Literatūra ir menas

Lietuvos rašytojų sąjungos savaitraštis
Literatūra ir menas

2007-06-22 nr. 3148

| Spausdinti | Archyvas | Redakcija |


PIRMASIS 
• Narlan Matos Teixeira.
GIMIMO LIUDIJIMAS
25
• KRONIKA
• KITAME NUMERYJE15

KULTŪROS ŽEMĖLAPIS 
• KINO TEATRAI
• KONCERTAI
• PARODOS
• VAKARAI
• ĮVAIRŪS

SIC! 
• Arvydas Juozaitis.
KAS KAM PRIKLAUSO
5

POKALBIAI 
• AZIJA – TOLIMOJI, ARTIMOJI3

KNYGOS 
• „KARINĖ MUZIKA“
• „KANKINKITE ARTISTĄ“2
• „BERIBĖ“1
• „IMPERATORĖ ORCHIDĖJA“2
• Laimutė Tidikytė.
KALIGRAFIŠKAS BRONĖS JUŠKAITĖS ŽODIS
• Pranas Visvyda.
APIE KELIAS DVIKALBES KNYGAS
• Lina Čekauskaitė.
PRALAIMĖJĘS ŽAIDIMĄ IR GROBĮ
2
• (PA)SKAITINIAI2
• NAUJOS KNYGOS3

DAILĖ 
• Vidas Poškus.
RECENZENTAI IR TAPYTOJAI
14

TEATRAS 
• MIRANDOLINOS ŽAVESYS1
• Ridas Viskauskas.
TEATRINIAI SUSITIKIMAI KAUNE IR TALINE

PAVELDAS 
• Margarita Matulytė.
BAŽNYČIOS ATGIMIMAS PALANGOS KURORTE
1

MUZIKA 
• Aleksandra Pister.
SU APDARAIS, BET NUOGAS – NE VIEN PASIJOS PERSONAŽAS
17
• Stanislovas Abromavičius.
BARDAI KELIAUJA PER LIETUVĄ

POEZIJA 
• JULIJA JEKENTAITĖ1
• ALGIRDAS VASERIS6

PROZA 
• Jurgis Buitkus.
GRIOVYS
4

VERTIMAI 
• Sławomir ShutyTM.
VIZITAS Į NAMUS

KULTŪROS DIS/KURSE/ AKTYVIOS JUNGTYS 
• Tomas Pabedinskas.
KAUNO MENININKAI FOTOGRAFIJOJE
25
• ERDVĖ ARVYDUI ALIŠANKAI
• JAUNIMO LITERATŪROS PREMIJA

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI 
 Mindaugas Peleckis.
INDUSTRIAL SUBKULTŪROS FENOMENAS (4)
2
• STUDENTAI KVIEČIAMI SUSKUBTI PASIRINKTI MOKSLINĖS PRAKTIKOS VIETĄ VASARAI

KRONIKA 
• IŠŠŪKIS3
• AKADEMINIŲ PALMIŲ RITERIAI
• „ŠOKOLADINIS MOCARTAS LIETUVOJE – 2007“1
• ĮSIMYLĖJĘS ARKLYS DOMINYKAS – ŠVEDIJOJE IR DANIJOJE1

DE PROFUNDIS 
• Tezaurus Vilensis, visiškas nevykėlis.
MEKENIJA
3
• Nijolė Marcinkėnienė.
EKSHIBICIONISTĖS IŠPAŽINTIS, ARBA PAAUGLYSTĖ, SU KURIA TAIP SUNKU ATSISVEIKINTI
8

AKTYVIOS JUNGTYS/ JAUNIMO PUSLAPIAI

INDUSTRIAL SUBKULTŪROS FENOMENAS (4)

Mindaugas Peleckis

[skaityti komentarus]

iliustracija
GyS

Tęsiame itin sudėtingo industrial subkultūros fenomeno tyrinėjimus. Šįkart nenorėtume keltis kur nors toli, nes nereikia keliauti už Atlanto, kad suvoktumei, jog ir Lietuvoje yra unikalių eksperimentininkų, bendrąja prasme industrialistų. Pakalbėkime apie pagrindinius Lietuvos garso architektus. Ko gero, tai – geriausias apibūdinimas to, ką jie kuria.

Tylią muziką rekomenduojama klausytis... tyliai

Pirmuoju garso architektu Lietuvoje (įdomus sutapimas – pagal specialybę šis žmogus nuo 1991-ųjų iš tikrųjų yra profesionalus architektas, apdovanotas ne viena premija) galėtume vadinti kaunietį Darių Čiutą. 41 metų menininko kūryba tokia sudėtinga ir įvairialypė, kad prašyte prašosi atskiros studijos, tačiau dėl suprantamų priežasčių teks mums apsiriboti mažesne apimtimi.

Visų pirma D.Čiuta – pirmosios Lietuvoje noise muziką grojusios grupės NAJ narys. Ši grupė gyvavo nuo 9-ojo dešimtmečio pabaigos iki 10-ojo vidurio. Žymiausi jos sukurti albumai – „Fixthemeteronthezeroposition“, „Resituation“, „NAJ on NAJ“ ir „Atodrėkis“. Grupės albumus leido ir žymi triukšmo propaguotojų kompanija iš JAV „RRRecords“. Jos muzika – grynas triukšmas, suskaidytas į kaleidoskopinius gabalėlius. Pavyzdžiui, albume „Atodrėkis“ tėra viena 26 minučių kompozicija, savo novatoriškumu prilygstanti geriausiems noise kūrėjams iš kitų šalių.

Vėliau D.Čiuta kardinaliai pakeitė savo garso kūrimo strategiją. Tiesa, vienas albumas dar buvo „triukšmingas“. Tai – itin įdomus multimedia projektas „Baltic Flour Mills“. Šiuo pavadinimu dabar puikuojasi žymi meno galerija Londone. 1997-aisiais, kai buvo įrašinėjamas projektas, „Baltic Flour Mills“ tebuvo apleistas malūnas su daugybe žiurkių, kuriame galėjai nusisukti sprandą. D.Čiuta nenusisuko. Ir įrašė įstabų 60 minučių albumą, kuriame girdėti paslaptingi girgždantys malūno garsai, vaikų aimanavimai, jaučiama nerimo atmosfera. Du muzikiniai albumo kūriniai papildomi vaizdine medžiaga.

Paskui garso architektas susidomėjo tylos muzika – microsound, click&cut. Kiek albumų įrašė menininkas – visiška paslaptis. Tačiau faktas, kad jų – daugiau nei 30. Šiuos albumus D.Čiuta rekomenduoja klausytis visiškai tyliai. Paradoksas – net ir klausant visu garsu, juose vos galima išgirsti keistus, tylutėlius pasaulio virpesius.

Nuo noise – prie astrologijos

Beje, D.Čiutos bendraminčiai iš grupės NAJ – Algimantas Mielius ir Rolandas Čikanavičius liko ištikimi noise stilistikai. Pirmasis savo grupę pavadino KAL. Paklaustas kodėl, atsakė paprastai: „Kaunas plius ALgimantas“. Tačiau nemanykite, kad susidūrėte su primityvia koncepcija. „Visi KAL įrašai buvo daromi mano vieno kambario bute Petrašiūnuose juostiniu magnetofonu „Elektronika 003“, – prisimena A.Mielius. Tiesa, išliko tik vienas geresnės kokybės KAL įrašas, leistas itin originaliai, kaip knyga 100 egzempliorių tiražu. „Ornamentas ir nusikaltimas“ – tai trys 55 minutes trunkantys kūriniai. Stilistika – noise, tačiau ne brutalus, o primenantis žaidimus erdve.

Įdomiausia, kad A.Mielius buvo astrologas. „Mano muzikinė veikla tuo metu glaudžiai siejosi su astrologine, tad ieškant viso to kokios nors esmės, reiktų kalbėti apie abi šias sritis, kaip gilinimąsi į ezoterinius reiškinius. Beje, mano astrologinė praktika tęsėsi gerokai ilgiau nei muzikinė veikla. Kelerius metus netgi bandžiau iš jos pragyventi. Bet paskui, kai supratau, kad nepavyks niekam įrodyti, jog tai – mokslas, nusivyliau šia veikla. Dabar tik draugus retkarčiais pakonsultuoju ir sau pasižiūriu“, – pasakoja A.Mielius.

Jis pripažįsta, kad NAJ, KAL bei AKALA (R.Čikanavičiaus projektas) veikla visada buvo „sąmoningai mistifikuojama ir siekiama anonimiškumo, manau, geriau, kad tai ir liktų po šiokia tokia paslapties skraiste“.

Todėl panašu, kad apie AKALA papasakoti išvis beveik nieko nepavyks. Nebent tai, kad grupės pavadinimas kildinamas iš vienos mistinio neofolko britų grupės „Current 93“ (apie ją rašėme trečiojoje mūsų tyrinėjimų dalyje) dainos.

Šlapi skalbiniai ir nusilenkimas Motinai Žemei

Verti dėmesio dar du lietuviai garso architektai – Gytis Skudžinskas ir Darius Gerulaitis.

Kartu jie sukūrė grupę intriguojančiu pavadinimu „ŠALIkaPALIKAU“, vėliau ji buvo pavadinta „Ensemble SP“. Nuo 1994 metų kūrėjai į Lietuvos garso architektūros erdves atnešė daug naujo.

Užsienyje šių kūrėjų projektas buvo įvertintas itin palankiai. Jo muzika sunkiai apibūdinama, tai – kompiuteriniai eksperimentai, bandant į tam tikrą ritmą įtraukti įvairius aplinkos garsus. Kai kurie jų albumai išleisti itin mažu tiražu, pvz., „Ensemble SP“ albumo „Ex.Implicit“ tiražas – vos 33 egzemplioriai.

31 metų žemaitis iš Papilės G.Skudžinskas labiau žinomas pseudonimu GyS – universalus menininkas. Jis gali kurti ir ambient, ir noise, ir tai, kas netelpa į apibūdinimo rėmus.

Ypač įdomus bei originaliai išleistas GyS ir Donato Bielkausko (d.n.s.) albumas „Conspiracy of silence“ – jo muzika peržengia microsound, noise ir ambient ribas.

Tačiau bene įdomiausias GyS kūrinys, įrašytas kartu su D.Bielkausku ir V.Manomaičiu, yra „Skalbėjų muzika“. Šis multimedijos kūrinys 2004-aisiais buvo pristatytas Klaipėdos kruizinių laivų terminale vykusiame tarptautiniame Baltijos ir Adrijos šalių modernaus meno festivalyje. Pats GyS albumą apibūdina taip: „Rankomis tekėjo vanduo, nusinešantis su savimi visas patirtis, įkalčius ir prisiminimus, prikeldamas kūdikiškam nekaltumui ne pirmą pavasarį skaičiuojančius marškinius. Taurus vanduo ir tobulai įvaldyti mechaniški judesiai akimirksniu naikino atmintį. Menininkai pristato instaliacijos ir elekroakustinių kompozicijų projektą, kuriam panaudojami specifiniai garso ir vizualizacijos elementai – sudžiaustyti ir varvantys šlapi skalbiniai.”

Belieka pridurti – to Lietuvoje dar nebuvo.

Beje, G.Skudžinskas – profesionalus dizaineris, fotografas, kurio parodas matė ne tik Lietuvos eksperimentinio meno gerbėjai. Pastaruoju metu jis ėmė kurti ambient stiliaus muziką. Pasivadinęs „Sable Mouvant“ (pranc. slenkantis smėlis), pernai jis išleido albumą „Bridge that Leads Nowhere“, nė kiek nenusileidžiantį „kolegų“ iš užsienio kūriniams.

Grįžkime prie D.Gerulaičio. Jo ir D.Bielkausko 1994-aisiais sukurtas projektas „Wejdas“ iki šiol lieka pagoniškos ambient (savo stilių jie vadina ambient amber music) muzikos klasika. Savo internetiniame tinklalapyje „Wejdas“ taip pristato grupės, kurios įrašai leisti ir užsienyje, koncepciją: „Kas sena, užmiršta, bet neišnykę. Gelianti viduje patirtis, nuojauta, „aklas“ ėjimas. Pagrindinė tema, konceptualus pamatas – prikelti, skleisti mintis iš gilių etninių šaltinių (šulinių), kurie užgožti šiuolaikinio gyvenimo būdo, technologijų, socializacijos ir t.t. Netiesmukiškai įvedamos senosios pajautos, atveriamas juslinis kelias mintims, fantazijoms savęs nevaržant, neribojant. Savotiškas pabėgimas, Orakulo (pa)siekimas; išminties, instinktų, svajų, darbų harmonija. Su dalele mitų ir reminiscencijų…“

Klausant „Wejdo“ kūrinių atrodo, kad nusikeli į tolimiausius laikus, kai žodžio „Lietuva“ dar nebuvo… Ir tada norisi tiesiog nusilenkti Motinai Žemei.

 

Skaitytojų vertinimai


39510. 1 komentaras2007-06-25 11:36
post industriniai fenomenai, sakyciau. tik teip ne kiteip duotu atveju

39543. 1 komentarui2007-06-26 06:51
filosofai sako, kad postmodernizmo seniai nera, yra post-post-modernizmas... taip kad autorius teisus... viskas maisosi tarpusavy... ir tai yra gerai :)

Parašykite savo nuomonę

Įrašykite skaičių: Trys šimtai dešimt
Vardas arba parašas:
El. pašto adresas:
Straipsnio vertinimas:

Kultūros kalendorius
nuo 2011 m. Lapkričio

PATKPŠS

 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30  

 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31  

Nuorodos


Kultūros diskusijų forumas,
Kultūros vartai,
Kultūros institucijos,
Meno galerijos,
Meno bankas 
DAILĖ“, „VILNIUS“,
7 MENO DIENOS“,
ŠIAURĖS ATĖNAI“,
LITERATŪRA IR MENAS“,
NEMUNAS“,
UŽUPIO ŽURNALAS
Lietuva internete

Rodoma versija 11 iš 11 
0:26:49 Nov 21, 2011   
Nov 2010 Nov 2012
Sąrašas   Archyvas   Pagalba