Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2004-04-09 nr. 2996

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• BERNARDAS BRAZDŽIONIS11
• TRUMPAI
• KITAME NUMERYJE12

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI1
• LTV KULTŪROS LAIDOS
• LR KULTŪROS LAIDOS

AKTUALIJOS 
• PO PENKIAAUKŠČIO PAMATAIS2
• Tomas Staniulis.
TEKSTE IR ANAPUS JO
• SKOLŲ GRĄŽINIMO METAS1

POEZIJA 
• PAULIUS NORMANTAS19

PROZA 
• Vytautas Bubnys.
TAS RYTO LAUKIMAS

VERTIMAI 
• Eduardas Limonovas.
ŠVENTIEJI MONSTRAI
15

PAVELDAS 
• Ewa Orliñska-Mianowska.
XVIII AMŽIAUS MADOS PASAULIS
3

KALBOS SKILTIS 
• Mira Kazijevaitė, Jurgita Mikutytė.
DIENA, KAI INTELIGENTAMS BUVO OFICIALIAI LEISTA KEIKTIS, arba RIMTOS VERTĖJŲ KALBOS APIE KEIKSMAŽODŽIUS
10

KNYGOS 
• Galina Baužytė-Čepinskienė.
PASAULINĖS LITERATŪROS LOBYNAS
3
• Elena Bukelienė.
NESUDRĖKĘS PARAKAS
• LYJA4
• HOLOGRAMA
• KELIONIŲ ANTROPOLOGIJA4
• APDOVANOTI VAIKŲ KNYGŲ KŪRĖJAI
• BRIUSELIO LITERATŪRINĖ ORGANIZACIJA "HET BESCHRIJF" SIŪLO
• NAUJOS KNYGOS

DAILĖ 
 Aistė Virbickaitė.
MĖLYNO DANGAUS PAMOKA
• Elena Černiauskaitė.
MONOGRAFIJA APIE ANTANĄ TAMOŠAITĮ
• Emilija Budrecka.
REIKALINGI

MUZIKA 
• Klementina Maciulevičiūtė.
KURČIŲJŲ MUZIKA
24
• Judita Žukienė.
DAR KARTĄ APIE BALĮ DVARIONĄ
15
• Vera Markova.
IŠ EUROPOS ŠIRDIES – Į VILNIAUS ŠIRDĮ

TEATRAS 
• Ramunė Balevičiūtė.
JEIGU BŪTŲ UŽTEKĘ MEILĖS...
• Fabienne Avers.
KITOKIE NUODAI

JAUNIMO PUSLAPIS 
• Kristina Pipiraitė.
GĖJŲ VYRIŠKUMO ĮVAIZDŽIAI JEFFO PALMERIO FOTOGRAFIJOJE
7

AKTYVIOS JUNGTYS 
• Dovilė Tumpytė.
FLASH MOBAS – XXI A. PRAMOGA, CHULIGANIZMAS IR MENAS
21

NAUJI FILMAI 
• Rasa Paukštytė.
STEREOTIPŲ DŽIAUGSMAI

KRONIKA 
• AK, MOTERIE, IR KAM TAU KIRVIS?!.7
• NUO… IKI1
• in memoriam.
ALGIRDAS LANDSBERGIS (1924.VI. 26–2004.IV. 4)
4
• LRS1
• IŠ "MASKVIETIŠKŲ ATOSTOGŲ" SUGRĮŽUS
• PASKUTINĖ "PAŠĖLUSIO ROLANDO" GIESMĖ (VI)6

DE PROFUNDIS 
• GEDIMINAS PULOKAS4
• R.ŠILEIKOS APKALTOS KALBA, PASAKYTA "KNYGŲ PAVASARIO 2004" METU
• 12 REKOMENDACIJŲ...55
• "LITERATŪROS IR MENO" REDAKCIJAI,4

DAILĖ

MĖLYNO DANGAUS PAMOKA

Aistė Virbickaitė

[skaityti komentarus]

Nuo kovo 25 d. Genocido aukų muziejuje veikia Marijos Teresės Rožanskaitės darbų paroda. Tai maždaug tiek ir norėčiau pasakyti... Nes dėl tolesnio savo kalbėjimo kiek abejoju ir bijau. Mat kalbama turėtų būti apie meną, kuris išaugęs iš to patyrimo, kurio aš neturiu. Ir, sprendžiant iš atvykusių į parodos atidarymą svečių, labiausiai ši tema domina pagyvenusius žmones – greičiausiai nors kiek susijusius su trėmimais, kalinimais, kankinimais... Tuo tarpu aš jaučiausi svetima, sočiai ir laimingai užaugusi, bijojusi nebent tamsos, blogų pažymių mokykloje ir susifantazuotų pabaisų... Suprantu, kad postmodernizmo teorijos, neskiriančios gėrio nuo blogio, melo nuo tiesos, abejojančios herojiškumu bei absoliučia istorine tiesa, susvyruoja, susidūrusios su žmogaus ar jo artimųjų skausmu bei patirta neteisybe. Galbūt tikrai tokiose vietose kaip šis muziejus tereikia gedėti ir mokytis ryžto, meilės, herojiškumo. Prisižadėti būti geresniam, drąsesniam ir nešniurkščioti nosimi dėl niekų. Tačiau negaliu savęs sustabdyti: jaučiu ir smalsumą (galbūt kiek begėdišką tokioje vietoje), mėginu pro langelius ir grotas žiūrėti ne tik kalinio, bet ir apsnūdusio jo sargybinio akimis, norėčiau sužinoti tas svajones, norus ir džiaugsmus, apie kuriuos nerašoma šalia nuotraukų... Ir į parodą žiūriu labiau kaip į tam tikroje aplinkoje eksponuojamus meninius objektus negu į pasakojimą, maldą ar raudą, skirtą dailininkės tėvo ir visų tremtyje nukankintų žmonių atminimui. Galiu pajausti ore tvyrantį skausmą, baimę, šaltį, tačiau nepažįstu jo, todėl jis tampa ne esatim, net ne prisiminimu, o kontekstu. Šiuo atveju – kontekstu M. T. Rožanskaitės kūriniams.

Parodoje eksponuojami erdviniai asambliažai, tapybos darbai ir kelios instaliacijos. Visos instaliacijos sukurtos 2004 metais būtent šiai aplinkai. Galbūt dėl šios priežasties joms trūksta to universalumo, meninės kalbos įvairovės, būdingos M.T.Rožanskaitės kūrybai. Ji išvengia būtinybės aiškinti savo darbus pasakojant apie save raštu ar žodžiu. Už ją tai padaro aplinka, kuri leidžia, o gal net įpareigoja neslėpti emocijų, jausmingumo, atsisakyti požiūrio "iš šalies". Toks susiliejimas su aplinka turi privalumų – neabejotinai stipresnė yra suvokėjo reakcija, kurią sukelia ne tik jo istorinės ir kultūrinės žinios, bet ir pojūčiai (kvapas, buvimas ankštame koridoriuje ar vienutėje; galiausiai ta aura, kurią tikrai turi toji šiurpi vieta). Meno kūrimas nemeninei erdvei – ne naujiena. Dažnai išeinama į gatvę, viešuosius pastatus, gamtą, kur ironizuojama, provokuojama, siūlomas kitoks požiūris į kasdienius reiškinius. Tačiau šioje situacijoje menininkė, jos darbai ir ekspozicijos vieta glaudžiai susiję, ir menui kyla ypatingas pavojus pernelyg susilieti su emocijų kupina vieta, tapti dar viena iliustracija ar liudijimu. Tada užsidaroma savame rate, į kurį įleidžiami tik paženklinti tuo pačiu ženklu. Dailininkė, bent jau daugeliu atvejų, išvengė šių spąstų. Ji ne tik leidosi visiškai užvaldoma aplinkos ir prisiminimų. Į šį pokalbį stengiasi įtraukti ir žiūrovą. Galbūt mane – jauną, pavasarišką ir nejautusią kraujo ant savo veido. Bejėgiškai sukniubęs žmogus, trispalvė, nuvargę angelo sparnai šalia tramdomųjų marškinių – visa tai atrodo labai tikra tame niūriame rūsyje, šalia žuvusių žmonių nuotraukų, jų nučiupinėtų sienų, nuzulintų grindų. Bet labiausiai paveiki instaliacija "Ištvermės vieta" (2004) – rupus veidrodinis paviršius už grotų, su kuriuo kaktomuša susiduri įėjęs į greičiausiai kankinimams skirtą kamerą. Nematai savęs kaip veidrodyje – atvaizdas neryškus, tačiau pakankamai matomas, kad įžiūrėtum veido kontūrus bei išvarvėjusį raudoną ruoželį ties skruostu. Sukurti savo skausmą ar įsivaizduoti svetimą kraują ant lyg ir savo odos – tai priklauso nuo kiekvieno požiūrio ir galimybių. Šiaip ar taip, veidrodžio panaudojimas pasiteisina, nes ne paslaptis, kad daug ryškiau suvokiame tai, kas susiję su mumis – mūsų vidumi (prisiminimai, netektys, pasakojimai) ar bent jau išore (savęs atpažinimas už grotų su krauju ant veido).

Tapybos darbų tema ir siužetas tas pats – konclageriai. Kaip ir kitame dailininkės architektūrinių peizažų cikle, vaizduojančiame lietuviškus tvartus, pašiūres bei lūšneles, čia nėra žmogaus figūros. Tik nuolat per dailininkės tapybą, asambliažus bei instaliacijas keliaujantys langai, tvoros, lentos – sukurtos žmogui, žmogaus ir neapseinančios be jo buvimo. Žmogaus pavidalas čia nereikalingas – viskas čia persmelkta jo gyvenimo, darbų, jausmų. Keista, tačiau lyg ir ne tokia materiali bei daiktiška (lyginant su instaliacijomis) tapyba sukelia tokius pat stiprius pojūčius. Taip pat realiai stovi prieš kažkokio pastato liekanas, jauti lentų melsvą ar pilkšvą šaltį bei nesi tikras, ar ši rizikingai pasvirusi griuvena jau tikrai nebeturi jokios galios, nes juk vis vien jaučiama ta įtampa ir nerimas, deja, neišblėstantis sukomandavus "stop"...

"Konclago liekanos", 2003. Paveiksle yra ir dangaus. Mėlyno ir giedro, šviečiančio pro storų lentų bei aštrios vielos kontūrus. Tokį patį pamačiau išėjusi iš tų rūsių. Buvo gera. Net susizgribau, jog keista, kad negalvojau apie tą dangų būdama ten, apačioje. Jis, matyt, ir užbaigia M.T.Rožanskaitės instaliacijas. Dangus – nebūtinai kaip išsipildymo viltis ar pažadas. Tiesiog tai, ką vertėtų dažniau atsiminti, nesvarbu, kokiuose šiuolaikinio gyvenimo rūsiuose ar rūseliuose būtumėm...

 

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Lapkričio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 6 iš 6 
0:52:39 Nov 21, 2011   
Nov 2010 Nov 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba