįjį pirštą, įkišo jį girtam lokiui į žabtus; kairėn suktelėjęs, sutiko netikrą meilę su visom vedybinėm ir sutartinėm pasekmėm; šoko atgal – tiesiog į sekso liūną, išbraidė, išbuvo, tuomet tai jau tiesiai nukūrė (taigi tik tuomet urtica dioica, bet kad jokių šiais laikais dorų ženklų kryžkelėse nebesurasi), ir rados šviesa, rados meilė per kančią, atjauta ir supratingas seksas. Koks gi visos tos istorijos moralas? Freudas sakė, kad sąmonė yra ne kas kita kaip jutimo organas, "kuriuo suvokiamos psichinės savybės" ("Die Traumdentung", 1968). Žodžiu, jei miegi ir sapnuoji, nerašai poezijos. O kai nerašai poezijos (o ir prozos), imi viską kritikuoti. Ir gerai. Sveika kritika reikalinga kaip šviežias kraujas (pageidautina, kad jis būtų tos pat grupės, kaip ir poeto, beje, svarbi ir orientacija bei politinės pažiūros).

Tai ką gi čia norėjau pasakyti? Ai, tik tiek, kad mylėkime vieni kitus iš klausos. O pabaigą, maklinėdama pajūriais, buvau visai gražią sugalvojus: kriauklelės, taikiai suglaudusios geldeles, lyg medituojantys drugiai žydėt pasiruošusioj gubojoj, ir taip toliau, bet žiūriu grįždama, kad viena persirengimo būdelė įsibridusi ligi kelių į jūrą, tai tik urtica dioica ir thymus vulgaris! Ir jokios tekstinės nei kitokios klausos.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Lapkričio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 7 iš 7 
5:20:13 Nov 28, 2011   
Nov 2010 Nov 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba