Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2006-11-17 nr. 3118

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Arvydas Genys.
RUDENS EPIFANIJA
70
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE1

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS
• LR KULTŪROS LAIDOS

POKALBIAI 
• STENGIAMĖS ATSTOVAUTI VISŲ MENININKŲ INTERESAMS3

AKTUALIJOS 
• Jurgita Mikutytė.
VERTĖJAI UŽSIENYJE, ARBA DAGIAI IR STREIKAI

ESĖ 
• Vasyl Machno.
GERTRŪDOS STEIN KULTŪROS IR POILSIO PARKAS

LITERATŪRA 
• Leonas Peleckis-Kaktavičius.
DĖDĖ KAZYS
3

KNYGOS 
• ROMO DIENORAŠTIS
• SAPNŲ TEOLOGIJA
• MIEGANTIS TEODENDRONAS1
• KNYGŲ APŽVALGA
• NAUJOS KNYGOS1

MUZIKA 
• Jūratė Katinaitė.
APIE REALIZMĄ IR IDĖJŲ ILGESĮ „BOHEMOJE“
10

TEATRAS 
• Vilius Voras.
TAUTOS ISTORIJA IR ABSURDIŠKOS TEATRO GRIMASOS
1
• Tautvydas Poliuškevičius.
TRAGIŠKA IŠDAVIKO ISTORIJA
• TANKREDO DORSTO KELIONĖ LIETUVIŲ TEATRE TĘSIASI
• AKTORIAI-ŠOKĖJAI KURIA TEATRĄ „KŪRYBINIO VEIKSMO BENDRUOMENĖ“

DAILĖ 
• Raimonda Kogelytė-Simanaitienė.
PORCELIANO ŠOKIS
• Jurgita Ludavičienė.
PAMARIO EMALIS
1

PAVELDAS 
• Giedrė Jankevičiūtė.
PETRO ALEKSANDRAVIČIAUS PARODA „PASAULIS BE TAMSOS“
• Lina Paukštienė.
MUZIEJUS ŠEŠTADIENIAIS KVIEČIA ŠEIMAS KURTI DRAUGE

POEZIJA 
• ROBERTAS KETURAKIS5
• VYTAUTAS VILIMAS SKRIPKA5

VERTIMAI 
• Nina Kokelj.
ELGETA
2

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI 
 Ramūnas Čičelis.
„VILNIUS CITY JAZZ“ – ATVIRAS VISIEMS DŽIAZO STILIAMS
5

MENO DIS/KURSE/ AKTYVIOS JUNGTYS 
• Edvardas Rimkus.
EMOCIJŲ IR KALBOS SANTYKIS MENO KŪRINYJE
2
• LIETUVOS KULTŪROS SKLAIDOS PERIPETIJOS LONDONE

KRONIKA 
• MOKI ŠOKTI – ŽINAI KELIĄ
• IGORIS PIEKURAS 1935.III.18–2006.XI.11
• „METAMORFOZĖS“ SPEKTAKLIO PREMJERA

SKELBIMAI 
• LIETUVIŲ LITERATŪROS IR TAUTOSAKOS INSTITUTAS KVIEČIA Į MOKSLINĘ KONFERENCIJĄ

DE PROFUNDIS 
• Aluyzas Litrelis ir S.S..
SAMANĖ IR SAMANIAI
3

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI

„VILNIUS CITY JAZZ“ – ATVIRAS VISIEMS DŽIAZO STILIAMS

Ramūnas Čičelis

[skaityti komentarus]

iliustracija
Wayne‘o Shorterio kvarteto klavišininkas Danilo Perezas
Nuotrauka iš festivalio archyvo

Lapkričio 9–13 dienomis Vilniuje vyko tradicinis tarptautinis džiazo festivalis „Vilnius City Jazz“, kurio išskirtinis bruožas – atvirumas visiems džiazo muzikos stiliams ir kryptims.

Nuo 2002 m. gyvuojantis vienas didžiausių sostinės džiazo muzikos renginių šiemet pristatė jau penktąją koncertų programą, viliojusią garsių užsienio atlikėjų vardais, įdomiais kūriniais bei Lietuvos džiazo kompozitorių ir muzikantų naujais projektais.

Šiais metais publikos sprendimui pateikta dešimt projektų bei penki naktiniai koncertai ir jam session festivalio klube „Holiday Inn Vilnius“.

Į Lietuvą pakviestas pasaulinio garso muzikantas, gyva džiazo legenda Wayne’as Shorteris iš JAV ir jo kvartetas: Danilo Perezas, Johnas Patitucci ir Brianas Blade‘as. 2003 metų „Grammy“ muzikos apdovanojimą pelnęs saksofonistas ir kompozitorius Wayne’as Shorteris ir kiti jo kvarteto nariai stengiasi groti muziką, kuri užburia, traukia dekonstruktyviąja estetika.

W.Shorteris apie dalyvavimą festivaliuose ir jo vadovaujamo kvarteto grojamą muziką sako: „Mes grojame panašiomis sąlygomis įvairiuose miestuose, tačiau mūsų programa vis įvairėja, ir mes vis labiau tolstame nuo kartojimosi. Mano vadovaujami vaikinai turi ateities viziją, jie supranta, kaip gerai yra būti pažeidžiamam, atsiverti, išnaudoti galimybes ir nebijoti nežinomybės. Mes neturime įsipareigojimų. Mūsų požiūris yra toks: „Tapykime, naudokime geras medžiagas arba palikime drobę baltą, jei taip daryti norisi“.

W.Shorterio kvarteto muzikai būdingi du bruožai: intelektualumas ir polinkis į mokslinę fantastiką, jos ekspansyvumą. Šios grupės muzika perduodama paslaptinga natūrali proporcija, naudojama dailėje, architektūroje ir muzikoje, pavyzdžiui, Leonardo da Vinci’o, C.Debussy ir L. van Beethoveno kūryboje, tačiau W.Shorterio kvartetas prie šios proporcijos prideda mokslinės fantastikos žaismingumo. „Aukso vidurys nėra būtinai dešinėje, kairėje, šiaurėje, pietuose, vakaruose, rytuose ar netgi viduryje, – sako W.Shorteris. – Aišku viena – aukso vidurys nėra susijęs su kraštutinumais. Tai – vieta, į kurią mus nukelia minties laisvė bei pasirinkimas. Manau, tai neturi nieko bendra su dievišku įkvėpimu ar kažkuo panašaus. Apie aukso vidurį galvoju kaip apie erdvėlaivį, pavadintą „Aukso vidurys“. Šalia šio erdvėlaivio aš tapyčiau daug aplink skraidančių vaikų, kurie puikiai leidžia laiką. Jie juda ta pačia kryptimi kaip ir erdvėlaivis – link aukso vidurio“.

Koncertus W.Shorterio kvartetas paprastai pradeda kompozicijomis, kurios primena labai senus filmus, išlikusius grupės lyderio atmintyje. Jo teigimu, tai „senos dainos, kurios skamba senuose filmuose. Juose filmavosi Jeanette MacDonald ir Brianas Ahearnas. Paprastai užduodamas klausimas, ar galima šypsotis, matant tragediją? Šis klausimas mane verčia interpretuoti seną muziką – kurti savąją muzikinę erdvę“.

„As Far as the Eyes Can See“ („Kiek akys užmato“) – tai W.Shorterio kvarteto kompozicija, kuri pradedama keturių žmonių pokalbiu. Šis pokalbis tampa tolesnės muzikinės improvizacijos priežastimi. Pokalbio tema kaskart vis kita, todėl inicijuojama vis kitokia improvizacija. „Tai – lyg žymė, tampanti muzikos dalimi“, – sako W.Shorteris. „Pokalbis tampa klausytojo išbandymu –mums toliau grojant, klausytojas išgirsta tik tiek, kiek nori išgirsti. Žmonės sako, kad jie to nejaučia arba kad nejaučia klasikos arba kantri muzikos. Kiti sako, kad viskas, ką jie jaučia, yra kantri muzika. Viskas, ko nori kantri muzikos nejaučiantys žmonės, yra saugumas ir komfortas. Jei tavo jausmai yra raudoni, mėlyni ar geltoni, kyla klausimas, kiek gali save tobulinti pasaulyje, kuris nuolat reikalauja tobulėti“.

Felikso Mendelsono „Ant dainos sparnų“ yra kūrinys, kuris Wayne’o ausį patraukė 1995 metais. „Tuomet aš vis dar gyvenau Kalifornijoje ir važiavau namo galvodamas apie matytus senus filmus, ir ši daina staiga iškilo iš atminties. Ji buvo iš vesterno apie fortą ir kareivių sąjungą, kuri nuolat keldavo linksmybes. Skambant šiai dainai aktorius Johnas Wayne’as šoko valsą su Maureena O’Hara. Taigi, kai prisiminiau šią dainą, sustabdžiau mašiną, susiradau popieriaus lapą ir jame užrašiau pirmąsias melodijos natas, kad nepamirščiau“. W.Shorterio saksofono melodija šioje kompozicijoje yra paprasta ir papildyta Perezo kamerine estetika ir Patituccio gyva improvizacija.

Į senų kūrinių perkūrimą W.Shorteris linkęs žiūrėti filosofiškai: „Kadangi netikiu žodžiais „pradžia“ ir „pabaiga“, niekas nėra pasibaigę. Melodija gali būti pamiršta, tačiau joje neabejotinai yra dalykų, kuriuos verta plėtoti. Gustavas Mahleris vis grįždavo prie kūrinių, kuriuos pats parašė vaikystėje. Šių kūrinių fragmentus jis įtraukdavo į kitas kompozicijas, plėtodamas juos. Beethovenas ir Mocartas darydavo tą patį. Jų principas – tęstinumas“.

iliustracija
Wayne‘o Shorterio kvarteto bosistas Johnas Patitucci
Nuotrauka iš festivalio archyvo

Praėjus daugiau nei pusšimčiui metų nuo tada, kai W.Shorteris ėmėsi muzikos, jis pripažįstamas gyvąja džiazo legenda kaip atlikėjas ir dėl originalios kūrybos kaip kompozitorius. Jo muziką grojo Art Blakey’s Jazz Messengers grupė, Mileso Daviso įžymusis septintojo dešimtmečio kvintetas ir kiti. Net jei nebūtų parašęs nė natos, jo išgaunami garsai, improvizacijų įvairovė, muzikinio taupumo suvokimas ir nepalyginama ekspresija jam vis tiek garantuotų vietą tarp didžiųjų džiazmenų. Pats W.Shorteris sako, kad siekė paversti džiazą nemirtinga muzika: „Gyvenimas man toks paslaptingas“, — sako kompozitorius ir atlikėjas. – Niekada negaliu sustoti prie vieno dalyko. Gyvenimas man yra nuolatinis vyksmas ir tapsmas. Tai – didžiausias nuotykis, o vaizduotė yra gražiausia šio nuotykio dalis. Tai – džiazas“.

„Vilnius City Jazz“ koncertavęs Dennisas Rollinsas – ryškiausias šiuo metu Didžiosios Britanijos funk trombonininkas. Jo grupės „Badbone & Co“ skleidžiama energija ir gera nuotaika pelnė ir gerbėjų, ir kritikų pripažinimą – šįmet BBC radijas pripažino D.Rollinso vadovaujamą kolektyvą geriausiu britų džiazo atlikėju.

Pasak muzikos kritikų, jo vadovaujamos grupės nariai grodami linkę improvizuoti dažniausiai viena tema: „Kas svarbiau – džiazas ar funk stilius?“. Be to, pažymima, kad grupės muziką geriausiai vertinti ne iš įrašų, o būtent grojamą gyvai: taip „Badbone & Co“ skambesys įgauna nepaprastos jėgos. Klausytojams nepatariama šios grupės muzika mėgautis klausant įrašų dar ir dėl to, kad, didinant grotuvo garsą, išnyksta specifinis tylios „Badbone & Co“ muzikos skambesys. D.Rollinsas ir klavišininkas Benetas McLeanas festivalyje „Vilnius City Jazz“ klausytojams siūlė ypatingas solo partijas. Tuo tarpu ritmikos požiūriu šios grupės muzika kiek labiau rezervuota. Būgnų solo partijų „Badbone & Co“ kūriniuose mažiau.

Daugumai D.Rollinso kūrinių būdinga mąsli arba žaisminga nuotaika, kai kurie kūriniai primena Stevie Wonderį arba Tracy Chapman muziką.

Repu, Lotynų Amerikos muzika, funk ir kitomis priemaišomis jau daug metų bandantis paįvairinti džiazą saksofonininkas Billas Evansas šįsyk nusitaikė į kantri muzikos gerbėjų mėgstamą blue­grass stilių. Kas iš to išėjo? Vienas įdomiausių praėjusių metų džiazo albumų „Soulgrass“.

„Jo muzika – nenuspėjama ir be klišių“. Taip vieną talentingiausių jaunosios JAV džiazo kartos saksofonininkų, „Vilnius City Jazz“ dalyvį Chrisą Potterį apibūdina žurnalas „Down Beat“. Su visa plejada įžymybių grojęs 35 metų Chrisas vadinamas vienu iš tų, kurių vardai jau greitai gali būti rašomi šalia ryškiausių pasaulio džiazo žvaigždžių.

Festivalio organizatoriai rekomendavo nepraleisti progos ir dar kartą Vilniuje pamatyti bei išgirsti Philipą Hamiltoną, žavintį savo vokaliniais džiazo melodijų deriniais. Šį kartą į Lietuvą P.Hamiltonas atvyko iš JAV su gitaristu Chieli Minucci ir bosininku Oscaru Stagnaro. Kartu su Amerikos muzikantais grojo vienas geriausių Lietuvos jaunosios kartos būgnininkų – Darius Rudis.

Festivalio draugystės su vienu žymiausių džiazo muzikos festivalių „Pori Jazz“ (Suomija) organizatoriais rezultatas šių metų programoje – „The Five Corners Quintet“ iš Suomijos. Suomiai „The Five Corners Quintet“ įrodė, kad 1960-ųjų stiliaus džiazas gali skambėti naujai ir šiuolaikiškai.

Svečiai iš Prancūzijos – viena originaliausių savo šalies grupių „Ozma“. Tai – kvintetas, šįmet laimėjęs du Prancūzijos nacionalinio džiazo konkurso prizus ir festivalyje pristatęs dainas iš šiuo metu ruošiamo antrojo albumo.

Viduržemio jūros pakrantės džiazo gūsis – pianistės Selen Gülün trio koncertas žadėjo intriguojančią pažintį su Turkijos džiazo scena ir nenuvylė.

Tarptautinio festivalio „Vilnius City Jazz“ programoje buvo ir du Lietuvos muzikantų projektai: jaunųjų „Junction“ iš Klaipėdos ir Lietuvos džiazo įžymybės Vladimiro Čekasino suburto kolektyvo „V.Chekasin Old Friends Jam“. Gana viliojanti grupės sudėtis: V.Čekasinas, Vytautas Labutis, Arvydas Joffė, Gediminas Laurinavičius bei vienas žymiausių Lietuvos pianistų Petras Geniušas.

„Junction“ – grupė, susibūrusi vos prieš pusmetį, tačiau vienijanti patirties užsienio džiazo scenose jau turinčius muzikantus.

 

Skaitytojų vertinimai


32772. Vaičičeku2006-11-22 10:31
Tekstas - tikra tragedija: ne recenzija, o kazkoks pranesimas spaudai. Jokio vertinimo - pasitenkinama pasakymais "vienas geriausiu", "vienas zymiausiu" ir t.t. Panasu, kad si LM rubrika arti mirties - Narbutas, Čičelis... Jokios savikritikos :(

32779. BD2006-11-22 12:25
teisinga vaičičeku kritika. ir aprašomos užsienio džiazo žvaigždės irgi mirę. o apie įdomesnius lietuvius tik blankus sakinys.

32780. Laimai2006-11-22 14:06
kodėl dabar jau "vaičičeku"?

32782. Vaičičeku2006-11-22 14:20
Cha! Tai kad as jokia Laima! Kazkam paranoja :)

32788. vaičičekei2006-11-22 15:18
"kažkam" paranoja ;)

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Lapkričio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 13 iš 13 
0:45:53 Nov 21, 2011   
Nov 2010 Nov 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba