Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2011-07-08 nr. 3339

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• MARIUS BUROKAS44
• TRUMPA KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

ČESLOVO MILOŠO 100-MEČIUI 
• KORNELIJUS PLATELIS.
Česlovo Milošo gimtadienis Krasnagrūdoje
8
• O Vilniuje – Česlovo Milošo laiptai2

AKTUALIJOS 
• ASTRIDA PETRAITYTĖ.
Gausi ir prieskoninga puota Alantoje
13

KNYGOS 
• SKAISTĖ VILIMAITĖ.
Anapus vėjo
3
• MARIUS PLEČKAITIS.
Pamestos realybės vadelės
4
• PRANAS VISVYDAS.
Staigmenomis ir sąmoju permainingai toks pats
2
• NAUJOS KNYGOS4
• Bibliografijos ir knygotyros centras

TEATRAS 
• RIDAS VISKAUSKAS.
„Skrajojantys“ lėlių teatrų festivalio Kaune prisiminimai
• KRISTINA STEIBLYTĖ.
Kurioje rankovėje slepiasi stebuklas?
1

MUZIKA 
• BEATA LEŠČINSKA.
XV Vilniaus festivalis: su skoniu, be pompastikos
• VACLOVĄ AUGUSTINĄ kalbina RITA NOMICAITĖ.
Atminties laivai

DAILĖ 
• EGLĖ DEAN.
Jaunoji juvelyrika
 KAROLINA TOMKEVIČIŪTĖ.
Įvykio vietoje
3

PAVELDAS 
• REGINA RESNIK BLATAS.
Arbit Blatas

POEZIJA 
• POVILAS ŠARMAVIČIUS3
• DALIA JAZUKEVIČIŪTĖ4
• STASYS JUREVIČIUS4

PROZA 
• JONAS VAICEKAUSKAS.
Šokiai
2

VERTIMAI 
• AKSINIJA MICHAILOVA
• CESARE PAVESE.
Apie mitą, simbolį ir kita
1

(PA)SKAITINIAI 
• MINDAUGAS PELECKIS.
Angelas
122

KULTŪRA 
• Nauji žurnalo „Vilnius“ numeriai

IN MEMORIAM 
• ROMUALDAS KUNCA
1935 – 2011
1
• VALENTINAS KLIMAS
1958 – 2011

DE PROFUNDIS
sėdėjau šalia pasidėjus mylimojo lavoną
verpiau
(Ričardas Šileika)
 
• WOODY ALLEN.
Pinčako įstatymas
2

DAILĖ

Įvykio vietoje

KAROLINA TOMKEVIČIŪTĖ

[skaityti komentarus]

iliustracija
Ugniaus Gelgudos parodos fragmentas
Nuotrauka iš „Vartų“ galerijos archyvo


Galerija „Vartai“, tęsdama veiklos 20-mečiui skirtą parodų ciklą, birželio 7 d. pristatė jauno ir jau pripažinimą pelniusio Ugniaus Gelgudos personalinę paro­dą. Žiūrovai supažindinami su dviem naujausiais menininko projektais: fotografijų ciklu „Kriminaliniai peizažai“ ir videokūriniu „A Paradise tree“ („Rojaus medis“).

U. Gelguda nuo 2008 m. tyrinėja Lietuvos žiniasklaidą, tiksliau, kriminalinius jos puslapius. Išvykęs į rezidenciją Zalcburge, menininkas turėjo galimybę domėtis ir austrų žiniasklaidos niuansais, kurie, pasak paties kūrėjo, itin artimi Lietuvos aktualijoms. Pristatomose fotografijose U. Gelguda nagrinėja peizažo žanrą ir permąsto pačią kriminalinio peizažo sąvoką. Didelių formatų nuotraukos tik iš pirmo žvilgsnio atrodo it nekalti ar net idiliški peizažai. Bet vaizdas toks tobulai grynas, kad iškart kyla įtarimų apie fikciją, apgaulę.

Peizažas, žvelgiant į dailės istoriją, buvo plėtojamas kaip tapybos žanras, leidžiantis užfiksuoti realybę, kartais pagražintą, idealizuotą, be nepageidaujamų detalių. Gerokai vėliau atsiradusi fotografija kurį laiką buvo vienintelis patikimas tikrovės liudininkas, be didesnių iškraipymų fiksuojantis tiesą. Tačiau tobulėjančios technologijos, augantis fotografų meistriškumas suteikė galimybę ir nuotraukoje pakeisti realybę. Apie tikrovės deformaciją galima kalbėti, žvelgiant ir į U. Gelgudos kūrinius. Fotografuodamas menininkas fiksuoja peizažus, kuriuose įamžinti tariamų nusikaltimų atgarsiai. U. Gelgudos kūriniuose inscenizuotos situacijos palieka daug neatsakytų klausimų. Kaip ir tikrose kriminalinėse istorijose... Šiose fotografijose vengiama konkretumo, atpažįstamų ženklų, todėl jos tampa universaliomis iliustracijomis, galinčiomis „priglausti“, papasakoti ne vieną panašią istoriją... Tokį reiškinį Lietuvos žiniasklaidoje pastebėjęs menininkas mėgina juo manipuliuoti ir savo kūriniuose. Juk neretai laikraščių puslapiuose kriminalinės naujienos iliustruojamos ne pačių nusikaltimų fotografijomis – menama įvykio vieta tampa koks nors peizažas, interjeras ar eksterjeras. Todėl tokios fotografijos, atsietos nuo konkretaus teksto, tampa tik paprastas, banalias vietas primenančiu vaizdu.

U. Gelguda šiame fotografijų cikle ne tik narplioja kriminalinio peizažo specifiką, bet ir jo santykį su tekstu. Neatsitiktinai prie milžiniškų fotografijų jis prideda mažu šriftu atspausdintą pavadinimą, tampantį raktu į menamą istoriją: „Žudiko nuosprendis – ir sau“, „Užsilikusi petarda tapo nelaimės priežastimi“, „Jūroje rastas neatpažinto skenduolio kūnas“, „Vilniaus rajone rasti sugyventinių kūnai“, „Žudikas aukos tykojo prie jos namų“... „Kriminalinių peizažų“ fotografijas galimas suskirstyti į dvi dalis: vienos jų rodo įvykio vietose veikiančius žmones, bet neatskleidžia jų tapatybių. Žiūrovas paliekamas tarsi už „Stop“ juostos, leidžiančios tik iš tolo sekti įvykių eigą ir atitveriančios nuo šiurpių įvykio vietos detalių. Kita fotografijų dalis stebėtoją tarsi įtraukia į patį situacijos vidų ir įtaigiai priverčia pajusti įvykio vietos nuotaiką. Pastarųjų kadrų žiūrovas, matydamas stambiu planu nufotografuotus peizažus, tampa savotiškas įvykių dalyvis, tarsi kokioje baugioje dramoje galintis klaidžioti naktinio miško brūzgynuose arba stovėti snieguotame kelyje ir su nerimu galvoti, kas laukia ten, kur nebepasiekia automobilio šviesos…

Zalcburge sukurtų kriminalinių peizažų serija remiasi panašiais principais. Bet šie peizažai skleidžia kitą nuotaiką, skiriasi ir jų koloritas. Įdomus ir savitas atrodo menininko sprendimas į šias nusikaltimų istorijas įtraukti žiūrovą: salėje stovintis skaidrių didintuvas ir skaidrės su jau paruoštomis kriminalinėmis antraštėmis bei iliustracijomis suteikia galimybę pačiam improvizuoti nelaimingą įvykį…

Parodoje galima išvysti ir naują U. Gel­gudos kūrybos pusę. Menininko dėmesys kino specifikai atskleidžiamas filme „A Paradise tree“ („Rojaus medis“). Šį kartą kūrėjas aplinką fiksuoja tarsi dokumentiniame kine – rodomas vienas naujųjų Vilniaus kvartalų, kuriame dažnai įsikuriama tik dėl mados… T. Ševčenkos gatvėje nenatūraliai besikurianti loftų bend­ruomenė U. Gelgudos kūrinyje priešinama legendiniam Niujorko Soho. Šiuos du polius menininkas bando priešinti ir kartu jungti, pasitelkdamas hipertekstą. U. Gelgudos atramos tašku tampa Jono Meko filmas „A walk“ („Pasivaikščiojimas“), kuriame garsusis lietuvis, vaikščiodamas po Soho rajoną, pasakoja apie jo gimimą ir prisimena su Jurgiu Mačiūnu ten pasodintą pirmąjį sodinuką, vadintą Rojaus medžiu. Vilniuje dirbtinai kylantis menininkų rajonas U. Gelgudos nufilmuotas pabrėžiant nenatūralų jo atsiradimą – kamera tyliai sklendžia tarp pilkų industrinių erdvių, akcentuodama pastatus ir paliktus automobilius, o ne jų gyventojus… Vienintelis aiškus egzistuojančio žmogaus ženklas – ramus vyro balsas už kadro, pasakojantis Soho istoriją. Vaizdas, kontrastuodamas su garsu, kuria dviprasmybę, o iš pirmo žvilgsnio nejauki erdvė, skambant maloniam balsui, nebeatrodo tokia baugi, o intymūs prisiminimai tampa viešomis istorijomis.

U. Gelguda savo kūrinuose neieško angažuotų prasmių ir visuomet palieka šiek tiek erdvės žiūrovui, galinčiam ją užpildyti savomis reikšmėmis. Nusikaltimų vietas fiksuojančios fotografijos leidžia jas traktuoti kaip paprastą peizažą arba įpinti čia „tamsių“, baugių prasmių. Peizažas, kaip žanras, teikia didelę interpretacijos laisvę, ir šį kartą tarsi siūlo ją ne tik stebėtojui, bet ir autoriui, apgalvotai kuriančiam menamą įvykio vietą. Visada žavi įgyvendintos šio menininko kūrybos idėjos ir pagrįsti kadrai. Gerai, kad U. Gelguda nesiekia prisidengti sudėtingais konceptualiais išvedžiojimais, kalba aiškiais vaizdais, kuriems „perskaityti“ ir pajusti nereikia sudėtingų aiškinamųjų raštų.


 

Skaitytojų vertinimai


69435. ?2011-07-11 13:27
kriminalinis peizažas - čia kas per naujovė?

69449. shine2011-07-11 17:26
o ka, gal buti ir taip

69549. elze :-) 2011-07-14 14:12
viena idomesniu parodu

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Lapkričio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 6 iš 6 
0:45:00 Nov 21, 2011   
Nov 2010 Nov 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba