Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2004-04-09 nr. 2996

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• BERNARDAS BRAZDŽIONIS11
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE12

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI1
• LTV KULTŪROS LAIDOS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• PO PENKIAAUKŠČIO PAMATAIS2
• Tomas Staniulis.
TEKSTE IR ANAPUS JO
• SKOLŲ GRĄŽINIMO METAS1

POEZIJA 
• PAULIUS NORMANTAS19

PROZA 
• Vytautas Bubnys.
TAS RYTO LAUKIMAS

VERTIMAI 
• Eduardas Limonovas.
ŠVENTIEJI MONSTRAI
15

PAVELDAS 
• Ewa Orliñska-Mianowska.
XVIII AMŽIAUS MADOS PASAULIS
3

KALBOS SKILTIS 
• Mira Kazijevaitė, Jurgita Mikutytė.
DIENA, KAI INTELIGENTAMS BUVO OFICIALIAI LEISTA KEIKTIS, arba RIMTOS VERTĖJŲ KALBOS APIE KEIKSMAŽODŽIUS
10

KNYGOS 
• Galina Baužytė-Čepinskienė.
PASAULINĖS LITERATŪROS LOBYNAS
3
• Elena Bukelienė.
NESUDRĖKĘS PARAKAS
• LYJA4
• HOLOGRAMA
• KELIONIŲ ANTROPOLOGIJA4
• APDOVANOTI VAIKŲ KNYGŲ KŪRĖJAI
• BRIUSELIO LITERATŪRINĖ ORGANIZACIJA "HET BESCHRIJF" SIŪLO
• NAUJOS KNYGOS

DAILĖ 
• Aistė Virbickaitė.
MĖLYNO DANGAUS PAMOKA
• Elena Černiauskaitė.
MONOGRAFIJA APIE ANTANĄ TAMOŠAITĮ
• Emilija Budrecka.
REIKALINGI

MUZIKA 
• Klementina Maciulevičiūtė.
KURČIŲJŲ MUZIKA
24
• Judita Žukienė.
DAR KARTĄ APIE BALĮ DVARIONĄ
15
• Vera Markova.
IŠ EUROPOS ŠIRDIES – Į VILNIAUS ŠIRDĮ

TEATRAS 
• Ramunė Balevičiūtė.
JEIGU BŪTŲ UŽTEKĘ MEILĖS...
 Fabienne Avers.
KITOKIE NUODAI

JAUNIMO PUSLAPIS 
• Kristina Pipiraitė.
GĖJŲ VYRIŠKUMO ĮVAIZDŽIAI JEFFO PALMERIO FOTOGRAFIJOJE
7

AKTYVIOS JUNGTYS 
• Dovilė Tumpytė.
FLASH MOBAS – XXI A. PRAMOGA, CHULIGANIZMAS IR MENAS
21

NAUJI FILMAI 
• Rasa Paukštytė.
STEREOTIPŲ DŽIAUGSMAI

KRONIKA 
• AK, MOTERIE, IR KAM TAU KIRVIS?!.7
• NUO… IKI1
• in memoriam.
ALGIRDAS LANDSBERGIS (1924.VI. 26–2004.IV. 4)
4
• LRS1
• IŠ "MASKVIETIŠKŲ ATOSTOGŲ" SUGRĮŽUS
• PASKUTINĖ "PAŠĖLUSIO ROLANDO" GIESMĖ (VI)6

DE PROFUNDIS 
• GEDIMINAS PULOKAS4
• R.ŠILEIKOS APKALTOS KALBA, PASAKYTA "KNYGŲ PAVASARIO 2004" METU
• 12 REKOMENDACIJŲ...55
• "LITERATŪROS IR MENO" REDAKCIJAI,4

TEATRAS

KITOKIE NUODAI

Fabienne Avers

[skaityti komentarus]

iliustracija
Spektaklio "Įstabioji ir graudžioji Romeo ir Džuljetos istorija" scena
Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

Į piceriją perkelta Veronos drama, arba kaip jausmų virtuvę paversti gražiu duonkubiliu (Apie O.Koršunovo "Įstabiąją ir graudžiąją Romeo ir Džuljetos istoriją" Prancūzijoje)

Maksimaliai suspausta erdvė. Uždusimas garantuotas. Tokia nuojauta nepalieka, žiūrint lietuvių režisieriaus Oskaro Koršunovo pateiktą "Romeo ir Džuljetos" versiją. Abipusė pagieža ir keršto troškimas kaupiasi Kapulečių ir Montekių klanuose su kiekvienos naujos kartos gimimu. Savo neapykantą jie neša iškėlę aukštai kaip fakelą.

Iš buvusios sovietinės šalies atvykusio režisieriaus vizualioji traktuotė: erdvi komunalinė virtuvė, kurią galima palaikyti ir tipiška Veronos picerija. Ji užima beveik visą sceną, aktoriai turi tenkintis jiems likusiu mažyčiu erdvės ploteliu. Virtuvės įrankiai ir skeleto baltumo kasdieniai namų apyvokos daiktai jungiasi į dulkėse skendintį paveikslą. Tame paveiksle dar regime bet kaip sukaišiotus vežimėlius, kiaulės galvą, kryžių, samčius, karstą, virvę, nuotakos suknelę.

Tobula viena kitai nenusileidžiančių neapykantų simetrija, dvi panašios šeimos, du identiški likimai. Viską gaubia dulkės, praeities, kuri nuolat persekioja dabartį, bendrininkės. Siekiant pabrėžti dabartį slegiančios praeities svorį, dulkėms vaizduoti pasirenkami miltai. Šios miltų dulkės čia simbolizuoja ir laiką, ir nusikaltimo nuodus, kurie nužudys įsimylėjėlius. Labai nesigilindami į daiktų metaforiškumą, jų fone matome du klanus, tik ir ieškančius progų išsivolioti miltuose, apakintus smurto ir nesugebančius pamiršti praeities, atsiverti vieni kitiems. Jie tesugeba ieškoti pretekstų neapykantai kurstyti. Ir netrunka jų rasti.

Pirmas paveikslas: abi šeimos pozuoja nematomam fotografui. Sustingusios nenatūraliomis pozomis, juokingos... trumpai tariant, panašios kaip dvyniai. O paskui prasideda sumaištis. Įnirtingas mūšis. Galima spėt, kad rezultatas bus nulinis, o mirčių abi pusės gaus po lygiai. "Nuo pat pradžių, vos pradėjęs dirbti su pjese, ėmiau galvoti apie tradicijos vaidmenį. Būtent tradicija, tvirtai žinanti, kas yra gera, o kas bloga, ir yra pagrindinė pjesės tema". Tačiau pats Oskaras Koršunovas, regis, nebėra toks tikras, kas yra gera ir kas – bloga.

Režisieriui abejonių kelia pačios svarbiausios Shakespear’o kūrinio scenos. "Viena svarbiausių "Romeo ir Džuljetoje" yra balkono scena. Tradiciškai ji vaizduojama romantiškai". Netvirtai balansuodama ant viršutinės virtuvės lentynos, Koršunovo Džuljeta supranta, kad "pasaulis yra didesnis, nei ji įsivaizdavo. Iki šiol ji buvusi akla, tačiau dabar praregėjo ir suprato, kad tą patį galima pasakyti ir apie ją valdančius įstatymus".

Panaši ir katilo, kuriame burbuliuoja keršto aktai, išdavystės ir niekšybės ir kuris netrukus virsta mirtinų nuodų indu, funkcija. "Jį aptikusi Džuljeta suvokia, kad jos gyvenimą nuolat nuodijo kiti nuodai: stereotipai ir išankstiniai nusistatymai. Būtent šių nuodų paveikti visi personažai ir trypčioja siauroje bei troškių garų prisotintoje erdvėje. Virtuvė čia – archetipas. Tai šiek tiek primena krikščioniškąją maldą "Tėve mūsų": " kasdienės duonos duok mums šiandien". Kasdienis prašymas tos pačios duonos galiausiai virsta mirtimi, nes jis suponuoja priklausomybę. Tai jau nebe maistas, o nuodas". Žinoma, jausmų virtuvė yra ypatinga – joje nėra receptų, o joje pagamintų eliksyrų sudėtis visada bus abejotina ir net pavojinga. Ačiū Oskarai, buvau tai pamiršusi...

Iš prancūzų kalbos vertė Ramunė Bieliauskaitė

"Les Inrockuptibles" (2004.III.10)

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Lapkričio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 6 iš 6 
0:52:43 Nov 21, 2011   
Nov 2010 Nov 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba