Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2004-03-19 nr. 2993

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Tautvyda Marcinkevičiūtė.
IŠ NAMŲ BIBLIOTEKOS
13
• TRUMPAI
• KITAS NUMERIS

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI5
• ĮVAIRŪS
• LTV KULTŪROS LAIDOS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• NEPAKANTUMO APAŠTALAS10

DATOS 
• VILNIAUS IMBROGLIO, ARBA DUKRA APIE TĖVĄ1
• ANTANUI ULPIUI SKIRTA KONFERENCIJA

POEZIJA 
• MYKOLAS KARČIAUSKAS4

PROZA 
• Povilas Vaitkevičius.
KAČIŲ MOTINA
1

VERTIMAI 
• TONINO GUERRA
• CHARLES BUKOWSKI9

KNYGOS 
• Goda Lučiūnienė.
KOKS TAVO VARDAS TAMSOJE?
6
• Nerijus Brazauskas.
PLACEBIŠKOSIOS REALYBĖS SPĄSTUOSE
5
• IŠNARA1
• PRIEŠ IŠSKRENDANT TAU IR MAN12
• ATSPINDŽIAI
• NAUJOS KNYGOS1

LITERATŪRA 
• Solveiga Daugirdaitė.
LYGIOSIOS TRUNKA AKIMIRKĄ? PRASILENKIMO VALANDA?
22

DAILĖ 
• Vika Ryžovaitė.
TIKROVĖ TOKIA, KOKIA YRA
1
• Jurgita Ludavičienė.
METALINĖ ABĖCĖLĖ
1

FOTOGRAFIJA 
 Virginija Vitkienė.
DAR DU ŽVILGSNIAI Į RYTUS
2

PAVELDAS 
• Jūratė Senvaitienė.
ŠILUVOS MADONA
1
• Regimanta Stankevičienė.
NAUJAS ŽVILGSNIS Į ŠILUVOS ŠVČ. MERGELĖS MARIJOS GIMIMO BAZILIKOS STEBUKLINGOJO PAVEIKSLO ISTORIJĄ
1

MUZIKA 
• Tautvydas Bajarkevičius.
TARP NENUSTATYTŲ DAŽNIŲ
46
• Jolita Kiseliauskaitė.
FRANKFURTE – PASAULINĖ O.NARBUTAITĖS KŪRINIO PREMJERA
4

JAUNIMO PUSLAPIS 
• Alminas.
JUODRAŠTINIS VOJARIZMAS
12

AKTYVIOS JUNGTYS 
• DAVIDAS ELLIS: SPONTANIŠKAS KARTOGRAFAS IŠ DIDŽIOSIOS BRITANIJOS10
• GARSO ZONA: RELOADED13

KRONIKA 
• MOTERYS IR VYRAI
• in memoriam.
VLADO BULAVO ATMINIMUI
• NEBYLIOJO KINO FESTIVALIS "TYLOS GARSAI"1

DE PROFUNDIS 
• SĄŽINĖS SEGMENTO DISLOKACIJA2
• Michał Komar.
LIMONADAS
3
• Feliksas Žertva.
EPIGRAMOS
5

FOTOGRAFIJA

DAR DU ŽVILGSNIAI Į RYTUS

Kauno menininkų namuose kovo mėnesį veikia bendra Jūratės Pikčilingytės ir Sauliaus Leonavičiaus paroda "East.tiff. Foto – grafika"

Virginija Vitkienė

[skaityti komentarus]

iliustracija
Sauliaus Leonavičiaus fotografija iš parodos "East.tiff. Foto – grafika"

"Vienuolyne buvo daug mažų vienuolių, kurie kiauras dienas kalbėdavo šventus tekstus, o vieną laisvą dieną eidavo melstis į meditacinę pievelę. Turėdavo daug sausainių ir "Pepsikolos" ir dar duodavo visko mums. Maži vienuoliai, kaip ir dideli vienuoliai, – nieko neturi, tik Budą, Sanghą ir Dharmą. Bet tik taip parašyta, o šiaip visi ką nors turi – ir dideli, ir maži, ir net šventi" (Jūratės Pikčilingytės paveikslo paraštė).

Bendros parodos idėja Jūratei Pikčilingytei ir Sauliui Leonavičiui gimė prieš keletą metų, kartu keliaujant po Rytų šalis – Indiją ir Nepalą. Rytų kultūra pas mus suvokiama kaip KITAS pasaulis, traukiantis nepažinumu, paslaptimi, viliojantis trokštančius geriau pažinti save. Mus žavi mintis, jog, susitikę su KITU, atsidursime akistatoje su savimi. Nepabuvoję tolimuosiuose kraštuose kuria savą svetimo pasaulio viziją; pabuvoję parsiveža vienokį ar kitokį patyrimą, virtusį jų sielos dalimi. Susilietimai, išsiskyrimai, patirtys įsismelkia būtin; yra filtruojami, sveriami mumyse jau įsitvirtinusiais svertais; suradę galimybę bei sulaukę tinkamo laiko, patyrimai pralaužia metų metais statytas tabu užtvankas ir išsiveržia galinga srove tartum grąžindami skolą nesustabdomai gyvenimo tėkmei.

Jūratės Pikčilingytės ir Sauliaus Leonavičiaus paroda "East.tiff. Foto – grafika" virto vaizdine, garsine bei tekstine asmeninės patirties ištartimi. Skirtingomis technikomis atliktus bei skirtingus "rytietiškumo" įvaizdžio bruožus atspindinčius kūrinius sujungė Johnas Perse’as poemos "Amitie du Prince" tekstai, kuriuos iš prancūzų kalbos vertė pati Jūratė. Tekstai ne tik tapo ekspozicijos dalimi (jie derinti su Sauliaus fotografijomis), bet ir pasklido erdvėje: atidarymo metu balsu skaitomos Johno Perse’o poemos mintys liejosi palydimos Raimundo Eimunto elektrinės gitaros garsų. Šis netradicinis, pačių autorių sumanytas parodos pristatymas, į pirmą vietą iškeliant prancūzų poeto lyrinę prozą (arba prozišką poeziją), o ne savo kūrinius, dvelkė laisve. Laisvės ir tolerancijos atmosfera parodoje sąlygota ir pačios ekspozicijos. Pastelinių tonų didžiaformačių Jūratės Pikčilingytės piešinių lyrizmas glaudžiai susipynęs su ryškiaspalvių Sauliaus Leonavičiaus nuotraukų proziškumu.

Sauliaus fotografijos atskleidžia "kūniškąsias", materialiąsias Rytų ypatybes – prekyviečių sambrūzdį, skurdo kasdienybę, religinį ritualą. Įspūdį sustiprina fotografijų priveržimas dideliais varžtais prie grafitų stilistika išdažytų medinių plokščių. Nuotraukos pateikiamos tartum ruošiamos knygos maketai, jos iškadruotos, derintos su J. Perse’o poemos ištraukomis. Fotografijos bei jų kombinavimas turi tam tikrą antropologinį aspektą. Jose žvilgsnis koncentruotas į žmogų: jo psichologiją padeda išryškinti aplinka, vieta ar procesas, kuriame jis dalyvauja. Perskaičius poemos tekstą, Sauliaus sukurto vaizdinio pasaulis įgauna dar įvairesnių prasminių atspalvių. Nuotrauka tampa tekstu, kažkieno gyvenimo užrašu, žyme.

"Mūsų kaktos atvertos pažinimui, moterys sukelia plaukus ant savo galvų. Ir pasklinda balsai vakare. Visi slaptieji pasaulio keliai atverti. Mes spaudėme aliejų iš šių augalų. Upė pilna purslų, vakaras pilnas sparnų, dangaus spalva –  laukinės rožės šaknis. Ir nebėra daugiau klausimų, nei ką veikti, nei ką skaičiuoti, bet silpnumas įveikia net stipriausiojo kojas, ir pilnatviškesnės valandos nei ši mes niekuomet dar nepatyrėme..." (Johnas Perse’as).

Jūratės darbai reprezentuoja "dvasingąją" Rytų viziją – vidinį patyrimą, tyliai prasiveržiantį smulkiais pieštukų brūkšneliais. Švelnius pastelinius atspalvius dailininkė išgauna, rodos, vos juntamais įvairių spalvų pieštukų brūkštelėjimais, jų raibuliuojančia žaisme "išaudžia" beribės erdvės padanges. Penki paveikslai, vaizduojantys vėjyje plazdančias budistų maldos vėliavėles, – tyli dailininkės meditacija, dvasinės rytiečių pasaulėvokos parafrazė. Smulkmeniškai ir kruopščiai štrichuodama kiekvieną medžiaginės maldos vėliavėlės siūlelį, kai kur priklijuodama apdriskusias, maldos žodžiais išrašytas tikrųjų vėliavėlių skiauteles, Jūratė (lyg vėjas budistų filosofijoje) padaugina ir išplečia vilties maldos žodžių ribas iki mūsų pasaulio. Intymumu ir nuoširdumu dvelkia kai kurių piešinių paraštėse smulkiu šriftu įrašytos pačios menininkės mintys kelionės tema. Įrašai beveik nepastebimi, bet atidžiam žiūrovui liudijantys piešiniuose perteikto patyrimo gelmę.

Rytų pasaulio dvasingumas ir materialumas Jūratės Pikčilingytės ir Sauliaus Leonavičiaus parodoje pateikiamas ne opozicijos (supriešinimo) principu, o kaip harmoningo pasaulio aksioma. Bendroje kompozicijoje menininkai įtikinamai atskleidžia rytietiškąjį ESATIES – žmogaus kūno ir dvasios vienovės bei darnos – principą.

 

Skaitytojų vertinimai


7140. zetas2004-03-27 22:54
nezhinau. akys slysta ieshkodamos kabliuku. o ju nera

16128. manukose :-) 2005-04-30 14:08
Labadiena cia Dovydas

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Lapkričio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 15 iš 15 
5:19:01 Nov 28, 2011   
Nov 2010 Nov 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba