Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2005-06-10 nr. 3052

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Birutė Mar.
TREMTIES PASAKOS
25
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• PARODOS1
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

POKALBIAI 
• UŽRAŠAI IŠ NIUJORKO3
• Su penkių romanų autoriumi JURGIU USINAVIČIUMI kalbasi rašytojas ALGIRDAS POCIUS.
KŪRĖJAS IR JO AUTOBIOGRAFIJA
1
• GEDULO IR VILTIES, OKUPACIJOS IR GENOCIDO ATMINTINŲ DIENŲ RENGINIAI TRAGIŠKOMS NETEKTIMS IR PASIPRIEŠINIMUI ATMINTI

KONFERENCIJOS 
• Jūratė Baranova.
KODĖL DELEUZE’AS ŠIFRAVO PROUSTĄ?
25

KNYGOS 
• Elena Bukelienė.
TEKSTO IR KONTEKSTO GRUMTYNĖS
1
• Dalia Striogaitė.
AR SUSITIKOME SU KAZIU BORUTA?
• PASIRODĖ NAUJI "VILNIAUS" ŽURNALO NUMERIAI
• RYTĄ GIEDRĄ
• PABĖGĘS DVARAS
• KETVERTO TAISYKLĖ
• NAUJOS KNYGOS

MUZIKA 
• Beata Leščinska.
KANKINTI (NE) REIŠKIA MYLĖTI
13

DAILĖ 
• Lijana Šatavičiūtė.
SĖKMĘ LEMIA INDIVIDUALUS STILIUS
 Salomėja Jastrumskytė.
PLĖVĖS IR TRAFARETO ATITIKIMAS TIESAI

SUKAKTYS 
• Skirmantas Valiulis.
LAIKAS EINA PER KINĄ

TEATRAS 
• IŠ ESTIJOS SUGRĮŽUS1
• "SENIAUSIŲ PROFESIJŲ ŽMONĖS"1

PAVELDAS 
• Regina Urbonienė.
RADVILŲ RŪMUOSE – PRANO GAILIAUS RETROSPEKTYVINĖ PARODA
1

MENO DIS/KURSE* 
• Julie Salamon.
GERBIAMAS MUZIEJAU, KONTRKULTŪRA TAU SKAMBINA IŠ SENELIŲ PRIEGLAUDOS

ESĖ 
• Nijolė Kepenienė.
TEKSTINĖ KLAUSA SU TRIAUKŠČIAIS LOTYNIŠKAIS

POEZIJA 
• VYTAUTAS SKRIPKA16

PROZA 
• Vytautas Rimkevičius (1930–1991).
NEŽINOMOJI

VERTIMAI 
• Vahagnas Grigorianas.
LAVONAS
4

JAUNIMO PUSLAPIS 
• AMŽINAS PAAUGLYS11

AKTYVIOS JUNGTYS 
• Arnas Vitkus.
HENRI CARTIER-BRESSONAS MENO INTERPRETACIJOS IR VERTINIMO FONE
10

FOTOGRAFIJA 
• Skirmantas Valiulis, Stanislovas Žvirgždas.
VIENOS DIENOS MOKYKLA

KRONIKA 
• APIE LAIMĘ
• VYTAUTAS ALEKSANDRAS CINAUSKAS (1930.VI.6–2005.VI.7)
• "SANTAROS–ŠVIESOS" KONFERENCIJOS PROGRAMA

SKELBIMAI 
• LIETUVOS BANKAS SKELBIA

DE PROFUNDIS 
• Jacek Matecki.
VYRIŠKA DRAUGYSTĖ
2
• PASIŪLYMAI EUROPOS SĄJUNGOS KONSTITUCIJAI , KAD PAKARTOTINIAME REFERENDUME PRANCŪZAI BALSUOTŲ "UŽ"4
• MIŠKO POLITKOREKTIŠKUMAS5
• Jonas Mačiukevičius.
EILĖRAŠTIS KŪMUI IR SAU
4
• Vyturys Jarutis.
POEZIJA

DAILĖ

PLĖVĖS IR TRAFARETO ATITIKIMAS TIESAI

Grzegorzo Dobiesławo Mazureko linoraižinių paroda Šiaulių universiteto galerijoje

Salomėja Jastrumskytė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Grzegorzas Dobiesławas Mazurekas. "Visi mano draugai I". 1983

Veritas est adequatio intellectus et rei. Tiesa yra proto ir daikto atitikimas.

Slėgis nėra jų simetrijos priežastis.

Tiražai yra belikęs vienintelis išlikimo, garbinimo, maldavimo būdas – nuo suvenyrinio iki fotografinio, pagaliau iki mechaninio grafikos tiražo: atmintis atitinka įvykį, įvykis atitinka dokumentą, angelas atitinka apreiškimą (ciklas "Angelai ateina naktį", 1998-2001). Lenkų grafiko Grzegorzo Dobiesławo Mazureko, 2000 m. Liublino meno premijos laureato, linoraižinių tamsos, kildintos iš fotoatvaizdų, yra atviri, bet ir ankšti laukiamieji kambariai, prieangiai. Portretas – prieangis: masyvus ir pašiepiamas manieringas įėjimas su senamadiškomis kolonomis ir portikais, uždengtais nuo restauracijos dulkių saugančia polietileno plėve.

Fotoatvaizdas pasilieka sau medžiagos užuominą, kad pats tėra plėvelinė substancija: juk ir sapno mechanika pagrįsta perregimų plėvelinių trafaretų judėjimu, tokiu pat kaip šešėlių teatras, dvimačių marionečių teatras. Galiausiai fotografinis atvaizdas yra lyrinis dokumentinis intuityvus pozavimas. Tai, kaip ir intymus, šiltas porėtas veidas, nebūna simetrijos priežastis.

Grzegorzo Dobiesławo Mazureko linoraižinių kolekcija tarsi kilusi iš įsižiūrėjimo į paveikslo, ekrano, nuotraukos paviršių, sekant, kaip atvaizdas išauga iš smulkių asimetriškų atomų, tarsi difuziška regimybės segmentų kekė: žvilgsnis, suslėgdamas ją, tarsi išspaudžia sultis – vientisą reginį. Puantilizmo, divizionizmo mėginiai dėl to galbūt glaustųsi prie skaitmeninių taškų sumaišties – atvaizdas iš tiesų tėra zujanti minia. O minia juk gali būti valdoma, vejama. Mazurekas iškelia ją iš didinamų, plečiamų fotoatvaizdų ir palenkia aiškiai savo minčiai – atvaizdo regimosios plėvės mainams tarp fotoatvaizdo ir linoraižinio.

Autorius dusliu ritmu kartoja, kad atspaudas visų pirma yra dviejų paviršių susitarimas, kad analoginis derlius – grūdėtoji šviesokaita yra nuobodžios odos atitikimas nuobodžiam odos rodymuisi, kad analogo mechaninis garbintojas – tai prievarta iškorijamas linoraižinio paviršius. Kad mechaninio analogo prisilyginimas plėviniam yra tiesa.

Reprezentacija juk yra plėvinio paviršiaus dalyvavimas besvoriuose mainuose. Tapatybė – plėvinio atvaizdo atitikimas veidui, patvaizdis, asmens sąspaudos likutis. Tai – grūdėtos atvaizdo plėvės tankis: retėdamas jis išsklaido atitikimo tiesą.

Įstatymas ir nusikaltimas yra įsisteigę tapatybės židinius, neleistinoje portreto apyvartoje pridengiamus minimalistiniu, grakščiu juodu luitu (moters veidas berods visas yra tapatybės židinys, tad būna dengiamas, pavyzdžiui, juodu taškuotu šydu). Grakštus juodos geometrijos luitas berods Kubriko "2000 metų odisėjoje" palaimino nepaskleistą tapatumo orgiją. Atpažinimas turi vykti lėtai – Mazurekas suranda vis naujų židinių, porėtąją ikonografiją pakiša po sunkia trafareto geometrija; veidas netelpa, jis yra įdrėbtas ir apipjautas pagal tam tikrą normą ("Visi mano draugai").

Šydo geometrijos daugėja, plečiasi simetriška slėpimo židinių paieška – atpažinimą neutralizuojantis per akis rėžiantis juodas luitas dvejinasi, ieškodamas neatsargių iš(si)duodančių veido bruožų.

Tyškančių seilių atitikimas išardytam seilių atvaizdui, grūdėtas lūpų blizgesys ("Portretas XI") – branduolio ir vakuolės, išvirkščio ir atvirkščio dichotomija. Atspaudo nepriderėjimas spaustajam.

Reprezentacija čia – it karvelis vartiklis, joks tiesos tapsmas, tik kočiojimas trupininio paviršiaus, guoliais išritinant atvaizdą iš jo paties atvaizdo. Taktilinis sąvadavimas čionai toks: visi trilypių veidų – natūralių, išplėstomis poromis, plėvinių, išplėsto fotoatvaizdo poromis, lipnių, išgramdyto linoraižinio poromis – grūdėti masyvai esti rupūs.

Derliaus atitikimas nederliui. Cheminio pasėlio neprisitaikymas gestiško žeidimo dirvai, pojūčio atitikimas patirties pjūčiai. Nuotraukos – kaip nutrauktos uždangos atitikimas dvidešimt kelintą sykį patvirtinančiam tiesą antspaudui, kaip įkyraus žvilgsnio atitikimas (preso) slėgiui.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Lapkričio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 7 iš 7 
5:20:10 Nov 28, 2011   
Nov 2010 Nov 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba