Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2002-07-05 nr. 2906

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Vaiva Vėbraitė.
DIPUKŲ LIETUVA IR SUGRĮŽTANČIŲJŲ TIKROVĖS
35
• TRUMPAI1
• KITAME NUMERYJE2

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LRT KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• MENININKO STATUSAS
• Kęstutis Keblys.
"SANTARA" - ANYKŠČIAI
9

SVEIKINAME SUKAKTUVININKĘ 
• LIŪNĖ SUTEMA4

TEATRAS 
• MIRĖ GARSUS LIETUVOS AKTORIUS
ARNAS ROSENAS
1
• Aušra Martišiūtė.
LIETUVIŠKI SUSITIKIMAI VECLARE

RADIJO TEATRAS 
• NEAPŠVIESTAS RAMPOS

MUZIKA 
• Rita Aleknaitė-Bieliauskienė.
VILNIAUS FESTIVALIO PUSLAPIAI
2
• "VIEN MUZIKA MAN NIEKADA
NEBUVO ĮDOMI"
1

PROZA 
• EDMUNDAS3
• mini esė.
PO ŠITUO STOGU
• KAS VADINTINA TRADICIJA1

KNYGOS 
• Vida Mažrimienė.
ATGIMUSI "TAWA NOUSON"
• Ramutis Karmalavičius.
METAFIZINIO TEMPERAMENTO SUTELKTIS
1
• NAUJOS KNYGOS

POEZIJA 
• ROBERTAS KETURAKIS2

DAILĖ 
 Saulius Mikėnas.
PARODA "DUBLIS"
• Pillė Veljataga.
APIE DAILĘ ESTIJOJE

DIFFICILE EST SATIRAM NON SCRIBERE! 
• Tadas Desperadas.
TIESOS MOMENTAS

DE PROFUNDIS 
• Vytautas Galvanauskas.
DIDŽIAJAI PARTIJAI
5

DAILĖ

PARODA "DUBLIS"

Saulius Mikėnas

[skaityti komentarus]

iliustracija
Ramunė Staškevičiūtė. "54 butas". 2000

Kaune gyvenančios dailininkės Ramunės Staškevičiūtės parodoje "Dublis", surengtoje Klaipėdos "Baroti" galerijoje, eksponuojamos dvejų pastarųjų metų grafikos klišės bei atspaudai

Ramunė Staškevičiūtė, baigusi tapybos studijas, ilgai dirbo aliejine ir akrilo technika. Prieš kelerius metus susidomėjo grafikos išraiškos priemonių galimybėmis. Dailininkės pamėgtuose siužetuose atsirado daugiau niuansų, atsiskleidė ir naujų prasmių.

Ši paroda grindžiama naujo požiūrio į tą patį objektą paieška. Darbų sekos pradžioje pateikiamas pirminio vaizdinio veidrodinis atspindys (klišė). Toliau matome kaip šešėlio šešėlį atkurtą tikrąjį atvaizdą. Reaguodamas į vidinę menininko būseną, jis gali keistis. Priklausomai nuo autorės įtampos, susijaudinimo ar atsipalaidavimo kompozicijos tamsėja, šviesėja, įgauna kitą atspalvį, o vėliau ir spalvas. Kartais dėl neapsižiūrėjimo kompozicijos net pradeda nykti. Toks vieno siužeto pateikimas leidžia įtaigiau atskleisti išgyvenimo intensyvumą ir laiko tėkmės pojūtį.

Ekspozicijos idėjinį branduolį sudaro ciklas "Netoli nuo namų". Tai autorės prisiminimų apmąstymai. Namai yra pirmas mūsų vaikystėje pažįstamas pasaulio tvarkos modelis. Į jautrią sritį dailininkė skverbiasi labai atsargiai. Pamažu artėjame prie konkrečių, kartais net numeriais pažymėtų namų sienų, durų, laiptinių. Patenkame į vidinį kiemą ir pagaliau sustojame uždarame interjere. Žiūrėjimo taškas dažniausiai yra arti objekto. Matome tik svarbią autorei pastato išorės ar vidaus dalį. Reali vaizduojama vieta - senamiesčio bei dulkėto priemiesčio namai, jų nykimą pranašaujantis fragmentiškumas, atmosferos poveikio ženklai - perteikia praėjusio laiko pojūtį. Jį dar labiau sustiprina vyraujantis kompozicijose šešėlio ir šviesos gradavimas. Savo vizijas menininkė stabilizavo tvarkingai brėžtų plonyčių linijų ritmu. Dėl tokio disciplinuoto piešinio net ir labiausiai užtemdyti ar panardinti į gilumą elementai nepraranda formos.

Laiko tėkmės paliestų statinių aplinkoje lyg siurrealistiniame pasaulyje iškyla, materializuojasi ir užima pagrindinę vietą asmenybės buvimą žymintys fragmentai: kupinas įtampos ir ilgesio spraudžiasi pro langą Veidas; sustingo, pasislėpė Širdyje kaip vaikystės "paslaptyje" pasiruošę užsidegti jausmai; pasibaigus žaidimams per karnizą persisveria erzinančios Kojos; išėjimo ir sugrįžimo ženklais atsispaudė Pėdos.

Artimųjų buvimą šioje aplinkoje liudijantys daiktai įgauna simbolių prasmę. Tirpsta priebučio saulėkaitoje paliktas ir užmirštas žaislinis arkliukas. Praėjusiame amžiuje gimusieji dar turėtų prisiminti motinos triūsą įamžinančią skalbimo lentą.

Tokie universalesni, susiliečiantys su kitų žmonių likimais yra ir "Žydiško kiemelio" elementai. Jie mena senuosius kaimynus, prekiavusius, kiek siekia vaiko atmintis, silke, balionais bei saldainiais. Toje pusėje aidėjęs "handelio, handelio" jau nutilo. Tik nebylus žuvies riksmas iškyla ir pakimba virš kiemelio kaip pilnatis tamsiame danguje.

Nuotaika bei stilistika minėtam ciklui artimi dar keli raižiniai. "Lauknešėlyje" žvilgsnis atsimuša į daug mačiusio namo sieną. Jos viduryje pro vienišą langą leidžiamas siuntinys. Pagaliau užmezgamas kontaktas tarp aplinkos ir interjero - kažkas bando išsiveržti iš asmeninio kalėjimo.

"Draugiškas portretas baltame fone" atsiskleidžia namų viduje. Užkaboriuose ant apleisto, žmonių bendravimui skirto baldo krašto švyti kadais mylėtas puodelis. Atrodo, jog varveklių puslankis po juo tiesiog materializuoja atvėsusius jausmus.

Intymesnis interjeras matomas "Žemuogių vonioje". Daiktai, kaip ir anksčiau minėtame darbe, monumentalūs. Ant vonios krašto tarsi architektūros elementai puslankiu išdėstyti higieniniai įrankiai. Jų didingumą kontrastingai sustiprina apačioje įkomponuoti stebuklingai gaivinančios vonios žalumynai.

Raižinius sieja nuolatinės, bet dažniausiai nesėkmingos namų jaukumo paieškos, moters pasaulio svajonės ir kasdienybė. Vėl pasitelkiamos simboliškai traktuojamos tikrovės detalės, praėjusio laiko žymės, subtili šviesokaita ir senų freskų koloritas.

Paskutiniuose lakštuose autorė jau tolsta nuo namų. Estampuose daugiau kontrastų ir dekoratyvumo. "Dvylikoje mažų misterijų" nepažinus ir todėl prarandamas laikas įgavo universalią dvylikos daiktų - klaustukų formą. "Šimtasiūlyje" prieš akis atsiskleidžia vidinis žmogaus peizažas. O skulptūrėlė prie kelio - tarsi fizinė amžino klajūno kelionės pabaiga.

Senovėje tikėta, jog egzistuoja maginiai gyvenimo veidrodžiai. Jie galėjo parodyti įvairiausius, kad ir labiausiai nutolusius žmonių istorijos epizodus. Galbūt dailininkė tokį veidroduką rado.

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Lapkričio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 11 iš 11 
5:07:34 Nov 28, 2011   
Nov 2010 Nov 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba