Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2004-03-19 nr. 2993

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Tautvyda Marcinkevičiūtė.
IŠ NAMŲ BIBLIOTEKOS
13
• TRUMPAI
• KITAS NUMERIS

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI5
• ĮVAIRŪS
• LTV KULTŪROS LAIDOS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• NEPAKANTUMO APAŠTALAS10

DATOS 
• VILNIAUS IMBROGLIO, ARBA DUKRA APIE TĖVĄ1
• ANTANUI ULPIUI SKIRTA KONFERENCIJA

POEZIJA 
• MYKOLAS KARČIAUSKAS4

PROZA 
• Povilas Vaitkevičius.
KAČIŲ MOTINA
1

VERTIMAI 
• TONINO GUERRA
• CHARLES BUKOWSKI9

KNYGOS 
• Goda Lučiūnienė.
KOKS TAVO VARDAS TAMSOJE?
6
• Nerijus Brazauskas.
PLACEBIŠKOSIOS REALYBĖS SPĄSTUOSE
5
• IŠNARA1
• PRIEŠ IŠSKRENDANT TAU IR MAN12
• ATSPINDŽIAI
• NAUJOS KNYGOS1

LITERATŪRA 
• Solveiga Daugirdaitė.
LYGIOSIOS TRUNKA AKIMIRKĄ? PRASILENKIMO VALANDA?
22

DAILĖ 
• Vika Ryžovaitė.
TIKROVĖ TOKIA, KOKIA YRA
1
 Jurgita Ludavičienė.
METALINĖ ABĖCĖLĖ
1

FOTOGRAFIJA 
• Virginija Vitkienė.
DAR DU ŽVILGSNIAI Į RYTUS
2

PAVELDAS 
• Jūratė Senvaitienė.
ŠILUVOS MADONA
1
• Regimanta Stankevičienė.
NAUJAS ŽVILGSNIS Į ŠILUVOS ŠVČ. MERGELĖS MARIJOS GIMIMO BAZILIKOS STEBUKLINGOJO PAVEIKSLO ISTORIJĄ
1

MUZIKA 
• Tautvydas Bajarkevičius.
TARP NENUSTATYTŲ DAŽNIŲ
46
• Jolita Kiseliauskaitė.
FRANKFURTE – PASAULINĖ O.NARBUTAITĖS KŪRINIO PREMJERA
4

JAUNIMO PUSLAPIS 
• Alminas.
JUODRAŠTINIS VOJARIZMAS
12

AKTYVIOS JUNGTYS 
• DAVIDAS ELLIS: SPONTANIŠKAS KARTOGRAFAS IŠ DIDŽIOSIOS BRITANIJOS10
• GARSO ZONA: RELOADED13

KRONIKA 
• MOTERYS IR VYRAI
• in memoriam.
VLADO BULAVO ATMINIMUI
• NEBYLIOJO KINO FESTIVALIS "TYLOS GARSAI"1

DE PROFUNDIS 
• SĄŽINĖS SEGMENTO DISLOKACIJA2
• Michał Komar.
LIMONADAS
3
• Feliksas Žertva.
EPIGRAMOS
5

DAILĖ

METALINĖ ABĖCĖLĖ

Jurgita Ludavičienė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Adolfas Šaulys ir Mari Relo-Šaulys. "Džiaugsmo tabletės". Sidabras, cirkonas

A – kaip Adolfas. Adolfas Šaulys ir Mari Relo-Šaulys (Talinas), atidarę parodą Užupio galerijoje, demonstruoja įvairių laikotarpių juvelyrikos darbus, komercinius ir konceptualius – visokius. Neįmanoma pritaikyti kokios nors sistemos tam, kas jos akivaizdžiai neturi. Belieka pasinaudoti vieninteliu autorių paslaugiai siūlomu kodu ir įsprausti metalą į abėcėlės rėmus, jeigu nei į chronologinius, nei į koncepcinius, nei į funkcinius jis netelpa.

B – kaip bendravimas. Bendravimas primityviąja prasme – tiesiog kartu gyvenančių ir kuriančių menininkų poros keitimasis laiku, idėjomis, technikomis, energija. Pagalba ir parama, iš kurių atsiranda darbai, priskirtini lygia dalimi abiem autoriams. Juvelyrų tarpe toks šeimyninis bendravimas nėra retas: galima paminėti ir Solveigą bei Alfredą Krivičius, ir Astą bei Mindaugą Šimkevičius, ir Šarūnę Vaitkutę su Dainium Narkum. Ar tai reiškia, kad juvelyrai labiau linkę į kolektyvinę kūrybą, nei, tarkim, tapytojai, ir turi mažiau individualistinių ambicijų? Kažin. Tačiau akivaizdu, kad bendravimas pasiteisina. O bendravimas šioje parodoje tuo nesibaigia: bendraujama už stiklo galerijos vitrinose. Komunikuoja čia keistų pavidalų metalinės formos. Jos tai įgyja aštuoniukės pavidalą, tai atrodo tarsi sulipdytos iš mažų stačiakampių metalinių blokelių. Formos nefunkcionalios, tai – mažosios plastikos kūriniai, komunikuojantys tarpusavyje ir su žiūrovu. Kad neapsiriktume, čia pat metale parašyta tai, ką jie vienas kitam sako. Bet dialogas jau priklauso kitam paragrafui.

C – kaip cirkonas. Skaidraus mineralo žilpinantis blizgesys baltose sidabro plokštelėse. Negudriam vartotojui cirkonas gali atstoti "kilnų" deimantą – ir skaidrus, ir švyti, verdamas akį. Ir nelabai brangus. Ten, kur reikia sukurti "gražaus gyvenimo" iliuziją, jis nepaprastai gerai tinka.

D – kaip džiaugsmas. Cirkono rutuliukai, įsprausti į sidabrines plokšteles, pakeičia tabletes. "Džiaugsmo tabletės", sukurtos iš sidabro ir cirkono, aiškiai apeliuoja į iliuzinę laimę ir džiaugsmą sukuriančius preparatus – ekstazi, pavyzdžiui. Netikras blizgesys ir netikras trumpalaikis džiaugsmas. Tikri tik ironiški papuošalai, kadangi tas plokšteles galima prisegti prie rūbo kaip seges.

E – kaip Europa. Arba Estija. A. Šaulio ir Mari Relo–Šaulys mažojoje plastikoje Estija ir Europa kreipiasi viena į kitą, tikrindamos viena kitos politinį patikimumą. Viename metaliniame epizode Europa atsainiai klausia: "What do you wish, Estonia?", o Estija agresyviai veržiasi: "Open door, Europe!" Kitame – dvi aštuoniukės pavidalo formos, iš kurių viena įkūnija kontroliuojančią nepatiklią Europą, o kita – įžūlią Estiją. E: "Are you ready, Estonia"? E: "Of course, Europe!" Estija įtikinėja save, mus ir Europą, kad reikia tik kuo greičiau ir plačiau atverti duris – ir tobulai atitinkanti eurostandartus estų tauta harmoningai įsilies į europietišką bendruomenę. Tačiau sarkazmas veržiasi iš kiekvieno kūrinio ir kiekvieno pokalbio; tautiniu atžvilgiu nevienalytė juvelyrų šeima savo kailiu kiekvieną dieną patiria gyvenimo uždaroje nepernelyg draugiškoje visuomenėje spyglius, susijusius su gyvenimo legalizacija, kalbos barjerais ir taip toliau.

K – kaip konstruktyvumas. Juvelyrų darbai santūrios plastikos – stačiakampiai, minėtos aštuoniukės. Nemanieringi ir konstruktyvūs. Tačiau nuo to juose nesumažėja kodų ir paslėptų prasmių.

L – kaip linijos. Sidabrinės apyrankės ir žiedai išvagoti linijomis; ant lygaus paviršiaus linijinis piešinys, kaip lengvumo ir grafiškumo garantas. Linijų pėdsakai metale neryškūs ir neįkyrūs – kaip zylės pėdos atspaudas ant sniego.

M – kaip mokumė. Japoniška technologija, leidžianti sujungti į vieną lydinį daug metalo sluoksnių, kurie persišviečia vienas per kitą. Todėl "diskutuojančios" aštuoniukės pagrindas uždengtas savotiškomis gelsvomis "leopardo kailio" dėmėmis. Sidabras, auksas, giliau – varis sudaro savotišką netaisyklingą ornamentą ir drauge progą pamatyti sudėtingos ir egzotiškos technikos pavyzdį.

P – kaip politika. Menininkai ne taip jau dažnai reiškia savo pažiūras vienu ar kitu politiniu klausimu; juvelyrika, kuri vis dar (nekvestionuosime, ar pagrįstai) asocijuojama su puošyba, grožiu, "gyvenimo stiliumi", atrodo visiškai nutolusi nuo visų politinių aktualijų. Tuo tarpu Šaulių kūriniai demonstruoja politinį angažuotumą ir aiškiai deklaruojamą požiūrį, pavyzdžiui, į eurointegraciją. Ir šiuo atveju tai dar kartą patvirtina mažosios metalo plastikos daugialypiškumą. Antra vertus, juk ne visiems būtina statyti stiklinę arką Briuselyje, kad parodytų savo pasirengimą jungtis su Europa; ironija, atsargumas ir bendras nusiteikimas tai atsispindi nė kiek ne blogiau. Viskas ir taip aišku. O transporto išlaidų nepalyginamai sumažėja.

S – kaip sidabras. Sidabro parodoje daugiausia. Balto, blizgančio, ir tamsaus, oksiduoto. Tačiau ir vienas, ir kitas konvertuojasi į griežtas, rūsčias formas. Skulptūriškumas taip pat prasideda raide "s" ir nėra svetimas šiems kūriniams. Darbai savotiškai masyvūs ir iš tiesų skulptūriški. Miniatiūrinės konstrukcijos iš stačiakampių sidabro blokelių, simbolizuojančios estišką ir europietišką giminystę, išsirangęs "kirminas", į kurio nugarą prismaigstyta jokio žodžio nesudarančių raidžių. Tačiau tai dar ne viskas. Trečioji "s" čia privalo būti skirta sportui. Kadangi viena vitrina pilna baltų stalo teniso kamuoliukų, derinamų su sidabru bei naudojamų ir kaip žiedo akis, ir kaip auskaras, ir kaip sąsagos. Kamuoliukai sukuria netikėtą kontrastą masyvioms skulptūriškoms formoms, o drauge priverčia į šitą įprastą sporto, bet ne juvelyrikos, pasaulyje objektą pažiūrėti iš nematytos pusės.

T – kaip Talinas. Talino dvelksmas jaučiamas visur. Tai liudija griežta plastika, preciziška technika, nuolatinės autorių pastangos išlaikyti distanciją aplinkos ir aplinkinių atžvilgiu. Pagaliau sarkazmas ir bandymai apsiginti.

Z – kaip Z. Todėl, kad Adolfas parodos atidarymo metu pacitavo Daniilą Charmsą, teigusį, jog kuo mažiau žinosi apie meną ir menininkus, tuo sveikiau bus pačiam. Todėl aš ir nebeklausiau, kodėl iš sidabrinio kirmino, bandančio komunikuoti su metaliniu "akmeniu", nugaros kyšo raidė "Z".

 

Skaitytojų vertinimai


41203. kriste :-) 2007-10-09 17:11
man reikia kad butu su heroglifajs nes noriu ismokti abecele japoniska rasyt heroglifajs ir zinot koks heroglifas ka reiskia

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Lapkričio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 15 iš 15 
5:19:11 Nov 28, 2011   
Nov 2010 Nov 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba