Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2008-10-03 nr. 3206

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Aidas Marčėnas.
Erinijos
34
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

AKTUALIJOS 
• Dainius Gintalas: „Visa poezija daugiau ar mažiau meluoja“
• Išrinkta SRTRF tarybos pirmininkė
• Jurga Mikutytė.
Tarptautinio PEN klubo kongresas Bogotoje

KNYGOS 
• NERINGA MIKALAUSKIENĖ.
Rudeniniai PDR almanacho pašiurenimai
• ALEKSANDRA FOMINA.
(pa)skaitiniai
1
• Naujos knygos

LITERATŪRA 
• PRANAS VISVYDAS.
Taip ir nedingtelėjo ieškomas žodis
• Liepa Gruodytė.
Niekada nežinai
1

TEATRAS 
• Indrė Stakvilė.
Ugnies medžioklė tarp teatro ir ekrano
3
• Ridas Viskauskas.
Studentai komercinėje scenoje?
2
• Svečiuose pas Klaipėdikių šeimyną
• Aktorės Vilijos Paleckaitės sukaktis
• Elfų teatre – 5 šeimyninio gyvenimo paveikslai2
• Scenoje – gruziniškai lietuviškas danų princas
• Klaipėdos dramos teatras viešės Vilniuje

MUZIKA 
• Janina Karalienė.
Konkurso laurai – Daliai Kuznecovaitei
• Audronė Ivanauskienė.
H. Zapfo baletas „Aukso veršis“ Kaune

PAVELDAS 
• RAMUTĖ RACHLEVIČIŪTĖ.
Tekstilės parodoje – „Lino sutartinės“
1

SKELBIMAI 
• Meninio vertimo konkursas „Noriu versti“

DAILĖ 
 AISTĖ BIMBIRYTĖ.
Šarūno Saukos šventovės
4
• KRISTINA STANČIENĖ.
Dailininkų ir literatų dialogas
5

SAVAITĖ SU TV 
• Skirmantas Valiulis.
Kultūros kodas

KINAS 
• Artėja G. Beinoriūtės filmo „Balkonas“ premjera4
• „Dokumentinio kino istorijos“ vakarai

POEZIJA 
• Nijolė Kepenienė.
Bedieviškas gamtos gašlumas
3

VERTIMAI 
• Matthew SWEENEY.
Eilės

AKTYVIOS JUNGTYS/ŠIUOLAIKINIS MENAS 
• VITA MOZŪRAITĖ.
Intriguojantys Jo Strømgreno detektyvai apie gyvenimo absurdą

AKTYVIOS JUNGTYS/KULTŪROS DIS/KURSE 
• Valdonė Budreckaitė.
Festivalis „Vilniaus veidai“: šiuolaikinio nekomercinio meno zona tarp vienuolyno sienų
• Dainuojamosios poezijos festivalyje „Tai – aš“ – netikėti susitikimai

AKTYVIOS JUNGTYS/JAUNIMO PUSLAPIS 
• VALDONĖ BUDRECKAITĖ.
Kino scenarijaus kursuose talentas sutinka amatą
1

FOTOGRAFIJA 
• SKIRMANTAS VALIULIS, STANISLOVAS ŽVIRGŽDAS.
Archyvų metas

IN MEMORIAM 
• MARIJA VASILJEVAITĖ-ŠUKŠTIENĖ
1938–2008

DE PROFUNDIS 
• Sukryžiuoti poetai
• Dėmesio! Konkursas8
• Regina-Vėlyvoji Svaja.
Eilės
1
• RES LUDENTES / ŽAIDŽIaNTYS dAiKTAI2

PARK@S 
• Dalia Tamošauskaitė.
Baladė apie ilgapirštę
• Gintautas Mažeikis.
Miunhauzeno individuacijos modelis ir patafizika
• Apie grafikos meno puoselėjimą su plenero kuratoriumi Šiaulių universiteto Menų fakulteto Piešimo katedros profesoriumi Vaidotu Januliu kalbasi menotyrininkas Remigijus Venckus.
Vaidotas Janulis: Noriu puoselėti grafikos meną
• Jonas Ruškus.
Ieškant švietimo diskursų vienovės
• Sigitas Vaičiulionis.
V tarptautinis Tytuvėnų vasaros festivalis (III)
2

DAILĖ

Šarūno Saukos šventovės

Jubiliejinė Šarūno Saukos paroda „Maldžio“ galerijoje

AISTĖ BIMBIRYTĖ

[skaityti komentarus]

iliustracija
Šarūnas Sauka. „Klūpanti moteris“. Skulptūra. 1992
Rimanto Dichavičiaus nuotrauka iš knygos „Šarūnas Sauka“ (2001)

Ak, tos moterys… Kažin ar mąsto apie tai Šarūnas Sauka, tapydamas paveikslus ir kurdamas fotomontažus? Mąsto ar nemąsto, bet žiūrint į visą kūrybinę dėlionę tokia mintis beldžiasi gana įkyriai. Kodėl? Juk moterį kaip mūzą ar kaip vaizdavimo objektą per amžius rinkosi begalė menininkų. Tačiau žvelgiant į „saukiškąsias“ (keista, kad šis terminas dar nėra įtrauktas į lietuvių kalbos žodyną) moteris svarbus darosi pats kylančios minties tonas: ak, moterys... ak... Kažkada (seniai seniai...) šis stebuklingas žodelytis išgelbėjo A. Andriuškevičių, ir jis parašė tekstą. Tuo pačiu „ak“ alsuoja ir Š. Saukos moterys. Stipriausiai alsuojančiais galėčiau pavadinti du kūrinius, pasirodžiusius jubiliejinėje autoriaus parodoje: „Kaimynė“ ir „Laipiojantys“. Moteris kaip bažnyčia, tokia buvo pirmoji mintis, pažvelgus į pastarąjį. Sulig mintim šmėstelėjo ir Janas van Eyckas bei jo „Madona bažnyčioje“. Moteris bažnyčioje, moteris greta bažnyčios (Š. Saukos atveju), moteris kaip bažnyčia.

Neretai žmogus, pakliuvęs bėdon, griebiasi to šiaudo, kurio nesigriebtų būdamas laimingas ir viskuo patenkintas –­ tikėjimo. Bet štai, vos tik kas, ir kaipmat prasideda: „Dieve, Dieve, Tu tik man padėk, tai aš tikrai padarysiu tą ir aną...“

Grįžkime prie J. van Eycko ir paieškokime paralelių. Ką jis manė šiuo klausimu? Jis nutapė Mergelę Mariją neproporcingai didelę bažnyčios masteliams. Tuo aiškiai išreiškė abiejų sutapatinimą. Taigi Švč. Mergelė Marija čia perima visas bažnyčios pareigas: priimti po savo skvernu nelaimėlius (prisiminkime XVIII a. Linkuvos Švč. Mergelę Mariją Užtarėją), leisti jiems įsikibti kaip šiaudo, kai šiuos prispiria negandos... Tačiau yra vienas dalykas, į kurį verta atkreipti dėmesį –­ J. van Eycko moteris (bendrąja prasme) yra itin sakrali. Ir tą sakralumą jai teikia ne tik aplinka ar lengvai identifikuojama ikonografija, bet ir koloritas, apranga ir panašiai. Joje nėra jokio (nebent spėliosime, ar tik nebus šaunusis J. van Eyckas nutapęs savo damos veidą) buitiškumo ir žemiškumo. Jo vaizduojama moteris tarsi savaime rodosi esanti šventoji.

O ką nulipdo Šarūnas Sauka? Pirmiausia – gana žemišką moteriškos lyties atstovę ir tik paskui suteikia jai aureolę, parinkdamas tinkamą aplinką. Būtent –­­ priešingai nei viduramžių meistro pati savaime, Š. Saukos moteris nėra sakrali. Visos jos formos, kūniškumas kalba, kad šio menininko darbai nėra „galingas instrumentas patriarchaliniame galių mechanizme“, – kaip pasakytų Ieva Dilytė. Galima sakyti, kad nuogas kūnas yra gražus ir šventas „daiktas“, bet... Būtent dėl kūno žemiškumo, kuriant „aureolę“, lemiamą vaidmenį vaidina aplinka. Visų pirma, daugelio menininko kūrinių motyvas – „dūšelių“ bažnyčia. Ką čia bažnyčia – visa Paryžiaus katedra! Iš daugybės besipinančių tarpusavyje žmogelių nulipdyta šventovė, rodos, paklūsta Jai ir yra saugi už tos didingos moteriškės pečių. Ši tarsi saugo tai, ką žmonės pastatė savo tikėjimu. Antra, moteriškosios ikonos svarbą sustiprina keli į ją sėkmingai besiropščiantys subjektai. Tokie bejėgiai, ištikimi žemės kirminėliai, taip tvirtai įsikibę – lyg į ... tikėjimą.

Š. Saukos paveikslų simboliškumo analizėms niekada nebus galo. Kaip ir šį kartą – ėmiau ir prabilau apie moterišką sakralumą, o kas ten žino, gal tiesa esti „kažkur anapus“, ir mes tiesiog regime šiuolaikinės moters analogą, iš tolo dvelkiantį feminizmais ir pastangomis bent dalinai grąžinti matriarchatą? O gal priešingai – matome dažną šiuolaikinį vyrą, bejėgiškai įsikibusį į savo tikėjimą – moters sijoną (ar tik nepakvipo feminizmu iš mano pusės)? O gal tai neišsemiamo Š. Saukos vidinio pasaulio detalė? Š. Sauka yra vyras. Š. Sauka vaizduoja save. Jis pamažu, kantriai kopia savo moterimi lyg į išsigelbėjimą, lyg norėdamas atsidurti glėby kaip kūdikėlis J. van Eycko paveiksle. Atrodo, jam moteris, žmona, o kartais ir kaimynė (?!) yra šventovė (prieš akis išnyra ir P. Kalpoko „Amazonė“). Ir kaip daugelis kitų, jis tikrai nors kartą bus pamanęs: „Moterie, moterie, tu tik man padėk, tada aš tikrai tikrai padarysiu tą ir aną…“ Arba kaip kažkada taikliai (lyg būtų numanęs bendrą dailininko parodos kontekstą) surimavo W. Shakespeare’as: „Dievybe nuodėmingoji! Bent sykį / Gyvybę man atimk, tiktai nepyki!“

„Ak, tos moterys… – (tikriausiai) pamanė Šarūnas Sauka ir, išjungęs photo­shopą, atsiduso: – Be jų mes niekaip…“

 

Skaitytojų vertinimai


48925. Menas - prabangi investicija :-) 2008-10-08 13:23
El. Redakcija: Prašome nekopijuoti ištisų straipsnių iš kitų svetainių, tačiau galite nurodyti url.
Menas - prabangi investicija*

48943. ...2008-10-09 19:16
o, geras, o kur sitas tekstas jau figuruoja - kas cia per kartotes?a, redakcija?

48955. ta2008-10-10 22:49
be photoshopo. jis tik pagadina gero zvilgsnio akimirka. padesiu (ne materialiai, zinoma), jei nesistengsi daugiau rodyti vien bjaurasti, kuri nepadeda. Esi meistras piesejas, galetum nupreipti visus teigiama linkme (ne stalininiais metodais, zinoma). be jokiu saldainiu. Lygiuokis i italijos ir prancuzijos klasikos meistrus. stilius yra, temos nera. pragaro gana.

48960. Menas - prabangi investicija2008-10-11 21:05
jei ka domina tema Menas kaip investicija rasykite man i email arba forume http://www.spekuliantai.lt/forums.php?m=posts&q=1778&all=1

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Lapkričio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 11 iš 11 
0:29:49 Nov 21, 2011   
Mar 2009 Jul 2014
Sąrašas   Archyvas   Pagalba