Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2003-12-19 nr. 2981

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Ewa Lipska.
PER ŠVENTES
20
• TRUMPAI1
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI2
• KONCERTAI1
• PARODOS1
• VAKARAI
• LTV KULTŪROS LAIDOS
• LR KULTŪROS LAIDOS1

AKTUALIJOS 
• NACIONALINĖS PREMIJOS17
• Gintaras Beresnevičius.
LAURYNAS
5

POKALBIAI 
• NUO PALEMONO IKI EUROPOS SĄJUNGOS MITOLOGIJOS8

PROZA 
• NIJOLĖ KEPENIENĖ.
SALDAINIŲ IR PLAŠTAKIŲ
7

POEZIJA 
• Steponas Algirdas Dačkevičius.
STAKTOS
19

PROZA PLIUS 
• A.V. Lapėlaižiai.
VERTIMAS*
3

VERTIMAI 
• Beras Halperinas.
PASIMATYMAS SU PALANGA

LITERATŪRA 
• Elina Naujokaitienė.
OSKARO MILAŠIAUS KŪRYBA IR CZESłAWO MIłOSZO ESEISTIKA
2

PAVELDAS 
• Margarita Matulytė.
KELIONĖ Į ŠIAURĖS ATLANTIDĄ
5

KNYGOS 
• LIGI LIETUVOS 10 000 KILOMETRŲ
• GYVENIMAS PRIEŠ GYVENIMĄ2
• RUGSĖJO PILNATIS
• NAUJOS KNYGOS2

KINAS 
• Saulius Macaitis.
NE VIEN JŪRŲ NUOTYKIAI
1
• ROBERTO VERBOS FILMŲ RETROSPEKTYVA1

MUZIKA 
• Justė Janulytė.
AR PAKANKA ŽINOTI, JOG TURANDOT YRA?
4

DAILĖ 
• Salomėja Jastrumskytė.
VYTAUTO MOCKAIČIO KOLEKCIJA
3
• Rasa Andriušytė.
TIKROVĖS IR FANTAZIJOS SANKIRTA
2

KAUNO KULTŪROS PUSLAPIS 
• Su Kauno jaunimo kamerinio teatro meno vadovu, režisieriumi STANISLOVU RUBINOVU kalbasi EUGENIJA VAITKEVIČIŪTĖ.
TEATRAS – TAI ŽMOGUS
1

JAUNIMO PUSLAPIS 
• "MANO EILĖRAŠTIS – COOL"21

AKTYVIOS JUNGTYS 
 Vytautas Michelkevičius, žiūrovas.
FOTOGRAFIJA.DOC
21
• Linas Kranauskas.
"POP REALITY": POPINAMA REALYBĖ IR LEPINAMI KASDIENIAI PERSONAŽAI
6

KALBOS SKILTIS 
• PAGARBA TIK RAŠTU AR IR ŽODŽIU?29

KRONIKA 
• 1:0 ŠIO PASAULIO NAUDAI12
• EGLĖ KAČKUTĖ, "Literatūros ir meno" korespondentė Paryžiuje.
ORFĖJO ŽVILGSNIS
1
• IŠLEISTI DU NAUJI ŽURNALO "VILNIUS" NUMERIAI6

DE PROFUNDIS 
• KAIP AŠ BENDRADARBIAVAU SU LEIDYKLA "TRYS ŽVAIGŽDUTĖS"22
• Rimantas Petras Elena Klusas.
ANT OLIMPO NEBUS IMPO*
7
• Anatolijus Žabunkštis.
PARAFRASOS
1

AKTYVIOS JUNGTYS

FOTOGRAFIJA.DOC

Vytautas Michelkevičius, žiūrovas

[skaityti komentarus]

iliustracija
Ieva Sireikytė. "Menininko ego: I Am Whatever You Say I Am"

Šiuolaikinis fotografas, neteikdamas išskirtinės reikšmės vizualizacijai, kūrėjo vaidmenį pakeičia stebėtojo vaidmeniu, arba dar radikaliau – gavėjo role.

Renata Dubinskaitė

Faktai. Galerijoje "Arka" iki XII.30 veikia jaunų kuratorių surinkta jaunų menininkų fotografijos paroda, kurios pavadinimas lyg kažkokio failo vardas (žr. aukščiau).

Įžanga. Lietuvoje reta fotografijos parodų, kurios yra surinktos ambicingų kuratorių, norinčių kažką pasakyti. Tiek žiūrovui, tiek meno pasauliui. Reta ir tuo aspektu, kad joje beveik nėra tikrų fotomenininkų tikrąja ta žodžio prasme – tik jauni menininkai, neseniai baigę ar dar besimokantys Dailės akademijoje.

Šiuolaikinė fotografija. Ji tampa įdomi ne tik fotografuojančiam, bet ir tekstus kuriančiam menininkui. Tekstas kontekste ir idėja tampa svarbesne linija nei tobulas fotografinis atlikimas. Lietuvos fotografijos kontekste jaučiasi pelėsiniai svilėsiai tarp tylios kovos dalyvių: fotomenininkas ar fotografuojantis menininkas. Kalbant garsiais vardais: Antanas Sutkus ar Gintautas Trimakas? Gal ir nevykęs duetas, bet Renata Dubinskaitė "Lietuvos fotografijos metraštyje 2003" pradeda analizuoti šią temą – "Fotomenas versus šiuolaikinę fotografiją: dvi vaizdinio perspektyvos" ir galutinai sužlugdo fotomenininko ambicijas ir viltis tapti unikaliu kūrėju (žr. citatą.)

Tekstas. Kaip teigia viena parodos kuratorių Dovilė Tumpytė, "fotografijai dažnai nebe toks svarbus vizualumo estetikos poveikis, galingesniu fotografijos užtaisu tampa idėja, besiskleidžianti fotografiniu naratyvu". Matyt dėl to prie kiekvieno autoriaus darbų prisegtas tekstas, kuris ir turėtų naratyvu būti. Visgi daug kur šis tekstas atrodo pritemptas (sugalvotas jau atsiradus vaizdui ir nežinant ką juo norima pasakyti), apgailestauju, bet čia kuratorės turėjo padirbėti daugiau. (Jei fotografas negali parašyti pats, gal jam buvo galima nurodyti kryptį.) Trumpai tariant, kai kuriuose fotografų darbuose fotografija eina "sau", o tekstas tampa literatūra "sau" ar net pasiteisinimu. Jei dokumentalu ir konceptualu, tai, mano galva, pirma turėtų eiti idėja, o tik po to jos įgyvendinimas.

Dokumentas ir konceptualumas. Kuratorės teigia, kad šiuolaikinė fotografija tampa priemone dokumentuoti save ir pasaulį. Parodoje visgi ryškėja dvi linijos – bandymas pabėgti nuo vaizdo į pasakojimą, tačiau tuo pačiu metu toje pačioje erdvėje estetika virsta pagrindiniu vaizdavimo objektu. Ričardo Šileikos "Intymumo ženklai" patetiškomis antklodžių kompozicijomis suponuoja ryto akimirkos grožį ir kūnų paliktų ženklų estetiką. Dokumentalumas šiose fotografijose nustumiamas už lovos, atsiprašau, fotografijos krašto.

Atsargiai, privatu? Privatumo tema kalba ir Monika Požerskytė. Asmeninės savirefleksijos ir gyvenimo viešinimas tampa ypač populiari tema šiuolaikinėje fotografijoje. Ką tik Slovakijoje pasibaigęs fotografijos festivalis "Fotografijos mėnuo 2003" buvo gausus intymumo ženklų. Be paskirų autorių buvo pristatyta didelė kompleksinė paroda, kurią banaliai galima pavadinti "Moteris apie moteris" (originalus pavadinimas "Private Woman"). Ten eksploatuotos temos nuo "atsitiktinio permiegojimo svetimame bute" iki moteriškos masturbacijos persotino mano sąmonę vizualiai konceptualiais intymumais. Gal dėl to Monikos Požerskytės bandymas pažvelgti į savo kūną, man neatrodo naujas ir konceptualiai ar bent vizualiai stiprus. O gal dėl to, kad tokia mada – visi perdėtai stengiasi išversti savo "vidurius" į viešą gyvenimą? Nors, kita vertus, Lietuvos fotografijoje ši tema dar mažai nagrinėta. Kada nors vis tiek turime pakartoti/atšviežinti tai, ką darė kolegos užsienyje.

Gėrimai. Nesikuklindamas pirmasis paimu raudono vyno taurę. Artėju prie Andos Andriuškevičiūtės darbo "Coca Cola". Fotografijose keturi identiški kokakolos buteliai. Lėtai gurkšnoju vyną, o akys bando įvertinti tų butelių turinį: originalus limonadas, pienas, alus ir samanė. Pamatęs pastarąją vos nepradedu žiaukčioti, matyt, suveikė patirtiniai prisiminimai. Geras darbas. Veikia ir jusliškai, ir konceptualiai: kiek svarbus prekinis ženklas ir jo kontekstų kaita?

Krepšinis. Vadovaujuosi posakiu "sportas kenkia sveikatai", tad Auros Maknytės darbas "Basket" (lietuviškai: krepšinis, krepšys) mane nupurto – prisimenu mokyklos kūno kultūros pamokas. Visgi susiprantu esąs ne sporto halėje, o galerijos salėje. Akyse mirga siena, nukabinta keliasdešimt lauko krepšinio aikštelių ir stovų vaizdų. Beveik visos krepšinio lentos užfiksuotos fasadu arba profiliu stovi kadro centre tvarkinga eile lyg būtų nesibaigiančio videofilmo fragmentai. Ar tai Lietuvos kaip krepšinio šalies įvaizdžio dokumentacija, ar berniukų, nemėgstančių krepšinio, gąsdinimas?

Aš esu čia. Hi, I am Ieva. Malonu susipažinti, tariu, spoksodamas į popierinę jos kūno figūrą. Galiu net paliesti jos kūno linkius ir per nagus negausiu. Čia Ieva Sireikytė reprodukuoja save klonavimo būdu. Smagu vienu metu liesti autorę ir regėti ją fotografijose. Kūrinį "I Am Whatever You Say I Am" sudaro trys dalys: fotografijos, kuriose yra žymių žmonių popierinės figūros, fotografijos, kuriose yra Ieva, kur ji mano jai reikią būti, ir realaus dydžio (1:1) Ievos popierinis maketas. Tikra simuliakrų puota, pasakytų Jeanas Baudrillardas. Pasak Ievos Sireikytės, klonavimo tikslas – maksimaliai patenkinti publiką: taip daro A. Sabonis garaže, Marilyn Monroe ant skalbimo mašinos, lenktynininkas autodetalių parduotuvėje ir pati Ieva muziejuose, galerijose ir visa savo esybe pačioje "Arkos" galerijoje. Simuliakras eina pirma realybės, nes jis yra tikresnis – tai leidžia žiūrovui patirti artumo su klonuotu objektu jausmą. Ačiū, Ieva, aš buvau patenkintas.

Paroda. Čia eksponuojamos fotografijos ir, kaip teigia kuratorės, jos atspindi "pakitusią fotografijos strategiją". Daugiau ar mažiau jos tai atspindi, tačiau pasigendu fotografijos žaidimo su instaliacija, vietine erdve ir performansu. Beveik visos fotografijos dailiai įrėmintos ir tvarkingai iškabintos ant sienos. Na, gal išskyrus vaisingą filosofo Jono Dagio ir fotografės Dovilės Budreikaitės sąjungą. Fotografija-instaliacija "Pažiūrėk mane: aš matau tave" žaidžia regimybės filosofija: žiūrovas pastatomas ant tam tikros pažymėtos vietos grindyse ir iš vienos fotografijos pusės mato stebinčiojo nugarą, o iš kitos stebimąjį arba atvirkščiai. Veidrodinis simuliakras prideda dar vieną simuliaciją realybėje. Tikruoju konceptualizmo šalčiu dvelkia šaunios Lauryno Liberio ir Roko Tarabildos sovietinės autobusų stotelės. Stotelių pasididžiavimas savimi ir aplinkos tyla, pjaunanti mano smegenis, kuria pasigėrėjimo momentus dokumentinėje kasdienybėje.

Sutikti žmonės. Per parodos atidarymą pasirodo ŠMC direktorius Kęstutis Kuizinas. Aha, tada ši paroda – lygis, nusprendžiu. Šiuolaikinis menas.

 

Skaitytojų vertinimai


5595. n. svelo :-) 2003-12-21 18:48
del teksto pritempinejimo tai sutinku ypac su paklodem ten taip savotiskai buvo. o del stoteliu konceptualumo, tai man (ir ne tik) ten labiau isryskeja vaizdo estetika. taigi, labiau vizualumas, budingas tradiciniam fotomenui. nes tekstas pernelyg neplaukia is uz vaizdo. man vat buvo labiau grazu, na gal truputi daugiau. o del "sutikti zmones" tai gal patylesiu, apie tai, kaip "experto" apsilankymas leidzia daryti isvadas apie paroda. nu ir siaip, del stiliaus, tai smegenu pjovimas ir viduriu isvertimas i isore kraujais aptasko straupsni. ar tai butina? tokie isvedziojimai kartais vercia pasislyksteti straipsniu, o gal net paciu autorium.

5598. fotografis2003-12-21 20:40
na, jei kiekviena sakini suprastumem pazodziui tai gautusi sudas ne tik skaitytojui (kaip pastarajam n. svelo), bet ir paciam grafomanui

5599. autorius to: n.svelo2003-12-21 20:43
na, jei norisi grozybes ir romantikos, tai gal tamstai reiketu koki Maironi ar Marcinkeviciu pasiskaityt?

5604. kanars2003-12-21 21:56
Labas, straipsnis ramus, isradingas, imponuojantis veik. kas nepatiko: 1. vieta "tekstas" - reikia atskirti 2 dalykus: kritika nuo siaip nurodinejimu menininkams - ju as nei megstu, nei pateisinu; juokinga: 2. kad is 3 komentaru du - tavo, ir dar besirimuojantys ("na, jei..., tai.." ir vel "na, jei..., tai..")

5608. Rrrr2003-12-21 22:19
Kieno tie komentarai, jeigu visi - tavo?

5617. nogu svelo2003-12-22 00:54
tai kad tas stilistinis manierizmas suteikia tokios nevykusios romantikos straipsniui, kad ir maironio nereik. zodziu, shiukshles straipsnyje, kazkokios nereikalingo idividualumo apraiskos.

5619. nutrukus -->kanarui2003-12-22 08:29
geras tas straipsnis, ir gerai, kad ne visai kanariskas (itariu, kad jam tik jo tekstai ir teitinka), o ko kibt prie paprastos isvadines konstrukcijos "na, jei...,tai" - visai nesuprantu: tokiu atveju, reiktu dejuoti ir del to, kad apskritai visi salygos sakiniai "rimuojasi"!

5627. vytautui m2003-12-22 12:45
"mano galva, pirma turėtų eiti idėja, o tik po to jos įgyvendinimas. " - argi vienos idejos neturetu sekti kitos idejos? manau, kad pvz aurai m butu gana niuru perskaityti tokia savo darbo interpretacija

5633. vytautas m >>>nepazistamajam(i)2003-12-22 19:42
gal mano siaurias snukutis netempia iki kitos interpretacijos, tiesiog tokios mano asociacijos; mano mentaliniu sluoksniu sis darbas nepajudina; atleisk man aura m; jei man nesimato to, ka norejo parodyt aura, tai reiskia sis darbas nepasiekia adresato; komunikacija nuline; bet as nesakau, kad aura m. visada nepataiko - buvo super darbu anksciau;

5638. 5595`am2003-12-23 00:06
manau, kad stoteles kaip tik ir yra tas tashkas, kur susijungia vakaru konceptualumas (pasiziurek kokias Becher fotkes - estetiniai objektai, ishvalyti nuo bet kokiu fotografiniu niuansu) ir lietuvishka i krauja iaugusi tradicija estetizuoti - o to rezultatas - gal ir ne itin progresyvus, bet naujos kokybes "produktas" (ir dar demesi atkreipk i pati fotografiju ishdestymo principa - koki bendra vaizda sudaro, plius grafinis idejos sprendimas.

5639. Ig :-) 2003-12-23 01:05
OK :)

5641. teisuole2003-12-23 09:53
gerai jau gerai, einu i ta paroda, iki kada veiks?

5669. kanars2003-12-26 20:08
teisuole: straipsni skaityk, nereiks tokiu klausimu uzduot! nutrukus: ar nebusi nuo ko nors nutrukus? as sakau "juokinga", o tu isverti - "dejuoti". su savo "isvadinem kontrukcijom"... ir kitom kanceliarijom.. tai zinai. ir is kur tau zinot, kas tas "kanariskas" straipsnis, ir kas jam "teitinka".. jau jeigu net neiziuri mano akivaizdziu komplimentu sitam.

5673. nutrukus2003-12-27 23:01
mielas kanarai, kas yra "kanariskas" straipsnis, TIKRAI zinau, nes specialiai tuo domejaus. Niekada neleisciau sau kalbet apie tai, su kuo nesusipazinus.

5687. sifilis2003-12-29 15:14
del nauju strategiju tai galgi ir skambu ypach zinant konteksta pati paroda gera tik jauni kuratoriai mazai zino istorija ir ka bedarytu jiem atrodo kad tai pirma karta ,o dar smagiau teko girdeti Kinchinaichio laidoje kaip jos(2show) formuoja meninkus

5688. kanars2003-12-29 20:59
o KAS tu ir KODEL (domejais) ? nesu koks str. rasytojas ar pan. todel ir preziumavau, kad nesusipazinus.

5696. -->kanars2003-12-30 17:37
ivesk savo pavarde i google, ir rasi beveik viska, ka parases ir publikaves esi. Domiuosi visais, kuriais domiuosi.

5701. kanars2003-12-31 17:03
nemegstu anonimu. gal net zodis `nemegstu` yra silpnokas cia. bet dar labiau nemegstu uzkietejusiu anonimu. buvo ir po kitais str. visokiu pagiezingu komentaru, is kuriu buvo aisku, kad pazistami raso, - o pasiraso zvaigzdutem kazkokiom.. zaidimeliai smelio dezelej.

5704. nutrukus2004-01-01 15:42
tamstai paranoja. Jokios pagiezos savo komentaruose jusu atzvilgiu nematau. Skaityk kas parasyta, o ne tarp isivaizduojamu eiluciu. Gerai jau, neberasysiu, jei taip iseina. Gaila. mano pseudonimas visai normalus, be jokiu ten zvaigzduciu,pats gi irgi ne visai pavarde rasai. Ramiau gal.

5706. kanars2004-01-02 01:10
ir kaip gi iseina, pupa? iseina tik taip, kad-kad ir kaip aiskiai issireiksciau, niekas nepasikeicia, o va prie mano pavardes-nepavardes nekibk, nes tu ja bent zinai. va jei pati skaitytum ne Tarp eiluciu, o kas parasyta, tai matytumei, kad as ir ramus - banaliai pajuokausiu - kaip paxas, ir kad Ne Tavo komentarus vadinau pagiezingais, ir kad ne prie pseudonimo ne/normalumo kabinejaus, ir kad "kanarui turbut tik kanariski str. patinka" yra ne "isivaizduojama eilute" (bet ir ne pagiezinga - seniai nebemoku isizeist ar pan., tiesiog tai buvo toks gan lievas, nereikalingas, fig znajet kuo gristas najezdas), ir (juo labiau) kad Vyto reportaza nuosirdziai pagyriau ir dar pakartojau, o vienintele (isskyrus komentaru rima) man uzkliuvus vieta uzkliuvo ir tau (ar kam?), na, bet--- ir man gaila, nes nieko pagiezingo neplanavau, o tik paklausiau. anonimai - jega.

5707. vytautui2004-01-02 01:14
o tu, bl, nesakyk "komunikacija nuline", kai TIK "tiesiog tavo tokios asociacijos" ir "tavo sluoxniu darbas nejudina". jokios logikos: kai pradedi remtis savo subjektyvumais "patinka-nepatinka" ar dar blogiau, tai ir sugriuva bet kokie tavo vertinimai, - o is paciu subjektyviausiu pagrindu dar padarai universaliausias isvadas ("nuline"). jau ne pirmakart pastebiu.

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Lapkričio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 12 iš 12 
0:47:08 Nov 21, 2011   
Nov 2010 Nov 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba