Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2006-06-09 nr. 3099

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Artūras Valionis.
PAVASARIO IŠŠAUKIMAS
43
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• Jaroslavas Melnikas.
RAŠYTOJAS IR BARMENĖS: MANIFESTAS
32
• Stasys Stacevičius.
KAIP SAPNAS JOTVOJ
4

LITERATŪRA 
• Algimantas Bučys.
SENOVĖS ŽYDŲ IR BOLŠEVIKŲ "RAŠTAI" H.KUNČIAUS TEKSTE
10
• ILGIAUSIŲ METŲ!

LM PAŠTAS 
• POETIŠKOS JULIAUS KAUPO PASAKOS APIE KAUNĄ2

POKALBIAI 
• DIEVAS UŽSIĖMĘS17

KNYGOS 
• KOLEKCININKŲ KOLEKCININKĖ3
• O KAS PO TO?45
• LINKSMAM BŪTI YRA SUNKIAUSIA
• NAUJOS KNYGOS1

MUZIKA 
• Rima Povilionienė.
KONSTRUKTYVUS CHOPINAS IR ROMANTIŠKAS HINDEMITH’AS

DAILĖ 
• KALBĖTA APIE IŠEIVIŲ NUOPELNUS LIETUVOS KULTŪRAI2
• Jurgita Ludavičienė.
ATVAIZDAI, ATSPINDŽIAI
2

TEATRAS 
• Ridas Viskauskas.
GAL NUSUKIME LĖLYYYTEI SPRANDĄ?!
1

ŠOKIS 
• Eglė Kačkutė.
APIE ŠIUOLAIKINĮ ŠOKĮ KITUR
1

PAVELDAS 
• Kristina Jokubavičienė.
PLENERAS, SUJUNGĘS KALININGRADO IR KLAIPĖDOS MENININKUS

POEZIJA 
• GINTARAS PATACKAS20

PROZA 
• Stanislovas Abromavičius.
Į NEŽINIĄ
3

VERTIMAI 
• Dorota Masłowska.
LENKŲ IR RUSŲ KARAS SU BALTA-RAUDONA VĖLIAVA
1

AKTYVIOS JUNGTYS 
• Tomas Marcinkevičius.
KORESPONDENCIJA/ STRAIPSNIS/ KOMENTARAS ETC. DEBILINIMAS
5

MENO DIS/KURSE*/ AKTYVIOS JUNGTYS 
• Edvardas Rimkus.
APIE ROMANTINĘ PASAULĖJAUTĄ IR JOS KRITIKĄ M. HEIDEGGERIO MENO FILOSOFIJOJE
3

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI 
• Rasa Kriščiūnaitė.
MITU – V INTERNACIONALINIS UNIVERSITETŲ TEATRŲ FESTIVALIS GRANADOJE
 Marija Dautartaitė.
KAI MENAS TAMPA KONSERVŲ DĖŽUTĖS VAIDUOKLIU
3

KRONIKA 
• TIKĖTI AR NETIKĖTI1
• Iš KUR MERGAITEI TIEK DRĄSOS?21
• LIETUVOS TŪKSTANTMEČIO MINĖJIMO DIREKCIJA PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTO KANCELIARIJOS SKELBIA
• DALIA TAMULEVIČIŪTĖ 1940.IX.30–2006.VI.11
• ALYTAUS TEATRO PREMJERA

DE PROFUNDIS 
• LIETUVOS POILSIO PARTIJA Į PLAČIĄJĄ KOALICIJĄ NEIS3
• Irena Rimkevičienė.
ODĖ ŠUNIUI, MIGRAVUSIAM IŠ BŪDOS Į MIESTĄ
• LABA DIENA4
• MALONIAI ATSAKOME CASTOR&POLLUX, "ŠIAURĖS ATĖNUOSE" (NR. 20, 2006.V.27) BYLOJUSIEMS APIE KULTŪRINĘ SPAUDĄ18

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI

KAI MENAS TAMPA KONSERVŲ DĖŽUTĖS VAIDUOKLIU

Marija Dautartaitė

[skaityti komentarus]

Panevėžyje įmantrios Renesanso architektūros ir nebus – Valdovų rūmai skirti Vilniui. O Panevėžiui, vienų vadinamam žaliausiu Lietuvos miestu, kitų – gūdžia provincija, užtenka vos 100-mečio senumo geltonųjų namukų, sovietinio viešbučio gargaro ir nepamirštamų vaiduoklių. Ir netiesa, kad vaiduoklių nėra. Paranormalūs ar ne, jie – mūsų kasdienybės dalis. Skiriasi jų amžius, gyvenamoji vieta, išvaizda, sandara. Reikia įrodymų?

Panevėžys, Kranto g. 12. Nereikia žemėlapių, tačiau nereikia užsipulti propagandos. Vaiduoklių yra. Senasis konservų fabrikas – didelis raudonų plytų pastatas. Su kiemais ir rūsiais. Su pagalbiniais pastatais. Tuščiom industrinėm erdvėm. Ir nereikia ieškoti šimtamečių senučių, kad išgirstum tikrų istorijų, kaip buvo "anais laikais",– tai tik dešimtmečio "nepriklausomos" tylos istorija.

Industrinėje erdvėje tyla panaši į svetimkūnį. Tarp suskaldytų baltų plytelių, tarp nereikalingų grafitų, tarp kolonų su tobulais kapiteliais ir kažkokio keisto "bomžiško" kvapo net aidas stebina. Jei tamsu, praeivių balsai verčia slėptis, o šviesa kuria nežinomybės iliuziją. Tarsi kasdienybės performansas, Konservų fabriko tyla nėra didesnis menas nei kintanti reklamos iliuzija ar atsitiktinai (o gal ir ne?) pakeltas Merylin Monroe sijonėlis. Tai tėra atsitiktinė kombinacija, matematinis sprendimas, kurio nežinomasis X priklauso žmogui. O vis dėlto tokios kombinacijos neverta palikti "neišgliaudytos". Tai kas belieka? Atidaryti konservus!

Idėja patalpinti vienoje erdvėje bent dalį įvairiąžanrio meno nėra nauja – kiekvienas modernesnis muziejus ar galerija stengiasi jungti, sintezuoti meną. Vieni geriau, kiti blogiau. Terminas "irish stew" (airiškas troškinys) tiktų apibūdinti tokių konceptualių galerijų kaip ŠMC ar KUMU ekspozicijų spektrą. Taip pat nieko stebėtino yra pačią erdvę pateikti kaip meno kūrinį, pabrėžiant jos architektūrinę ar funkcinę vertę. Atrodo, kad imperinės Rusijos architektūra nedidelėje Panevėžio gatvelėje nėra savaime įdomus eksponatas moderniam žmogui, nebent pats žmogus taptų to eksponato dalis. Todėl industrinių XX a. nuotaikų ir pogrindinio, "stalčiuose laikomo", šiuolaikinio meno sintezė yra ta ašis, apie kurią sukasi kuriančio jaunimo projektas – vienos dienos improviozuotas meno centras "Atidaryk konservus". Toks pavadinimas – kalambūras stagnatiškai provincijos (o gal žaliojo?) miestuko realybei apibrėžti. Atidaryti ar atsidaryti joje – jau kiekvieno asmeninis reikalas. Pats projektas yra "asmeninis" žaidimas, neparemtas pompastišku savęs pateikimu, o priešingai, savęs atradimu. Jei galima perfrazuoti Cezario frazę, ji turėtų skambėti taip: "Atėjau. Pamačiau. Pajutau", nes būtent juslinis žmogaus santykis su erdve ir menu yra svarbiausias šiame improvizaciniame spektaklyje. Trys veiksmai – trys tobulėjimo etapai.

Projektas "Atidaryk konservus" skirtas kuriančiam jaunimui, tačiau nėra tik galimybė parodyti save kuriančioje aplinkoje. Pirmiausia tai bandymas suburti tuos, kurie nori būti suburti, ir parodyti, ką verta rodyti. Įdomu, kad vieniems tai fotografijos paroda pastato vaiduoklio "griaučiuose", kitiems – kamerinis autorinės muzikos koncertas. Viskas viename "irish stew" puode, bet kiekvienas turi savo skonį. Tačiau, kad jį pajustum, patiekalą reikia pagaminti – jaunatviškai, šmaikščiai, o gal rimtu menininko veidu. Svarbu pats procesas – vienas didelis performansas žmogui – vienos dienos vizija pastate vaiduoklyje.

Ir tai yra beveik tas pats, kaip atverti save nenuspėjamumo akimirkai. Pasikliauti erdve, kuri gali nustebinti. Nepasitikėti erdve, kad galėtum nustebinti ją. Todėl vizija daugybės X, šmirinėjančių aidžioje apleisto pastato salėje, neturi panėšėti į betikslį dykinėjimą, įstatymų pažeidinėjimą ar nepamatuotą smalsumą. Geriau tai vertinti kaip didelį performansą – mozaikų akimirkų, kurias kuria žmogus. Viename kampe "stovi" paroda, o kitame "elgetauja" muzika. Ant dviprasmiškais grafitais išpaišytos sienos vaikšo elegantiški Deivido Lynčo personažai, o kambaryje ant sienos kabo sovietinė vaistinėlė, šalia kalba, kalba, nesustodami ir nesustabdomi poetai. Visą dieną kuria patys save.

Ir jei iš šalies koks vaiduoklis atrodytų kaip sumišęs ir savęs ieškantis paauglys, bohemiškas menininkas ar užsisklendęs praeivis, tai nereikia pamiršti, kad jo permatoma fizionomija greitai įgaus veidą – rudenį senasis Panevėžio konservų fabrikas bus rekonstruotas ir pritaikytas šiandienai. Ir mitas apie vaiduoklius galbūt greitai dings iš kiekvieno miesto istorijos. Birželio 17 d. Panevėžyje bus atidarytas vienadienis meno centras, skirtas menui, menininkams ir tai akimirkai, kai pagaliau aplanko kūryba.

P. S. Jaunieji kūrėjai, norintys dalyvauti projekte "Atidaryk konservus", gali siųsti trumpas laisvo stiliaus paraiškas adresu: daut@elektra.lt

 

Skaitytojų vertinimai


28575. Deranged Insanity :-) 2006-06-21 16:01
renginys buvo tikrai saunus sumanymas. man patiko:) ir Deero jame buvo:D

28582. Mėnesiena :-( 2006-06-21 19:51
Sugebėjimas tuščiazodziauti tokiais painiais zodziais ir ispustu stiliumi. VA cia tai.

31293. Deranged Insanity :-) 2006-08-24 13:14
kodel taip manai? viskas cia gerai:)

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Lapkričio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 9 iš 9 
5:18:09 Nov 28, 2011   
Nov 2010 Nov 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba